BMW 225e xDrive Active Tourer - Afscheid duurtest
Technisch overtuigend, maar naast X1 moeilijk verhaal
25 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
De BMW 2-serie Active Tourer is een van de weinige overgebleven MPV’s. Samen met de Mercedes B-klasse behoort hij tot een soort die met uitsterven wordt bedreigd. We reden zes maanden met de plug-in hybride versie om te kijken of de 2-serie Active Tourer nog bestaansrecht heeft.
Om dat cijfermatig te staven, haalden we een BMW X1 erbij. Die SUV staat op hetzelfde platform, is veel populairder en dat komt vooral doordat zijn uitstraling beter bij de huidige smaak past. De 2-serie Active Tourer heeft een kortere, lagere neus en dat geeft de ouderwetse ruimtewagenuitstraling. Daardoor zou je denken dat de MPV daar punten pakt op ruimte, maar dat deed hij dus niet. De X1 is iets ruimer. Wel merk je dat de 2-serie Active Tourer 30 kilo lichter is en een lager zwaartepunt heeft dan de SUV. Toen we de X1 en de 2-serie met de 245 pk sterke plug-in hybride aandrijflijn naast elkaar reden, was het nazomer en op een droog wegdek reed de 225e net iets beter. Op nat wegdek stelde de Active Tourer echter wel teleur, want de auto is dan heel snel onderstuurd. Dat viel tegen van de Goodyear Eagle F1-banden in de breedte 225 die om de schitterende 19-inch wielen lagen. Die wielen zijn in november vervangen, want we hebben nog een roadtrip gemaakt naar de fabriek in Leipzig en daarbij moest de Active Tourer ook door de sneeuw ploegen. De 17- inch wielen met Continental WinterContact-banden laten de auto er heel anders eruitzien en voelen. Drempels werden een stuk vriendelijker genomen.
80 kilometer
Maar hoe ver kwamen we op een lading? Toen we in juni in de zomer begonnen, haalden we 80 kilometer zonder dat de benzinemotor aansprong. In de winter zakte het naar ongeveer 60 kilometer en zelfs tot 55 kilometer bij temperaturen net onder het vriespunt. Dat is nog altijd veel verder dan de vorige generatie 225xe Active Tourer in de zomer komt, leerden we van de eigenaar van zo’n plug-in hybride die we kennis lieten maken met de huidige generatie. Hij moet het met zijn acht jaar oude BMW in de zomerse praktijk met 28 kilometer elektrische actieradius doen, in de winter haalt zijn PHEV met moeite 18 kilometer op een lading. Het grotere accupakket en de veel krachtiger elektromotor, die net als bij de vorige 2-serie Active Tourer aan een 1.5-driecilinder met turbo is gekoppeld, werpen hun vruchten af. De desbetreffende 2-serie-rijder vond de nieuwe krachtiger en lichtvoetiger aanvoelen. Dus ja, de 225e Active Tourer heeft zeker een stap gezet ten opzichte van de vorige generatie, waarbij je goed ziet dat BMW de plug-in hybride naar een hoog plan heeft getild. Toch was de eigenaar van de vorige generatie niet te spreken over het bedieningsgemak van de nieuwe generatie. Heel veel zit in een touchscreen en het duurt ook voor ons als redacteuren die telkens in andere auto’s overstappen heel lang eer je wegwijs bent in BMW Operating System 8. Toen we overstapten in de oude Active Tourer konden we ons helemaal vinden in de kritiek op de bediening van de nieuwe generatie.
Geen behoefte aan 230e xDrive Active Tourer
Er bestaat van de huidige ook nog een krachtiger versie van de plug-in hybride. Die heet 230e en heeft een systeemvermogen van meer dan 300 pk. Wat ons betreft laat je die voor wat hij is, want de 225e is echt vlot, ook als je alleen op de elektromotor rijdt. Dat is fijn voor als je zo veel mogelijk kilometers elektrisch wilt afleggen. Laat je hem met opgeladen accu als hybride rijden, want dan is hij echt heerlijk snel. Meer heb je dan voor dit type auto echt niet nodig. Als MPV maakte de auto geen indruk en daarmee is het bestaansrecht eigenlijk wel aangetoond, maar als plug-in hybride overtuigde de auto wel. En die techniek is er gelukkig ook in de BMW X1.
BMW 2-serie Active Tourer in cijfers
Beginstand 317
Eindstand 17.408
Gereden kilometers 17.091
Getankte liters (inclusief laden) 645,86
Brandstofkosten* € 1.241,67
Gemiddeld verbruik inclusief laden 3,8 l/100 km (1 op 26,5)
Verbruik zonder laden zomer (1:17.0)
Verbruik zonder laden winter (1:13,5)
Actieradius elektrisch zomer 80-85 kilometer
Actieradius elektrisch winter 55-60 kilometer
* Exclusief kosten stroom
Signalement
Merk | Bmw |
---|---|
Model | 225e xDrive Active Tourer |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 47.533 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 3-cil. in lijn, plug-in hybride |
Cilinderinhoud | 1.499 cc |
Maximaal vermogen | 180 kW / 245 pk bij 4.400 tpm |
Maximaal koppel | 477 Nm bij 1.500 tpm |
Accu capaciteit (bruto) | 16 kWh |
Inhoud brandstoftank | 47 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.386 mm / 1.824 mm / 1.576 mm |
Wielbasis | 2.670 mm |
Massa leeg | 1.820 kg |
Laadvermogen | 595 kg |
Banden | 205/65R16Prijzen |
Topsnelheid | 195 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,0 s |
Brandstofverbruik | 0,6 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 14 g/km |
PRIVATE LEASE BMW 2-serie Tourer
Had je deze auto's al gezien?

BMW 2-serie Tourer 218i M-Sportpakket, Head-Up Display, Driving Assistant Plus, BMW Live Cockpit Plus, Grootlichtassistent, Shadowline hoogglans, Stoelverwarming vóór, Achterbank met verstelbare rugleuningen, Alcantara bekleding, voorbereiding stuurwielverwarming, 360 graden camera, etc.
- 2023
- 80.201 km

BMW 2-serie Tourer 225e xDrive M Sport PANO|ACC|HARMAN KARDON
- 2022
- 39.939 km

BMW 2-serie Tourer 225e xDrive - Vol opties - Onderhoudspakket - Fabrieksgarantie
- 2023
- 10.518 km
Lezersreacties (25) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.