BMW 3-serie (2022) #2
autoreview
Signalement
Bouwjaar | 2022 |
---|---|
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 15.000 km |
KM-stand laatst | 21.700 km |
7000 km op weg
- 21.700 km
Het is mijn eerste review van een voertuig dus ik zal een korte inleiding doen.
De autoliefde begon bij mijn 2e eigen auto. Als student kocht ik een BMW e46 328i uit 1999 met lpg. Een heerlijke toerwagen die snel en zeer betrouwbaar mij 3 jaar dienst heeft bewezen. Na een uitstap naar 2 diesels van de zaak (een Peugeot 308 SW 2016 en Ford focus 2019) kwam ik terug bij de BMW's. Ditmaal een BMW F31 318i Touring uit 2015. Deze Touring was nauwelijks beter dan de e46 in het gebruik en comfort. Tijdens het rijden van de Focus en later de F31 had ik privé nog een BMW e60 545i uit 2002.
Dan de inleiding achter ons gelaten. Op 4 januari 2023 mocht ik bij Dusseldorp in Assen mijn 'nieuwe' jong gebruikte BMW ophalen als auto van de zaak. Het is een BMW G20 330e uit 2022. De auto is een voormalige demo wagen die voor proefritten is gebruikt. Hij had dus al een paar kilometers achter de rug.
Voor mij moet een auto op volgorde van belangrijkheid aan een paar criteria voldoen. Allereerst moet het een prettige plek zijn waar je in zit. De stoel moet lekker zitten. Het dashboard moet logisch zijn en de bediening prettig om mee te werken. Het geheel moet ook prettig zijn voor het oog.
Vervolgens zijn de prestaties belangrijk. Ik heb een zware rechtervoet en vind acceleratie erg prettig. Continu hard rijden hoeft niet maar de auto moet wel van zijn plek af willen.
Als laatste komt voor mij het exterieur. De vorm van de auto moet mij aanspreken en de kleur van de auto is een mooie bonus als dat bevalt en al het bovenstaande aanwezig is.
Deze 330e voldoet aan 90% van al mijn eisen. De stoel zit goed. Het dashboard is prettig, er zijn nog knopjes aanwezig. Dit in tegenstelling tot de facelift. De motor van de 330e drukt de auto op een prettige hybride wijze vooruit en je kan menig auto bij de stoplichten achter je laten. Waar is de laatste 10% dan? Dit zit voornamelijk in het comfort. Ik heb ook in de 5 serie van deze generatie gereden en dat verschil is toch wel groot.
De samenwerking van de elektro motor en de 4 viercilinder is erg prettig en gaat heel soepel. Alleen stilstaan bij het stoplicht en dan de versnellingsbak in handmatig zetten dat de motor plots in leven springt, dan merk je pas wat voor getril je 'normaal' vond.
Menig vragen zich dan af wat het verbruik is van zo'n auto. Daar kan ik kort over zijn. Stekkeren is duur op dit moment. Dus als je dat doet met deze auto ben je niet voordelig bezig. Zonder te stekkeren kun je de auto de accu laten laden tijdens het rijden. Het komt regelmatig voor dat ik in de 50 zone rij met een verbruik van circa 1 op 8 puur omdat de auto dan optimaal kan laden. De auto rijdt dan netjes 50 op de cruise control en pruttelt vrolijk de accu vol. Dat duurt ongeveer 40-70 km van 0 tot 100% acculading, afhankelijk van hoe je rijdt en hoe vaak je moet stoppen voor kruispunten en dergelijke. Met die rijstaal haal ik een verbruik van circa 1 op 11,5 of 8,7L/100km. Voor lange afstanden (dan is de accu zo vol) is een verbruik van 1L op 22km geen uitzondering.
Zou ik de G20 aanraden?
Ja absoluut. Zeker de hybride versies vanwege de uitstekende rijeigenschappen.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE BMW 3-serie
Uitgelicht aanbod

BMW 318i 136 pk M Sport High Executive Automaat
- 2019
- 114.818 km

BMW 3-serie Touring 330e High Executive M Sport Automaat / BMW M 50 Jahre uitvoering / Panoramadak / Trekhaak / Sportstoelen / Stoelverwarming / Adaptieve LED / Active Cruise Control / Parking Assistant
- 2022
- 9.852 km

BMW 316i Cabriolet Baur
- 1985
- 364.664 km
Lezersreacties (0)
Reageren