Audi A4 Avant 1.8 T – 2007 – 322.708 km - Klokje rond

Als de bliksem naar Zwitserland

64 reacties

Video

“Ik ken niemand die zo zuinig is op zijn spullen als opa Fred”, aldus Jurrijn van de Rest, kleinzoon van Fred Senteur uit Hoevelaken. Zijn Audi A4 Avant uit 2006 heeft 332.688 kilometer op de teller staan. Hij moest en zou goed uit de keuring komen en dus is Fred er voor aanvang nog speciaal mee naar de dealer geweest. Dit kan weleens een succesverhaal worden.

Toen Jurrijn klein was, moest hij uitkijken dat hij met zijn fietsje niet langs de auto van Fred kraste. Niet veel anders was dat toen Fred zijn leeftijd had: “Mijn vader was vroeger net zo zuinig op zijn spullen als dat ik. Steeds weer kreeg ik te horen dat ik de lak van zijn grote Amerikaan met mijn fiets absoluut niet mocht raken.” Fred is apetrots dat hij zijn Audi A4 nog nooit heeft hoeven poetsen. “Vanaf de fabriek zit er een speciale mica-lak op. Keihard en niet dof te krijgen.”

Van roestbak naar autobahncruiser

Hoe anders was het vroeger, toen auto’s nog wegroestten waar je bijstond en de uitlaat na 50.000 km onder je auto’s vandaan vloog. “Mijn eerste auto was een Kever. Daar heb ik nog veel zelf aan gesleuteld. Of nou ja, gesleuteld, vooral roest weggewerkt. Het eeuwige gevecht tegen de wetten der natuur heb ik maar opgegeven toen de accu door de vloer zakte.” Fred reed ermee door weer en wind en had een uitvoering met een open dak en stoelen die zó ver naar achteren konden dat hij er makkelijk op in slaap viel. “Om te zorgen dat hij in de neus wat zwaarder werd, legde ik er beton in, dat kwam de wegligging ten goede. Ja, die Kever, daar nam ik mijn eerste vriendinnetje in mee, dan weet je het wel.”

Gelukkig is de bouwkwaliteit van auto’s in de loop der jaren behoorlijk verbeterd. Fred reed voor zijn werk vaak lange afstanden. “Vóór deze A4 heb ik meerdere Opel Omega’s gehad. Daarmee kon je ook op hoge snelheid rijden, maar lang niet met zoveel comfort als deze A4. Met de Audi kun je rustig met 200 km/h over de autobahn blazen. Het voelt dan nog steeds solide aan. Ik ben met de A4 vaak genoeg in vierenhalf uur naar Basel in Zwitserland gereden en daar uitgerust uitgestapt. Normaal gesproken doe je daar zeven uur over.”

Niet meer nieuw

Toch stuurt de Audi van Fred niet meer zo strak als toen hij er in 2007 voor het eerst zakelijk in ging rijden. Keurmeester Tim de Leeuw vindt al snel een van de oorzaken: “De A4 is voorzien van een complexe ophanging met veel draagarmen en rubbers. Een aantal rubbers is zó versleten dat de voorste schokdemper tegen een van de draagarmen schuurt. Dit is metaal op metaal en dus pertinente apk-afkeur.” Hoewel Fred zuinig is op zijn Audi, en hem naar zijn idee alle liefde geeft, blijken er in de loop der jaren toch erg weinig nieuwe onderdelen onder de A4 te zijn gemonteerd. Zo zit er een lekkage in het aircosysteem bij de aansluitingen van de condensor. Volgens Fred is de airco bijgevuld, waarna hij weer functioneerde. “Een probleem heeft vaak meerdere kleine oorzaken. Garages en dealers hebben het druk en als er dan een ‘oplossing’ wordt gevonden voor een probleem, wordt er vaak uit tijds- en personeelsgebrek niet verder gekeken naar andere mogelijke oorzaken. Het komt dus voor dat problemen maar half opgelost worden”, aldus Tim. Het lijstje dat Fred mee naar huis krijgt is groter dan verwacht. “Ook al zijn de kosten voor de reparaties groter dan de dagwaarde van de auto ga ik toch zo veel mogelijk laten repareren. Zo kan de auto in goede staat ooit overgenomen worden door Jurrijn, dan hoeft hij niet meer op zijn fietsje ...”

Eigenaar Audi A4 Avant

Naam: Fred Senteur
Bouwjaar: 1945
Woonplaats: Hoevelaken
Beroep: gepensioneerd consultant
Eerste auto: Volkswagen Kever
Vorige auto: Opel Omega
Wat zou je aan je auto willen veranderen? “Dat hij moderne navigatie heeft.”
Wat is je langste reis met de auto? “Naar Zuid-Oostenrijk”

Onderhoudshistorie

  • 05-2024: airco servicebeurt
  • 02-2024: apk + beurt, bougies en gasveer motorkap vervangen
  • 01-2023: apk + beurt, remklauw rechtsachter en fitting achterlicht rechts vervangen, winterbanden gemonteerd
  • 04-2022: nokkenassensor vervangen, waterlekkage verholpen, zomerwielen gemonteerd
  • 05-2021: vrijlooppoelie dynamo vervangen
  • 09-2019: homokineet vervangen
  • 04-2019: remslangen achter en kleppendekselpakking vervangen, bandenwissel
  • 06-2018: parkeersensor vervangen
  • 07-2017: stelmotor temperatuurregeling vervangen
  • 05-2016: terugslagklep in onderdrukslang en accu vervangen
  • 04-2016: beurt, remschijven + blokken voor vervangen, nieuwe banden, koelvloeistofflens, carterontluchtingspijp en ruitenwisserbladen vervangen
  • 12-2014: xenonlamp en parkeersensor vervangen
  • 10-2014: beurt, bougies vervangen, remblokken achter en kleppendekselpakking vervangen
  • 01-2014: distributieriem, multiriem, waterpomp, carterontluchtingsklep vervangen
  • 11-2013: voorruit vervangen

Wat mankeert er aan de Audi A4 Avant?

  • Slijtplek in tapijt bij het gaspedaal
  • De auto schokt licht tijdens accelereren
  • De auto trilt wat tijdens het rijden
  • Het stuur staat naar links bij rechtuit rijden
  • De linker koplamp is iets dof en nat van binnen
  • De motor lekt olie in de regio van de kettingspanner en het klepdeksel
  • De accu zit los
  • Er ontbreekt een clip van de distributiekap
  • Beide voorste vloeistofgedempte motorsteunen zijn lek
  • Diverse rubbers van de voorwielophanging zijn gescheurd
  • Lekkage in het aircosysteem bij de aansluitingen van de condensor
  • Een van de dempers van het uitlaatsysteem is redelijk verroest
  • De stofhoezen en bumpstops van de schokdempers rondom zijn vergaan of zitten los

De mening van Carrec Technocenter

“Deze A4 heeft zeker wat aandacht nodig. Een aantal van de bekende probleemdelen, zoals de draagarmen, zijn nog origineel. Als deze zaken aangepakt worden en de auto op dezelfde, zuinige manier gebruikt blijft worden, gaat het waarschijnlijk nog een hele tijd goed.”

Signalement

Merk Audi
Model A4 Avant 1.8 T Pro Line
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie sequentiële automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 43.925

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.781 cc
Maximaal vermogen 120 kW / 163 pk bij 5.700 tpm
Maximaal koppel 225 Nm bij 1.950 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.586 mm / 1.772 mm / 1.427 mm
Wielbasis 2.648 mm
Massa leeg 1.490 kg
Laadvermogen 550 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 750 kg
Banden205/55R16Prijzen
Topsnelheid 220 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,9 s
Brandstofverbruik 8,3 l/100km
CO2-uitstoot 199 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (64) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum