Bentley Continental GT

Maatpak

Bentley Continental
AutoWeek 2003 nummer 32

Je leest het in AutoWeek 2003 nummer 32

De machtige Bentley Continental GT ziet er onvervalst Brits uit, maar heeft toch echt Volkswagen-genen. En dat is bepaald geen nadeel, want zó goed was een Bentley nog nooit.

Bentley, het is een naam die klinkt als een klok. Het roept beelden op van hoekige limousines met ouderwetse V8-turbo's in het vooronder. De legendarische Ettore Bugatti noemde Bentley's ooit 'de snelste vrachtwagens ter wereld'. Maar sinds het Britse merk vanaf 1998 in handen is van Volkswagen, is er een hoop veranderd. Met als voorlopig laatste hoofdstuk de adembenemende Continental GT. Deze auto is allesbehalve een vrachtwagen, met z'n gestroomlijnde uiterlijk. En wat dacht u van een top van maar liefst 318 km/h? Dit is een sportwagen in maatpak! Daarbij is 'ie ook nog eens erg comfortabel. Dat deze auto er nu is, hebben we volledig te danken aan Volkswagen, want alleen hadden de Britten dit waarschijnlijk nooit voor elkaar gekregen. Dit is namelijk de eerste volledig nieuwe Bentley in 70 jaar. Toen het merk nog bij Rolls-Royce hoorde, was een Bentley niet veel meer dan een Rolls met wat minder chroom, en een sportiever grilletje.


Sportieve uitstraling
Dat kun je van de Continental GT allerminst zeggen. Tegenwoordig gaat Bentley z'n eigen weg, zodat de Continental GT een bijzonder fraai ontwerp heeft meegekregen. De Belgische ontwerper Dirk van Braeckel heeft hiervoor uit Bentley's rijke geschiedenis kunnen putten. Ter inspiratie dienden modellen als de Speed Six van 1928 en de Continental R uit '52. De nieuwe Continental GT heeft een lange motorkap meegekregen, en in combinatie met een korte overhang voor ziet dat er indrukwekkend uit. Ook de dikke grille, met 'kippengaas', en de dubbele koplampen zorgen voor een sportieve uitstraling. Grote 19-inchwielen maken het verhaal compleet. De elegante zijkanten, zonder B-stijl, zijn erg fraai, maar van de achterkant zijn we iets minder gecharmeerd. Niet dat 'ie lelijk is, verre van dat, maar het is het enige deel van de auto dat niet onmiddellijk als Bentley te herkennen is. Het zou driekwart van achteren bezien ook het achterwerk van een luxe Japanse coupé, een Lexus bijvoorbeeld, kunnen zijn.


Orgie van leer
Het interieur is een klasse op zich. Het is een orgie van lekker ruikend leer, werkelijk alles lijkt er mee te zijn afgewerkt. Ook is er uiteraard een gigantische partij hout aan boord, zodat er een indrukwekkend dashboard voor je neus zit. De kenmerkende ronde ventilatieroosters zijn gelukkig ook aanwezig. Fraai is het deftige klokje van Breitling, dat een prominente plaats op de middenconsole inneemt. Onderdelen als het navigatiesysteem en de geluidsinstallatie zijn van Volkswagen geleend. Hoewel we met een auto uit de voorserie op pad waren, lijkt het met de afwerkingkwaliteit wel snor te zitten. Aan interieurruimte heeft de Continental GT geen gebrek, hooguit beginnen uit de kluiten gegroeide volwassenen achterin te mopperen tijdens lange ritten. Een kofferruimte met 370 liter inhoud biedt ruimte aan de golftassen.

Moderne techniek
Door de link met Volkswagen krijgen de Britten toegang tot zeer moderne techniek. Wat dacht u van een W12 met 560 pk en 650 newtonmeter trekkracht? Het is in principe de W12 uit de Volkswagen Phaeton, maar de 'Bentley Boys' pakken hem flink aan en schroeven er twee turbo's op. Daarmee knalt de dikke coupé in slechts 4,8 seconden naar de 100. Zonder drama overigens, want rokende banden zul je dankzij de standaard vierwielaandrijving niet snel hebben. Tijdens zo'n sprintje hoor je een fraaie twaalfcilinderbrom. De maximale trekkracht staat al bij 1.600 toeren tot je beschikking, en blijft dat doen tot 6.000 toeren. De haast onmerkbaar schakelende zestrapsautomaat, van het Duitse ZF, maakt het genot compleet. Wie wil kan met flippers achter het stuur zelf schakelen.


Bochten geen probleem
De zeer precieze besturing, met snelheidsafhankelijke bekrachtiging, zorgt ervoor dat je de Bentley tot op de centimeter nauwkeurig kunt plaatsen. Hoewel deze Continental GT bijna 2.400 kilo schoon aan de haak weegt, is het nemen van een bocht geen enkel probleem. Het met luchtvering uitgeruste onderstel kennen we al van de Volkswagen Phaeton en Audi A8, maar Bentley heeft de afstelling veranderd. Zo zijn de veren aangepakt voor een sportiever weggedrag. De dempers zijn in vier standen in te stellen, uiteenlopend van 'Comfort' tot twee verschillende sportstanden. Daarbij valt op dat de comfortstand gelukkig niet te week is, en de sportstand niet overdreven hard. Het bochtgedrag van de Continental is dik voor elkaar. Wie de grens opzoekt, krijgt uiteindelijk te maken met licht onderstuur. Gelukkig werkt het standaard ESP-systeem niet al te veel als spelbederver, het grijpt pas in als het écht gevaarlijk wordt. Verder kun je altijd vertrouwen op het remsysteem, waarvan de voorste remschijven dik veertig centimeter groot zijn. Volgens Bentley zijn het de grootste remmen die ooit zijn toegepast op een productieauto. En dat is niet gedaan voor de show, want de Bentley lijkt zich ermee in het asfalt te bijten.


Rooskleurige toekomst
Of deze Brit ook minpunten heeft? Welnu, daarvoor moeten we goed zoeken. Tijdens deze eerste rij-impressie zijn er in ieder geval geen onderdelen waarop de Continental GT door het ijs zakt. We komen slechts kleine dingen tegen. Zo is de laadopening van de kofferbak niet al te breed, en het is jammer dat de automaat geen winterstand heeft. Met 560 pk wil je toch een beetje rustig kunnen wegrijden op een gladde weg. Hoewel de vierwielaandrijving er dan ook nog is, natuurlijk. Maar dit soort details neemt niet weg dat de Bentley gewoon een heel bijzondere auto is. Kanonnen als de Ferrari 456M GT, de Porsche 911 Turbo en de Aston Martin Vanquish kunnen wat ons betreft hun borst nat gaan maken. Deze Bentley is minstens zo hightech, heeft het meeste vermogen van allemaal, en zijn imago doet er ook absoluut niet voor onder in dit gezelschap. De toekomst van het merk Bentley ziet er met deze 'kleine' Continental GT rooskleurig uit. Het lijkt erop dat Volkswagen heel goed beseft dat de lange traditie van het merk geen geweld aangedaan moet worden. Deze Bentley is een heel echte.

Gerelateerde forumtopics