AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Audi A4 Avant 2.0 TFSI ultra 190pk Pro Line (2015)

Het gaat om de details

Audi A4 Avant
Audi A4 Avant
Audi A4 Avant
Audi A4 Avant
Audi A4 Avant
Audi A4 Avant
Elke auto brengt je tegenwoordig prettig van A naar B. Voegt een zogenaamde premium auto, zoals de gloednieuwe Audi A4 nog iets toe?

De A4 Avant is alles wat je van een nieuwe Audi verwacht. Doorontwikkeld, vol nieuwe techniek, met extreem goede instapmotoren en een vertrouwd uiterlijk. Aan de binnenkant zijn de wijzigingen groter. De middenconsole is leger en het multimediascherm zakt niet langer weg in het dashboard. De zithouding is helemaal super, je zit mooi laag en het stuur kan verder naar je toe. Afwerking en materiaalgebruik zijn van zeer hoog niveau, waarbij Audi duidelijk mikt op een hightech look. Gaan we naar de achterbank, dan valt op dat de toegenomen wielbasis veel been- en hoofdruimte heeft opgeleverd. De kofferbak is met 505 liter mooi groot. Opvallend is de CO2-uitstoot die Audi opgeeft: 117 g/km (5,3 l/100 km) is voor een benzineauto van dit formaat erg laag en deze waarde wordt nog indrukwekkender wanneer je hoort dat de 2.0 TFSI maar liefst 190 pk sterk is. Bepaald geen afgeknepen motor waarmee je stotend wegrijdt, maar een hitsig turboblok dat de Audi in 7,5 seconden naar 100 km/h ramt.

De automaat levert helaas wat ergernis op. Hoewel de gretigheid van de motor zijn gelijke niet kent, houdt de S-tronic (dubbele koppeling) het toerental irritant laag en wanneer je gas bijgeeft, schakelt hij niet snel genoeg terug. In de praktijk zet je de automaat voor een inhaalactie in de stand S. Hem daar laten staan werkt niet, omdat hij de toerentallen dan juist te hoog houdt. Met de fijne handbak verdwijnt deze ergernis als sneeuw voor de zon, iets om rekening mee te houden. Het onderstel is vrij stug. Vreemd, want had Audi niet meer comfort beloofd? Onze demo heeft echter het verlaagde sportonderstel, dat wij zelfs liefhebbers van sportief rijden zouden afraden. Het maakt de A4 onnatuurlijk hard. Wel ligt de auto prachtig strak op de weg en is hij indrukwekkend stil. Erg inspirerend wordt het rijgedrag echter niet.

Video
0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 

Oordeel

4 sterren

De nieuwe Audi A4 lijkt uiterlijk sterk op zijn voorganger, maar heeft een ander karakter. Hij biedt meer ruimte en comfort, maar dat laatste alleen wanneer je het sportonderstel achterwege laat. De automatische transmissie past niet goed bij de krachtige motor. Het premiumgehalte blijkt vooral uit de afwerking en bouwkwaliteit.

Signalement

Merk Audi
Model A4 Avant 2.0 TFSI ultra 190pk
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 43.450

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.984 cc
Maximaal vermogen 140 kW / 190 pk bij 4.200 tpm
Maximaal koppel 320 Nm bij 1.450 tpm
Inhoud brandstoftank 54 l
Lengte / breedte / hoogte 4.725 mm / 1.842 mm / 1.434 mm
Wielbasis 2.820 mm
Massa leeg 1.435 kg
Laadvermogen 625 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 750 kg
Banden205/60R16Prijzen
Topsnelheid 238 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,5 s (fabrieksopgave: 7,5 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 2,4 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 4,8s
Brandstofverbruik 5,3 l/100km
CO2-uitstoot 114 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (90) (gesloten)

Sub-reacties inklappen
Anoniem
Anoniem
  • 4
Wat staat er nou in dit verhaal dat nog niet in de vergelijkende test met de MB C-klasse stond?
Hoekre
Hoekre
  • 9
Deze auto stoot weinig uit voor 190pk ok maar kunnen we dat ook echt geloven nu van de vw groep
Flieger
Flieger
  • 3
"(...) het multimediascherm zakt niet langer weg in het dashboard"

Dat is bij de Audi A4 nooit het geval geweest.
lennie
lennie
  • 2
De beenruimte in de B7 was gewoon te krap, in de B8 was deze goed en in de B9 is deze dus nog beter geworden. Dat was de enige reden om te kijken naar een auto uit een klasse lager als bijvoorbeeld de Passat. Wat bij elke test van de A3 naar voren komt, is dat hij de techniek deelt met een Golf. Dan mag bij deze auto wel gemeld worden dat hij de techniek deelt met de Bentley. Bestel alleen aub nooit de auto met deze velgen.
Kminne
Kminne
  • 3
@Flieger

Klopt als een bus. Je ziet, zelfs de journalisten kunnen de modellen van Audi niet meer uit elkaar houden.
Guus
Guus
  • 14
Dan alvast een waarschuwing. Mijn TT had al bij 83k km defecten aan de DSG/S-Tronic. Bij revisie door DSG-dokter is geconstateerd dat de schakeltoerentallen dusdanig laag waren (ca. 1.300) dat motor+bak bij schakelen voortdurend werden afgewurgd, zeker bij regelmatig stadsverkeer. Deze afstelling tbv zuinig rijden is dus moordend voor o.a. vliegwiel, koppeling en bewegende delen etc. Iets om wel rekening mee te houden als je zo'n auto gebruikt koopt, ook met minder dan 100k km op de klok. Of als je deze wat langer wilt rijden.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Dit verhaal is gelijk aan de vergelijking met de C.

Niks nieuws dus. Overigens is de kritiek op de S-tronic ook persoonlijk.
CupraST390
CupraST390
  • 4
@Iennie: inderdaad. Deze auto deelt techniek van Bentley. Volgens mij is de richtingsaanwijzerschakelaar ook te vinden in een Bentley
Guus
Guus
  • 7
Deze lage schakeltoerentallen komen reeds langer voor, bij meerdere VAG modellen met DSG bak. Het is alsof je tegen een profwielrenner zegt "je mag dorps- en bergetappes rijden maar nooit terugschakelen onder versnelling 10". Gegarandeerd dat dan later de knieën en enkels gaan opspelen. Alles voor de VAG cijfertjes in theorie laag te houden.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Die velgen passen inderdaad niet bij een Audi. Lijken sterk op wat Volvo aanbiedt voor bv de V40. Geen Audi-look.
Paulus S
Paulus S
  • 3
"Het premiumgehalte blijkt vooral uit de afwerking en bouwkwaliteit." Volgens mij moet dat ook juist zo zijn.
Een sportonderstel is bij moderne auto's, die een prima balans tussen comfort en scherpte bieden eigenlijk overbodig, dus dat hoef je helemaal niet te nemen.
Het lage toerental om brandstof te besparen herken ik wel. Mijn A6 (Multitronic) heeft dat ook. Maar als je het gas intrapt, dan schakelt hij alert op. Ik kan me niet goed voorstellen dat dat bij de A4 veel anders is. Overigens is het een kleine moeite en ook gewoon leuk om even tegen de pook te tikken en hem op sport te zetten, waarna hij er (desgewenst) helemaal als een bezetene vandoor gaat. En terugzetten (als dat nodig is) is net zo'n kleine moeite.
Anoniem
Anoniem
  • 2
@lennie, wat deelt deze dan met de Bentley? De marketing afdeling?

Er zit een TFSI in, die je ook bij Volkswagen vind. Ik snap niet wat je verder bedoelt.
Overigens neem ik aan dat de TFSI nu wel op orde is?
Anoniem
Anoniem
  • 7
Als een auto (in geteste uitvoering) steken laat vallen op het gebied van transmissie, onderstel en besturing en dan ook nog eens schreeuwend duur is, dan lijkt 4 sterren mij veel te veel. 3 Zou meer op zijn plaats zijn.
Anoniem
Anoniem
  • 3
Lennie, ik heb dat laatst ook lopen zoeken toen je het zei, maar ik zag ook geen platform sharing met een Bentley. Maar het kan natuurlijk dat dat wel zo is, maar dat slechts weinigen ervan weten.
Hekkensluiter
Hekkensluiter
  • 4
Het is een algemene trend dat, omwille van de verbruikscijfers, automaten de motor vervelend laag in de toeren houden. Na 12 jaar en 4 automaten heb ik weer een handbak...
Paulus S
Paulus S
  • 1
@Lennie,
Volgens mij is er inderdaad nog geen Bentley op dat platform. De A4 staat trouwens op het MLB/Evo platform/bouwdoos en is daarmee een van de eerste. De huidige Bentleys zijn volgens mij allemaal nauw verwant aan de VW Phaeton. Toekomstige Bentleys komen waarschijnlijk samen met de Porsches met frontmotor op een nieuw platform dat MLB/Sport gaat heten.
Ennesses
Ennesses
  • 2
Ik had destijds mijn hoop gevestigd op deze auto als serieuze kandidaat om dit jaar mijn huidige auto op te volgen. Echter als ik deze fotos zie dan ontbreekt het WOW factor, iets wat ik doorgaans zo leuk vind aan auto's die nieuw op de markt komen.
Anoniem
Anoniem
  • 6
Wat hoort er in onderstaand rijtje niet thuis?

A 190 pk sterk
B 7,5 seconden naar 100 km/h
C Gekoppelde automaat
D 117 g/km uitstoot (5,3 l/100 km)

Tuurlijk Audi, ineens zouden jullie wel een vooruitstrevend bedrijf zijn met kennis en innovatie.
Anoniem
Anoniem
  • 3
@Lennie
Hetzelfde platform als de A4 was voor mij de reden om de Bentley te laten staan.
KrV
KrV
  • 4
Testverbruik ligt EEN DERDE hoger dan normverbruik! Voorsprong door techniek?
Anoniem
Anoniem
  • 4
advertorial
Gubstra
Gubstra
  • 3
Dus je rijdt continu met zo'n Lenco LCD-schempje op je dash?
PJ Koot
PJ Koot
  • 3
@GEpower, wat Lennie op wijst is het platform waar deze a4 op gebouwd is. Niet op het bekende MQB waar de passat, a3, TT en bijna alles wat kleiner is op staat. Maar het grotere platform voor auto´s waarbij de motor in de lengte is geplaatst het MLB platform, waar ook de a6, Q7 en ook de Bentayga op gebouwd worden. Om deze reden werken een aantal zaken ook anders dan op het MQB. Geen haldex koppeling voor Quattro/4motion modellen op het MQB(dwarsplaatsing) en ook zijn de DSG/Stronics anders werkend.
EWi e
EWi e
  • 5
Het zoveelste artikel over deze auto... Beetje overbodig want op het nieuwe dashboard na is alles hetzelfde gebleven.

Oh ja, deze heeft ineens merkbaar meer beenruimte op de achterbank. Vind ik toch knap met een 12mm langere wielbasis. Volgens mij moet je ze dan echt naast elkaar zetten en beurtelings plaatsnemen in beide auto's om het verschil te merken.

Dat de DSG transmissies van VW/Audi te vroeg opschakelen heb ik al vaker gemerkt en is echt jammer. In de normale stand rijdt deze 50 in zijn 5 wat echt dramatisch is voor trillingen en trekkracht en in de sport stand houdt de bak hem ineens in zijn 2 wat weer een enorm oncomfortabel geloei is. Het juiste compromis (3 of 4) is er gewoon niet. Dat was bij de oudere 6-traps DSG's (van voor de hele CO2 hetze) veel beter.
Anoniem
Anoniem
  • 2
@gubstra.Je kan hem ook in je zak stoppen maar dan heb je er zo weinig aan.
Het is toch nooit goed
Het is toch nooit goed
  • 2
...een zogenaamde premium auto, zoals de gloednieuwe Audi A4... Interessante zinsnede. Want inderdaad, wat is al die extra gebakken lucht nu daadwerkelijk waard. Blijft lastig bij een nieuwe auto, voor bij 200.000 km ervaring weet je of je auto echt het geld waard was of niet, nu blijft alles erg subjectief zoals de plof van de deur of een slaapklaar dash...

OT => Vraag me af wat het werkelijke verbruik is. Ik gok, deze auto, dit gewicht en 190 pk, dat het zo'n 1 op 12 - 13 zal zijn. En dat after-market scherm bovenop, dat ziet er heel erg knullig uit. Snap niet, dat ze hier geen andere oplossing voor hebben. Het blijft ook jammer dat dit model al weer ruim 10 jaar op de markt is. Ik zou me kunnen voorstellen, dat je na 10 jaar A4 ook wel eens iets nieuws wilt zien als je op je auto afloopt.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@MaartenLod's en de derde ziet niet in dat designer jeans nog steeds spijkerbroeken zijn.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Tja, de een heeft maar geld voor een spijkerbroek, de andere wil designer jeans. Het verschil ziet iedereen, ook omdat de dragers van de jeans vaak aantrekkelijk zijn. Kan je heel zuur over blijven doen...
Anoniem
Anoniem
  • 0
Wow..... met mijn reactie op de (arrogante) reactie van MaartenLod's heb ik blijkbaar een tijdreis gemaakt.

(even kijken of dit werkt)
lennie
lennie
  • 1
@bellofski ea

Zie de reactie van PJ Koot. Heb het ook maar van een Audifansite. Maar daarvoor moet je inderdaad bijna op een TOR netwerk.
Anoniem
Anoniem
  • 1
maar 190 pk....uit een 2.0 turbo........

en dan 117gram co2.... jaja
Anoniem
Anoniem
  • 0
Haat, haat, haat, haat
Anoniem
Anoniem
  • 1
Heej een FRAUDI met een BMW dashboard: nog meer FRAUDI
Anoniem
Anoniem
  • 6
Whoa, de Seat Exeo revived!
lennie
lennie
  • 1
@bellofski

De makkelijkste manier om dat TOR netwerk te benaderen is overigens googlen op Wikipedia en dan platform Audi A4 B9. Allemaal geheime codes dus. Het is niet voor niks het donkerste hoekje van het internet.
Anoniem
Anoniem
  • 5
Het is mij nog altijd onduidelijk, waarom dit "premium" wordt genoemd. Als het nou Rolls Royce is, of Maybach of Bentley, dan snap ik het, maar Audi, BMW, Mercedes? Kwalitatief uitstekende auto's, daar niet van, maar premium?
Anoniem
Anoniem
  • 3
@ MaartenLod's jouw reactie is tekenend voor de kortzichtigheid/zwakke plek van de Audi-clientele..
Anoniem
Anoniem
  • 1
Ik ben benieuwd naar het antwoord van AW op de eerste vraag. Mooie chique auto overigens.
Het is toch nooit goed
Het is toch nooit goed
  • 4
@ MaartenLod's => "Tja, de een heeft maar geld voor een spijkerbroek, de andere wil designer jeans. Het verschil ziet iedereen, ook omdat de dragers van de jeans vaak aantrekkelijk zijn. Kan je heel zuur over blijven doen..."

Hahaha, wat een reactie. Je zal maar zo in het leven staan. Best zielig dat het zo erg met je gesteld is...
Dre40
Dre40
  • 7
Wat een zwak artikel. Vol nieuwe techniek? wat dan? er staat niets over de techniek in. Waarschijnlijk gewoon niets bijzonders, gewoon wat VAG altijd doet (turbo, DSG) en een nieuw schermpje dat er ook nog eens lullig uit ziet.
Verder moet je 3 x kijken of het geen model van 2, 3,4 of 5 jaar geleden is. Dan ook nog een slecht schakelende automaat.
Premium gehalte? wat is dat..? blijkt uit de bouwkwaliteit. Dat moeten we nog maar afwachten. De reputatie van Audi is hier zwak en zeker niet premium waardig, als budgetmerken al beter score. Zal ook nog wel veel te duur zijn. Mazda 6 ?
Anoniem
Anoniem
  • 1
*klein detail: Ze hebben de aandrijving perongelijk naar de voorwielen gedaan in plaats van de achterwielen.
Nappie
Nappie
  • 1
Nette review en een nette auto.
Positief is de zitruimte, in elke A4 was dit ver onder de maat voor een D-segmenter.

Maar de hamvraag is eigenlijk of deze TFSI uitgevoerd is met dezelfde zuigerveren die ook in de modellen 2009 tot 2012 zijn gebruikt? deze zordge voor overmatig oliegebruik maar als voordeel dat er heel weinig weerstand was om de auto zo zuinig te krijgen.

@AW tip
Geef gewoon aan hoe de auto rijd, comfortabel, sportief, zeer sportief ofzo maar laat het inspirerende weg. Zo kan de koper/testrijder zelf bepalen wat hij prettig vind.
Anoniem
Anoniem
  • 6
Nu maar hopen dat ze het "premium" ook hebben doorgevoerd op motorisch en technisch gebied. Dat ze op de millimeter een dashboard erin kunnen hangen is een, maar premium betekent mijn inziens dat je er met gemak 150.000 km kan rijden zonder noemenswaardige problemen. Dat er eens iets stuk gaat kan gebeuren, maar dat je Audi bij 80.000km als een olieboot gaat gedragen is wel erg triest.
Hejsan
Hejsan
  • 3
'De A4 Avant is alles wat je van een nieuwe Audi verwacht. Doorontwikkeld, vol nieuwe techniek, met extreem goede instapmotoren en een vertrouwd uiterlijk.'
Leg uit wat er zo extreem goed is aan deze Audi motoren? De reputatie van Audi is in ieder geval extreem slecht, dus beste AutoWeek: waarop is dit gebaseerd? Aan de technische specificaties is weinig bijzonders te ontdekken. De BMW 320i of Volvo V60 T4 scoren nagenoeg exact dezelfde prestaties bij even grote motor. Of moet ik plotseling de CO2-opgave geloven? In dat geval zijn gemeten verbruikscijfers een aanrader.
Als de automatische versnellingsbak het karakter van de motor zo teniet doet, is het knap dat je weet dat de motor zon goed is.
Anoniem
Anoniem
  • 4
Premium prijs, premium onderhoudskosten en premium verbruik:

Brandstofverbruik test 7,1 l/100 km (fabrieksopgave: 5,3 l/100km)
Anoniem
Anoniem
  • 3
..en premium aantrekkingskracht..
Anoniem
Anoniem
  • 9
En premium arrogantie..
Dre40
Dre40
  • 4
Jammer dat autoweek net zo naïef als de gemiddelde consument. Ze snappen niks geen techniek (want geen exacte of technische opleiding gedaan). Ze moeten dus afgaan op wat de importeur hen verteld, de folder of van horen zeggen. Wat krijg je dan? Niet-kritische reviews, over "nieuwe techniek", niet stilstaan bij de betrouwbaarheid (want dat merk je toch niet bij 1 keer proefrijden). Het is zelfs zo erg dat ze dus niet eens de auto's fatsoenlijk kunnen vergelijken. Alles gaat om 'gevoel" , "emotie", "premium" en andere subjectieve zaken. Ik heb er weinig aan.
Anoniem
Anoniem
  • 2
@Dre40. Om die reden neem ik testverslagen van autojournalisten al heel lang niet meer serieus. Bovendien word je als journalist geacht, objectief te berichten. En daar ontbreekt het doorgaans aan.
KADETT J 16 Turbo
KADETT J 16 Turbo
  • 1
Ah het gaat dus om de details, dus niet om een compleet nieuw model dat dacht ik even. Vond hem ook al zo weinig veranderd nu maar hopen dan dat de kwaliteit ook heeft geprofiteerd van deze details
Leyland1671
Leyland1671
  • 3
Ja hoor, daar is het woord premium weer in de aanhef van het artikel. Laat VAG eerst eens zorgen dat de boel tenminste heel blijft. Zo verraadt AW weer eens subtiel wat men het liefst onder het tapijt schuift. Enerzijds maakt men er melding van, anderzijds gelooft men nog steeds dat het allemaal zo'n vaart niet loopt met het gesjoemel en de beroerde kwaliteit van sommige componenten in een VAG-product. Sla de VanDale er eens op na, AW. Premium is een synoniem voor topkwaliteit en dat geldt voor het hele product, niet slechts dat mooie interieur. Ondertussen vertrouw ik de hele berichtgeving van AW steeds minder. Is dat ook niet sjoemelen met de waarheid, AW?
Robur
Robur
  • 0
@Dre40 (Verder moet je 3 x kijken of het geen model van 2, 3,4 of 5 jaar geleden is.)
Die wat oudere Audi A4 (of, in willekeurige volgorde, A...1,3,4,5,6,7,8, Q... 3,5,7, R8, TT) is goed te herkennen aan de oer-single frame grille, in mijn ogen een prachtig stijlelement, dat debuteerde op de Audi A3 Sportback uit 2004:

http://www.autoweek.nl/nieuws/2641/gereden-audi-a3-sportback

Of je zo'n grille over ALLE Audi's moet uitsmeren? Als je één greintje fantasie hebt, zoals Audi, zit er niet veel anders op, maar ik blijf het een zwaktebod vinden.
Inmiddels is die oorspronkelijke single frame grille geëvolueerd tot een slap aftreksel ervan, de zogeheten hexagonale single frame grille (zo noemt Autoweek 'm, zie: http://www.autoweek.nl/nieuws/34980/facelift-friday-audi-a8-d3 ).
Blijkbaar heeft de hoogste baas bij VAG beslist dat ALLE VW's. Audi's, Skoda's en Seats heel HOEKIG dienen te zijn, en ontkomen ook de Audi's hieraan niet. Helaas.
A112
A112
  • 1
"De A4 Avant is alles wat je van een nieuwe Audi verwacht. Doorontwikkeld, vol nieuwe techniek, met extreem goede instapmotoren en een vertrouwd uiterlijk."
Ik ben blij dat ik dat nu weet. Hoef ik tenminste als ik t.z.t. een vervanger voor mijn S60 zoek niet naar andere merken te gaan kijken.
Anoniem
Anoniem
  • 3
Zonder iemand voor het hoofd te willen stoten, wil ik iedereen erop wijzen dat verslaggeving ook altijd subjectief is. Als er op een redactie een voorkeur is voor een specifiek merk, zal dit door meerden gedragen worden ( kudde gedrag, zie Volvo V60 koopgedrag ) en vooral uitgedragen. Vele merken worden hier dus onderbelicht of onheus benaderd, en dat hele premium gedrag is natuurlijk lachwekkend. De AutoWeek redactie blinkt uit in extreem positieve berichtgeving over zgn. premium labels, omdat ze er zelf niet in rijden......... Vraag het eens aan de leden van echt onafhankelijke redacteuren zou ik zeggen.
Anoniem
Anoniem
  • 5
Het schakelen van deze goedkope DSG is wederom een nadeel, triest en niet van deze tijd . In een auto als deze wil je niet anders dan een automaat. Ze hebben het gewoon niet voor elkaar en lopen lichtjaren achter op MB en BMW. Koop in godsnaam een Skoda als je een VW product wil. Voor lul rijden doe je sowieso dus steek die Euro's in je jogging broek.
Anoniem
Anoniem
  • 2
wij van wc eend raden aan om wc eend te gebruiken maar zeggen niet wat nu eigenlijk veranderd is aan het product, dus zal wel weer het zelfde zijn als de vorige met alle problemen.
a q xxx
a q xxx
  • 2
"Extreem goede instapmotoren", "in 7,5 seconden naar 100 km/h ramt". Echt, Autoweek. Dergelijke toonzetting past toch niet bij een onafhankelijk medium.
Anoniem
Anoniem
  • 2
Heee..een opgevoerde DKW...
Pietzoveel
Pietzoveel
  • 0
Wat moet ik me voorstellen bij een sequentiële automaat? Schakelt die anders dan andere automaten?
Waarom zijn de waardes bij de decibellen niet gevuld?
Kan iemand me vertellen wat de rotonde snelheid van deze auto is bij nat en droog wegdek? Remweg?
Lijkt me ook een klein tankje voor zo'n bak, 54 liter...
gasterplanke
gasterplanke
  • 1
Het is maar de vraag of "het gaat om details".
Natuurlijk willen automakers die daar goed in zijn dat laten geloven. Maar het gaat natuurlijk in de eerste plaats om een machine die zo fijn mogelijk tegen zo laag mogelijke (ook maatschappelijke) kosten en zo weinig mogelijk ergernis rijdt.
En daar scoren die VAG's nou net wat minder in dan gemiddeld, al lukt het ze heel goed om een ander beeld te creëren.
Anoniem
Anoniem
  • 4
Ik zie maar weinig tests met zulke kritieken waarbij de auto 4 sterren krijgt.

Je koopt een auto van 50.000 euro, met automaat maar de automaat is ruk en irritant. Daarbij is de auto zo hard dat het zelfs niet te doen is voor liefhebbers van sportieve auto's terwijl het rijgedrag niet inspirerend wordt. En hoppa 4 sterren.

Het onderstel & de aandrijving vallen niet eens onder de details en daar zou ik toch echt op afknappen...
Anoniem
Anoniem
  • 2
Ik zou ook never nooid een nieuwe Audi A4 kopen, al had ik het geld daarvoor.
Wie niet op de hoogte is van de oliezuipende TFSI motoren en andere malaise bij Audi leeft echt onder een steen.
Buiten de media om heb ik ook al een triest Audi geval gehoord. De automonteur die mijn auto onderhoud heeft al eens iemand met een rampe Audi in de werkplaats gehad. €20.000 technische schade bij een auto van een jaar.
En @Guus van der Valk heeft ons ook al zijn ervaringen met een slechte Audi verteld.

Buiten alle problematiek om met Audi vind ik het wel mooie auto's om te zien. En er zijn beslist ook probleemloze Audi's in omloop. Wie niets anders dan een Audi wilt weet wel welke bouwjaren probleemloos zijn, en checked de onderhoudshistorie.
Wie zomaar klakkeloos zonder vooronderzoek een Audi koopt zal vermoedelijk wel tegen wat problemen aanlopen.
En bij iedere aankoop van een auto moet je gewoon opletten en vertrouw je het niet dan moet je gewoon op naar de volgende.
Anoniem
Anoniem
  • 2
Wat zonde van je geld.
Eelco74
Eelco74
  • 2
Loop ook een naar de winkel voor de papieren vergelijk met de C en de Lexus. De C was in de test zuiniger, op alle fronten sneller en een hogere top. En niet alle naderen van deze bak en toch een beter test verbruik in de praktijk. En in de basis ontlopen de prijzen nauwelijks. Sterker nog de C200 heeft vrijwel hetzelfde vermogen als de A4 uit deze test en is qua prijs vergelijkbaar.
Audit gaat echte de aansluiting missen als ze zo conservatief blijven ontwikkelen. Want met de reuze stappen die Mercedes momenteel zet is de voorsprong zo voorbij. Wat je nu al ziet gebeuren in Duitsland qua verkopen.
Anoniem
Anoniem
  • 3
Premium staat bij Audi voor: "het lijkt heel wat"

De kwaliteitsindruk is hoog, het lijkt heel wat.
Het verbruik is op papier heel laag, het lijkt heel wat.
De geteste uitvoering is full options, het lijkt heel wat.
Voorsprong door techniek, het lijkt heel wat.

In werkelijkheid is de techniek bovenmatig storingsgevoelig in combinatie met zero coulance en maar twee jaar garantie, is het verbruik flink hoger in de praktijk en kosten de meest eenvoudige opties een fortuin. Dan valt het onder aan de streep wellicht toch wat tegen..
Eelco74
Eelco74
  • 1
Volgens de audi site is de het verbruik van de 2.0 TFSI ultra S tronic 5.0L/100 km en niet 5.3. Ik kan er naast zitten, maar dat maakt een verbruik van 7.1L/100km 33% overschrijding.
Anoniem
Anoniem
  • 2
Is het forse olie zuipen ook verholpen? Klopt de uitstoot? Is er nieuwe sjoemelsoftware ontwikkeld? Diegene die deze auto koopt is echt een mafkees!
Anoniem
Anoniem
  • 2
Gezien de kwaliteit van de "gewone" auto's worden de hoge prijzen van de zogenaamde premiumwagen steeds minder makkelijk te rechtvaardigen. De verschillen zitten steeds vaker alleen in de structuur van het kunststof.
Anoniem
Anoniem
  • 3
@Autoweek:
In het signalement van deze test staat een prijs van EUR 41.990. Bij de fiscale gegevens van het RDW staat echter EUR 51.159.
Zou het niet eerlijker zijn om de werkelijke catalogusprijs in het signalement te vermelden? Hierbij komen overigens nog de afleveringskosten.
Ik kan mij bovendien niet voorstellen dat een dergelijk complete A4 met automaat "slechts" EUR 41.990 zou kosten. De offerte van de Audi-dealer viel bij mij in ieder geval fors hoger uit.

P.S.
In het artikel over de 330e stond ook een veel lagere prijs dan de feitelijke verkoopprijs. U laat zich lenen voor marketing!!!
Anoniem
Anoniem
  • 2
@Autoweek:
In het signalement van deze test staat een prijs van EUR 41.990. Bij de fiscale gegevens van het RDW staat echter EUR 51.159.
Zou het niet eerlijker zijn om de werkelijke catalogusprijs in het signalement te vermelden? Hierbij komen overigens nog de afleveringskosten.
Ik kan mij bovendien niet voorstellen dat een dergelijk complete A4 met automaat "slechts" EUR 41.990 zou kosten. De offerte van de Audi-dealer viel bij mij in ieder geval fors hoger uit.

P.S.
In het artikel over de 330e stond ook een veel lagere prijs dan de feitelijke verkoopprijs. U laat zich lenen voor marketing!!!
Dre40
Dre40
  • 3
audi begint langzamerhand zwaar door de mand te vallen. Komt niet in de buurt van de concurrentie van Mazda, Lexus of zelfs Mercedes
Audijzer
Audijzer
  • 1
Mooie auto, dat zeker. Toch ben ik niet overtuigd als ik het verhaal lees. Zeker gezien de prijs, dan verwacht je dat alles goed is, ook de versnellingsbak wat een dure optie is. De betrouwbaarheid mag ik hopen dat deze beter is dan bij de vorige, die had nogal wat rare producteigenschappen. Mijn vertrouwen in het bedrijf achter deze auto is ook wel weg, deze auto heeft echt wat goed te maken, maar daar gaan wel wat jaren overheen.
Stevenvs
Stevenvs
  • 1
Mag zo'n station maar 1500 kg trekken? Das ook niet veel voor een auto die volgeladen dik 20000 kg weegt met 190 pk. Het mag dan wel een algemene trend zijn maar wat moet je dan kopen als je nog een caravan van 1600 a 1700 kg hebt? Dat neemt niet weg dat ik hem graag op mijn oprit zou parkeren maar dan zal ie niet toekomen met 7,5 liter op 100km. Een auto die te lang en te laag in toeren rijdt gaat kapot. Dat hoor je al als ie onaangenaam bromt en niet meer trekt....
Anoniem
Anoniem
  • 0
We hebben weer genoten van de reacties.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Is dit nou zo'n olieverbruikende Audi uit de Radar uitzending?
Hejsan
Hejsan
  • 3
Beste AW: U schrijft dat het om de details gaat.

Welnu, wat moet ik met de opmerking: "De automaat levert helaas wat ergernis op.[...] Met de fijne handbak verdwijnt deze ergernis als sneeuw voor de zon, iets om rekening mee te houden."? De Audi A4 Avant 2.0TFSI is helemaal NIET leverbaar met handbak! M.a.w. je zit altijd opgescheept met een krampachtig afgestelde automaat die ergernis oplevert. Wat een geweldig advies is dit.
'Iets om rekening mee te houden'. Inderdaad, de door u aangeprezen versie met handbak bestaat niet (want zou een te hoge CO2-uitstoot opleveren). Wat is dit voor een verslag?
U prijst een auto aan die niet bestaat.
Een ander 'detail': u test de ProLine uitvoering. Deze kost bijna €3000 dan u opgeeft. Uit de kentekengegevens blijkt de testauto zelfs ruim €9000 duurder dan u opgeeft.

Als u daadwerkelijk onafhankelijke journalistiek bedrijft, kunt u beter het verslag rectificeren.
Pietzoveel
Pietzoveel
  • 1
@techneut en liefhebber & @ Hejsan: Sjoemelredactie?
Anoniem
Anoniem
  • 1
de verkeerde kostenplaatjes dat zijn jouw de details
als je een artikel zomaar over neemt van je duitse collega's en je gebruikt foto's van een nederlandse auto dan val je door de mand.
Anoniem
Anoniem
  • 1
De uitstoot bedraagt 117 gram CO2 per km.
Maar het is een TFSI, dus komt er nog eens een uitstoot van (minstens) 1 liter (olie) per 1000 km bij ook.
(Zie de Radar uitzending)
Anoniem
Anoniem
  • 1
@johnny Cash. Het is een kwestie van een setje andere zuigers erin laten zetten. Ok, dat kost wat en Pon vergoed niks.
Daarna kan je prima op pad.
Anoniem
Anoniem
  • 2
Daarna kun je naar de DSG dokter..
Anoniem
Anoniem
  • 0
@Sjeik: Mooi imago heeft Audi dan.
Je kan er prima mee op pad, als je eerst de zuigers vervangt tenminste, op eigen kosten.

Je meent het niet!
Audijzer
Audijzer
  • 0
@Johnny Cash

Iemand kon hier een A4 aanbevelen mits je eerst een motorrevisie liet uitvoeren a 3000 euro. Ehh, pardon?
Kofferpaus
Kofferpaus
  • 0
Die daklijn heb ik vandaag al gezien. Bij een C-klasse. Echt precies hetzelfde.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Tis net een Seat
TONE
TONE
  • 0
Eine selbst ernannte Premiummarke noemt men dat in Duitsland.
En deze zuipt ook nog olie.
Rodolfodellaterra
Rodolfodellaterra
  • 0
Mooie auto, ik had bij een proefrit geen problemen met de automaat maar de A4 maakte duidelijk meer herrie en was harder geveerd dan een A6 met sportonderstel.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Wordt een verkoopstopper.
S Oud
S Oud
  • 0
Een inspiratieloos uiterlijk, gecombineerd met inspiratieloos weggedrag... En toch zullen er vele (ondanks de olie problemen met TFSI motoren en de DSG-problematiek) die er voor gaan... jammer voor het beeld op de weg... maar goed kuddegedrag is blijkbaar de standaard..
Joop45
Joop45
  • 0
Leuke auto maar wat is het audio geluid toch verschrikkelijk slecht. Het standaard systeem klinkt erg flets. Je wordt automatisch gedwongen om het Audi Sound System te bestellen maar daar wordt je ook niet vrolijk van. Als je het volume wat hoger zet en de bass wat zwaarder dan trilt je hele hoedenplank. Net alsof je een Peugeot 205 GTI hebt waarbij de boxen niet goed zijn bevestigd. Het Audi Sound System met subwoofer is dus niet alles. Dan blijft er nog 1 optie over en dat is het B&O systeem maar daar lees ik ook verhalen over dat er mensen zijn die direct doorrijden naar een audio zaak voor een upgrade. Kortom, je kan beter zelf een setje goede boxen kopen in combinatie met het Sound System want dan heb je de bedrading in ieder geval liggen voor de subwoofer. En verder raar dat je geen sportstoelen kan kiezen in de design uitvoering, alleen in combinatie met het dure Milano leder of Twin leder. En inderdaad, de A4 B9 schakelt erg snel op. Altijd in S stand rijden?

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum