Audi A4 2.0 5V (2001)

Het blijft meesterschap

Audi A4 2.0 5V
Wie business-class-centen uitgeeft, verwacht een optimale pasvorm. Dat geldt voor handgemaakte schoenen en gaat zéker op voor een zakenauto, zoals de Audi A4. Al lijkt dit eerder een licht sportieve stapper dan een serieuze veterschoen.

Juist wanneer je het beste zoekt en dus veel geld neertelt, moet een auto als die spreekwoordelijke makkelijke schoenen zitten. Echt diep in de buidel tasten dus? Dat hoeft nu ook weer niet. Ook in de business class kun je best auto"s bestellen waarvan de kosten nu niet meteen uit de hand gieren, zoals de 2-liter versie van de Audi A4. Met een karakter dat is gekruid met een flink snufje dynamiek.
De 21e-eeuwse A4 is in hoge mate afgeleid van zijn voorganger. Al moet je meteen aantekenen dat die ietwat A6-achtige achterkant zeker meer gedurfd is. Het is een hele strakke auto met enkele sportieve accenten. In ons geval staat hij op prachtige vijfspaaks lichtmetalen wielen en kloeke 215/55 R 16 banden. Waarvoor een kleine viereneenhalf mille (e 2.040) extra afgerekend mag worden. Van de internationale introductie hangt nog vers in ons geheugen dat de nieuwe A4 vooral overtuigt met zijn bijna BMW-achtige dynamiek. En dat is héél goed nieuws, zeker als je over een voorwielaandrijver praat!
De 2-litermotor doet goed werk. Hij levert 96 kW/130 pk en een trekkracht van 195 Nm bij respectievelijk 5.700 en 3.300 toeren. De door de fabriek opgegeven acceleratietijd is weliswaar nogal aan de optimistische kant, maar eenmaal op gang gaat de A4 2.0 5V er vlot vandoor. Hij neemt soepel op en schakelt trouwens perfect: trefzeker en met lekker korte slagen. Of je een schakelaar overhaalt.

Rumoerig

De twintigklepper is onder volle acceleratie behoorlijk sportief aan het werk en maakt daarbij flink wat rumoer. Toch is er in die nieuwe motor een balansas aan boord en zou je dus concluderen dat hij zich aanzienlijk rustiger kan gedragen. Het goede nieuws is dat die nieuwe 2-liter niet alleen als een kogel loopt als de gang er eenmaal in zit, maar toch slechts eens in de 30.000 kilometer naar de werkplaats hoeft. Bovendien passen de gespierde karaktertrekjes heel goed bij het A4-concept. De Duitser is lekker stevig geveerd en stuurt werkelijk prima. Bijna nerveus direct zou je zelfs kunnen zeggen. Met een zweempje onderstuur als het echt hard gaat, maar prachtig strak sturend. Toch mist er iets van de BMW-tinteling die we destijds op die Zuid-Franse introductieweggetjes wél voelden. Ondanks de dikke maat banden waarop de testauto staat. Zit het "m in de aangepaste afstelling van het
2-liter-onderstel, in de bredere banden? Of zijn het de in Nederland gemonteerde Conti-banden? Overigens lust de motor een slokje als je er stevig op los gaat. Zo nu en dan zagen we zelfs een tijdje "16 liter" op het beeldschermpje van de boordcomputer staan, al valt de klap gemiddeld mee. Kortom: een sportieve inborst. Daar is ook het meubilair geheel op afgestemd. Je zit voorin prima, op lekker stevige en sportief gevormde stoelen. Mede door zijn opvallend hoge middentunnel stap je als het ware "n je stoel en niet erop. Wat glad afgewerkt alleen. Feitelijk geldt dat (maar dan figuurlijk gesproken) ook voor het interieurdesign. Erg strak en functioneel. De A4 heeft overigens wel iets van dat cockpitgevoel dat we van een zeker Beiers merk kennen.
Zo hier en daar vind je slimme details. Denk aan de extra omklapbare 12-voltaansluiting voorin. Die normaal dus verzonken zit. In deze tijd van elektronische gadgets nooit weg. Andere praktische zaken die het noteren waard zijn? Veel verborgen bergvakken, een heel behoorlijke bagageruimte met prachtige compacte gasveren, een groot bergvak onder de laadvloer (als je tenminste niet kiest voor de thuiskomer) en een niet al te riante zitruimte achterin.
Wat zijn uitrusting aangaat, biedt de 2-liter A4 een verdeeld beeld. Aan de ene kant valt er veiligheidstechnisch weinig op af te dingen en ook de gangbare comfortaccessoires zijn present. Inclusief een paar minder alledaagse als klimaatregeling en cruisecontrol. Maar extra betalen voor elektrische ramen achter? En 800 piek (e 365)voor iets als een gedeeld neerklapbare achterbank? De business-classkoper mag in een auto van 70 mille
(e 31.765) en meer gewoon op bepaalde zaken rekenen. Zonder dat hij achterdochtig in de lijsten moet gaan puzzelen. Het ontbreken van een derde hoofdsteun, een derde driepuntsgordel en zelfs een neerklapbare achterbank past absoluut niet bij een auto in deze klasse.

Signalement

Merk Audi
Model A4 2.0 5V
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 33.190

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.984 cc
Maximaal vermogen 96 kW / 130 pk bij 5.700 tpm
Maximaal koppel 195 Nm bij 3.300 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.547 mm / 1.766 mm / 1.428 mm
Wielbasis 2.650 mm
Massa leeg 1.285 kg
Laadvermogen 575 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 690 kg
Banden195/65VR15Prijzen
Topsnelheid 212 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,8 s (fabrieksopgave: 9,9 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 9,9 s / 13,7 s
Brandstofverbruik 7,9 l/100km
CO2-uitstoot 190 g/km

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum