Audi A6 Avant 3.0 TDI quattro – 2008 – 548.735 km – Klokje Rond

Kan de V6 diesel met meer dan 5 ton erop nog even mee?

78 reacties

Video

Vier ringen in de grille, een machtige zescilinder en een comfortabel interieur. Logisch dat Willem Zilverschoon al bijna dertien jaar met  genoegen in zijn Audi A6 Avant rondtoert. Maar die 560.000 kilometer zijn de diesel niet in de koude kleren gaan zitten. Wat heeft deze TDI nog in zijn mars?

De carrière van deze blauwe Audi A6 Avant begint in 2008 als leaseauto. Na drie jaar en 120.000 kilometer komt hij als jonge occasion terug bij de dealer, samen met twee vrijwel identieke Audi’s. Willem Zilverschoon: “Ik reed op dat moment nog met een BMW 530d Touring, ook een fantastische auto met meer dan vier ton op de klok. De opvolger had van hetzelfde merk mogen zijn, totdat mijn oog op die Audi’s viel. Het moest sowieso een auto zijn die mijn caravan kan trekken. Die weegt beladen zo’n 1.600 kg. Eén van de drie had een elektrisch wegklapbare trekhaak, dus dat moest hem worden. Geloof het of niet: op de dag dat ik op weg was naar de Audi-dealer om de A6 op te halen, gaf de BMW de geest. Dat wil zeggen: de automatische versnellingsbak.”

Automaat slipt door

Ondertussen zien we dat keurmeester Tim de Leeuw terug is van zijn proefrit, zodat we alvast naar zijn bevindingen kunnen luisteren. “Het meest verontrustende is de automaat, die slipt door. Dat is ook niet zo gek, na bijna zes ton, we hebben ze bij lagere kilometerstanden kapot zien gaan. In die zin is het bijzonder dat de distributieketting nog niet is vervangen. Zelfs de turbo is nog origineel. De motor maakt een gezonde indruk.” Dat is een hele opluchting voor Willem, aangezien hij voornemens is om nog een flinke tijd door te rijden. Het liefst tot een miljoen, hoewel hij zo realistisch is om in te zien dat dit er waarschijnlijk niet meer in zit. Of misschien toch?

Gehavende koets

De carrosserie is redelijk gehavend, met de nodige zelf bijgewerkte schades. “Hij heeft aardig wat meegemaakt in zijn leven en ik heb maar besloten om mij niet meer zo druk te maken om de buitenkant. Het zou het mooiste zijn om hem helemaal opnieuw te laten spuiten, maar dat kost een klein vermogen. Dat geld besteed ik liever aan de techniek.”

Willem heeft recent nog een flinke rekening gekregen, want de brandstofpomp was plotseling aan vervanging toe. “Ik stond bij de bouwmarkt en hij deed niets meer. Stom toevallig zat de Audi-dealer er praktisch naast en daar is de reparatie uitgevoerd.” Willem komt al jaren niet meer bij de dealer, na een akkefietje met de de trekhaakstekker. “Die reed mijn zoon kapot, een paar dagen voordat we op vakantie zouden gaan. Bij deze auto is dat iets meer dan een simpele stekker, er moest een compleet nieuw module in. Die had de dealer niet op voorraad, dus ben ik naar een Duitse dealer in de buurt gegaan. Die ging direct op zoek en het bewuste onderdeel bleek niet al te ver weg in het magazijn van een collega te liggen. Om het proces wat te bespoedigen, heeft mijn zoon het onderdeel zelf opgehaald en kon het de volgende dag worden gemonteerd. Eind goed, al goed, wij konden onbezorgd op vakantie. Die flexibiliteit had mijn eigen dealer ook kunnen tonen.”

MX-5 naast deze Audi A6

De A6 staat met zijn bek open op de brug en Tim peutert met een stuk gereedschap in de motorruimte, terwijl hij met zijn lampje naar onheil speurt. Dat lijkt wel wat op het werk dat Willem dagelijks deed, die als tandarts met zijn haakje en spiegeltje tussen wijdgeopende kaken op zoek was naar gaatjes. Nu geniet hij van een welverdiend pensioen en stapt op zonnige dagen achter het stuur van zijn Mazda MX-5, een NA met de klapkoplampen. “Ik heb bijna mijn hele leven motor gereden, maar voelde mij daar niet meer zo prettig op. De Mazda is in mijn beleving een perfect alternatief. Die Japanse techniek is feilloos. In een ver verleden heb ik een Subaru Legacy gehad, ook al zo’n geweldige auto.”

De Audi staat inmiddels met alle vier de wielen van de vloer, zodat Tim de ophanging goed kan controleren. Vooral die van de voorwielen, met de vele draagarmen. “Ik zie dat die al zijn vernieuwd. Ik kan het zien aan de plekken waarop de monteur met een hamer heeft staan beuken om ze los te krijgen. Ik kan mij heel goed voorstellen hoe dat ging en welke krachttermen er zijn gevallen”, aldus de keurmeester. Aan de onderkant is aan veel onderdelen te zien en te voelen dat de 16 jaar oude Audi aardig moegestreden is. Willem: “Het is inderdaad heel wat en we gaan een selectie maken wat we op korte termijn willen en wat nog enig uitstel zou kunnen hebben. Geen grote uitgaven meer, maar wél zodanig onderhoud plegen om nog zo lang mogelijk plezier te kunnen hebben.”

Wat mankeert er aan de A6?

  • Koplampen en achterlichten zijn dof, scheur in de lichtunit linksachter, kleurverschil in de xenon lampen
  • Roestrand onder het linker achterlicht
  • Vocht in de zijknipperlichten
  • Meerdere slecht herstelde schades
  • Veel kopervet tussen wiel en aanlegvlak
  • Auto hangt stevig achterover. Mogelijk door niet de juiste aftermarket-veren
  • Auto geeft in het display aan dat hij toe is aan onderhoud
  • Diverse storingen aanwezig met betrekking tot EGR en gloeisysteem
  • Automaatbak slipt stevig door in alle versnellingen
  • Veel vrije slag in de aandrijflijn bij lastwissel
  • Vervelende rammel onder dashboard linksvoor
  • Trilt minimaal tijdens rijden en remmen op snelheid
  • Schokdempers zijn bonkerig bij het rijden over scherpe hobbels/richels en slap bij het rijden over drempels
  • Bekleding is vies en verkleurd
  • Veiligheidsgordel linksvoor rolt niet goed op
  • Bedrading/stekker van een gloeibougie is beschadigd
  • Kapje van koplamp links ligt los achter de lamp
  • Ashoes linksvoor is gekit
  • Roest op de radiateurbalk
  • Alle motor- en versnellingsbaksteunen zijn lek en ingezakt (vloeistofdemping)
  • Sporen van oude verstuiverlekkage zichtbaar
  • Bodemplaat zit niet goed vast en niet met de originele delen. Ook hangen er nog stukken oude bodemplaat onder de auto
  • Diverse draagarmrubbers worden minder door corrosie van de bus of uitdroging van het rubber
  • Geleidepennen van de achterremklauwen hebben veel speling
  • Achterbanden zijn behoorlijk schuin afgesleten
  • Remschijven achter hebben een behoorlijke roestrand

De mening van Carrec Technocenter

“Op het eerste gezicht geen nette auto. Maar tijdens het rijden viel het allemaal mee. Ja, de automaat is erg slecht, er rammelt van alles, de schokdempers zijn aan hun einde en hij trilt wat, maar het beest heeft al meer dan een half miljoen kilometer achter de kiezen. Dat is, helemaal voor dit type auto, een hele prestatie. Om die reden en het feit dat er wat mij betreft niet per se onveiligheden aan de Audi kleven, krijgt hij toch een klein duimpje.”

Signalement

Merk Audi
Model A6 Avant 3.0 TDI quattro Pro Line
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 6 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 69.520

Specificaties

Brandstof diesel
Motor V6
Cilinderinhoud 2.967 cc
Maximaal vermogen 176 kW / 240 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 500 Nm bij 1.500 tpm
Inhoud brandstoftank 80 l
Lengte / breedte / hoogte 4.927 mm / 1.855 mm / 1.463 mm
Wielbasis 2.843 mm
Massa leeg 1.845 kg
Laadvermogen 630 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.900 kg / 750 kg
Banden225/50R17Prijzen
Topsnelheid 245 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,0 s
Brandstofverbruik 7,1 l/100km
CO2-uitstoot 189 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (78) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum