Barrelbrigade 2021 - Peugeot Partner - Klokje Rond-keuring
‘Je hebt jezelf overtroffen'
49 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Met het inbrengen van een Peugeot Partner voor de Barrelbrigade scoort Nic twee primeurs in één klap: voor het eerst doet er een bestelauto mee én voor het eerst hebben we een auto met een dieselmotor. Bovendien heeft hij de hoogste kilometerstand van alle barrels: de teller wijst net iets over het half miljoen. Maar als Joep uitstapt na de proefrit heeft hij zijn mening al klaar: “Je hebt jezelf overtroffen. Deze auto is een écht barrel."
Met het inbrengen van een Peugeot Partner voor de Barrelbrigade scoort Nic twee primeurs in één klap: voor het eerst doet er een bestelauto mee én voor het eerst hebben we een auto met een dieselmotor. Bovendien heeft hij de hoogste kilometerstand van alle barrels; de teller wijst net iets over het half miljoen aan. Maar als Joep uitstapt na de proefrit heeft hij zijn mening al klaar: “Je hebt jezelf overtroffen. Deze auto is écht een barrel, die had nooit meer mogen worden verkocht. Ik had je hoger ingeschat.” Zo, de toon is gezet.
Als Joep de motorkap openzwaait worden zijn bange vermoedens verder gevoed. “Hier is alles heel erg slordig versleuteld. Dit is een totaal verprutste auto. Alles hangt los; bijvoorbeeld de intercooler, waarin nu een afdruk van de dynamo staat.” Ook de slang van de intercooler hangt los in de motorruimte. “Het is je zeker nog niet opgevallen dat deze auto van geen kant zijn vermogen meer levert?” En Joep gaat nog even verder, want hij vist een loshangende kabel onder de motorkap vandaan: “Geen idee waar die voor is. Zal ik hem even losknippen? Dan wordt vanzelf duidelijk wat de functie was.” Nou eh … zó veel pro-activiteit hoeft nu ook weer niet. Laat die kabel maar mooi zitten.
SHREDDER
Onder de Peugeot wordt het nieuws al niet veel beter. De motor lekt olie dat het een aard heeft. “Het gerammel dat je onderweg hoort, komt van een draagarm die er niet meer helemaal fris onder hangt. Verder is het opvallend dat de oliedruksensor los onder de auto bungelt, maar dat daarvan geen melding op het dashboard is. En ik vraag me af hoe lang de uitlaat er nog onder blijft zitten, want die hangt vast aan zijn eigen roest.”
Dan ook nog kritiek op één van de banden. Nic dacht dat hij te maken had met een krom wiel, maar er blijkt iets veel ergers aan de hand: “De banden zijn allemaal slecht”, bromt Joep. “De achterbanden zijn volledig gecupt. Linksachter is er een behoorlijk veiligheidsrisico. Daar zit een geheel vlakke kant op, waar het canvas doorheen piept. Je vraagt om een klapband. Die moet je echt vervangen, dan is hij tenminste nog een klein beetje veilig. Maar uiteindelijk komt het er bij deze auto op neer dat hij zelfs voor de sloop te slecht is. Hier zit geen enkel bruikbaar onderdeel meer op. Deze is rijp voor de shredder.”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Had je deze auto's al gezien?

Peugeot Partner Tepee Electric Active
- 2018
- 35.300 km

Peugeot Partner 120 1.6 BlueHDi 100 L1 Première VOORZIEN VAN AIRCO+CRUISE !! BTW/ BPM VRIJ !!
- 2017
- 102.998 km

Peugeot Partner 120 1.6 BlueHDi 100 L1 Premium Pack S&S | Marge | Apple Carplay | Cruise Control | Parkeersensoren | Airconditioning | Navigatie | Bluetooth | Armsteun |
- 2018
- 162.239 km
Lezersreacties (49) (gesloten)
Alles schreeuwt aan deze auto ''mooi laten staan'' en hem dan alsnog kopen, onbegrijpelijk.
Nic heeft wel eens verteld dat hij mensen in zijn omgeving adviseert als ze toe zijn aan een andere auto, ik ben heel benieuwd wat voor auto's dit uiteindelijk zijn geworden en hoelang ze het vol hebben gehouden.
Ik begrijp best wel dat het voor deze rubriek niet interessant is om een saai japannertje te kopen waar niks aan mankeert, maar het gaat nu om de geloofwaardigheid van de redacteuren en in hoeverre zij bijvoorbeeld nog occasionaankoopadviezen kunnen geven om maar even iets te noemen.
En dat vind ik vooral jammer, want ik heb Nic heel hoog zitten, heeft een prettige manier van vertellen en kan echt wel wat.
Zoals hier:
APK 15-01-2020, 1 x band onvoldoende profiel, vervolgens
APK 19-01-2021, geen gebreken
Tijdens de keuring blijkt de linker achterband echter totaal versleten en 5 jaar oud. Zou dit dezelfde band zijn als die op 15-1-2020 of was die RA toen versleten en kon LA nog er nog net mee door?
Wat je ook vaak ziet is dat een auto in korte tijd een aantal keren van eigenaar wisselt. Op 12 mei jl. Nic zal de laatste koper zijn en hij betaalde €500,--. Wiens partner werd het op 15-2-2021 en 12-3-2021?
Soms zie dat een auto in enkele maanden door verschillende handelaren gekocht. Ik neem aan dat iedere tussenpersoon iets aan heeft verdiend aan de verkoop.
Voer voor een nieuwe rubriek in autoweek: de auto-detective.
Joep had hem het liefst na 1 km rijden terug gebracht.
Schaam je Nick ?
Mag ik Joep aanbevelen eerst de keuring te doen en dan pas te gaan rijden? Levensgevaarlijk om met een dergelijke achterband te gaan rijden.
Dat is deze onzin echt niet waard wat mij betreft.
Ik had juist hogere verwachtingen van deze simpele Partner.
Ook die New Beetle zou wel eens een groot drama kunnen zijn of iedereen, zoals bij de PT Cruiser, verassen met het tegenovergestelde. We wachten maar weer eens af.
Ze zetten zich zelf voor schut. Verzin iets originelers voor 500 euro van 1e eigenaar of altijd onderhouden door de dealer met vol stempelboekje. Dat is waar joep altijd op hamert, bezuinig niet op onderhoud.
Voorspelt in ieder geval een leuke serie Barrelbrigade
Wanneer gaat bij de RDW nu eens een keer een belletje rinkelen over de APK? Mijn auto werd nota bene niet goed gekeurd vanwege een vrijwel onzichtbaar scheurtje in een reflector op de achterbumper (ik was het er ook niet mee eens, want het had geen invloed op de werking) en ding ding komt zonder opmerkingen door de APK. Er zijn dus zat keurmeesters die voor een paar tientjes de steekproef niet vrezen...
Ik las in de papieren versie dat dit er een is,
Zelfs echt gevaarlijk.
Geen Ego is fenomenaal maar toch hoop ik dat ie voortaan geen wrak meer koopt//
Van te voren had ik op de Partner gestemd omdat ik serieus had verwacht dat dit de beste auto zou zijn, maar helaas...
.
En inderdaad iedere jaar weer verbazend hoe weinig 'verstand' de redacteuren van Auto's hebben. Ik ga me echt kapot lachen als de derde (niet Autoweek redacteur) dit jaar met de prijs er van door gaat. Daar sta je dan als professioneel autoblad...
.
Nic doet altijd de klokje-rond keuringen en is de 'Occasion' specialist van het blad. Om de gebreken van deze auto te ontdekken hoef je echt geen techneut te zijn. Dat onder de motorkap alles los hangt kan toch iedereen zien...
Wat zou de genadeklap zijn geweest voor dit barrel? Misschien was het, Beschermheer van de Roestplek, Nic de Boer het zelf wel. Een koude dieselmoter doortrappen naar 4000 rpm (video 2min) is niet helemaal het nieuwe rijden...
What's next? Rolling coal in de barrelbrigade?
Het meest vaag vond ik dat de luchtslang met een tiewrap op z’nnplrk werd gezet.
Onder het motto, laten we lekker goedkoop doorbeunen ipv de klem die er zat aan te draaien of te vervangen?
Die losse slang, en het leknin de IC verklaren de koude start problemen en het te lage toerental en het roet. Nog een wonder dat als ie wat watmer is blijft lopen.
Had ik al gezegd VAAG?
Beetje ongeloofwaardig zelfs…
Gezien het gebrek aan enig onderhoud nog best knap dat ie de 5 ton heeft gehaald.
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.