Audi A6 Avant 2.0 TDI Multitronic – 2013 – 312.923 km - Klokje Rond

Om door vier ringetjes te halen

165 reacties

Video
AutoWeek 41 2022
AutoWeek 41 2022

Je leest het in AutoWeek 41 2022

Onno Bakker werkt voor defensie en zijn Audi wordt met militaire precisie onderhouden. Dat, in combinatie met een defensieve rijstijl is hoogstwaarschijnlijk de reden voor de goede staat van de auto, na iets meer dan 300.000 km. We sturen Carrec’s strijdkracht Tim naar het front om zijn technische munitie af te vuren op de A6.

Zo heel af en toe komt er een auto met een Duits kenteken voorbij in deze rubriek. Onno en zijn gezin wonen als sinds 1995 bij onze oosterburen. Eerst diep in het zuiden, sinds 2008 op zo’n twee kilometer van de Nederlandse grens bij Roermond. “Dat bevalt nog steeds goed. Ik ben twee dagen per week op kantoor in Amersfoort, de overige dagen werk ik vanuit huis. Dat kan in mijn vakgebied heel goed, ik werk bij het expertisecentrum e-learning.” De A6 gebruikt Onno vooral voor lange afstanden.

Afgelopen zomer was dat een retourtje Stockholm, om zijn dochter en al haar spullen weg te brengen, die gaat daar studeren. “Daarnaast rijden we geregeld naar Kroatië, waar mijn vrouw geboren is. Alles bij elkaar kom ik meestal op ongeveer 30.000 ls we in Nederland woonden, dan zit je op ­ € 1.800 per jaar aan belasting.”

ONDERHOUDSCONTRACT

De vorige Audi van Onno was een A6 met een V6-benzinemotor en een handbak. Dat de volgende een automaat zou worden, stond voor hem al snel vast. “Het was in eerste instantie even wennen, van een stille zescilinder naar een viercilinder diesel. Maar de motor heeft veel koppel en loopt rustig. Bij 100 km/h draait hij zo’n 1.600 toeren.”

Onno kocht zijn A6 bij een ­ merkdealer en sloot meteen een onderhoudscontract af. Dat kost € 88 per maand en voor dat geld wordt al het reguliere onderhoud uitgevoerd. “Zo weet ik precies waar ik aan toe ben, ik kom nooit voor onaangename verrassingen te staan. Slijtdelen zoals remmen en banden vallen er niet onder, de distributieriem wel. Bij onderhoud krijg ik een leenauto mee en de mobiliteitsgarantie blijft ook van kracht. Dus mocht ik ooit met pech komen te staan, dan kan ik Audi bellen. Dat is gelukkig nog nooit gebeurd. Met de vorige ook niet, die reed ik van 128.000 naar 428.000 kilometer.”

Onno rijdt altijd tien jaar met een auto. Voordat hij op Audi overstapte, reed hij een Peugeot 406 HDi en daarvoor een 505 diesel. Zijn eerste auto was een bijzondere en ook stevige drinker: een toen al oude Ford Granada Ghia 3.0. “Die kocht ik voor 1.500 gulden en na een jaar was het uit met de pret”, vertelt Onno. “Als tweede auto in ons huishouden hebben we sinds 2013 een Audi A2 1.4 TDI. Dat model heeft ­ inmiddels de cultstatus bereikt.

Stationair draaiend en tijdens het optrekken is het een rauwe driecilinder, maar eenmaal op snelheid, tot 130 km/h, is het een verbazingwekkend goede auto. En ondanks de vele stadsritten is het gemiddelde verbruik 4,5 liter op honderd kilometer. Hij heeft een roetfilter en daarom een groene sticker op de voorruit.”

NIEUWE OUDE BANDEN

De Audi staat op de brug en de motorkap gaat open. “Ik moet eerlijk zeggen dat ik daar nooit kijk. Hooguit om de tank met ­ ruitensproeiervloeistof te vullen”, geeft Onno toe. “Een oliepeilstok heeft de motor niet, op het dashboard kan ik zien of alles in orde is. Bijvullen hoeft nooit.”

Keurmeester Tim de Leeuw maakte tijdens zijn proefrit een paar notities, maar kon niets ernstigs bespeuren. Ja, de Audi trilt een beetje en de oorzaak is snel gevonden: alle banden hebben een hoogteslag. En ondanks ruim voldoende profiel, blijken ze al meer dan zes jaar oud. Hoe zit dat? Onno: “Ik heb ze online gekocht en wist uiteraard dat ze niet nieuw meer waren, daar was de prijs dan ook naar.”

(BIJNA) GEEN LEKKAGE

Ondertussen ontdoet Tim de onderkant van de motor van alle beschermende en geluiddempende materialen, zodat we goed zicht krijgen op de techniek en het subframe. Hier vinden we geen olieof koelvloeistoflekkage maar wel een motorsteun die zijn vloeistof door de jaren heen verloor en daardoor zijn werk niet meer kan doen. Toch valt er niet echt iets van te merken tijdens het rijden, maar misschien juist wel zodra beide steunen vernieuwd zijn. Hoe dan ook, met een beetje extra werk bij de volgende onderhoudsbeurt is de A6 Avant klaar voor de volgende etappe. Gaat deze de tien jaar ook volmaken? “Dat weet ik nog niet zeker. In juli 2024 stop ik met werken en dan hebben we geen twee auto’s meer nodig. Mijn vrouw wil een Q5, maar daar voel ik niet zo veel voor. We hebben nog ruim de tijd om het eens te worden.”

DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER

“Een Audi A6 uit 2013 met 312.901 kilometer achter de kiezen. Bij het benaderen en instappen wordt al snel duidelijk dat er goed voor de auto wordt gezorgd. Hij is schoon, opgeruimd en heeft op een paar kleine plekjes na geen schade. Dat is ook hoe de auto rijdt. Op een paar nauwelijks merkbare zaken na is er eigenlijk niks op aan te merken. Tijdens de inspectie zet dit beeld zich voort. Als de huidige aandachtspunten opgepakt worden bij de volgende beurt en dit elk jaar wordt gedaan, dan verwacht ik dat de auto lang meegaat.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Signalement

Merk Audi
Model A6 Avant 2.0 TDI 177pk
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie sequentiële automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 54.770

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.968 cc
Maximaal vermogen 130 kW / 177 pk bij 4.200 tpm
Maximaal koppel 380 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 65 l
Lengte / breedte / hoogte 4.926 mm / 1.874 mm / 1.461 mm
Wielbasis 2.912 mm
Massa leeg 1.650 kg
Laadvermogen 630 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.600 kg / 750 kg
Banden245/45R18Prijzen
Topsnelheid 216 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,5 s
Brandstofverbruik 5,1 l/100km
CO2-uitstoot 135 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (165) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum