Klokje Rond: BMW 320i Touring (2010) - 398.546 km

"Een mirakel"

151 reacties

Video
AutoWeek 28 2022
AutoWeek 28 2022

Je leest het in AutoWeek 28 2022

Een vervuilde inlaat, uithardende klepdeksels, een elektrische waterpomp die ermee stopt, een distributieketting die breekt en olielekkage: keurmeester Joep Schuurman schudt de gebreken van de direct ingespoten N43-benzinemotor van BMW zo uit zijn mouw. “Het is een wonder dat deze 320i daarmee nog rijdt!”

Een Klokje Rond-keuring is voor een deelnemer altijd een hele gebeurtenis. Voor Bob Woutersen is dat niet anders: hij neemt een hele ploeg vrienden mee met wie je wel een flinke boom over auto’s kunt opzetten. Een heus mannen-uitje. Eén van hen gaf Bob op voor de keuring en allemaal zitten ze vol met goede autoverhalen. Behalve Bob zelf: “Ik heb niets met auto’s.”

Hij is de eerste eigenaar van deze BMW 320i. Niet bepaald een model voor iemand ‘die niets met auto’s heeft’. Hoe is hij dan bij BMW terechtgekomen? “Ik werkte bij een bedrijf dat vijf van deze BMW’s tegelijk bestelde. Ik was toe aan een nieuwe auto, en vroeg of ze een zesde konden opschrijven. Daarom kon ik hem met een flinke korting kopen. Over het samenstellen heb ik niet lang nagedacht. Ik wilde een zwarte met een licht interieur, net als bij de Passat die ik destijds had.”

Kort daarna wisselde Bob van baan. Daardoor zat hij veel langs de weg en liep de kilometerstand in hoog tempo op. “Ik heb een aantal jaren 75.000 kilometer per jaar gereden, maar nu is dat niet meer zo veel. Ik denk dat ik nog de 20.000 haal.” Al die tijd heeft de BMW netjes zijn beurten gehad. “Eén keer is de radiateur vervangen en nog een heleboel slangen erbij. Dat was een heel hoge rekening.” Dat is het moment waarop keurmeester Joep Schuurman aanslaat. “Het kan niet anders dan dat daar toen ook de distributieketting bij zat. Die móét een keer vervangen zijn bij een zo’n hoge kilometerstand.” Dan begint Bob iets te dagen. “Nu je het zegt: dat zou best kunnen.” Ondanks de flinke kilometerstand is Bob nog steeds niet klaar met zijn BMW. “Als het aan mij ligt, rijd ik er nog 500.000 kilometer bij”, roept hij optimistisch en enigszins tot hilariteit van zijn vrienden.

ONSTUIMIGE RIJSTIJL

De afstand die deze BMW heeft gereden, is heel bijzonder voor dit type, waarvoor immers veel bekende gebreken gelden. Bob: “Ik ben al eens gewaarschuwd voor de reputatie van deze motor, maar ik moet zeggen dat ik er nog nooit grote problemen mee heb gehad. Ik rijd de auto altijd keurig warm en daarna rijd ik er best wel snel mee. Ik heb ooit een baantje gehad als koerier en daaraan heb ik een onstuimige rijstijl overgehouden. Onlangs kreeg ik van de garage een Toyota Aygo mee als leenauto. Toen ik daarmee met dezelfde snelheid de bochten nam als ik gewend ben in mijn BMW, had ik een bijna-doodervaring.”

Wanneer Joep terugkomt van de proefrit, slaat de sfeer wat om. “Hij rijdt niet alsof er veel aandacht aan wordt besteed”, zegt hij. “Het verval is wel ingetreden hoor. Alles voelt zweverig aan en de aircopomp is heel erg lawaaiig. Er komt ook nog maar weinig koude lucht uit de airco. Het gaat niet lang meer duren voordat die het begeeft.” Wanneer we onder de motorkap gebogen staan, krijgen we uitleg over alle gebreken van de BMW-motor. “Dit is de elektrische waterpomp”, wijst Joep. “Die werkt zoals een gloeilamp. Ineens, als je het niet verwacht, stopt die ermee. Kost € 450 exclusief btw.”

Het valt hem op dat de motor nog volledig droog is. Die lekt geen druppel olie. “Dat is een mirakel!”

DOOR DE MAND

Aansluitend gaat Joep weer op de vertrouwde toon verder. “Aan deze auto zijn een hoop dingen niet vervangen die door de jaren heen wel zijn versleten.” Hij wijst ons op de schokdempers: “Die zijn lek geweest en nu helemaal opgedroogd.” Verder merkt hij een lekkend draagarmrubber op. “Die rubbers zijn oliegedempt, maar deze dus niet meer. En de draagarmen linksen rechtsvoor zijn van verschillende merken. Zou er ooit aan één kant maar eentje zijn vervangen? Dat is een foute besparing.” Bij de beoordeling van de banden valt Bob echt door de mand. “Het is inmiddels zomer en jij rijdt nog op je winterbanden. Aan de voorzijde zijn die zelfs elf jaar oud. Ongeacht het jaargetijde zou niemand daarop moeten rijden. In combinatie met de versleten schokdempers denk ik dat je beter snel kunt uitstappen als je op een ongeluk afrijdt, want deze auto gaat je weinig veiligheid meer bieden. En aan de binnenkant van het wiel staat een kenteken dat niet van jou is. Heb je ze tweedehands gekocht of zo?” Bob sputtert dat zijn set zomerbanden klaar staat voor montage. Dat wordt tijd ook.

De conclusie van de keurmeester: deze BMW 320i rijdt slechter dan hij is. “Hij is niet heel slecht voor zijn leeftijd en kilometerstand, maar het is wel te laat om er nog geld in te investeren. Dat is hij echt niet meer waard. Het zou me verbazen als het nog veel langer goed gaat. Ooit houdt het geluk een keertje op.”

DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER

“Deze BMW rijdt vooral erg beroerd, terwijl hij in feite niet heel slecht is voor een auto van deze leeftijd en met deze kilometerstand. Desondanks zou ik er, gezien de reputatie die dit mechaniek heeft, geen euro meer aan uitgeven. Hij heeft zijn best gedaan, nu lekker weggooien.”

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Signalement

Merk Bmw
Model 320i Touring
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 6 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 44.050

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.995 cc
Maximaal vermogen 125 kW / 170 pk bij 6.700 tpm
Maximaal koppel 210 Nm bij 4.250 tpm
Inhoud brandstoftank 63 l
Lengte / breedte / hoogte 4.527 mm / 1.817 mm / 1.442 mm
Wielbasis 2.760 mm
Massa leeg 1.435 kg
Laadvermogen 565 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 695 kg
Banden205/55R16Prijzen
Topsnelheid 224 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,2 s
Brandstofverbruik 7,0 l/100km
CO2-uitstoot 164 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (151) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum