Audi TT Roadster

Helemaal goed!

Audi TT Roadster
Audi TT RoadsterAudi TT RoadsterAudi TT RoadsterAudi TT RoadsterAudi TT Roadster
AutoWeek 51 2006
AutoWeek 51 2006

Je leest het in AutoWeek 51 2006

Audi komt met het logische vervolg op de nieuwe TT: na de Coupé volgt nu de Roadster. Hij is uiteraard technisch identiek aan de gesloten versie, maar de topless TT voegt een extra dimensie toe aan het rijplezier dat je met zo'n fraaie sportwagen kunt hebben. Zeker wanneer je dat hartje winter doet onder de stralende zon van de Cote d'Azur.

De tweede generatie van Audi's sportwagen arriveerde dit jaar en verdeelde de liefhebbers meteen in twee kampen. Die verdeling was er ook al toen de originele TT zijn opwachting maakte: de ene groep vond hem te rond en te lief. Tot de andere groep behoorden de kopers die wél meteen vielen voor het design en nu nog even vasthouden aan de 'oer-TT', zoals zij dat noemen.

Het ontwerp van de nieuwe TT is in ieder geval strakker en atletischer, iets wat meer aansluit bij de trend van deze tijd. Sinds zijn komst, afgelopen juli, zijn er van de nieuwe Coupé in Nederland zo'n 200 verkocht. Volgend jaar hoopt Audi-importeur Pon 550 exemplaren de showrooms uit te rijden. Daarbij komt vanaf maart dus ook de TT Roadster, waarvan er in 2007 dan nog zo'n 350 stuks een gelukkige eigenaar zullen moeten vinden.

Net als de TT Coupé is de Roadster leverbaar met twee motorvarianten: de voorwielaangedreven 200 pk sterke 2-liter TFSI viercilinder met turbo (E 48.625) en de 3,2-liter zescilinder met 250 pk (E 59.930) die wordt gecombineerd met quattro permanente vierwielaandrijving. De importeur verwacht dat die 20 procent van de totale Roadsterverkopen voor rekening zal komen van de pittig geprijsde quattro.

Beide motorvarianten worden gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak, maar de S-tronic sequentiële automaat is als optie leverbaar voor 2.700 euro.

Nieuwe vouwwijze

Bij de Roadster draait het natuurlijk vooral om de cabriokap. Audi heeft bewust gekozen voor een zachte kap vanwege één belangrijk voordeel ten opzichte van het inmiddels zo populaire stalen klapdak: het lagere gewicht. Bij navraag bleken de Audi-ingenieurs niet precies te kunnen zeggen hoe groot het verschil is: "We hebben geen opvouwbare stalen kap gebouwd, dus het blijft gokken, maar het zal al gauw, afhankelijk van de bediening (elektrisch of met de hand) tussen de 20 en 60 kg schelen."

Nog een voordeel is dat een opgevouwen stoffen kap in vergelijking met eentje van staal voor ruimtewinst in de kofferbak zorgt. De inhoud van de bagageruimte meet 250 liter bij zowel gesloten als geopende kap.

Audi past bovendien – en als eerste - een nieuwe Z-vormige vouwwijze toe. Daarbij komt het voorste, met stof beklede harde gedeelte van de kap als een deksel over de rest te liggen. Dat deel wordt vervolgens in de carrosserie verankerd zodat een afdekhoes overbodig is en er ook op dat punt gewicht wordt bespaard.

De 2.0 TFSI wordt standaard geleverd met een handbediende kap. Daarbij moet je zelf de centraal geplaatste vergrendeling losmaken en de kap naar achteren vouwen. Vervolgens klap je de beide kunststof klepjes aan de zijkanten van 'het gat' waar de kap in moet vallen omhoog en druk je de kap vast in de gleuf in de carrosserie. Voor de ontgrendeling druk je op een knop op het achterpaneel en doe je de handelingen in omgekeerde volgorde. Het is misschien wat omslachtig als je het comfort van een elektrische bediende kap gewend bent. Aan de andere kant scheelt het wel even E 1.726 die voor de optionele volautomatische elektro-hydraulische bediening moet worden betaald.

Op de 3.2 quattro is zo'n automatische softtop standaard'. Hij wordt met een druk op de knop in de middenconsole in slechts 12 seconden geopend of gesloten. Je kunt dat zelfs tijdens het rijden doen bij een snelheid tot 50 km/h.

Verder is er voor beide varianten van de TT Roadster een elektrisch bediend windscherm beschikbaar voor E 759. Daarmee is Audi de eerste in dit segment. Het kost wat, maar je hebt geen gedoe met plaatsen en het scheelt bovendien ruimte, want je hoeft het scherm niet in de bagageruimte op te bergen.

Constructie

Bij de open versie van de TT is uiteraard extra aandacht besteed aan de stijfheid. Omdat voor de nieuwe TT een zogenaamd aluminium spaceframe is gebruikt, hadden de ingenieurs het daarbij een stuk gemakkelijker dan bij de ontwikkeling van de eerste generatie Roadster. Een kruislingse versteviging onder de bodemplaat achter, een stijvere constructie van de dorpels en extra verstevigingen in de A-stijlen maken de nieuwe Roadster 120 procent stijver dan de vorige.

Ook de aërodynamica van de nieuwe Roadster is een stuk verbeterd. Dat was bij de Coupé al mogelijk door de schuiner geplaatste achterruit en de vlakke onderkant van het spaceframe. Van dat laatste profiteert uiteraard ook de open versie, terwijl de grotere lengte van de auto nu bij de versie met zachte kap eveneens een meer aflopende lijn mogelijk maakt.

De cW-waarde van de cabrio bedraagt 0,32, bij de vorige generatie was dat nog 0,35. De Coupé doet het met 0,30 vanzelfsprekend nog beter.

Uitgebreid

Beide versies van de TT Roadster worden standaard geleverd met een uitgebreide uitrusting zoals je bij auto's in de prijsklasse van de TT mag verwachten. Verder is er standaard leren bekleding, stoelverwarming, een audio-systeem met CD-speler, boordcomputer en automatische klimaatregeling. Op de optielijst staan onder meer twee verschillende navigatiesystemen, gsm-voorbereiding en het Bose Surround System. Er is een opbergpakket met netten en vakken, een doorlaadluik met skizak voor de achterwand, xenon-lampen en adaptieve bochtverlichting. De combinatie van die laatste twee zit standaard op de 3.2 quattro. Ook het Prolinepakket met o.a. diefstalalarm, xenonlampen en Bose-audio is leverbaar op de Roadster.

Voor de passieve veiligheid zorgen twee hoofd-/thorax zijairbags die in de rugleuningen zijn geïntegreerd, twee grote tweetrapsairbags voorin en Audi's 'backguard' systeem dat bescherming biedt bij een aanrijdingvan achteren.

Feest

Dat het rijden met de nieuwe TT een feest is, weten we nog van onze eerdere ervaringen met beide motorvarianten van de Coupé. In de buurt van Nice reden we met alle varianten van de Roadster, met zowel open als gesloten kap.

Je kunt dan meteen een directe vergelijking maken tussen de 2-liter en de zescilinder, met en zonder S-tronic. Kort gezegd legt de 2.0 TFSI onmiddellijk je stoute karaktertrekken bloot. Met deze versie ga je er al snel 'lekker tegenaan', hij vráágt als het ware om op zijn staart getrapt te worden. Dan presteert de TT ook uitstekend en hij heeft heuvel op nog zo veel vermogen, dat je je afvraagt waarom je de 3.2 zou kopen. Maar achter het stuur van die quattro krijg je het antwoord. Het gevoel is wat meer ingetogen. Je rijdt gemakkelijk rustiger, want je hebt in je onderbewustzijn de wetenschap dat je je met 50 pk meer en aandrijving op alle vier wielen helemáál snel uit de voeten kunt maken. En quattro-aandrijving heeft natuurlijk zo zijn voordelen in slecht weer.

De enige versie die we niet hebben gereden, was de variant met de handbediende kap, die overigens de extra isolatiemat mist, waarmee de elektrische kap wél is uitgerust. We kunnen dus niets zeggen over het interieurgeluid van de standaard 2.0. Met de gesloten elektrische kap boven je hoofd is 't in de cockpit in ieder geval prachtig stil. Trillingen zijn de nieuwe TT Roadster beslist vreemd. Ze manifesteren zich 't eerst in de spiegels, maar die vertoonden daarvan niet het geringste spoortje.

Conclusie: de nieuwe TT Roadster is een fantastische auto, die door heel wat echte cabriorijders in het hart gesloten zal worden. Wij kijken uit naar zijn komst eind maart!