Audi A6 Avant
Ruim vooruit
Audi heeft de stationwagonversie van de nieuwe A6 klaar, een auto die niet alleen vanwege z'n gegroeide afmetingen hoog gespannen verwachtingen wekt, maar ook door z'n techniek en afwerkingsniveau.
Pak 'm beet dertig jaar geleden was Audi een merk dat eigenlijk gewoon grotere Volkswagens bouwde, niets meer en niets minder. Volkswagen zelf zorgde destijds binnen de groep voor de budgetvriendelijkere compacte voertuigen. Maar tijden veranderen. Voordeligere auto's dragen al lang geen VW-embleem meer, maar heten Skoda of Seat. En Audi? Audi heeft zich opgewerkt tot een klassemerk dat de vergelijking met auto's van Mercedes-Benz en BMW prima kan doorstaan. Het jongste voorbeeld van dit laatste is de A6 Avant (zoals Audi haar stationwagons noemt), een regelrechte uitdager voor de E Combi uit Stuttgart en de 5 Touring uit München.
Strak in 't pak
Na de introductie vorig voorjaar van de nieuwe A6 in vierdeursuitvoering hebben we nu eindelijk met de Avant kunnen rijden. Het uiterlijk van deze stationcar is helemaal volgens de designpolitiek van Audi anno nu. Hij is glad en strak, elegant en sportief. Geen poespas, weinig gekkigheid. De familiebanden met de A3 Sportback en de A4 Avant zijn overduidelijk aanwezig en het silhouet doet nog sterk denken aan de vorige generatie A6. Het is op het eerste gezicht dan ook meer evolutie dan revolutie. De neus met de grote trapeziumvormige grille is inmiddels bekend. Een mooi ontwerpdetail vormen de twee aluminiumkleurige dakrails die van voor naar achteren subtiel langs de dakrand lopen, alleen jammer dat we bij Autobahn-snelheden boven de 140 km/h de lucht er een beetje langs horen fluiten. Vervelend? Nee hoor, het komt voor een belangrijk deel doordat de auto verder erg stil is. Opvallend zijn de achterlichtunits. Deze vertonen qua vorm een grote gelijkenis met die van de gefacelifte A4 en doen denken aan wat we een aantal jaren geleden ook al konden zien bij een aantal Japanse merken zoals Subaru en Mitsubishi. Je hoeft bij deze auto echter niet snel bang te zijn dat het te gewoontjes wordt. Mocht je toch twijfelen: de remlichten zijn ook als LED's te bestellen, dat ziet er een stuk stoerder uit.
Nut voorop
De auto is gegroeid. Hij is niet alleen langer dan z'n voorganger maar (en daar gaat het bij een functionele stationwagon om) hij heeft ook een grotere bagageruimte. Je kunt nu 565 liter kwijt, dat zijn er 110 meer dan in het vorige model. Oké, het is nog niet zoveel als de 690 liter metende E-klasse Combi van Mercedes of de 600 liter die je in de BMW 5-serie Touring kunt laden, maar hij is desalniettemin fors. Audi heeft zich heel wat werk op de hals gehaald met de ontwikkeling van de nieuwe Avant. Er is meer gebeurd dan het dak verlengen, aan weerszijde een zijruit toevoegen en een grote achterklep monteren. Om met deze laatste te beginnen: de vijfde deur is (weliswaar optioneel maar toch) automatisch te open en te sluiten, een druk op de knop is voldoende om de klep in beweging te zetten en weer te stoppen (dit laatste is handig in lage parkeergarages). Verder zijn er veel goed doordachte details doorgevoerd. Zo zitten er in de vloer twee rails waarop tal van handige accessoires te klikken zijn. Denk hierbij niet alleen aan een net, maar ook aan een telescopische stang of zelfs een forse bagagebox. Losse spullen hoeven niet langer door de auto te slingeren. Wanneer de lading bestaat uit een stel bemodderde bergschoenen, of iets anders smerigs, dan volstaat het om in een handomdraai de vloer om te keren. Hierdoor maakt de mooie bekleding plaats voor een afwasbare bodem. Overigens kunnen (wanneer er geen reservewiel maar een spuitbus is meegeleverd) die vieze schoenen ook in de ruimte onder de vloer opgeborgen worden. Kortom het gaat bij de Avant niet alleen om de mooie lijnen, functionaliteit speelt zeker een rol.
Pure dynamiek
Net als de grote A8 is ook de A6 nu leverbaar met luchtvering, een ideale optie voor een auto die 630 kilo mag meenemen. Behalve dat de auto hiermee mooi op niveau gehouden kan worden, biedt het ook de mogelijkheid om verschillende onderstelafstemmingen in te stellen, van sportief tot comfortabel. Bij stilstand staat de luchtgeveerde auto 13 millimeter lager dan de auto met normale veren, in de dynamische stand wordt de rijhoogte nog eens 15 millimeter verlaagd (dat gebeurt ook wanneer in de automatische stand de snelheid boven de 120 km/h komt) en worden de karakteristieken van een sportonderstel benaderd. Nu heeft de A6 met stalen schroefveren al een prima onderstel dat weinig extra's nodig heeft, maar met de adaptive air suspension wordt de attractie nog net iets groter. Overigens is deze optie niet alleen voorbehouden aan de Avant, ook in de sedan kan er van genoten worden.
De rit met de Avant betekende meteen ook de eerste kennismaking met de nieuwe 180 pk leverende 2,7 liter V6 dieselmotor. Deze motor mag dan het kleine broertje zijn van de 225 pk sterke 3.0 TDI, een stakker is het zeker niet. In tegendeel. Slechts tijdens het starten laat hij even van zich horen, daarna is iedere vorm van luidruchtigheid hem vreemd en draait hij z'n rondjes als het spreekwoordelijke zonnetje. Volgens Audi kan de sprint van nul naar honderd in 8,3 seconden afgelegd worden en bedraagt de top 225 km/h. We geloven het direct. Deze machine doet zonder wanklanken of vreemde vibraties precies wat hij moet doen. Zonder aarzeling laat hij z'n spierballen zien. Tussen 1.400 en 3.300 toeren per minuut levert hij z'n maximum koppel van maar liefst 380 Nm. Bij deze auto is de motor het onderstel duidelijk de baas: de A6 2.7 TDI is namelijk alleen maar als voorwielaandrijver verkrijgbaar, een vierwielaangedreven quattro-versie is er alleen met drieliter diesel. Nu krijgen de voorwielen met deze motor zo nu en dan net iets te veel krachten voor hun kiezen. Niet dat je je ook maar één moment onprettig voelt, maar zeker wanneer je lekker je gang kunt gaan op leuke weggetjes merk je wel dat er tussen banden en wegdek meer gebeurt dan alleen maar het overbrengen van spoorkrachten. Hier moet de Audi net eventjes z'n meerderen erkennen in de achterwielaandrijvers van BMW en de Mercedes. Maar ach, verder is het onderstel (of dat nu voorzien is van schroef- of luchtvering) dik in orde, lekker direct en stabiel. We hadden ook niets anders verwacht. Audi is het als klassemerk aan z'n stand verplicht en onderstreept dat met deze hoogwaardig afgewerkte stationwagon. De Audi A6 Avant staat in april bij de dealer voor een meerprijs van 3.300 euro ten opzichte de limousine. BMW en Mercedes hebben er dan weer een serieuze (en net iets voordeligere) concurrent bij. Wij kijken in elk geval uit naar een directe confrontatie.