AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Barrelbrigade 2021 - Peugeot Partner - Klokje Rond-keuring

‘Je hebt jezelf overtroffen'

49 reacties

Video
0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 
AutoWeek 29 2021
AutoWeek 29 2021

Je leest het in AutoWeek 29 2021

Met het inbrengen van een Peugeot Partner voor de Barrelbrigade scoort Nic twee primeurs in één klap: voor het eerst doet er een bestelauto mee én voor het eerst hebben we een auto met een dieselmotor. Bovendien heeft hij de hoogste kilometerstand van alle barrels: de teller wijst net iets over het half miljoen. Maar als Joep uitstapt na de proefrit heeft hij zijn mening al klaar: “Je hebt jezelf overtroffen. Deze auto is een écht barrel."

Met het inbrengen van een Peugeot Partner voor de Barrelbrigade scoort Nic twee primeurs in één klap: voor het eerst doet er een bestelauto mee én voor het eerst hebben we een auto met een dieselmotor. Bovendien heeft hij de hoogste kilometerstand van alle barrels; de teller wijst net iets over het half miljoen aan. Maar als Joep uitstapt na de proefrit heeft hij zijn mening al klaar: “Je hebt jezelf overtroffen. Deze auto is écht een barrel, die had nooit meer mogen worden verkocht. Ik had je hoger ingeschat.” Zo, de toon is gezet.

Als Joep de motorkap openzwaait worden zijn bange vermoedens verder gevoed. “Hier is alles heel erg slordig versleuteld. Dit is een totaal verprutste auto. Alles hangt los; bijvoorbeeld de intercooler, waarin nu een afdruk van de dynamo staat.” Ook de slang van de intercooler hangt los in de motorruimte. “Het is je zeker nog niet opgevallen dat deze auto van geen kant zijn vermogen meer levert?” En Joep gaat nog even verder, want hij vist een loshangende kabel onder de motorkap vandaan: “Geen idee waar die voor is. Zal ik hem even losknippen? Dan wordt vanzelf duidelijk wat de functie was.” Nou eh … zó veel pro-activiteit hoeft nu ook weer niet. Laat die kabel maar mooi zitten.

SHREDDER

Onder de Peugeot wordt het nieuws al niet veel beter. De motor lekt olie dat het een aard heeft. “Het gerammel dat je onderweg hoort, komt van een draagarm die er niet meer helemaal fris onder hangt. Verder is het opvallend dat de oliedruksensor los onder de auto bungelt, maar dat daarvan geen melding op het dashboard is. En ik vraag me af hoe lang de uitlaat er nog onder blijft zitten, want die hangt vast aan zijn eigen roest.”

Dan ook nog kritiek op één van de banden. Nic dacht dat hij te maken had met een krom wiel, maar er blijkt iets veel ergers aan de hand: “De banden zijn allemaal slecht”, bromt Joep. “De achterbanden zijn volledig gecupt. Linksachter is er een behoorlijk veiligheidsrisico. Daar zit een geheel vlakke kant op, waar het canvas doorheen piept. Je vraagt om een klapband. Die moet je echt vervangen, dan is hij tenminste nog een klein beetje veilig. Maar uiteindelijk komt het er bij deze auto op neer dat hij zelfs voor de sloop te slecht is. Hier zit geen enkel bruikbaar onderdeel meer op. Deze is rijp voor de shredder.”

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (49) (gesloten)

Sub-reacties inklappen
RB 68
RB 68
  • 7
Wat je eigenlijk bij de PT Cruiser zou verwachten dat kom je bij deze Partner wel tegen, dan nog een APK die geen enkele opmerking heeft Joep heeft bijna twee A 4"tjes vol met gebreken.
MaxO
MaxO
  • 4
Ik wilde eigenlijk schrijven "Franse degelijkheid" maar morgen komt nog de New Beetle zodat ik mijn kruid nog niet ga verschieten.
ak2
ak2
  • 10
Nic heeft echt een enorm barrel gekocht, de auto heeft al tijden geen onderhoud gehad. En het onderhoud is gedaan door een echte beunhaas. Het is een raadsel hoe deze auto zonder aanmerkingen door de APK gekomen is. Positief is alleen de geringe hoeveelheid roest.
deux cent cinq en een dikke BMW
deux cent cinq en een dikke BMW
  • 1
Wat een rijdend wrak! Toch zijn er ook partners in klokje rond verschenen die aanzienlijk beter voor de dag kwamen.. Weliswaar hadden die exemplaren een veel betere motor.
XM RCK
XM RCK
  • 11
Door de APK met leenbanden van een andere auto. 't Zal niet de eerste keer zijn.
AS61
AS61
  • 5
Hoeveel procent van de verkochte auto's haalt überhaupt 500.000 km + op de teller?
Anoniem
Anoniem
  • 2
Nou, een barrel is het zeker, ik snap niet waarom Nic deze auto heeft uitgekozen.
Alles schreeuwt aan deze auto ''mooi laten staan'' en hem dan alsnog kopen, onbegrijpelijk.
Nic heeft wel eens verteld dat hij mensen in zijn omgeving adviseert als ze toe zijn aan een andere auto, ik ben heel benieuwd wat voor auto's dit uiteindelijk zijn geworden en hoelang ze het vol hebben gehouden.
Ik begrijp best wel dat het voor deze rubriek niet interessant is om een saai japannertje te kopen waar niks aan mankeert, maar het gaat nu om de geloofwaardigheid van de redacteuren en in hoeverre zij bijvoorbeeld nog occasionaankoopadviezen kunnen geven om maar even iets te noemen.
En dat vind ik vooral jammer, want ik heb Nic heel hoog zitten, heeft een prettige manier van vertellen en kan echt wel wat.
Kminne
Kminne
  • 2
Je voelt je lekkerder in een Peugeot.
Kminne
Kminne
  • 1
@Maxo, de Beetle is Mexicaanse degelijkheid.
Mrs Nice
Mrs Nice
  • 4
Prima karretje. Ander derdehands bandje erop en rijden maar! Vooral niets repareren en hopen op een paar strakke uitdagingen in deze brigade. Let maar eens op hoe lang de boel het nog uithoudt...
Lex
Lex
  • 15
Bij klokje rond zie je vaak dingen voorbij komen waarvan je denkt "hoe kan dit"
Zoals hier:
APK 15-01-2020, 1 x band onvoldoende profiel, vervolgens
APK 19-01-2021, geen gebreken
Tijdens de keuring blijkt de linker achterband echter totaal versleten en 5 jaar oud. Zou dit dezelfde band zijn als die op 15-1-2020 of was die RA toen versleten en kon LA nog er nog net mee door?
Wat je ook vaak ziet is dat een auto in korte tijd een aantal keren van eigenaar wisselt. Op 12 mei jl. Nic zal de laatste koper zijn en hij betaalde €500,--. Wiens partner werd het op 15-2-2021 en 12-3-2021?
Soms zie dat een auto in enkele maanden door verschillende handelaren gekocht. Ik neem aan dat iedere tussenpersoon iets aan heeft verdiend aan de verkoop.
Voer voor een nieuwe rubriek in autoweek: de auto-detective.
liefhebber van oud en nieuw
liefhebber van oud en nieuw
  • 11
Dit geeft weer aan hoe verrot het NL APK systeem is. Geen opmerkingen. Overigens erg leuke auto voor de barrel-brigade. Zonder risico voir Nic mag ik hopen. ?
bonbon
bonbon
  • 4
Was je onder invloed toen je dit wrak van de weg kocht.
Joep had hem het liefst na 1 km rijden terug gebracht.
Schaam je Nick ?
nitro68
nitro68
  • 5
In de pers er mee, beter voor mens en milieu........
Mag ik Joep aanbevelen eerst de keuring te doen en dan pas te gaan rijden? Levensgevaarlijk om met een dergelijke achterband te gaan rijden.
Dat is deze onzin echt niet waard wat mij betreft.
Karmann Ghia
Karmann Ghia
  • 5
‘Ook zonde van de grondstoffen dat dat ooit geproduceerd is’, ik ging in een deuk ?. Kijkt de RDW ook weer even mee? Die APK is een farce, dat is hier voor de zoveelste keer bewezen.
FvG
FvG
  • 4
@MAXO. Je zou wel vast een schot voor de boeg kunnen geven.
Anoniem
Anoniem
  • 11
Dit is toch niet geloofwaardig. Je werkt al decennia als autojournalist en je koopt dit want je snapt niks van techniek. Zoek dan een andere baan. Dit slaat nergens op.
FvG
FvG
  • 2
Die COM 2000 gaat inderdaad weleens kapot na zoveel jaar. Ik heb ook een keer een nieuwe in de C5 gehad, omdat de dim- en grootlichten een eigen leven gingen leiden, en de RW schakelaar ook niet meer lekker functioneerde. Gelukkig konden de bedieningen van de CC en de radio van de oude op de nieuwe COM overgezet worden. Kostte me €275,- incl montage.
vertmaori
vertmaori
  • 4
Alsof ik naar Koning Klant uit de 70-er en 80-er jaren kijk: het wrak van de weg is terug. Je verwacht elk moment Wim Bosboom of Mireille Bekooij in beeld.
Carpe
Carpe
  • 13
Nic heeft helemaal geen ego wat in de weg zit. Zo verfrissend.
MaxO
MaxO
  • 4
@FVG: Na het door mij volstrekt onverwachte toch best wel positieve resultaat van die verschrikkelijke PT Cruiser waag ik mij niet meer aan voorspellingen.
Ik had juist hogere verwachtingen van deze simpele Partner.
Ook die New Beetle zou wel eens een groot drama kunnen zijn of iedereen, zoals bij de PT Cruiser, verassen met het tegenovergestelde. We wachten maar weer eens af.
MaxO
MaxO
  • 0
Edit: Na het voor mij i.p.v. door mij
Kminne
Kminne
  • 1
@Lex, even tijdelijk een ander wieltje lenen en er onder schroeven, terug naar het APK-station om alsnog goedgekeurd te worden, weer naar huis en wieltjes terug omwisselen. Iedereen met twee krikken en een kruissleutel kan dat.
Bobby BB
Bobby BB
  • 1
Schaam je diep om zo'n levensgevaarlijk wrak te kopen er mee te rijden.
MinicooperS 3461811
MinicooperS 3461811
  • 1
Strafste van de APK is dat die met versleten remschijven erdoor kwam, in combinatie met die banden is het een wonder dat deze nog ''remvermogen'' heeft.
244 55
244 55
  • 4
Afgezien van die band en die remschijven is de betiteling 'levensgevaarlijk' wel overdreven. Ja, het ding is gaar en verwaarloosd en misschien kom je ermee langs de kant te staan, maar 'levensgevaarlijk'? Dan moeten we terug naar de auto's uit de tijd van het Wrak van de weg, waar vooral de extreme roest tot gevaar leidde. Daar heeft deze Partner dan weer geen last van....
chr rijder
chr rijder
  • 3
Allemaal een beetje geïnspireerd door top gear .
Ze zetten zich zelf voor schut. Verzin iets originelers voor 500 euro van 1e eigenaar of altijd onderhouden door de dealer met vol stempelboekje. Dat is waar joep altijd op hamert, bezuinig niet op onderhoud.
Anoniem
Anoniem
  • 6
Prachtig ding gekocht Nic! Nic speelt wel dommetje, maar ik heb een sterk vermieden dat Nic bewust op zoek ging naar het gaartse dat hik vinden kon. De Kia van vorig jaar was veel te goed ?
Voorspelt in ieder geval een leuke serie Barrelbrigade
Wanneer gaat bij de RDW nu eens een keer een belletje rinkelen over de APK? Mijn auto werd nota bene niet goed gekeurd vanwege een vrijwel onzichtbaar scheurtje in een reflector op de achterbumper (ik was het er ook niet mee eens, want het had geen invloed op de werking) en ding ding komt zonder opmerkingen door de APK. Er zijn dus zat keurmeesters die voor een paar tientjes de steekproef niet vrezen...
Dhr M
Dhr M
  • 8
Men zeikt wel de peugeot partner af, maar als er jarenlang niets gedaan is aan een auto en ruim over de 5 ton zit..... welke auto zal er dan niet zo uitzien? Niks te maken met het kwaliteit, want de video laat dus zien wat er gebeurt als je geen onderhoud uitvoert, het kan dus wel, maar levensgevaarlijk als eindresultaat.
Rik K
Rik K
  • 1
Met recht een Peuschroot (ik mag het zeggen, ik heb er zelf ook eentje. Althans, wel zo oud, niet zo gevaarlijk).
dVB YrGr
dVB YrGr
  • 2
Ik kan me nog het programma herinneren waar ze een wrak van de weg hadden..
Ik las in de papieren versie dat dit er een is,
Zelfs echt gevaarlijk.
Geen Ego is fenomenaal maar toch hoop ik dat ie voortaan geen wrak meer koopt//
EWi e
EWi e
  • 3
Vol verbazing naar deze video gekeken. Voor 500 euro is er echt wel wat beters te vinden.
Van te voren had ik op de Partner gestemd omdat ik serieus had verwacht dat dit de beste auto zou zijn, maar helaas...
.
En inderdaad iedere jaar weer verbazend hoe weinig 'verstand' de redacteuren van Auto's hebben. Ik ga me echt kapot lachen als de derde (niet Autoweek redacteur) dit jaar met de prijs er van door gaat. Daar sta je dan als professioneel autoblad...
.
Nic doet altijd de klokje-rond keuringen en is de 'Occasion' specialist van het blad. Om de gebreken van deze auto te ontdekken hoef je echt geen techneut te zijn. Dat onder de motorkap alles los hangt kan toch iedereen zien...
123123123
123123123
  • 2
Geeft niks joh, paar dingetjes vast zetten en hij doet het weer maanden lang.
FvG
FvG
  • 6
Ik zou wel eens willen weten welke afbraakgarage zijn klanten de weg op laat gaan met een auto waarvan de radiateur en de intercooler er gewoon los in hangen.
Gebruikersnaam is al gekoppeld aan een ander
Gebruikersnaam is al gekoppeld aan een ander
  • 3
Goed om te zien dat dit rijdend milieudelict niet meer inschreven is bij de RDW. Hopelijk in de pers beland en niet naar Roemenië.
Wat zou de genadeklap zijn geweest voor dit barrel? Misschien was het, Beschermheer van de Roestplek, Nic de Boer het zelf wel. Een koude dieselmoter doortrappen naar 4000 rpm (video 2min) is niet helemaal het nieuwe rijden...
What's next? Rolling coal in de barrelbrigade?
Edu
Edu
  • 3
Tuurlijk kan een autojournalist een betere auto vinden voor 500 piek! Maar alleen maar goede auto's leveren saaie filmpjes op. Des te leuker is het dat Niek zijn met zijn 'gespeelde' enthousiasme over zijn vriendenbus een poging doet om zijn medekandidaten af te troeven. Ben nu nog meer benieuwd hoe (lang) dit barrel het gaat volhouden bij de rest van de challenges. (En nu snel dat achterbandje vervangen)
IT hurts when IP
IT hurts when IP
  • 1
Op 1:35 : KKRRrrrrrrr. Dat leer je toch altijd bij de rijschool?! De knop indrukken bij het aantrekken van de handrem om dat vreselijke geluid te vermijden..
WJL
WJL
  • 4
Heeft niks met de kwaliteit van de auto van doen. Wie de Peugeot Partner en de Berlingo kent weet de degelijkheid ervan. Dit is gewoon doorkachelen met nul-komma-nul onderhoud! Gewoon stompzinnig alles naar de Filistijnen helpen, wat met gewoon onderhoud absoluut niet nodig is.
V Tee
V Tee
  • 3
Vaag.
Het meest vaag vond ik dat de luchtslang met een tiewrap op z’nnplrk werd gezet.
Onder het motto, laten we lekker goedkoop doorbeunen ipv de klem die er zat aan te draaien of te vervangen?
Die losse slang, en het leknin de IC verklaren de koude start problemen en het te lage toerental en het roet. Nog een wonder dat als ie wat watmer is blijft lopen.
Had ik al gezegd VAAG?
Beetje ongeloofwaardig zelfs…
Levoi
Levoi
  • 3
Nic is hier duidelijk voor het grootst mogelijke wrak met APK gegaan. Maar hoe komen die radiateur en intercooler los? Dat is geen gebrek aan onderhoud maar volkomen prutswerk, die dingen zitten meestal met twee pennen en twee bouten vast. Dat kan toch iedereen?
Gezien het gebrek aan enig onderhoud nog best knap dat ie de 5 ton heeft gehaald.
Arie Roos
Arie Roos
  • 4
Hie heeft deze Peugeot een geldige APK kunnen krijgen met deze gebreken. Daarnaast is het er wel heel erg veel prutswerk gedaan qua reparatie en onderhoud., heeft niets met Peugeot te maken, de Partner is gewoon een heel erg degelijke auto, maar wel met totale onverschilligheid.
MaxO
MaxO
  • 0
"Vermoedelijk wel een andere motor" aldus Joep.
Octane
Octane
  • 0
Kenteken van deze Peus is idd niet meer bekent bij RDW. Zou me niet verbazen als dit afgetrapte hok nog voor de export gaat..
inno Duro
inno Duro
  • 0
Goed dat die van de wg is; wat mij betreft was het niet verantwoord meer om na de brug nog verder te rijden
EWi e
EWi e
  • 0
@It Hurts: Ik heb er sowieso een hekel aan als mensen de handrem bij elk stoplicht gebruiken, die gebruik je toch alleen bij parkeren (op een helling).
Edu
Edu
  • 0
De vriendenbus op 26/07 gesloopt.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum