Audi SQ7 vs. Porsche Cayenne S - Dubbeltest

Twee wegen naar de top

95 reacties

Video
AutoWeek 04 2018
AutoWeek 04 2018

Je leest het in AutoWeek 04 2018

Hoewel Audi en Porsche in hetzelfde concern zitten en de nodige techniek delen, zijn het geen broers van elkaar. Eerder neven. Neven bovendien, die elkaar de nodige concurrentie geven. In een vergelijkende test zetten we de Audi SQ7 tegenover de gloednieuwe Porsche Cayenne.

Een belangrijke pijler onder het succes van het huidige Porsche is de Cayenne. Inderdaad: geen volbloed sportwagen, maar een forse SUV. Eind vorig jaar hebben we kennisgemaakt met alweer de derde generatie van deze inmiddels vaste waarde in het leveringsprogramma. Stilistisch is er amper gesleuteld aan de succesformule; je moet tweemaal kijken om te zien of je met generatie drie hebt te maken. Onderhuids is het echter een heel ander verhaal. Voor de nieuwe Cayenne maakt Porsche gebruik van de nieuwste MLB-platformtechniek zoals die binnen het Volkswagen-concern wordt gebruikt. Het bevat veel aluminium, net als bij de Audi Q7 en Bentley Bentayga. Sterker nog: de basisstructuur van de nieuwe Cayenne is vooraan en in het midden gelijk aan die van de Q7. Bij het achterste deel is dat niet het geval, omdat de Audi langer is en desgewenst zelfs als zevenzitter verkrijgbaar is.

Nieuwsgierig naar hoe Porsche met het bouwpakket aan de slag is gegaan, zetten we de Cayenne ter referentie naast de Q7, of nog iets concreter: naast de uiterst potente SQ7, want die komt qua prijs en prestaties keurig overeen met de Cayenne S: 435 pk voor de € 131.545 kostende Audi tegen 440 pk voor de Porsche, die vanaf € 130.300 in de prijslijst staat. Verder werken beide mastodonten de sprint van nul naar honderd af in een krappe vijf seconden. Mooi. Alleen de manier waarop die prestaties tot stand komen, is compleet verschillend: de Porsche heeft een 3,0-liter V6 en de Audi een 4,0-liter V8. Ja, nou en? Nou, alles! De Audi is een diesel en de Porsche rijdt op benzine. Sterker: de Q7 is er alleen met dieselmotoren, inclusief de plug-in. De Cayenne daarentegen is er vooralsnog uitsluitend met benzinemotoren, waarbij het de vraag is of er überhaupt nog een diesel komt: vanwege de ontdekking van sjoemelsoftware heeft de Duitse verkeersminister vorig jaar een toelatingsverbod voor de Cayenne 3.0 TDI afgekondigd. Weliswaar ging het daarbij nog om auto's van het vorige model, maar bij Porsche zijn ze wel even klaar met diesels.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Lezersreacties (95) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum