Audi SQ2 - Cupra Ateca - Vergelijkende Test
Hete hoogpoten
18 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
- Sandor van Es
- FOTO'S Mark van Binsbergen
- Vergelijkende test
Met 300 pk onder de motorkap, verlaagde sportonderstellen, dikke wielen en ander uiterlijk vertoon boren de Audi SQ2 en Cupra Ateca een nieuwe niche aan. Je kunt ze zien als een soort hot hatches op hoge poten, en die waren er nog niet. We zijn benieuwd welke de hartslag het meest laat stijgen.
Voor de argeloze toeschouwer moet het een opmerkelijk gezicht zijn: een Ateca en Q2 die als twee kometen de hoek om flitsen, op het gas gaan en nóg sneller weer uit het gezichtsveld verdwijnen. Vooral bij de eerste, die een behoorlijk doorsnee koetswerk heeft, kan de verwarring toeslaan. Kijk je beter, dan valt het kwartje: zo braaf ziet die Ateca er helemaal niet uit, en ook aan de Q2 zie je dat het geen doorsnee burgermansversie is. Evengoed is het een beetje vreemd: eerst ga je als fabrikant de hoogte in om een gemakkelijkere instap en meer ruimte te bieden, vervolgens probeer je de nadelen van zo’n koets – hoger zwaartepunt plus dito gewicht – weg te poetsen met een verlaagd sportonderstel en een potente motor.
Het hoort bij een tijd waarin we van alles een beetje willen, het beste van meerdere werelden. Vooral in het hogere segment heeft dat tot een breed scala aan dikke, sportieve SUV’s geleid. Compactere varianten met rond de 300 pk en een relatief betaalbare prijs waren er tot nu toe nog niet. Je had een Audi RS Q3 met 340 pk, die was evenwel zo’n 20 mille duurder dan de Audi SQ2 en de Cupra Ateca met vanafprijzen van pakweg € 60.000. En de AMGversie van de uitgaande Mercedes-Benz GLA (381 pk) is nóg prijziger.
Op het eerste gezicht lijkt de splinternieuwe Audi SQ2 de beste sportieve papieren te hebben. Hij staat op hetzelfde MQB-platform als de Ateca, maar is in alle richtingen een fractie kleiner. In theorie komt dat ten goede aan de stuureigenschappen. Dat het een S is, ligt er niet héél dik bovenop, wellicht omdat de gewone Q2 al behoorlijk dynamisch oogt. Je moet het zoeken in de details, zoals de geprononceerdere bumpers, een agressiever ogende grille, de dubbele uitlaten, dikke wielen – dat soort dingen. Dat is trouwens niet allemaal standaard. Zo zijn er bijvoorbeeld nogal wat zwarte accenten uitgestrooid over de crossover; die horen bij het SQ2-exterieurpakket waarvoor je € 2.500 moet aftikken. Tel daarbij de andere opties waarvoor je extra in de buidel moet tasten, en het prijsverschil met de min of meer vergelijkbaar uitgeruste Cupra Ateca loopt op naar € 12.543. Daar over later meer.
STERK EN SMEUÏG
Of dat bedrag strookt met het gevoel aan boord van de SQ2? Qua voorzieningen ontbreekt het je aan weinig, maar het is een beetje jammer van het harde, goedkoop aandoende plastic van de deurpanelen en aan de onderkant van het dashboard. Voor dit geld en van dit merk mag je een betere afwerking verwachten. Maar goed, met die S-logo’s op de neus en de kont zijn er belangrijkere zaken om je druk om te maken. Bijvoorbeeld de vraag of de auto zijn sportieve aspiraties kan waarmaken. Motorisch zit het in elk geval wel snor, want de SQ2 is uitgerust met de potente viercilinder die we kennen uit de Volkswagen Golf R: een 2,0-liter turbo met 300 pk en 400 Nm. Aan een écht scherp, ophitsend randje ontbreekt het, maar er is helemaal niets mis mee. Het is een heerlijk smeuïg blok dat zijn krachten soepel spreidt over een breed toerengebied; vanaf 2.000 tpm begint hij eraan te sleuren en dat gaat door tot de begrenzer ingrijpt bij zo’n 6.600 tpm. Zo knal je in 5,5 seconden naar de 100 km/h; de topsnel heid ligt op 250 km/h. Zeker in de Sportstand gaat dat vergezeld van een artificiële, maar o zo lekkere, donkere brom. Alsof er een vijfcilinder in de neus ligt, in plaats van een vierpitter.
TRAGE BAK
Stap over in de Cupra en de beleving is gelijk anders. Je zit iets hoger op de bok en hebt beduidend meer ruimte om je heen dan in de SQ2. Veel meer een SUV-gevoel dan in de intiemere rijderscockpit van de Audi. Het weinig subtiele, Transformers-achtige logo op het stuur is symbolisch voor het ‘nieuwe’ merk: hoe verander je een Seat in een Cupra? Sowieso met de nodige opzichtige details. Kijk maar eens naar de koperkleurige wielen. En wat te denken van de glimmende, zwarte roosters aan de voorkant met daarop in koeien letters de naam Cupra? Het ontbreekt er nog aan dat die in spiegelbeeld zijn weer gegeven.
De met alcantara beklede kuipstoelen grijpen je nóg beter vast dan de leren sportzetels van de SQ2. Vergeleken met de Audi is het dashboard kleurlozer, met eveneens nogal wat plastic. In beide is de ergonomie prima. Qua functionaliteiten zijn de familiebanden overduidelijk. Eén van de grootste verschillen is dat de Ateca een touch screen heeft om het infotainment te bedienen en de Audi een grote, ronde controller waarvan de bovenkant aanvullend functioneert als touchpad. Voor beide is wat te zeggen.
Ook de naam Cupra schept verwachtingen; het oorspronkelijke sportlabel van Seat heeft immers een naam hoog te houden. Onder de motorkap ligt exact dezelfde aandrijflijn als in de SQ2, inclusief het 4WD. Omdat de Ateca dik 100 kg meer op de weegschaal zet en meer wind vangt, is hij op alle meetonderdelen iets langzamer. Dat neemt niet weg dat het Spaanse scheurijzer eveneens heel snel héél hard gaat. Op de sportklokken, die we na enig speurwerk op het centrale display tevoorschijn weten te toveren, is te zien met welke G-krachten dat gepaard gaat en hoe de turbodruk geregeld richting 1,4 bar stijgt. En met de ingebouwde stopwatch meet je de acceleratie of je rondetijd. Helaas blijft, afgezien van wat extra uitlaatgerochel, de geluidssensatie achter; echt inspirerend klinkt de Cupra niet. Storender is dat de afstemming van de zeventraps DSG, de welbekende transmissie met dubbele koppeling, veel behoudender is afgesteld dan in de SQ2. Vooral bij hard remmen en terugschakelen kan de bak het regelmatig niet volgen en ben je soms tot ín de bocht bezig om de Ateca in het juiste verzet te krijgen. Dat doet echt veel afbreuk aan het rijplezier.
GRIP
Onze hete hoogpoten zijn voorzien van adaptieve sportonderstellen, die bovendien zijn verlaagd: de SQ2 ligt twee centimeter dichter bij het asfalt, de Ateca één. In de sportiefste standen worden de dempers harder, de besturingen zwaarder, motoren directer en versnellingsbakken alerter. Het worden dan geen hardcore stuiterbakken; naar onze smaak had er in zowel de Audi als de Cupra best meer onderscheid mogen zitten tussen de verschillende wagendynamische settings. Niettemin smelten met name in de SQ2 de componenten samen tot een heerlijk uitgebalanceerd geheel wanneer je hem op z’n staart trapt. Hij kleeft zeer overtuigend aan het asfalt en verandert bocht-in mooi en direct van richting, reageert goed op input van stuur en rem. Heel speels is de balans niet, wel zeer neutraal en voorspelbaar. Dankzij de vierwielaandrijving, die indien nodig via een multi platenkoppeling een deel van de krachten razendsnel naar de achterwielen dirigeert, heb je geen last van aandrijfreacties in het stuur wanneer het gaspedaal naar beneden gaat. Aan tractie is er bovendien geen gebrek. Tel daarbij de torque vectoring en je kunt werkelijk snaarstrak de hoek uit knallen.
Door het hogere gewicht en dito zwaartepunt is de Cupra Ateca minder lichtvoetig. De haalbare bochtensnelheden zijn heus indrukwekkend, maar het duurt een fractie langer voordat hij zich heeft vastgebeten. De Ateca rolt wat meer over de lengteen breedteas en is daardoor minder scherp aan de voorzijde, die minder snel reageert en eerder richting de buitenkant van de bocht zal schuiven. Maar goed, de gemiddelde bestuurder zal die grenzen zelden of nooit bereiken; voor hem of haar biedt de Cupra meer dan genoeg grip en stuurbeleving voor een heerlijke rit over kronkelige binnenwegen. Bovendien kun je anderen comfortabel laten meegenieten; op de achterbank is het aanzienlijk beter toeven dan in de SQ2. Ook de kofferbak is flink groter; wat dat betreft krijg je letterlijk méér auto voor minder geld.
BIJLAPPEN
Over geld gesproken, zoals eerder vermeld is het prijsverschil dik 12 mille in het voordeel van de Cupra. Bij de SQ2 moet je bijbetalen voor onder meer de 19-inch wielen, de parkeerassistentie en -camera, de virtuele cockpit en het navigatiesysteem. Veel ervan zit verwerkt in het Pro Line Plus Pakket (€ 2.475). Voornoemde zaken zijn standaard in de Ateca. Diens infotainmentsysteem heeft ook nog uitgebreidere instelen personalisatiemogelijkheden. Wel moet ons daarbij van het hart dat de menustructuur soms lastig is te doorgronden; dat heeft Audi met zijn heldere, simpeler aandoende weergave van het MMI beter voor elkaar. Extra op de Cupra zijn de dikke Brembo-remmen (€ 2.475), die zijn gezien het wagengewicht geen overbodige luxe.
Zelfs na meerdere keren hard remmen blijven pedaalgevoel en stopkracht zeer consistent. Voor slechts € 615 is het Tech nology Pack DSG aangevinkt, met adaptieve cruisecontrol, actieve rijbaanhulp, grootlichtassistentie, verkeersbordenherkenning, dodehoekdetectie en noodremhulp. Voor dito assistentiesystemen in de SQ2 betaal je bijna het dubbele.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Oordeel
Dat de Audi SQ2 en de Cupra Ateca nagenoeg gelijkspelen, wil niet zeggen dat ze volledig vergelijkbare kwaliteiten hebben. Als het op het rijden aankomt, is de SQ2 zonder meer de best uitgebalanceerde, meest inspirerende auto. De compacte afmetingen en het lage gewicht maken hem lekker lichtvoetig, echter zonder compromisloos te zijn. Een echt Audi S-model dus: een fijne, krachtige rijmachine. Dat is de Ateca op zich ook, maar helaas gooit de afstelling van de DSG-transmissie veel roet in het eten. Daarnaast is het stuurgedrag behoudender, minder scherp. De Cupra pakt echter zó veel punten terug bij zowel de verhouding tussen prijs en uitrusting als de geboden ruimte, dat de Spanjaard er alsnog nipt met de zege vandoor gaat. Niet slecht voor een nieuw automerk …
Lezersreacties (18) (gesloten)
Koop dan gewoon die hatch..
.
Maar ik sluit me verder aan bij Dwerg: totaal belachelijke auto's. En beiden ook nog spuuglelijk. Als ik dan toch iets binnen dit concern zou moeten uitkiezen, doe dan maar een S3 sedan. Het oog wil tenslotte ook wat, en zal geheid lekkerder rijden.
Zo'n Q2 lijkt net een opgehoogdd VW Polo.
Wat hierboven al vermeld is, een hoger model pakken, vervolgens weer verlagen, idiote wagens dit, compleet overbodig.
En dat voor even waanzinnig hoge prijzen wat ze totaal niet waard zijn.
Wel een misser dat harde plastic, maar ja het is ook maar een auto van 45k euro zonder opties. De Seat is ruimer maar beide vind ik niet echt mooi. Is het nutteloos, als er vraag is dan moet je het maken.
Beste kopers / bezitters: Geniet er van, maar blijf aub uit mijn blikveld.
.
Mijn twee centen: voor 40 mille een fijne 150 PK Ateca AWD Excellence aanschaffen, heb je nog 30 mille over om andere leuke dingen van te doen. Bijvoorbeeld in de zomer een weekendje een lekkere cabrio huren. Of een camper. Of een zeilboot. Of af en toe een leuk scheurijzertje voor een circuitdag. Of alle vier tegelijk.
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.