BMW 330e - Eerste rijtest
Op eigen houtje
De eerste plug-in hybride-variant van de BMW 3-serie was in Nederland zó populair dat er nog voor de officiële persintroductie al exemplaren aan klanten werden uitgeleverd. Dat soort geintjes hoeven we bij de nieuwe 330e niet te verwachten, maar de stekker-hybride is ook zonder gunstige bijtelling een interessante toevoeging aan het gamma.
Laten we er geen doekjes om winden: die populariteit van de 330e had in 2015 alles te maken met gunstige bijtelling. De auto werd aan het einde van het jaar gepresenteerd en door snel een reeks op kenteken te zetten, wist BMW veertig gelukkigen in een 3-serie met 7 procent bijtelling te hijsen. Nog voordat de autopers ermee had gereden, zelfs. Zo kon het gebeuren dat we de auto van een collega moesten lenen voor de eerste test. Wie in 2016 in een hybride 3-serie stapte, was dankzij 15 procent bijtelling gelukkig ook voordelig uit. Inmiddels liggen dat soort voordeeltjes voor plug-ins alweer even achter ons, dus de nieuwe 330e zal het geheel op eigen houtje moeten doen.
Bij een eerste blik op de specificaties lijkt er maar weinig te zijn veranderd. De 330e beschikt nog steeds over een tweeliter viercilinder turbobenzinemotor, die met 184 pk net zoveel vermogen levert als in de 320i. Met hulp van de elektromotor wordt dat vermogen opgepompt naar 252 pk en 420 Nm. Vergelijkbaar met de 258 pk en 400 Nm sterke 330i, maar vooral precies gelijk aan de vorige 330e. Daar blijft het niet bij, want BMW heeft een XtraBoostfunctie toegevoegd. Dat klinkt als een bonus in een online racegame, maar het levert werkelijk extra kracht op. XtraBoost wordt geactiveerd in de Sport-modus en kan dan kortstondig 41 pk extra leveren. Mede daardoor kan de auto in 6,0 seconden van 0 naar 100 km/h knallen, nagenoeg even snel als de 330i. Tegelijkertijd is het accupakket vergroot, met een fors toegenomen elektrische actieradius tot gevolg.
Waar de bijtellingsknaller van weleer met zijn accu van 7,6 kWh zelfs in theorie na krap 40 km leeg is, moet de nieuwe het op 10,3 kWh aan stroom onder de strengere WLTP-cyclus zo’n 60 km volhouden. Dat kan het verschil betekenen tussen net wel of net niet elektrisch naar je werk. Om het dagelijks leven met de 330e aangenaam te houden, is het overigens wel zaak om te blijven pluggen, want met 40 liter is de tank inhoud zoals te doen gebruikelijk bij plug-ins kleiner dan het exemplaar van andere varianten. De compacte tank (40 in plaats van 59 liter) is van zijn plek onder de achterbank verdreven door het accupakket en huist nu onder de vloer van de bagageruimte – tegenwoordig geen onveilige plek meer – die daardoor met 375 tegen 480 liter kleiner is dan bij de reguliere 3-serie sedan.
OPLOSSING ZOEKEN
Aan de buitenkant is er behalve het laadklepje en de typeaanduiding weinig bijzonders te ontdekken aan de 330e, maar binnenin maakt het instrumentarium direct duidelijk dat het hier om een hybride gaat. De apart gevormde tellers zijn in Electric-modus felblauw van kleur en op de plaats van de motortemperatuur nemen we aan de rechterkant de stroomvoorraad waar. In de elektrische modus maakt de half-elektrische BMW maximaal gebruik van die voorraad, waarbij de motor pas aanspringt als het pedaal door de kickdown-weerstand wordt geduwd. In de praktijk zal het vaak handiger zijn om de auto in de Hybridstand te laten staan. In dat geval kiest de techniek zelf welke krachtbron wanneer wordt aangesproken, onder meer op basis van de ingevoerde navigatiebestemming.
De samenwerking tussen de brandstof- en elektromotor verloopt nagenoeg vlekkeloos. Opvallend is dat de automatische achtbak ook bij elektrisch rijden opschakelt, zodat er ook op dat vlak niet zoveel verandert in de rijbeleving. Snel is de 330e ook, waarbij de elektromotor voor een prettig snelle respons zorgt. Tegelijkertijd voelt de reactie niet zo natuurlijk en lineair als in benzine-equivalent 330i. Na het intrappen van het gaspedaal moet de auto soms even zoeken naar de beste oplossing voor de nieuwe situatie, waardoor de afstand tussen bestuurder en techniek gevoelsmatig groter is.
Dat de plug-in hybride 3-serie door zijn accupakket ook flink zwaarder is dan een regulier aangedreven exemplaar weet de auto goed te verbloemen. Het extra gewicht is laag in de auto geplaatst en bevindt zich praktisch op de achteras, dus is de sportsedan nog altijd uitstekend in balans. Ook als 330e is de nieuwe 3-serie dus een echte rijdersauto met een nadrukkelijk dynamische insteek, die tegelijkertijd uitstekend inzetbaar is als dagelijkse kilometervreter. Het optionele adaptieve M-onderstel is in alle standen stevig, maar nooit bikkelhard.
Hoewel niemand zich nog door bijtelling in een 330e hoeft te laten dwingen, biedt de auto voor veel zakelijke rijders voordelen. Wie door de werkgever is gebonden aan strikte CO2-grenzen of als ondernemer graag een groen imago uitdraagt, kan schermen met een theoretische CO2-uitstoot van niet meer dan 37 g/km. Bovendien is de 330e met een basisprijs van € 53.597 niet wezenlijk duur der dan een 330i, terwijl het prijsverschil met een vergelijkbare diesel fors is. Als klap op de vuurpijl levert BMW de stekker-3 voor het eerst ook als Touring, waarmee het nadeel van de kleinere bagageruimte nagenoeg wordt opgelost.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
- +Ook als plug-in erg dynamisch
- +Bruikbare elektrische actieradius
- -Iets kunstmatige gasrespons
- -Kleine tank
Signalement
Merk | Bmw |
---|---|
Model | 330e |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 8 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 52.145 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn, plug-in hybride |
Cilinderinhoud | 1.998 cc |
Maximaal vermogen | 215 kW / 292 pk bij 5.000 tpm |
Maximaal koppel | 420 Nm bij 1.350 tpm |
Accu capaciteit (bruto) | 10 kWh |
Inhoud brandstoftank | 40 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.709 mm / 1.827 mm / 1.444 mm |
Wielbasis | 2.851 mm |
Massa leeg | 1.745 kg |
Laadvermogen | 555 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 750 kg / 750 kg |
Banden | 225/50R17Prijzen |
Topsnelheid | 230 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 5,8 s |
Brandstofverbruik | 1,3 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 30 g/km |