Audi A4 Avant 2.0 – 2006 – 445.803 km – Klokje rond
Mister Auto slaat weer toe
87 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
- Rard van der Hoeven
- Klokje rond
Hans van Tellingen verdedigt de belangen van de autobezitter. Binnen de retailwereld staat hij ook wel bekend als Mister Auto. Hij komt vandaag met zijn bijna twintig jaar oude Audi A4 Avant op de proppen. Zit daar na 445.803 kilometer nog toekomst in?
Sociaal geograaf en directeur van de Amsterdamse winkelgedragsonderzoeker Strabo Hans van Tellingen heeft een missie: ervoor zorgen dat de binnensteden bereikbaar blijven met de auto. Volgens hem en zijn onderzoeksbureau besteden degenen die met de auto naar een winkelcentrum komen meer dan zij die dat op de fiets doen. Hans heeft zijn cijfers goed op orde. “Van de winkelbezoekers in Nederland komt 45 procent met de auto. Samen zijn zij goed voor 61 procent van de totale omzet.”
Volgens Hans zorgt gratis parkeren voor een omzetstijging van 14 procent en voorkomt het daarmee faillissementen en leegstand. Daarom is hij tegen autoluwe binnensteden. “Kijk naar Leiden; een prachtige binnenstad. Maar als het er doods is omdat er geen auto’s naar binnen mogen, wordt het een museum. Binnensteden moeten een vitale omgeving zijn waar geconsumeerd wordt, en dat gaat niet als ze autoluw zijn.” Soms wordt Hans niet geloofd maar dan is hij trots te kunnen zeggen dat hij zelfs GroenLinks-wethouders inhoudelijk weet te overtuigen.
Echt duurzaam
Genoeg onderzoekscijfers en politiek. Wat is het verhaal van de Audi? Al sinds 2006 rijdt Hans in zijn A4 Avant. Eerst vier jaar zakelijk, daarna privé. “Ik keerde mezelf zestig cent per kilometer uit, dat was gunstiger dan de auto zakelijk rijden.” In 2022 verkocht hij de Audi weer terug aan de zaak voor een bedrag van 1.143 euro. “Dat komt vanwege de youngtimerregeling neer op een bijtellingsbedrag van 13 euro per maand. Omdat die kosten zo laag zijn, durf ik eerlijk toe te geven dat ik per jaar drieduizend euro aan onderhoud besteed.” Tevens hamert Hans erop dat dit duurzamer autorijden is dan in een nieuwe EV. “Lang doen met je spullen, dat is pas echt duurzaam.”
Er staat dan ook van alles op de planning voor het onderhoud en daarom staat de Audi van Hans standaard twee keer per jaar in de dorpsgarage voor reparaties. Tijdens de dag van de keuring is het buiten dertig graden maar de airco van de Audi doet het niet. Die is dan ook als eerste aan de beurt. Daarna wil Hans de distributieriem laten vervangen. Ook laat de hemelbekleding los. Die zit nu met punaises op provisorische wijze aan het plafond gemonteerd.
De hemelbekleding is iets cosmetisch, maar hoe is de A4 van Hans er technisch aan toe? Als keurmeester Joep Schuurman van Carrec in Soesterberg de motorkap van de Audi opent, moet hij meteen denken aan het begin van zijn carrière. “Toen deze auto’s net op de markt kwamen, gingen de bobines bij bosjes kapot. Er was niet meer aan te komen en het was zelfs zo erg, dat de bobines uit de auto’s in de showroom werden gehaald om de auto’s van klanten te repareren. Dat had als gevolg dat er niemand meer een testrit kon maken omdat de auto’s in de showroom niet meer in rijdende staat waren.”
Hans herkent de problemen met de bobines. “Toen ik de auto net had, stond ik langs de snelweg bij Asten stil vanwege een probleem met de bobines.” Volgens Joep heeft het nog jaren geduurd voordat alle problemen met de inferieure bobines waren verholpen.
Slokje olie
Tijdens de proefrit merkt Joep al op dat het motorblok moe is. Dat is ook niet gek na bijna een half miljoen kilometers. “Een goede motor mag olie verbruiken. Één liter op de twintigduizend kilometer is reëel.” Dat is in het geval van Hans een stuk meer: “Ik heb in de kofferbak standaard een literfles olie van de Action liggen, want elke 1.200 kilometer gooi ik er een liter bij.”
Dan vindt Joep nog wat andere problemen aan de onderkant van de Audi. “Deze auto is voorzien van een complexe ophanging met veel draagarmen en rubbers. Een aantal van die rubbers zijn zo ver versleten, dat de voorste schokdemper tegen een van de draagarmen aan schuurt. Samen met een lekkende aandrijfashoes is dit pertinente apk-afkeur.”
Of de Audi van Hans na negentien jaar nog een toekomst heeft is de vraag. Joep: “Deze A4 ziet er nog redelijk uit en zo rijdt hij ook. Het probleem van auto’s van deze leeftijd is dat als je eraan gaat sleutelen, er altijd lijken uit de kast vallen.” Als het aan Joep ligt, doet Hans er goed aan niet veel meer te investeren.
Hans: “De wielophanging repareren is essentieel en die ga ik daarom ook aanpakken. Daarna zien we wel weer verder.” Zijn motto? ‘Gaat niet, bestaat niet’ En dus hoopt Mister Auto er nog minstens drie jaar mee door te rijden. Wat hem betreft ook in elke binnenstad.
Eigenaar Audi A4
Naam Hans van Tellingen
Bouwjaar 1966
Woonplaats Amstelveen
Beroep ondernemer en retailspecialist
Eerste auto Opel Corsa
Vorige auto Audi A4 Avant
Wat zou je aan je auto willen veranderen? Nieuwe hemelbekleding
Onderhoudshistorie
Hans heeft niet precies bijgehouden wat er allemaal aan de Audi is gebeurd. Tijdens de keuring ziet Joep in elk geval dat er al eens een nieuwe katalysator is gemonteerd en de accu is recent vervangen. Ook zit er een gereviseerde versnellingsbak in de auto.
Wat mankeert er aan de Audi A4?
- De nokkenasversteller ratelt na de start
- De gordel linksvoor is gerafeld
- De wisserbladen maken strepen
- De motor heeft bij lage toeren weinig vermogen
- Er rammelt bij lastwissel wat onder de auto, oorzaak onbekend
- De motor lekt olie
- De rechter motorsteun is lek
- De beide buitenste aandrijfashoezen lekken
- De bevestigingspunten van de schokdempers in de draagarmen voor zijn volledig versleten
- De rubbers van de bovenste draagarmen voor zijn afgescheurd
De mening van Carrec Technocenter
De Audi is in best goede staat en het is knap dat hij zo ver gekomen is. Eén duim omhoog met als kanttekening dat ik er geen investeringen boven de duizend euro meer aan zou doen.
Signalement
Merk | Audi |
---|---|
Model | A4 Avant 2.0 |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 36.325 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.984 cc |
Maximaal vermogen | 96 kW / 130 pk bij 5.700 tpm |
Maximaal koppel | 195 Nm bij 3.300 tpm |
Inhoud brandstoftank | 70 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.586 mm / 1.772 mm / 1.427 mm |
Wielbasis | 2.648 mm |
Massa leeg | 1.400 kg |
Laadvermogen | 550 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.300 kg / 730 kg |
Banden | 205/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 208 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,1 s |
Brandstofverbruik | 8,0 l/100km |
CO2-uitstoot | 192 g/km |