Bij Marcel stroomt dankzij de Volvo V60 Polestar blauw bloed door de aderen
Ook bij zijn zoons
- Louis Blom
- FOTO'S Louis Blom
- Blits bezit
Met hulp van zijn zoons Eddy, Rick en Joep lukt het vastgoedondernemer Marcel Regeer om de spectaculairste Volvo ooit, de V60 Polestar, in optimale conditie te houden.
Het is al Volvo wat de klok slaat in huize Regeer. Marcels echtgenote rijdt XC60 en Rick is dolblij met zijn C30 2.0. Het topstuk is evenwel de V60 Polestar uit 2015. Dat is niet overdreven, want eenmaal oog in oog met de sterkste Volvo ooit sta je versteld van zijn uitstraling. Niet dat hij overdreven is uitgevoerd. Alleen de dakspoiler en de spoilers onder aan de voorbumper doen een sterkere variant vermoeden, afgezien van het bescheiden, felblauwe Polestar-logo in de grille en achterop.
Het zijn de 8J brede en 20 inch hoge wielen en de ultraplatte 35-serie banden die de show stelen en hem zijn assertiviteit bezorgen. “Daarom ging ik voor een donkere kleur. Rebel Blue is me te opzichtig”, vindt Marcel.
Marcels vader had een Volvo V70 R
Waarom deze auto? “Dat idee gaat eigenlijk al terug naar de V70 R AWD van mijn vader. Die vijfcilindersound zit nog steeds in mijn hoofd. Ik kom uit een Volvo-nest. Zo lang ik weet dat ik op deze aardbol rondwandel, rijdt de familie Volvo. Ik groeide op met de 245, 740, 760, V90, C70 en V70. Mijn vader houdt van praktisch, degelijk en veilig. Hij is bovendien honkvast, merktrouw. Vooral de 245 herinner ik me levendig: de vakanties naar Oostenrijk en Duitsland – de bagageruimte volgeladen en surfplanken op het dak – hebben een onuitwisbare indruk op mij gemaakt. ‘Ik wil later ook een Volvo’, zou ik volgens mijn ouders toen hebben geroepen.”
Dit is nog een zescilinder, maar vanaf modeljaar 2017 zit er een viercilinder in de Polestar.
Eerste Volvo van Marcel was een 343
Nou, dat lukte. “Mijn eerste was een 343. Die kocht ik op mijn zeventiende. Niet de spannendste auto, maar hij bracht me overal. Toch kon ik me al snel een 244 DL uit 1982 veroorloven. In die tijd bemoeide ik me meer en meer met de keus van nieuwe auto’s, omdat mijn vader weinig tijd nam om zich er zich druk over te maken. Dus bepaalde ik welke auto’s er kwamen. Meestal waren dat nieuwe. Zo kreeg mijn vader bijvoorbeeld een V70 R AWD en die auto opende mijn ogen om ooit een snelle Volvo te bezitten. Nu rijden we allemaal Volvo. Alleen Eddy, de jongste, moet nog een jaar geduld uitoefenen. Hij zal ook wel voor een Volvo gaan.”
Volvo XC40 Recharge ingeruild op de V60 Polestar
Voor de aanschaf van de Polestar ging Marcel een paar keer vreemd met een Ford Escort in de jaren 90 en een Opel Ampera in de jaren 10. “Toen keerde ik terug op het honk met een XC40 Recharge. Een kennis had toen een V60 Polestar gekocht. Ik ging rijden en was verkocht. Wat een auto, wat een kracht en wat een grip. Toen begon de voorpret van het zoeken en kwam ik erachter dat ze ultradun zijn gezaaid. En natuurlijk duur! Wat wil je ook: er zijn van dit type jaarlijks slechts 750 stuks gebouwd. Eenmaal bezig met zoeken ging ik voor de zescilinder van voor de facelift. Voor het geluid. Uiteindelijk vond ik er een die precies paste in mijn straatje. Ik heb er toen mijn XC40 Recharge op ingeruild. En nog bijbetaald ook. Dit lijkt een ridicule actie, maar vergeet niet dat de XC40 blijft afschrijven, terwijl de V60 Polestar zijn waarde behoudt en met een beetje geluk zelfs stijgt. Je leeft maar één keer, toch?”, vergoelijkt Marcel zijn uitgekomen droomwens.
Polestars het populairst in het Midden-Oosten
Marcels V60 Polestar is een geïmporteerd exemplaar en wel uit Saoedi-Arabië. In het Midden-Oosten waren ze het populairst. In eerste instantie werd hij in dertien landen verkocht, later in 47. De meeste Polestars waren stationwagons. De vorige eigenaar heeft al het woestijnstof laten verwijderen. Marcel: “Het is een genot om elke dag met deze auto te rijden. Die machtige zescilinder met turbo, dwars voorin, dat is toch gekkigheid. Welke andere fabrikant doet zoiets? Zijn racy geluid bezorgt me telkens kippenvel. Verder is hij relatief comfortabel en voelt hij enorm uitgebalanceerd.” Marcel is niet te stoppen. “De standaard automaat helpt natuurlijk ook. De launch control gebruik ik zelden, maar de jongens dringen zo nu en dan aan. Je kunt er vreselijk hard mee, maar ook heel bedeesd mee rijden, als het ware cruisen. Dat tweeledige karakter met twee verre uitersten spreekt me zo aan. En de exclusiviteit.”
De V60 Polestar heeft zijn plek in het gezin verdiend. De auto heeft zijn eigen droge garage en wordt ook vertroeteld door de zoons. Marcel: “Ze weten dat ze hem ooit overnemen. Als we onderweg een aparte Volvo tegenkomen, of zelfs een S60 of V60 Polestar, delen we dat op onze ‘Blauw Bloed’-app.”
Geschiedenis van PolestarIn 2005 wordt Flash omgedoopt tot Polestar Racing, waarin Polestar Performance zich met tuning bezighoudt. In 2009 promoveert het tot officieel partner van Volvo. Het slechts 35 man sterke bedrijfje brengt al in 2010 de eerste spruit ten tonele: de C30 Polestar Performance Concept Prototype, een 400 pk bommetje met extraverte uitdossing (waarmee we ooit reden), gevolgd door de 508 pk sterke S60 Polestar Concept (ook die reden we). On-des-Volvo’s is zijn 300 km/h topsnelheid en 3,9 seconden acceleratietijd van 0-100 km/h. Het eerste ‘productiemodel’ is de S/V60 Polestar, die in 2013 het levenslicht ziet, twee jaar voordat Volvo Polestar Performance inlijft en verandert in een autonoom merk van elektrisch aangedreven auto’s. De S/V60 Polestar, gebaseerd op de T6 AWD R-Design, komt wat anoniem over, totdat je hem beter bestudeert. Er zijn 20-inch 8J-wielen, speciale Michelin Pilot Sport-banden, grote Brembo’s, 80 procent stijvere vering en dempers van Öhlins, decente spoilers voor en achter, twee enkele uitlaateinden voorzien van Polestar-logo, aangepaste stoelen uit de het R-Design-programma en carbon strips verdeeld over portieren en middenconsole. Een veerpootbrug van koolstofvezel dient de carrosseriestijfheid. De 3.0 zes-in-lijn-motor kennen we uit de T6, maar heeft een grotere BorgWarner-twinscroll-turbo en een dertien millimeter dikkere intercooler. Het uitlaatgeluid wordt door kleppen gereguleerd en produceert een extra luide en diepe brom boven de 4.000 toeren of als je de Sport- of Manual-mode inschakelt. Het doet je denken aan het timbre van de oude BMW M3. De Polestar heeft altijd een zestraps Aisin-automaat met snellere schakelkarakteristiek, 4WD volgens het Haldex-principe en launch control. De versie tot aan de facelift levert 350 pk, na de facelift voor modeljaar 2017 vervangt Volvo de drieliter zescilinder voor een tweeliter viercilinder met turbo die 367 pk naar de vier wielen stuurt. Uiterlijk herken je de vernieuwde S/V60 Polestar aan nieuwe voor- en achterbumpers en andere wielen. Ze maken deel uit van de 250 gewijzigde onderdelen. De omvangrijke facelift gaat gepaard met een prijsverlaging van €99.500 naar €74.995. De S/V60 maakte tot april 2017 deel uit van het Nederlandse leveringsprogramma. |
Signalement
Merk | Volvo |
---|---|
Model | V60 Polestar |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 6 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 99.500 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 6-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.953 cc |
Maximaal vermogen | 258 kW / 350 pk bij 5.250 tpm |
Maximaal koppel | 500 Nm bij 3.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 68 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.628 mm / 1.865 mm / 1.484 mm |
Wielbasis | 2.776 mm |
Massa leeg | 1.709 kg |
Laadvermogen | 601 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 0 kg / 0 kg |
Banden | 245/35R20Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 5,0 s |
Brandstofverbruik | 10,2 l/100km |
CO2-uitstoot | 237 g/km |
PRIVATE LEASE Volvo V60
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (24) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.