Audi A4 Avant 2.0 – 2006 – 445.803 km – Klokje rond

Mister Auto slaat weer toe

87 reacties

Video

Hans van Tellingen verdedigt de belangen van de autobezitter. Binnen de retailwereld staat hij ook wel bekend als Mister Auto. Hij komt vandaag met zijn bijna twintig jaar oude Audi A4 Avant op de proppen. Zit daar na 445.803 kilometer nog toekomst in?

Sociaal geograaf en directeur van de Amsterdamse winkelgedragsonderzoeker Strabo Hans van Tellingen heeft een missie: ervoor zorgen dat de binnensteden bereikbaar blijven met de auto. Volgens hem en zijn onderzoeksbureau besteden degenen die met de auto naar een winkelcentrum komen meer dan zij die dat op de fiets doen. Hans heeft zijn cijfers goed op orde. “Van de winkelbezoekers in Nederland komt 45 procent met de auto. Samen zijn zij goed voor 61 procent van de totale omzet.”

Volgens Hans zorgt gratis parkeren voor een omzetstijging van 14 procent en voorkomt het daarmee faillissementen en leegstand. Daarom is hij tegen autoluwe binnensteden. “Kijk naar Leiden; een prachtige binnenstad. Maar als het er doods is omdat er geen auto’s naar binnen mogen, wordt het een museum. Binnensteden moeten een vitale omgeving zijn waar geconsumeerd wordt, en dat gaat niet als ze autoluw zijn.” Soms wordt Hans niet geloofd maar dan is hij trots te kunnen zeggen dat hij zelfs GroenLinks-wethouders inhoudelijk weet te overtuigen.

Echt duurzaam

Genoeg onderzoekscijfers en politiek. Wat is het verhaal van de Audi? Al sinds 2006 rijdt Hans in zijn A4 Avant. Eerst vier jaar zakelijk, daarna privé. “Ik keerde mezelf zestig cent per kilometer uit, dat was gunstiger dan de auto zakelijk rijden.” In 2022 verkocht hij de Audi weer terug aan de zaak voor een bedrag van 1.143 euro. “Dat komt vanwege de youngtimerregeling neer op een bijtellingsbedrag van 13 euro per maand. Omdat die kosten zo laag zijn, durf ik eerlijk toe te geven dat ik per jaar drieduizend euro aan onderhoud besteed.” Tevens hamert Hans erop dat dit duurzamer autorijden is dan in een nieuwe EV. “Lang doen met je spullen, dat is pas echt duurzaam.”

Er staat dan ook van alles op de planning voor het onderhoud en daarom staat de Audi van Hans standaard twee keer per jaar in de dorpsgarage voor reparaties. Tijdens de dag van de keuring is het buiten dertig graden maar de airco van de Audi doet het niet. Die is dan ook als eerste aan de beurt. Daarna wil Hans de distributieriem laten vervangen. Ook laat de hemelbekleding los. Die zit nu met punaises op provisorische wijze aan het plafond gemonteerd.

De hemelbekleding is iets cosmetisch, maar hoe is de A4 van Hans er technisch aan toe? Als keurmeester Joep Schuurman van Carrec in Soesterberg de motorkap van de Audi opent, moet hij meteen denken aan het begin van zijn carrière. “Toen deze auto’s net op de markt kwamen, gingen de bobines bij bosjes kapot. Er was niet meer aan te komen en het was zelfs zo erg, dat de bobines uit de auto’s in de showroom werden gehaald om de auto’s van klanten te repareren. Dat had als gevolg dat er niemand meer een testrit kon maken omdat de auto’s in de showroom niet meer in rijdende staat waren.”

Hans herkent de problemen met de bobines. “Toen ik de auto net had, stond ik langs de snelweg bij Asten stil vanwege een probleem met de bobines.” Volgens Joep heeft het nog jaren geduurd voordat alle problemen met de inferieure bobines waren verholpen.

Slokje olie

Tijdens de proefrit merkt Joep al op dat het motorblok moe is. Dat is ook niet gek na bijna een half miljoen kilometers. “Een goede motor mag olie verbruiken. Één liter op de twintigduizend kilometer is reëel.” Dat is in het geval van Hans een stuk meer: “Ik heb in de kofferbak standaard een literfles olie van de Action liggen, want elke 1.200 kilometer gooi ik er een liter bij.”

Dan vindt Joep nog wat andere problemen aan de onderkant van de Audi. “Deze auto is voorzien van een complexe ophanging met veel draagarmen en rubbers. Een aantal van die rubbers zijn zo ver versleten, dat de voorste schokdemper tegen een van de draagarmen aan schuurt. Samen met een lekkende aandrijfashoes is dit pertinente apk-afkeur.”

Of de Audi van Hans na negentien jaar nog een toekomst heeft is de vraag. Joep: “Deze A4 ziet er nog redelijk uit en zo rijdt hij ook. Het probleem van auto’s van deze leeftijd is dat als je eraan gaat sleutelen, er altijd lijken uit de kast vallen.” Als het aan Joep ligt, doet Hans er goed aan niet veel meer te investeren.

Hans: “De wielophanging repareren is essentieel en die ga ik daarom ook aanpakken. Daarna zien we wel weer verder.” Zijn motto? ‘Gaat niet, bestaat niet’ En dus hoopt Mister Auto er nog minstens drie jaar mee door te rijden. Wat hem betreft ook in elke binnenstad.

Eigenaar Audi A4

Naam Hans van Tellingen
Bouwjaar 1966
Woonplaats Amstelveen
Beroep ondernemer en retailspecialist
Eerste auto Opel Corsa
Vorige auto Audi A4 Avant
Wat zou je aan je auto willen veranderen? Nieuwe hemelbekleding

Onderhoudshistorie

Hans heeft niet precies bijgehouden wat er allemaal aan de Audi is gebeurd. Tijdens de keuring ziet Joep in elk geval dat er al eens een nieuwe katalysator is gemonteerd en de accu is recent vervangen. Ook zit er een gereviseerde versnellingsbak in de auto.

Wat mankeert er aan de Audi A4?

  • De nokkenasversteller ratelt na de start
  • De gordel linksvoor is gerafeld
  • De wisserbladen maken strepen
  • De motor heeft bij lage toeren weinig vermogen
  • Er rammelt bij lastwissel wat onder de auto, oorzaak onbekend
  • De motor lekt olie
  • De rechter motorsteun is lek
  • De beide buitenste aandrijfashoezen lekken
  • De bevestigingspunten van de schokdempers in de draagarmen voor zijn volledig versleten
  • De rubbers van de bovenste draagarmen voor zijn afgescheurd

De mening van Carrec Technocenter

De Audi is in best goede staat en het is knap dat hij zo ver gekomen is. Eén duim omhoog met als kanttekening dat ik er geen investeringen boven de duizend euro meer aan zou doen.

Signalement

Merk Audi
Model A4 Avant 2.0
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 36.325

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.984 cc
Maximaal vermogen 96 kW / 130 pk bij 5.700 tpm
Maximaal koppel 195 Nm bij 3.300 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.586 mm / 1.772 mm / 1.427 mm
Wielbasis 2.648 mm
Massa leeg 1.400 kg
Laadvermogen 550 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.300 kg / 730 kg
Banden205/55R16Prijzen
Topsnelheid 208 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,1 s
Brandstofverbruik 8,0 l/100km
CO2-uitstoot 192 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (87)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.