Audi A3 2.0 TFSI (2005)
Neuscorrectie
Nieuwe modellen als Q7, A6, A4 en A3 Sportback kregen hem al bij hun 'geboorte', maar voor de A8 en A3 driedeurs was er nog geen aanleiding tot een complete vernieuwing en dus werd de grille er 'gewoon' tussendoor opgeplakt. Het is een mooie gelegenheid om de A3 weer eens aan de tand te voelen en dat doen we met de nog behoorlijk verse tweeliter turbomotor; zeker niet de minste. En als je hem bestelt in combinatie met de DSG-versnellingsbak heb je de basis gelegd voor een behoorlijk sportieve auto: een krachtige motor en flipperschakeling; altijd leuk. De 2.0 TFSI is vorig jaar toegevoegd aan het A3-programma en het is dezelfde motor die ook de VW Golf GTI voortduwt.
Juweeltje
Die motor is in veel opzichten een juweeltje. Het geluid is tegelijk beschaafd, gespierd en donkerbruin. Zou het goed als ringtone voor de vergaderstand van je mobiel. De trekkracht van het ding is mooi verdeeld over zo ongeveer de hele schaal van je toerenteller en dus hoef je niet heel nauwkeurig je versnelling te kiezen om er als een haas vandoor te gaan. Overigens is het wel zo, dat hij pas écht loskomt als je de motor lekker toeren laat maken. Maar zoals dat gaat met juwelen: hij is duur. Ten opzichte van de tweeliter FSI zonder turbo moet er toch zo'n 6.000 euro extra op tafel komen.
Vermomming
Ondanks dat deze A3 het tweelingbroertje is van de Golf GTI zie je dat er niet aan af. Goed, onze auto was voorzien van wat lichtmetaal, maar verder heeft hij geen speciale sportieve accenten. Opvallend, want het weggedrag van de A3 is minstens zo sportief als dat van de Golf GTI, al is het alleen maar omdat het onderstel van de A3 behoorlijk hard is. Hij laat duidelijk merken wat voor wegdek er onder je door gaat. Hij zou het dus verdienen om wat sportiever uitgedost te zijn. Nu is het meer de devil in disguise en dat heeft zeker ook z'n charme.
Het onderstel is behoorlijk foolproof; je moet wel heel grof tekeer gaan wil je hem op een dwaalspoor brengen. De A3 heeft elektromechanische stuurbekrachtiging en die maakt de koets lekker te dirigeren. Ook bij snelle stuurbewegingen blijft de stuurinrichting bij de les. Bochten kun je lekker snel nemen, want de Audi is een stabiele auto, die verregaand neutraal reageert en zich koersvast toont. Dit gedrag gaat, als je aandringt, geleidelijk over in onderstuur.
De A3 2.0 TFSI is er met handbak en vierwielaandrijving of als voorwielaandrijver met DSG-bak. Dat is een automaat die simplistisch gesteld is opgebouwd uit twee drieversnellingsbakken. Rij je in een versnelling van de ene bak; dan staat er vast een andere klaar. Overschakelen gaat via een lamellenkoppeling en dus wordt aandrijving niet onderbroken. Wij hadden die DSG aan boord en deze bak kan voor veel plezier zorgen – maar lang niet altijd. Wie lekker sportief aan het rijden is en de gelegeheid heeft lekker door te acceleren en stevig te remmen voor bochten, zal met de flippers de dag van z'n leven hebben. Maar wie even niet in zo'n hitsige bui is en ervoor kiest de bak zelf te laten werken zal wel eens gefrusteerd raken. Hij wil namelijk graag in een hoge versnelling rijden en dus zit je in een mum van tijd in z'n zes en als je dan wat gas bij moet geven dan slaat de bak aan het denken over welke versnelling je moet hebben.
Al met al is de A3 met deze turbomotor echt wel de lekkerste van het hele spul. Maar ja, dat heeft z'n prijs, want het is wel de op een na duurste uit het gamma.
Signalement
Merk | Audi |
---|---|
Model | A3 2.0 T FSI Ambition |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 6 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 37.395 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.984 cc |
Maximaal vermogen | 147 kW / 200 pk bij 5.100 tpm |
Maximaal koppel | 280 Nm bij 1.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.214 mm / 1.765 mm / 1.421 mm |
Wielbasis | 2.578 mm |
Massa leeg | 1.370 kg |
Laadvermogen | 560 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 720 kg |
Banden | 225/45R17Prijzen |
Topsnelheid | 236 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,9 s (fabrieksopgave: 6,9 s) |
Brandstofverbruik | 7,7 l/100km |
CO2-uitstoot | 185 g/km |