Audi SQ5 - Op de Rollenbank

… toch is de fiets sneller

38 reacties

Video
AutoWeek 10 2020
AutoWeek 10 2020

Je leest het in AutoWeek 10 2020

Nee hoor, deze Audi SQ5 is niet het eigendom van de jonge Yvo Pijlman. Hij komt, met een aantal vrienden, de auto van zijn vader aan een rollenbanktest onderwerpen. Zelf werkt Yvo bij een VW-dealer, waar deze SQ5 werd ingeruild. “Ik tipte mijn vader en we rijden er sinds een halfjaar in.” Maar erg veel kilometers maken ze er niet mee. “Het omslagpunt voor een diesel halen we nooit. Deze auto is echt gekocht om de motor.”

Bij Yvo staat al sinds jaar en dag een Audi op de oprit. “Voor deze SQ5 hadden we een A7. Toen op mijn werk dit exemplaar langskwam, hebben we hem echter meteen gekocht.” Wie nog het meest in deze beestachtige SUV rijdt, is Yvo zelf. “Mijn vader heeft voor zijn werk een Volkswagen Caddy. Daarin is hij altijd onderweg. Dan blijft deze voor mij over”, lacht hij.

Kijk, dat heeft hij prima geregeld, als je het ons vraagt. “Maar ook ik maak er niet erg veel gebruik van, hoor. Ik studeer in Groningen; daar is alles sneller met de fiets dan met de auto. Eigenlijk rijd ik er alleen korte afstanden mee. Naar de sportschool en zo.”

Het insnoeren van de Audi is best nog een klusje. Om de turbo’s van de auto te kunnen koelen, moet de luchtkast bijvoorbeeld een beetje omhoog. Als de auto eenmaal staat, is de meting echter voorbij voordat we er erg in hebben. Bij een diesel ligt het maximale vermogen natuurlijk al bij een heel laag toerental. Nog voor de 4.500 toeren is het feest al afgelopen en het waanzinnige 662 Nm koppel is dan allang gepasseerd.

Uit de biturbo-TDI komt maar liefst 22 pk extra tevoorschijn. Dit tot volle tevredenheid van Yvo. Bovendien levert deze standaard-SQ5 daarmee al meer vermogen dan de Competition-versie met 326 pk moet leveren. Het zal ons benieuwen hoeveel díé dan levert als je hem op de rollenbank test. Eigenlijk vinden we het maar zonde dat deze auto alleen maar wordt ingezet voor korte stukjes. “Ik begrijp wel dat je dat zegt. Telkens als ik ermee onderweg ben, krijg ik zin om er bijvoorbeeld eens mee naar de sneeuw te rijden. Het wordt hoog tijd dat hij eens voor de lange afstand wordt ingezet”, besluit Yvo.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Signalement

Merk Audi
Model SQ5 3.0 TDI quattro
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 8 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 88.990

Specificaties

Brandstof diesel
Motor V6
Cilinderinhoud 2.967 cc
Maximaal vermogen 240 kW / 326 pk bij 4.400 tpm
Maximaal koppel 650 Nm bij 1.400 tpm
Inhoud brandstoftank 75 l
Lengte / breedte / hoogte 4.644 mm / 1.911 mm / 1.624 mm
Wielbasis 2.813 mm
Massa leeg 1.975 kg
Laadvermogen 610 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.400 kg / 750 kg
Banden255/45R20Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 5,1 s
Brandstofverbruik 6,6 l/100km
CO2-uitstoot 174 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (38) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum