Audi A4 Avant 2.0 TFSI ultra 190pk Pro Line (2015)
Het gaat om de details
De A4 Avant is alles wat je van een nieuwe Audi verwacht. Doorontwikkeld, vol nieuwe techniek, met extreem goede instapmotoren en een vertrouwd uiterlijk. Aan de binnenkant zijn de wijzigingen groter. De middenconsole is leger en het multimediascherm zakt niet langer weg in het dashboard. De zithouding is helemaal super, je zit mooi laag en het stuur kan verder naar je toe. Afwerking en materiaalgebruik zijn van zeer hoog niveau, waarbij Audi duidelijk mikt op een hightech look. Gaan we naar de achterbank, dan valt op dat de toegenomen wielbasis veel been- en hoofdruimte heeft opgeleverd. De kofferbak is met 505 liter mooi groot. Opvallend is de CO2-uitstoot die Audi opgeeft: 117 g/km (5,3 l/100 km) is voor een benzineauto van dit formaat erg laag en deze waarde wordt nog indrukwekkender wanneer je hoort dat de 2.0 TFSI maar liefst 190 pk sterk is. Bepaald geen afgeknepen motor waarmee je stotend wegrijdt, maar een hitsig turboblok dat de Audi in 7,5 seconden naar 100 km/h ramt.
De automaat levert helaas wat ergernis op. Hoewel de gretigheid van de motor zijn gelijke niet kent, houdt de S-tronic (dubbele koppeling) het toerental irritant laag en wanneer je gas bijgeeft, schakelt hij niet snel genoeg terug. In de praktijk zet je de automaat voor een inhaalactie in de stand S. Hem daar laten staan werkt niet, omdat hij de toerentallen dan juist te hoog houdt. Met de fijne handbak verdwijnt deze ergernis als sneeuw voor de zon, iets om rekening mee te houden. Het onderstel is vrij stug. Vreemd, want had Audi niet meer comfort beloofd? Onze demo heeft echter het verlaagde sportonderstel, dat wij zelfs liefhebbers van sportief rijden zouden afraden. Het maakt de A4 onnatuurlijk hard. Wel ligt de auto prachtig strak op de weg en is hij indrukwekkend stil. Erg inspirerend wordt het rijgedrag echter niet.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Oordeel
De nieuwe Audi A4 lijkt uiterlijk sterk op zijn voorganger, maar heeft een ander karakter. Hij biedt meer ruimte en comfort, maar dat laatste alleen wanneer je het sportonderstel achterwege laat. De automatische transmissie past niet goed bij de krachtige motor. Het premiumgehalte blijkt vooral uit de afwerking en bouwkwaliteit.
Signalement
Merk | Audi |
---|---|
Model | A4 Avant 2.0 TFSI ultra 190pk |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 43.450 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.984 cc |
Maximaal vermogen | 140 kW / 190 pk bij 4.200 tpm |
Maximaal koppel | 320 Nm bij 1.450 tpm |
Inhoud brandstoftank | 54 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.725 mm / 1.842 mm / 1.434 mm |
Wielbasis | 2.820 mm |
Massa leeg | 1.435 kg |
Laadvermogen | 625 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 750 kg |
Banden | 205/60R16Prijzen |
Topsnelheid | 238 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,5 s (fabrieksopgave: 7,5 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 2,4 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 4,8s |
Brandstofverbruik | 5,3 l/100km |
CO2-uitstoot | 114 g/km |
Had je deze auto's al gezien?

Audi A4 Avant 1.4 TFSI Sport S line edition / Navigatie / Parkeersensoren achter / 3x S-line / Climate controle /
- 2018
- 90.456 km

Audi A4 Avant 40 TFSI Sport S Line|Org NL|1ste Eig|190 PK|LED|CarPlay|Clima|S-Line|Dealer Onderhouden
- 2019
- 123.750 km

Audi A4 Avant 1.4 TFSI Design Pro Line Plus
- 2018
- 91.726 km
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (90) (gesloten)



Dat is bij de Audi A4 nooit het geval geweest.


Klopt als een bus. Je ziet, zelfs de journalisten kunnen de modellen van Audi niet meer uit elkaar houden.


Niks nieuws dus. Overigens is de kritiek op de S-tronic ook persoonlijk.




Een sportonderstel is bij moderne auto's, die een prima balans tussen comfort en scherpte bieden eigenlijk overbodig, dus dat hoef je helemaal niet te nemen.
Het lage toerental om brandstof te besparen herken ik wel. Mijn A6 (Multitronic) heeft dat ook. Maar als je het gas intrapt, dan schakelt hij alert op. Ik kan me niet goed voorstellen dat dat bij de A4 veel anders is. Overigens is het een kleine moeite en ook gewoon leuk om even tegen de pook te tikken en hem op sport te zetten, waarna hij er (desgewenst) helemaal als een bezetene vandoor gaat. En terugzetten (als dat nodig is) is net zo'n kleine moeite.

Er zit een TFSI in, die je ook bij Volkswagen vind. Ik snap niet wat je verder bedoelt.
Overigens neem ik aan dat de TFSI nu wel op orde is?




Volgens mij is er inderdaad nog geen Bentley op dat platform. De A4 staat trouwens op het MLB/Evo platform/bouwdoos en is daarmee een van de eerste. De huidige Bentleys zijn volgens mij allemaal nauw verwant aan de VW Phaeton. Toekomstige Bentleys komen waarschijnlijk samen met de Porsches met frontmotor op een nieuw platform dat MLB/Sport gaat heten.


A 190 pk sterk
B 7,5 seconden naar 100 km/h
C Gekoppelde automaat
D 117 g/km uitstoot (5,3 l/100 km)
Tuurlijk Audi, ineens zouden jullie wel een vooruitstrevend bedrijf zijn met kennis en innovatie.

Hetzelfde platform als de A4 was voor mij de reden om de Bentley te laten staan.





Oh ja, deze heeft ineens merkbaar meer beenruimte op de achterbank. Vind ik toch knap met een 12mm langere wielbasis. Volgens mij moet je ze dan echt naast elkaar zetten en beurtelings plaatsnemen in beide auto's om het verschil te merken.
Dat de DSG transmissies van VW/Audi te vroeg opschakelen heb ik al vaker gemerkt en is echt jammer. In de normale stand rijdt deze 50 in zijn 5 wat echt dramatisch is voor trillingen en trekkracht en in de sport stand houdt de bak hem ineens in zijn 2 wat weer een enorm oncomfortabel geloei is. Het juiste compromis (3 of 4) is er gewoon niet. Dat was bij de oudere 6-traps DSG's (van voor de hele CO2 hetze) veel beter.


OT => Vraag me af wat het werkelijke verbruik is. Ik gok, deze auto, dit gewicht en 190 pk, dat het zo'n 1 op 12 - 13 zal zijn. En dat after-market scherm bovenop, dat ziet er heel erg knullig uit. Snap niet, dat ze hier geen andere oplossing voor hebben. Het blijft ook jammer dat dit model al weer ruim 10 jaar op de markt is. Ik zou me kunnen voorstellen, dat je na 10 jaar A4 ook wel eens iets nieuws wilt zien als je op je auto afloopt.



(even kijken of dit werkt)

Zie de reactie van PJ Koot. Heb het ook maar van een Audifansite. Maar daarvoor moet je inderdaad bijna op een TOR netwerk.

en dan 117gram co2.... jaja




De makkelijkste manier om dat TOR netwerk te benaderen is overigens googlen op Wikipedia en dan platform Audi A4 B9. Allemaal geheime codes dus. Het is niet voor niks het donkerste hoekje van het internet.




Hahaha, wat een reactie. Je zal maar zo in het leven staan. Best zielig dat het zo erg met je gesteld is...

Verder moet je 3 x kijken of het geen model van 2, 3,4 of 5 jaar geleden is. Dan ook nog een slecht schakelende automaat.
Premium gehalte? wat is dat..? blijkt uit de bouwkwaliteit. Dat moeten we nog maar afwachten. De reputatie van Audi is hier zwak en zeker niet premium waardig, als budgetmerken al beter score. Zal ook nog wel veel te duur zijn. Mazda 6 ?


Positief is de zitruimte, in elke A4 was dit ver onder de maat voor een D-segmenter.
Maar de hamvraag is eigenlijk of deze TFSI uitgevoerd is met dezelfde zuigerveren die ook in de modellen 2009 tot 2012 zijn gebruikt? deze zordge voor overmatig oliegebruik maar als voordeel dat er heel weinig weerstand was om de auto zo zuinig te krijgen.
@AW tip
Geef gewoon aan hoe de auto rijd, comfortabel, sportief, zeer sportief ofzo maar laat het inspirerende weg. Zo kan de koper/testrijder zelf bepalen wat hij prettig vind.


Leg uit wat er zo extreem goed is aan deze Audi motoren? De reputatie van Audi is in ieder geval extreem slecht, dus beste AutoWeek: waarop is dit gebaseerd? Aan de technische specificaties is weinig bijzonders te ontdekken. De BMW 320i of Volvo V60 T4 scoren nagenoeg exact dezelfde prestaties bij even grote motor. Of moet ik plotseling de CO2-opgave geloven? In dat geval zijn gemeten verbruikscijfers een aanrader.
Als de automatische versnellingsbak het karakter van de motor zo teniet doet, is het knap dat je weet dat de motor zon goed is.

Brandstofverbruik test 7,1 l/100 km (fabrieksopgave: 5,3 l/100km)







Die wat oudere Audi A4 (of, in willekeurige volgorde, A...1,3,4,5,6,7,8, Q... 3,5,7, R8, TT) is goed te herkennen aan de oer-single frame grille, in mijn ogen een prachtig stijlelement, dat debuteerde op de Audi A3 Sportback uit 2004:
http://www.autoweek.nl/nieuws/2641/gereden-audi-a3-sportback
Of je zo'n grille over ALLE Audi's moet uitsmeren? Als je één greintje fantasie hebt, zoals Audi, zit er niet veel anders op, maar ik blijf het een zwaktebod vinden.
Inmiddels is die oorspronkelijke single frame grille geëvolueerd tot een slap aftreksel ervan, de zogeheten hexagonale single frame grille (zo noemt Autoweek 'm, zie: http://www.autoweek.nl/nieuws/34980/facelift-friday-audi-a8-d3 ).
Blijkbaar heeft de hoogste baas bij VAG beslist dat ALLE VW's. Audi's, Skoda's en Seats heel HOEKIG dienen te zijn, en ontkomen ook de Audi's hieraan niet. Helaas.

Ik ben blij dat ik dat nu weet. Hoef ik tenminste als ik t.z.t. een vervanger voor mijn S60 zoek niet naar andere merken te gaan kijken.






Waarom zijn de waardes bij de decibellen niet gevuld?
Kan iemand me vertellen wat de rotonde snelheid van deze auto is bij nat en droog wegdek? Remweg?
Lijkt me ook een klein tankje voor zo'n bak, 54 liter...

Natuurlijk willen automakers die daar goed in zijn dat laten geloven. Maar het gaat natuurlijk in de eerste plaats om een machine die zo fijn mogelijk tegen zo laag mogelijke (ook maatschappelijke) kosten en zo weinig mogelijk ergernis rijdt.
En daar scoren die VAG's nou net wat minder in dan gemiddeld, al lukt het ze heel goed om een ander beeld te creëren.

Je koopt een auto van 50.000 euro, met automaat maar de automaat is ruk en irritant. Daarbij is de auto zo hard dat het zelfs niet te doen is voor liefhebbers van sportieve auto's terwijl het rijgedrag niet inspirerend wordt. En hoppa 4 sterren.
Het onderstel & de aandrijving vallen niet eens onder de details en daar zou ik toch echt op afknappen...

Wie niet op de hoogte is van de oliezuipende TFSI motoren en andere malaise bij Audi leeft echt onder een steen.
Buiten de media om heb ik ook al een triest Audi geval gehoord. De automonteur die mijn auto onderhoud heeft al eens iemand met een rampe Audi in de werkplaats gehad. €20.000 technische schade bij een auto van een jaar.
En @Guus van der Valk heeft ons ook al zijn ervaringen met een slechte Audi verteld.
Buiten alle problematiek om met Audi vind ik het wel mooie auto's om te zien. En er zijn beslist ook probleemloze Audi's in omloop. Wie niets anders dan een Audi wilt weet wel welke bouwjaren probleemloos zijn, en checked de onderhoudshistorie.
Wie zomaar klakkeloos zonder vooronderzoek een Audi koopt zal vermoedelijk wel tegen wat problemen aanlopen.
En bij iedere aankoop van een auto moet je gewoon opletten en vertrouw je het niet dan moet je gewoon op naar de volgende.


Audit gaat echte de aansluiting missen als ze zo conservatief blijven ontwikkelen. Want met de reuze stappen die Mercedes momenteel zet is de voorsprong zo voorbij. Wat je nu al ziet gebeuren in Duitsland qua verkopen.

De kwaliteitsindruk is hoog, het lijkt heel wat.
Het verbruik is op papier heel laag, het lijkt heel wat.
De geteste uitvoering is full options, het lijkt heel wat.
Voorsprong door techniek, het lijkt heel wat.
In werkelijkheid is de techniek bovenmatig storingsgevoelig in combinatie met zero coulance en maar twee jaar garantie, is het verbruik flink hoger in de praktijk en kosten de meest eenvoudige opties een fortuin. Dan valt het onder aan de streep wellicht toch wat tegen..




In het signalement van deze test staat een prijs van EUR 41.990. Bij de fiscale gegevens van het RDW staat echter EUR 51.159.
Zou het niet eerlijker zijn om de werkelijke catalogusprijs in het signalement te vermelden? Hierbij komen overigens nog de afleveringskosten.
Ik kan mij bovendien niet voorstellen dat een dergelijk complete A4 met automaat "slechts" EUR 41.990 zou kosten. De offerte van de Audi-dealer viel bij mij in ieder geval fors hoger uit.
P.S.
In het artikel over de 330e stond ook een veel lagere prijs dan de feitelijke verkoopprijs. U laat zich lenen voor marketing!!!

In het signalement van deze test staat een prijs van EUR 41.990. Bij de fiscale gegevens van het RDW staat echter EUR 51.159.
Zou het niet eerlijker zijn om de werkelijke catalogusprijs in het signalement te vermelden? Hierbij komen overigens nog de afleveringskosten.
Ik kan mij bovendien niet voorstellen dat een dergelijk complete A4 met automaat "slechts" EUR 41.990 zou kosten. De offerte van de Audi-dealer viel bij mij in ieder geval fors hoger uit.
P.S.
In het artikel over de 330e stond ook een veel lagere prijs dan de feitelijke verkoopprijs. U laat zich lenen voor marketing!!!






Welnu, wat moet ik met de opmerking: "De automaat levert helaas wat ergernis op.[...] Met de fijne handbak verdwijnt deze ergernis als sneeuw voor de zon, iets om rekening mee te houden."? De Audi A4 Avant 2.0TFSI is helemaal NIET leverbaar met handbak! M.a.w. je zit altijd opgescheept met een krampachtig afgestelde automaat die ergernis oplevert. Wat een geweldig advies is dit.
'Iets om rekening mee te houden'. Inderdaad, de door u aangeprezen versie met handbak bestaat niet (want zou een te hoge CO2-uitstoot opleveren). Wat is dit voor een verslag?
U prijst een auto aan die niet bestaat.
Een ander 'detail': u test de ProLine uitvoering. Deze kost bijna €3000 dan u opgeeft. Uit de kentekengegevens blijkt de testauto zelfs ruim €9000 duurder dan u opgeeft.
Als u daadwerkelijk onafhankelijke journalistiek bedrijft, kunt u beter het verslag rectificeren.


als je een artikel zomaar over neemt van je duitse collega's en je gebruikt foto's van een nederlandse auto dan val je door de mand.

Maar het is een TFSI, dus komt er nog eens een uitstoot van (minstens) 1 liter (olie) per 1000 km bij ook.
(Zie de Radar uitzending)

Daarna kan je prima op pad.


Je kan er prima mee op pad, als je eerst de zuigers vervangt tenminste, op eigen kosten.
Je meent het niet!

Iemand kon hier een A4 aanbevelen mits je eerst een motorrevisie liet uitvoeren a 3000 euro. Ehh, pardon?



En deze zuipt ook nog olie.




De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.