Audi A6 3.0 TDI quattro (2004)
Der Ringenmeister
De trapeziumvormige grille met dikke chromen rand bepaalt het imposante gezicht van de nieuwe A6. De nummerplaat ontsiert de boel een beetje. Aan de gebogen daklijn is te zien dat we met een Audi A6 te maken hebben, het geheel is alleen wat gestrekter dan het oude model. 'n Tikje opschepperig zijn de uitlaten links- en rechtsachter. De V6 loopt zijdezacht en levert indrukwekkende prestaties. In de auto hoor je hem alleen werken als je echt álles vraagt, maar verder houdt hij z'n gemak.
De zescilinder diesel is bij de les: al bij 1.400 tpm heb je alle 450 Nm koppel tot je beschikking. Zonder enige moeite versnelt de A6. Na 8,4 seconden passeer je al de 100 km/h en de A6 blijft doorgaan, als het moet tot 243 km/h. Het kost hem geen moeite om de 1.765 kg wegende auto harder en harder te laten gaan. Zo'n grote diesel is natuurlijk vooral bedoeld voor snelwegvreten. Met 160km/h op de ene klok staat de andere op 2.700 tpm. De kilometers vliegen ongemerkt onder je door.
De A6 brengt z'n krachten over via een automatische zesbak en vierwielaandrijving. De automaat gaat volstrekt onmerkbaar door de versnellingen heen, maar hij schakelt erg snel terug, ook als je al enige tijd rustig hebt gereden. Geef je een klein beetje gas bij, dan gaat hij meteen een treetje omlaag en versnelt veel sneller dan je misschien zou willen. Dat verwacht je niet van een adaptieve automaat, die zich aan het rijgedrag van de bestuurder aanpast. Bovendien heeft deze A6 meer dan genoeg koppel aan boord om in de versnelling te blijven.
Geholpen door z'n vierwielaandrijving (standaard op de A6 3.0 TDI) pronkt hij met grip onder alle omstandigheden. De besturing is bijzonder communicatief enzo kun je veel lol beleven aan dat ritje door de bergen. De vering en demping zijn soepel zonder daarbij week te worden. En ook op de lange snelwegrit komt hij verfijnd over en laat het contact met het wegdek voelen. De A6 is zonder meer een beste allrounder.
MMI
Audi laat zien dat door de toename van elektronica in de auto, het tijd werd om de zaken centraal te regelen. Audi noemt het Multi Media Interface, ofwel MMI.Behalve een draaiknop heb je een hele rits druktoetsen met opschriften als Navi, Radio, Car en cd/tv. Daarmee kun je je dus zonder omwegen van radio naar navigatie overstappen. In de praktijk werkt MMI fijn, maar je bent geneigd om veel aandacht aan de computer te schenken in plaats van aan het verkeer. Over het meubilair hebben we weinig te klagen. Onze testauto was voorzien van leren bekleding, maar dat is een optie van ongeveer 3.000 euro. Een A6 3.0 TDI
quattro Pro Line kost 65.090 euro. En naast 'triviale' zaken als airco, elektrische ramen en lichtmetalen wielen vinden we nog een aantal opvallende dingen. De A6 heeft bijvoorbeeld standaard xenonlampen (als je tenminste uitgaat van de Pro Line), een elektrische ontgrendeling van het dashboardkastje met een knop opde middenconsole, verlichting die in de voetruimte gaat branden als je het portieropent. Een automaat is ook standaard op de 3.0 TDI, maar wil je flippers aan het stuur, dan zul je moeten bijbetalen. De importeur deed al een kleine greep in de optiecollectie en kleedde de geteste A6 met 20.000 euro aan extraatjes aan.
Signalement
Merk | Audi |
---|---|
Model | A6 3.0 TDI quattro Pro Line |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 6 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 66.390 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 2.967 cc |
Maximaal vermogen | 165 kW / 225 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 450 Nm bij 1.400 tpm |
Inhoud brandstoftank | 80 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.916 mm / 1.855 mm / 1.459 mm |
Wielbasis | 2.843 mm |
Massa leeg | 1.765 kg |
Laadvermogen | 580 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.900 kg / 750 kg |
Banden | 225/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 243 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,4 s (fabrieksopgave: 7,3 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 4,2 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 6,7s |
Brandstofverbruik | 8,4 l/100km |
CO2-uitstoot | 227 g/km |
PRIVATE LEASE Audi A6
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Blue Monday: vier verre van saaie auto's voor minder dan €10.000
Audi A6 2.7 TDI Business - 2006 - 1.038.000 km - Klokje rond
Audi A6 3.2 FSI quattro (2006)
Test: Honda Legend 3.5 - Audi A6 3.2 FSI quattro - Lexus GS 300
Test: Audi A6 3.2 FSI quattro - Jaguar S-Type 3.0 - Lexus GS300
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (2) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.