BMW 330d Touring (2012) – Op de rollenbank
Machtig, zo'n zescilinder diesel die ook zonder tuning dik meer levert
18 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Toon Janssen uit het Belgische Maaseik is nog jong. Maar hij praat als een wijs man over auto’s, vooral als die een dieselmotor hebben en van het bekende merk uit München zijn. Zijn fraaie BMW 330d Touring uit 2012 mag bevestigen dat zo’n zes-in-lijn zelfontsteker nog zo gek niet is.
Geen auto van de zaak
Keurig op tijd meldt Toon Janssen (27) zich vanuit ons buurland voor de afspraak in de residentie. Hij heeft een fraaie Dreier meegenomen. Een lichte carrosseriekleur in combinatie met een lichtbruine bekleding staat de Duitse stationwagon mooi. Vanbinnen kun je van de vloer eten. “Ik heb de auto in augustus 2023 in Nederland gekocht”, vertelt Toon. De BMW had toen 160.000 kilometer op de teller. Zijn keuze voor dit model, intern generatie E91 gedoopt, was niet toevallig, maar vooraf uitgedacht. “Ik begon aan een nieuwe baan in Nederland en daarvoor moest ik flink wat kilometers gaan rijden.”
Genoeg kilometers om in aanmerking te komen voor een brave auto van de zaak, maar dat wilde Toon niet. “Thuis stond meestal een BMW op de oprit. Mijn vader heeft wat met dat merk en dat krijg je dan toch mee. Toen besloot ik goed te investeren in een degelijke reisauto en dat meteen te combineren met mijn eigen voorkeur.” Dus werd het een BMW zescilinder-diesel met automaat. “Ik ging zo’n zestigduizend per jaar rijden, dus dan loont een diesel zeer zeker. Het rijdt zo lekker.” Toon bedoelt onder meer het koppel onderin, dat in combinatie met de automaat een rustgevende en comfortabele reisauto maakt van de 3-serie. “Evengoed blijft hij leuk om te sturen, hij ligt stevig op de weg en reageert lekker direct.”
Chiptwijfels
Evengoed heeft Toon zijn 330d Touring nog iets meer naar zijn eigen zin gemaakt. “De stoelen heb ik vervangen door sportstoelen en ik heb er een zwarte hemelbekleding ingezet.” Dat heeft hij zelf gedaan, vooral ook omdat hij het zo leuk vindt om bezig te zijn met zijn auto. “Hij komt wel één keer per jaar bij een BMW-specialist voor een grondige check, of het nog allemaal goed gaat.”
Bij aankoop stuurde de garagist Toon nog met een cliffhanger de deur uit. “Hij vond het zelf nogal een vlotte 330d, dus hij twijfelde of de auto misschien toch niet was gechipt. Ik vind hem ook vlot, maar weet dat niet zeker. Het was de aanleiding om mij op te geven voor deze rubriek.”
Dan moet je inderdaad Ghisbert van Ginhoven hebben met zijn rollenbank. Die is de aangewezen persoon om dat raadsel te ontrafelen. De aangedreven achterwielen van de Touring nemen hun positie in op de rollenbank en gassen maar! Rondje kalibreren en dan de echte meting. De zes-in-lijn klinkt prachtig, loopt mooi en … levert! Met een prachtige 272 pk is de BMW een puist beter dan de fabrieksopgave. Toon reageert blij en opgetogen: “Zoveel power en ik rijd er evengoed makkelijk 1 op 16 mee. Tof zo’n diesel.” Ghisbert heeft nog altijd enige chiptwijfels’: “We komen dit soort scores wel vaker tegen bij deze motor, het is fraai en het kan ook zonder tuning. Dus ik weet het nog steeds niet honderd procent zeker.” Maar die 272,6 pk staat in elk geval.
Signalement
Merk | Bmw |
---|---|
Model | 330d Touring |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 6 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 60.775 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 6-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.993 cc |
Maximaal vermogen | 180 kW / 245 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 520 Nm bij 1.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 61 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.527 mm / 1.817 mm / 1.442 mm |
Wielbasis | 2.760 mm |
Massa leeg | 1.590 kg |
Laadvermogen | 565 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.800 kg / 750 kg |
Banden | 245/45R17Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,3 s |
Brandstofverbruik | 6,3 l/100km |
CO2-uitstoot | 165 g/km |