Audi Q2 - Infiniti Q30 - Mini Countryman - Vergelijkende Test

Voor de vorm

AW10
AutoWeek 10 2017
AutoWeek 10 2017

Je leest het in AutoWeek 10 2017

Ze zullen het niet graag horen bij Mini, maar de nieuwe Countryman laat zich gemakkelijker in een hokje plaatsen dan ooit. Het is een loepzuivere SUV uit het C-segment. Daar komt hij auto's tegen als de Toyota C-HR, Peugeot 3008 en Kia Sportage. De tegenstrevers in deze test zijn minder gemakkelijk in te delen. Is dat nu juist een voordeel of een nadeel voor de Countryman?

De nieuwe Mini Countryman is los. Bij de eerste generatie werd nog menig wenkbrauw gefronst, want het was de grootste Mini ooit. Paste dat wel bij het merk? Inmiddels is die kritiek verstomd. De consument heeft hem omarmd en de Countryman is een vaste waarde in het Mini-programma. De nieuwe Countryman is zelfs nog een maatje groter dan de vorige. Je hoort er niemand meer over. Waar de vorige Countryman een auto was voor de jonge koppels die na gezinsuitbreiding uit hun normale Mini waren gegroeid, is de nieuwe Countryman een auto die naadloos past tussen vele andere in de C-SUV-segment. Sterker nog: de BMW X1 is direct verwant aan de Countryman. Ze delen het platform en de aandrijflijn. Beide zijn het voorwielaandrijvers. Dus is de Countryman je wat al te hip en frivool, dan heb je binnen de BMW-stal met de X1 een zakelijker alternatief.

Binnen in de Mini gaat het er namelijk op z'n Mini's aan toe, al is het niet meer zo'n ergonomische ramp als in de allereerste generatie. In de grote klok in het midden, waar in de eerste jaren van de New Mini nog de snelheidsmeter zat, zit nu een multimediasysteem. De informatie over de snelheid wordt in een kleine meter voor je neus geprojecteerd of desnoods via de head-up display, die met zo'n voor Mini kenmerkende tuimelschakelaar wordt bediend. Ondanks alle verbeteringen van de afgelopen jaren is het interieur nog steeds onmiskenbaar van een Mini. Wat betreft de binnenruimte is er echter niets mini aan de Countryman. Vier uit de kluiten volwassenen vinden er een prima plek. Bij de hoofdruimte achterin zul je als eerste klachten horen, maar dan zit er wel iemand op de achterbank die bijna de twee meter aantikt. Verder willen we graag nogmaals lovende woorden uitspreken voor de uitschuifbare stoelzittingen voorin. Bij Duitse merken is die mogelijkheid al jaren de normaalste zaak van de wereld. Voor elk postuur heb je dan een fijne stoel. Het is vreemd dat niet veel meer merken dat doen.

Dan de bagageruimte: die is met een inhoud van 450 liter (uit te breiden tot 1.390 liter met de achterbank plat) zoals je bij een auto van dit niveau mag verwachten. Bovendien is er een dubbele bodem voor een flexibele laadcapaciteit. De Countryman heeft de meeste binnenruimte en bagagecapaciteit van het Mini-gamma, dat is duidelijk.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Praat verder op het forum