Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Audi TT Roadster

Op zoek naar de X-factor

103
Audi TT Roadster
Audi TT RoadsterAudi TT RoadsterAudi TT RoadsterAudi TT RoadsterAudi TT RoadsterAudi TT RoadsterAudi TT RoadsterAudi TT RoadsterAudi TT Roadster
  • Roy Kleijwegt
  • Eerste rijtest
11 april 2015 om 11:08
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 10 2015
AutoWeek 10 2015

Je leest het in AutoWeek 10 2015

Als er één model is waarbij de open variant door de jaren heen extreem belangrijk is geweest, is het wel de Audi TT. Maar liefst 25 procent van alle verkocht TT's is een Roadster. De derde generatie liet daarom niet lang op zich wachten. Wij probeerden de dakloze auto in Mallorca.

Er zit beweging in het Audi-image de laatste jaren. En voor het merk gaat die beweging de goede kant op. Het merk krijgt een steeds cooler imago bij jongeren, iets wat waarschijnlijk komt door het strakke design en de mooie interieurs. Voeg daar een knaller als de Audi R8 aan toe en mensen die niet meteen elk autoblad verslinden maar wel van mooie auto's houden noemen Audi als merk waar ze wel enthousiast van worden. Die hele groep kan zijn lol op met de nieuwe Audi TT Roadster. Sowieso leeft een cabrio altijd meer dan een coupé. Je zal aan een leek wel eens moeten uitleggen wat een coupé is, maar een cabriolet: die term kent zelfs de allergrootste autohater. De TT is bovendien een auto die sterk afhankelijk is van zijn design. De reacties op onze site zijn duidelijk verdeeld over de strakke nieuwe grille, maar er komt ontegenzeggelijk wat op je af. Het is de eerste van een nieuwe generatie Audi's met de strakkere neus, waarbij de ringen van de grille naar de motorkap zijn verplaatst. Recht van voren is het ronde wat een TT zo kenmerkte daarmee verdwenen, maar de auto is naar onze mening eerder meer, dan minder imposant geworden. Het interieur is vervolgens fabelachtig. De cockpit van de TT wijkt extreem af van alle andere Audi's in de showroom. Ja, het MMI-systeem op de middentunnel is gebleven, maar vervolgens zoek je tevergeefs naar een scherm op de middenconsole. Of naar klimaatbediening. Of naar welke knop dan ook! Nee, alles is anders. De bestuurder heeft nu een multifunctioneel TFT-scherm voor zijn neus gekregen, waarop je naar wens een enorm grote en mooie navigatiekaart te zien krijgt, waarbij de klokken met een druk op een stuurwielknop verkleinen. Het is even wennen, maar het systeem werkt zo ontzettend goed, dat je al snel niet beter weet. De bediening van de klimaatcontrole zit op zijn beurt ín de knoppen van de roosters. Hoe kom je erop! In praktijk werkt het nog prima ook. Vaak zijn dit soort extreme nieuwe vindingen een ergonomisch drama, maar niet in deze TT. Erg knap. Afwerking en materiaalgebruik zijn weer buitengewoon, maar dat is dan inmiddels ook een paradepaardje van Audi. Voor de Roadster heeft het merk nog wat extra luxe zaken bedacht. Sowieso hebben de ingenieurs het idee van een warm luchtrooster in de stoelen van Mercedes 'geleend', wat open rijden met koude temperaturen behaaglijk maakt. Het stoffen dak open of sluit je in tien seconden, wat vrij snel is. Wat fijn is, is dat het dak niet ten koste gaat van de bagageruimte. Open of gesloten: je hebt 250 liter. Wat natuurlijk niet bijster veel is, maar in deze klasse bovengemiddeld.

Instappen is prima

Wij gingen op pad met de instapversie op benzinegebied, en instappen is duidelijk niet meer wat het geweest is. Of is er iemand die een 2.0 TFSI met 230 pk wat mager vindt? Opvallend genoeg staan minder vermogende modellen (iets als een 1.8 TFSI met 180 pk zou best oké zijn) vooralsnog niet in de planning. Zoals we de TFSI inmiddels kennen is het een zalig blok met veel power in het middengebied. Enkel richting de toerenbegrenzer zwakt het wat af, zodat je vaak al flippert voordat de automaat opschakelt als je erg sportief rijdt. Maar aangezien de TT relatief soepel is, zal je dat niet al te vaak doen. Dit is duidelijk geen TTS en Audi heeft de auto merkbaar toegankelijk willen maken. Natuurlijk heeft de TT Roadster een fijn laag zwaartepunt, waardoor hij best strak ligt, maar verwacht geen ultrascherpe respons op je stuurcommando's. En daar komt wat bij. Je merkt uiteindelijk dat de auto hetzelfde onderstel heeft als een Audi A3. Natuurlijk is hij lichter en ligt de auto een stuk lager, maar het rijgedrag voelt als dat van een superlichte Audi A3 cabrio. En daarmee heb je het belangrijkste verschil tussen de TT Roadster en concurrenten als de BMW Z4 en de Mercedes SLK te pakken. Door hun configuratie bieden die echt véél meer rijplezier. En dat heeft niets te maken met sprinten, driften of circuitachtige praktijken, maar puur met hoe de auto voelt als je een stuurbeweging maakt. Een Mazda MX5 met slechts 100 pk biedt al stuurplezier als je een afslag neemt of van rijstrook verandert. Dat heeft te maken met de manier waarop de auto reageert op wat jij wil en met het gebrek aan aandrijfreacties in het stuur. Maar hoe mooi de TT ook is en hoe goed de aandrijflijn ook voelt: de auto mist de X-factor die je wilt hebben als je op zoek bent naar oprecht rijplezier. Iets wat een bijna elitaire gedachte is. Want zet de gemiddelde autoliefhebber in deze Audi TT Roadster en hij heeft de dag van zijn leven. Dak eraf, goede wegligging, 230 pk, wáár heeft de kerel het over met z'n gebrek aan rijplezier? Maar pas als je hebt geproefd aan het echte roadsterplezier van auto's als de Z4 en de SLK, maar ook de Honda S2000 en de Mazda MX5, dan mis je die X-factor in de Audi TT. Het zal voor de doelgroep die Audi op het oog heeft waarschijnlijk geen probleem zijn, want heerlijk cruisen alsof het een (open) GT is gaat de TT Roadster prima af. Maar het is voor de liefhebbers wel een aandachtspunt als ze een verlanglijstje opstellen. In april staat de auto bij de dealers.

Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

  • Houd me op de hoogte over de Audi TT
  • Lees meer over supercars en sportscars
Audi Audi TT Supercars & Sportscars

PRIVATE LEASE Audi TT

INFO
Audi
Audi
Audi TT Coupé 40 TFSI Pro Line S (2D/7A)
€ 995
Stel samen ▸
Audi TT in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Audi TT 1.8 5V Turbo Quattro Sline 224PK | Xenon | Lederen bekleding | Boseaudio |Stoelverwarming |Climate |

    Audi TT 1.8 5V Turbo Quattro Sline 224PK | Xenon | Lederen bekleding | Boseaudio |Stoelverwarming |Climate |

    • 2000
    • 298.850 km

    € 3.545

    Audi TT COUPE 1.8 5V TURBO 180PK

    Audi TT COUPE 1.8 5V TURBO 180PK

    • 1999
    • 259.074 km

    € 3.995

    Audi TT Roadster 1.8T Quattro 225PK 'Baseball' Leer/HardTop

    Audi TT Roadster 1.8T Quattro 225PK 'Baseball' Leer/HardTop

    • 2000
    • 245.589 km

    € 5.950

Meer Audi TT occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Audi TT

    77
    • 8 oktober 2018

Lezersreacties (103) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Audi TT specificaties
  • Audi TT occasions
  • Audi TT video's
Advies en informatie
  • Audi TT tests
  • Audi TT gebruikersreviews
  • Audi TT index
PREMIUM
Audi SQ5 Sportback vs. Audi E-tron S Sportback - Dubbeltest

Audi SQ5 Sportback vs. Audi E-tron S Sportback - Dubbeltest

Geheel tegen de heersende trends in mag de Audi SQ5 zijn dikke V6 TDI ook na de facelift houden....

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Audi TT Roadster 1.8 5V Turbo 180pk (2000)

    Audi TT Roadster 1.8 5V Turbo 180pk (2000)

    7
    • 26 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Audi TTS Roadster 2.0 TFSI quattro Pro Line + (2016)

    Audi TTS Roadster 2.0 TFSI quattro Pro...

    2
    • 30 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    Audi TT Roadster 1.8 5V Turbo 180pk (2003)

    Audi TT Roadster 1.8 5V Turbo 180pk (2003)

    7
    • 10 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    Audi TT Roadster 1.8 5V Turbo 150pk (2002)

    Audi TT Roadster 1.8 5V Turbo 150pk (2002)

    • 9 oktober 2020
  • Gebruikersreview
    Audi TTRS Coupé 2.5 TFSI quattro (2017)

    Audi TTRS Coupé 2.5 TFSI quattro (2017)

    17
    • 1 april 2019
  • Gebruikersreview
    Audi TT Coupé 2.0 TDI ultra Pro Line S (2016)

    Audi TT Coupé 2.0 TDI ultra Pro Line S...

    3
    • 29 juli 2018
  • Gebruikersreview
    Audi TT Roadster 2.0 TFSI Pro Line (2015)

    Audi TT Roadster 2.0 TFSI Pro Line (2015)

    5
    • 1 juli 2018
meer reviews
Rij-impressie Audi TT Roadster

Rij-impressie Audi TT Roadster

128

Ze werden bijna tegelijk onthuld, maar we moesten even wachten tot we op pad konden met de...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autotest
    Audi TT RS - Eerste rijtest

    Audi TT RS - Eerste rijtest

    20
    • 17 oktober 2021
  • PREMIUM
    Audi TT RS - Eerste rijtest

    Audi TT RS - Eerste rijtest

    • 28 september 2021
  • Nieuws
    Vijf sportcoupés voor minder dan 20.000 euro

    Vijf sportcoupés voor minder dan 20.000...

    47
    • 18 juni 2021
  • PREMIUM
    Audi TT Roadster vs. BMW Z3 Roadster - Occasion dubbeltest

    Audi TT Roadster vs. BMW Z3 Roadster -...

    • 1 juni 2021
  • Nieuws
    Top 10: zo goedkoop mogelijk van 0 naar 100 in minder dan 4 seconden

    Top 10: zo goedkoop mogelijk van 0 naar...

    122
    • 23 april 2021
  • Nieuws
    Audi TT goedkoper dankzij terugkomst 40 TFSI

    Audi TT goedkoper dankzij terugkomst 40...

    48
    • 26 maart 2021
  • Nieuws
    Audi TTS komt als krachtigere Competition Plus

    Audi TTS komt als krachtigere Competition...

    4
    • 24 november 2020
Merk
Merk
  • Nieuws
    Audi A1 Citycarver heet nu Allstreet

    Audi A1 Citycarver heet nu Allstreet

    30
    • 12 mei 2022
  • Nieuws
    Audi: ‘onze laatste verbrandingsmotor zal onze beste zijn’

    Audi: ‘onze laatste verbrandingsmotor zal...

    142
    • 7 mei 2022
  • Nieuws
    Deze 5 elektrische stationwagons komen eraan

    Deze 5 elektrische stationwagons komen...

    76
    • 6 mei 2022
  • Autosport
    'F1-deal Audi en McLaren onwaarschijnlijk'

    'F1-deal Audi en McLaren onwaarschijnlijk'

    9
    • 6 mei 2022
  • Autosport
    CEO Volkswagen: 'Audi en Porsche gaan de Formule 1 in'

    CEO Volkswagen: 'Audi en Porsche gaan de...

    34
    • 2 mei 2022
  • Nieuws
    Audi RSQ8 maar liefst 800 pk sterk

    Audi RSQ8 maar liefst 800 pk sterk

    41
    • 28 april 2022
  • Nieuws
    Audi Urbansphere Concept: ruimtelijke toekomstvisie

    Audi Urbansphere Concept: ruimtelijke toekomstvisie

    61
    • 19 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden