BMW 530d High Executive (2010)

Voorsprong vergroten

BMW 530d High Executive
Al jaren staat de BMW 5-serie aan de top in de executive-klasse, al kwamen de zescilinder diesels van andere merken wel steeds dichter in de buurt van de dikke diesel-Fünfers. Met de nieuwe 5-serie wil het Beierse merk zijn voorsprong weer vergroten.

Het merk uit München houdt bij de zescilinders nog altijd vast aan de lijnmotor. Onze testauto is voorzien van een 245 pk sterke 3,0-liter dieselkrachtbron, die al bij 1.750 omwentelingen per minuut zijn maximumkoppel van 540 Nm levert. Nu zijn er tegenwoordig krachtiger diesels op de markt, maar in de 530dkom je echt niets tekort. Wat een motor!

Hij zorgt bovendien voor uitstekende prestaties: in een tijd van 6,4 seconden van 0 naar 100 denderen, is gewoon erg rap. Op tussensprints rijd je iedereen helemaal zoek. Van 80 naar 120 km/h kan in 4,1 seconden. Uiteraard is eentopsnelheid van 250 km/h mogelijk. Het is immers de top op dieselgebied.

Alerte automaat

Uiteraard werkt deze krachtcentrale samen met een automatische transmissie. De BMW 530d heeft een exemplaar met acht overbrengingen. Door de korte verzetten is de bak ontzettend goed bij de les. De sportstand van de automaat kun je daardoor laten voor wat-ie is. Het schakelen gaat verfijnd. De 530d kun je ook als Euro 6-versie bestellen. Dan vindt er een dusdanige nabehandeling van de uitlaatgassen plaats dat de auto al voldoet aan de emissie-eisen die in 2014 van kracht worden. Zo wordt de uitstoot van NOx tot bijna nul teruggebracht. Het kost wat extra, maar dan doe je echt iets voor het milieu. De uitstoot van stikstofoxiden is immers schadelijker dan de uitstoot van het broeikasgas CO2. Met 160 gram per kilometer gedraagt de 530d zich overigens op dat vlak ook beschaafd. Dat is dan ook een gevolg van het keurige brandstofverbruik. Een consumptie van 1 op 13,1 is voor zo'n grote auto met zo'n potente krachtbron gewoon een uitstekende waarde.

De sfeer aan boord van de 530d is zakelijk. Lichtjes staat het middengedeelte van het dashboard naar de bestuurder toe gekeerd, net als in de eerste drie generaties van de 5-serie.

Ten opzichte van de vorige Fünfer, de vierde generatie, is het overigens minder kil aan boord van de grote BMW. Een verbetering is het vernieuwde iDrive-systeem waarmee je onder meer audio en navigatie bedient. Rondom de draaiknop zitten nu submenuknoppen.

Wel is de bedieningsconsole van iDrive in z'n geheel verder naar rechts gekomen. BMW moest namelijk ook nog een plek bedenken voor het bedienen van het optionele actieve onderstel. Met dat onderstel in combinatie met actieve stabilisatoren kan de 5-serie nog meer als rijdersauto worden opgetuigd.

Geraffineerd

Ook zonder dat actieve onderstel rijdt de 530d geraffineerd. Op de punten waarop-ie communicatief moet zijn, is de BMW 5-serie dat en wat je niet wilt voelen, filtert het onderstel goed weg. Deze 5-serie beschikt niet over zaken als adaptieve demping, actieve besturing en vierwielbesturing. Toch is de auto opvallend comfortabel, veel meer dan de vorige Fünfer. De besturing is zoals we van een BMW gewend zijn: direct en communicatief. Insturen met de 5-serie gaat super, je kunt hem uitstekend plaatsen en de gretigheid waarmee de neus richting het aansnijpunt van de bocht gaat, is verbluffend.

Signalement

Merk Bmw
Model 530d High Executive
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 8 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 73.590

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 6-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.993 cc
Maximaal vermogen 180 kW / 245 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 540 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.899 mm / 1.860 mm / 1.464 mm
Wielbasis 2.968 mm
Massa leeg 1.695 kg
Laadvermogen 635 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.000 kg / 750 kg
Banden225/55R17Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 6,4 s (fabrieksopgave: 6,3 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 2,2 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 4,1s
Brandstofverbruik 6,2 l/100km
CO2-uitstoot 160 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (70) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum