Audi A8 4.2 quattro (2003)
Absolute wereldklasse
Audi heeft zich met de A8 aan de top genesteld. Het valt meteen op dat de Audi minder groot oogt en ranker is dan zijn rivalen. De neus is typisch Audi, alsof de A4 flink wat anabolen kreeg. Het resultaat mag er zijn. Het brede voorkomen van de A8 maakt indruk; de strakke achterkant doet het qua uiterlijk vertoon zeker niet minder. Koketteren met vermogen mag weer, dat blijkt wel uit de opvallende uitlaten op de hoeken van zijn kont. De A8 kan het hebben. Wielen doen ook altijd veel voor het uiterlijk van een auto. Standaard staat de A8 in Nederland op
17-inchwielen, maar onze testauto had 18 inch.
Hoewel de Audi bol staat van technische hoogstandjes is dat in eerste instantie niet terug te zien in het interieur. Smaakvol toegepast hout en aluminium geven het Audibinnenste een klassieke uitstraling. Geen naadje loopt scheef, zelfs de manier waarop het dashboardkastje opengaat, straalt klasse uit. Met een druk op de knop boven de middenconsole klap je een schermpje omhoog. Via de muisknop achter de keuzehendel van de Tiptronic heb je toegang tot het Multi Media Interface, op het scherm volg je de handelingen. Het systeem biedt toegang tot radio, tv, navigatie en verkeersinformatie, maar 'bedient' bijvoorbeeld ook de airco en de actieve luchtvering. Het werkt gemakkelijk, met één knop waarmee je als met een computermuis over het scherm kunt scrollen, en vier assisterende toetsen.
Luchtvering
De A8 is voorzien van uitstekende lederen zetels. Luchtvering is standaard op elke A8. In de comfortstand rijdt ie vanzelfsprekend het comfortabelst. Hobbels in het wegdek worden 'gefilterd' en de auto is voldoende hard gedempt. In de 'dynamic'-stand voelt de A8 echter uitgesproken hard aan, de carrosserie zakt dan dichter naar het asfalt en oneffenheden worden nadrukkelijk doorgegeven. Zet je de luchtvering op 'automatic' dan regelt hij het zelf, bij hoge wegsnelheden zakt de auto automatisch en rijd je in de 'dynamic'-stand, bij lagere snelheden voel je de vering en demping zachter worden. Maar het systeem biedt nóg een bijzondere mogelijkheid: beweeg het pijltje met de muisknop in het 'car-menu' naar 'lift' en de A8 komt behoorlijk hoog uit zijn veren. Bij hoge verkeersdrempels of in parkeergarages is het erg handig.
De 335 pk sterke 4,2-liter Audi-motor klinkt sportief. Je kunt de zesbak met flippers bedienen vanaf het stuur, net als in de RS6. Verder kun je de Tiptronic met het pookje op of terug laten schakelen. In D past de transmissie zijn schakelmomenten aan: als je grote haast hebt en dat met de gasvoet laat merken, reageert de automaat sneller op het gaspedaal. Omdat de versnellingsbak zijn adaptieve karakter perfect waarmaakt, hebben we de sportstand bijna niet ingeschakeld.
De testauto was voorzien van een waslijst aan extra's en dat tilde het prijskaartje naar 142.191 euro. Voor een basis-4.2 quattro dient 99.900 euro afgetikt te worden. Dan krijg je uiteraard het quattroonderstel, het MMI-systeem en alle overige luxe die je maar kunt bedenken. Vreemd genoeg moet je wel extra betalen voor een cd-speler. De A8 heeft vierwielaandrijving en een krachtige motor, hoewel dat er bij de prestaties niet geheel uitkwam. Dit is een fijne stuurmansauto.
Signalement
Merk | Audi |
---|---|
Model | A8 4.2 quattro |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 6 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 105.090 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V8 |
Cilinderinhoud | 4.172 cc |
Maximaal vermogen | 246 kW / 335 pk bij 6.500 tpm |
Maximaal koppel | 430 Nm bij 3.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 90 l |
Lengte / breedte / hoogte | 5.051 mm / 1.894 mm / 1.444 mm |
Wielbasis | 2.944 mm |
Massa leeg | 1.780 kg |
Laadvermogen | 600 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.300 kg / 750 kg |
Banden | 235/55R17Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,7 s (fabrieksopgave: 6,3 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 2,8 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 5,1s |
Brandstofverbruik | 11,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 286 g/km |