BMW 328i GT High Executive (2013)
TUSSEN DRIE EN VIJF
De GT heeft het bekende BMW-gezicht, waardoor je hem in de achteruitkijkspiegel lastig kunt onderscheiden van andere 3-serie-auto's. Volg je echter de daklijn, dan zie je het grote verschil. Het dak van de GT loopt af, net als bij een coupé. De GT is ook flink groter dan een gewone Dreier. Hij is twintig centimeter langer en bijna twee centimeter breder en komt daarmee dichter bij een 5-serie in de buurt. Daarnaast is de GT acht centimeter hoger. Dat heeft voordelen. Je hebt beter zicht, stapt gemakkelijker in en zit comfortabeler achter het stuur. Maar ja, sportief autorijden vraagt juist om een auto die zo dicht mogelijk bij het asfalt blijft.
Heer en meester
De vormgeving en de aankleding van het interieur kunnen de toets der kritiek glansrijk doorstaan. Kenmerkend is de iDrive-knop, als centrale bediening voor het infotainment en andere functies. Boven op het dashboard staat het breedbeeldscherm met een formaat zoals we dat in deze prijsklasse nog niet vaak tegenkomen. Het oogt allemaal chic, wat vooral komt door de opties waarmee onze testauto is uitgerust. Een belangrijk verschil is natuurlijk wel dat je achter het stuur van de GT bijna zes centimeter hoger zit dan in een andere 3-serie. Dan krijg je het gevoel dat ook cross-overs, MPV's en SUV's kenmerkt: je bent heer en meester over de weg. De GT biedt voldoende beenruimte, maar de hoofdruimte houdt vooral achterin niet over. Hier wreekt zich de daklijn van een coupé.
De Gran Turismo heeft een enorme, plat liggende achterklep, als van een hatchback – of beter gezegd liftback. Die is voorzien van een achterspoiler die bij 110 km/h automatisch tevoorschijn komt. Je kunt hem ook handmatig omhoog laten komen. Onder de klep kun je 520 liter aan bagage kwijt. Het inladen gaat echter niet vanzelf, want je moet hoog tillen om de laadvloer te bereiken.
Het is nog steeds een beetje gek dat BMW het over een 328i heeft, terwijl de motor een cilinderinhoud heeft van 1.995 cc. De fabrikant wil blijkbaar duidelijk maken dat het blok ondanks zijn beperkte cilinderinhoud veel kracht en souplesse biedt. En daar heeft BMW gelijk in. De auto levert puike prestaties en beweegt zich bliksemsnel door het verkeer. Je mist hooguit het karakteristieke geluid van de grote zescilinders van weleer. De viercilinder is simpelweg een voorbeeldige krachtbron, die zowel de sportieve als de meer op comfort ingestelde bestuurder uitstekend bedient. En dan heeft de testauto ook nog die heerlijke achttrapsautomaat, als slagroom op de taart.
Dat de Gran Turismo groot, hoog en zwaar is, merk je in het weggedrag. In het grensgebied voelt hij wat log aan en wil hij wel eens licht uit de koers raken. Natuurlijk grijpt het ESP dan razendsnel in, maar toch. De lange wielbasis, hoge carrosserie en het hoge gewicht hebben dus wel hun invloed op de wegligging. De GT biedt wel veel veercomfort en strijkt ogenschijnlijk alle plooien in het wegdek vlak.
Oordeel
De 328i Gran Turismo is een heerlijk rijdende auto met een potente, soepele motor en een fijne automaat. Hij biedt ruimte en comfort.
Signalement
Merk | Bmw |
---|---|
Model | 328i Gran Turismo High Executive |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 8 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 56.059 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.997 cc |
Maximaal vermogen | 180 kW / 245 pk bij 5.000 tpm |
Maximaal koppel | 350 Nm bij 1.250 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.824 mm / 1.828 mm / 1.508 mm |
Wielbasis | 2.920 mm |
Massa leeg | 1.570 kg |
Laadvermogen | 595 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.600 kg / 745 kg |
Banden | 225/55R17Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,9 s (fabrieksopgave: 6,1 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 2,1 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 4,1s |
Brandstofverbruik | 6,4 l/100km |
CO2-uitstoot | 149 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lezersreacties (56) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.