Audi A6
De messen gescherpt
- Cornelis Kit
- Eerste rijtest
Aan de hand van een aantal studiemodellen heeft Audi de laatste jaren laten zien hoe het gezicht van de auto's uit Ingolstadt er de komende tijd uit zal zien. De door twee koplampen - die je lijken aan te kijken als boze ogen van een roofdier - geflankeerde grote singleframe-gril overheerst. We konden dit stijlkenmerk al zien in de neus van de A8 W12 en nu krijgt de nieuwe A6 hem ook. Niet dat Audi ieder model een eigen variatie op dit thema geeft. Nee, de verschillen tussen de neus van de dikke A8 en die van de A6 moeten met een vergrootglas gezocht worden. Om in de achteruitkijkspiegel van je voorganger indruk te maken hoef je geen A8 te kopen, het verschil met de A6 is nauwelijks te zien. De nieuwe A6 weet een aardige brug te slaan naar het aluminium vlaggenschip. Hij is echter een stuk goedkoper, biedt bijna net zoveel ruimte, is minstens zo goed afgewerkt en bevat de laatste stand der techniek. De bagageruimte is met 546 liter zelfs 46 liter groter dan die van de A8.
Beschaafd sportief
Net als de A8 is het uiterlijk van de A6 sportief vormgegeven, het geeft hem de uitstraling een echte rijdersauto. Overigens ligt de nadruk voornamelijk op de gedrongen neus, de 4,92 meter die daarna komt zijn behoudender; stijlvol en gestrekt. Een klein beetje sportiviteit hebben de Audi-desginers de achterkant toch mee willen geven. De bovenkant van de achterklep loopt uit in een spoilervormige rand die een bijdrage zou moeten geven aan een beter weggedrag door voor neerwaartse druk te zorgen. Of het werkelijk veel invloed heeft? Ach, het staat in elk geval aardig. De achterlichtunits zijn niet zo groot als die van de A8 maar net zo beschaafd als die van de A3. Aardig detail hierbij is dat de remlichten bestaan uit LED's, waardoor ze fractioneel sneller kunnen ontbranden. Om de achterkant af te maken steekt er onder de achterbumper aan weerszijde een uitlaatpijp uit. Wie goed oplet ziet dat die pijpen bij de benzineversies recht naar achteren uitsteken en bij de diesels naar beneden afbuigen. De reden hiervoor is dat eventuele roetwolken bij de zelfontbranders zodoende omlaag worden geblazen en daardoor minder opvallen.
Groot formaat
De nieuwe A6 (of C5 zoals hij bij Audi intern genoemd wordt, de vorige heette C4) mag dan wel gegroeid zijn, hij is niet ontwikkeld om klanten uit een A8 te houden. Nee, het is een regelrechte aanval op Mercedes' E-klasse en de 5-serie van BMW. Om het offensief goed te kunnen openen is de auto groter geworden. Zo groeide de wielbasis met 8,3 centimeter tot 2,84 meter en is de totale voertuiglengte met 12 centimeter toegenomen tot 4,92 meter waardoor de Audi een kleine decimeter langer is dan de BMW en Mercedes.
Stijlvol interieur
De toegenomen afmetingen komen direct ten goede aan de ruimte in het interieur. Zowel voor- als achterin is er weinig reden tot klagen als het gaat om bewegingsvrijheid. Waar bij de meeste auto's met een aflopende daklijn de hoofdruimte achterin sterk beperkt wordt, is dit in de A6 geen probleem. Toch is het voorin nog beter voor elkaar. De stoelen zijn goed in te stellen en bieden in alle richtingen meer dan voldoende steun. Het stuurwiel is eveneens goed in positie te brengen met als resultaat een ontspannen zit. Bij een speler in deze klasse rekenen we ook op niets anders. Hooggespannen verwachtingen worden opgeroepen door de luxe die het interieur uitstraalt, de Audi is keurig afgewerkt met hout, aluminium en leer. Alles voelt degelijk en stevig aan. De hoofdvormen van het dashboard doen een beetje jaren tachtig aan, waarbij een rand over het instrumentarium om de licht naar de bestuurder gedraaide middenconsole heen loopt. De uitvoering is echter geheel van deze tijd: goed in het zicht geplaatste meters recht voor de bestuurder en midden op het dashboard het beeldscherm van Audi's Multi Media Interface (MMI). Dit laatste laat zich net als in de A8 eenvoudig bedienen met een aantal knoppen op de middentunnel, sterker nog: het lijkt alsof het paneel rechtstreeks uit de grote Audi is overgenomen, inclusief het kleine hefboompje van de elektromechanische parkeerrem. Alles ziet er ingetogen en stijlvol uit, nou ja, op één detail na dan: op de airbagafdekking midden op het stuur komt de vorm van het van de singleframe-gril wel erg duidelijk terug, dit had iets bescheidener gekund.
Koersvast
Audi past voor de wielophanging onder de A6 een aan de A8 verwante constructie toe. Elk wiel wordt met vier draagarmen onafhankelijk met de 34 procent stijvere koets verbonden. Het resultaat is helemaal in orde. Zonder het comfort uit het oog te verliezen is een communicatief onderstel ontwikkeld waarbij meer dan voldoende sportiviteit is overgebleven. De attractiviteit kan worden verhoogd met een optioneel sportonderstel en in een later stadium met adaptieve luchtvering. Mede dankzij de vierwielaandrijving is de A6 nauwelijks van zijn koers te brengen. De concurrentie uit München is gewaarschuwd!
Nieuwe V6'en
Voor de aandrijving biedt Audi een keur aan nieuwe en vernieuwde motoren. De top wordt (totdat er een S of RS-versie komt) gevormd door een 335 pk sterke V8 die we ook kennen uit de S4. Helemaal nieuw is een 3,2 liter V6 met directe benzine inspuiting, deze is goed voor 255 pk en deelt z'n blok met de 177 pk sterke 2,4 litermotor die het echter zonder FSI-techniek moet stellen. Eveneens nieuw zijn de twee dieselmotoren. De kleinste is een 140 pk tweeliter viercilinder, de grote is een drieliter V6 die goed is voor 225 pk. In tegenstelling tot de andere vier motoren is de kleine diesel pas later dit jaar leverbaar.
Enthousiaste zespitters
We hebben inmiddels met de 3.0 TDI en 3.2 FSI kunnen rijden, in beide gevallen gaat het om "state of the art" machines. De FSI draait fluister stil zijn rondjes, alleen wanneer je de gasklep helemaal opentrapt is er een gesmoorde brul hoorbaar. De motor reageert alert op bewegingen van het gaspedaal en brengt de auto rap op snelheid. Hij heeft over een breed toerengebied veel trekkracht beschikbaar, nimmer ontstaat het gevoel dat je iets te kort komt. De zespitter gaat enthousiast door tot de begrenzer bij 250 km/h ingrijpt.
Opmerkelijk is het verfijnde karakter van de dieselmotor. Qua geluidsproductie doet hij nauwelijks onder voor z'n benzinebroer. Op kruissnelheid merk je alleen aan de toerenteller dat er een TDI in het vooronder ligt in plaats van een FSI. Waar de FSI met 330 Nm al beschikt over meer dan voldoende trekkracht, gaat de TDI een stuk verder: 450 Nm, dat al beschikbaar komt bij 1.400 toeren per minuut. Alleen op hogere snelheid merk je dat de FSI een langere adem heeft.
Keurige bakken
De A6 is afhankelijk van de motorisering verkrijgbaar met een handgeschakelde zesbak, een zestraps automaat of de traploze Multitronic die overigens wel is voorgeprogrammeerd in zeven overbrengingen. Zowel met de TDI als de FSI beschikten we over de zestraps automaat, die met de V6'en een prima combinatie vormde. Deze bak van ZF is een bekende uit de A8 en we kennen hem ook uit diverse BMW's. Het wekt nauwelijks verbazing dat dit soepel schakelende mechaniek in de A6 eveneens keurig zijn werk doet, dik in orde.
Innovatief
Naast vooruitstrevende aandrijf- en ondersteltechniek beschikt de A6 al dan niet standaard over een reeks comfort en gemak verhogende innovaties. Evenals de A8 is de A6 verkrijgbaar met een bandenspannings-controlesysteem en bochtverlichting. Dit laatste overigens niet door een separate, opzij gerichte lamp die ontsteekt wanneer een bocht wordt ingezet, maar met een draaiend mechanisme, net zoals de Citroën DS dat destijds had. Verder is het MMI op te waarderen met een 7 inch kleuren scherm, heeft Bose een Surround Sound-systeem voor de A6 ontwikkeld en is het kofferdeksel automatisch te openen. Voor wie regelmatig een aanhanger achter zijn A6 wil koppelen is er tenslotte nog een keurig achter de bumper wegdraaibare trekhaak leverbaar.
Zuur voor de rest
Het wekt natuurlijk geen enkele verbazing dat Audi grote verwachtingen heeft van de de nieuwe A6. Pon, de Nederlandse importeur, denkt dit jaar nog 1.600 exemplaren te verkopen. Voor volgend jaar, wanneer de Avant er ook is, wordt rekening gehouden met het dubbele. Het zijn echter peanuts wanneer je beseft dat van de verwachte jaarproductie van volgend jaar (180.000 exemplaren) een kwart in China verkocht zal worden. Wat de auto daar zal kosten weten we niet. In Nederland ligt de basisprijs van de A6 op € 44.390.- en daarmee net onder die van de twee belangrijkste concurrenten. Audi heeft in elk geval een verfijnd wapen in huis waarmee het merk met de vier ringen het leven van menig Mercedes- en BMW-dealer zuur kan maken.