Audi A3 1.6 FSI Attraction (2007)
Hoogwaardige hatchback
De Audi A3 gaat in z'n huidige gedaante al sinds 2003 mee. Merkidentiteit is bij een auto zoals deze erg belangrijk. Je rijdt Audi en dat wordt door de vorm-geving duidelijk onderstreept. Er is uiterlijk alles aan gedaan om hem helemaal in de pas te laten lopen met zijn grote broers. De A3 is strak van snit en tegenwoordig, net als de rest van de Audi-familie, voorzien van de kenmerkende single-framegrille. De neus met het grote zwarte rooster ziet er agressief en dreigend uit, een aardig contrast met de rest van de auto die er een stuk bescheidener, bijna anoniem uitziet.
Het instrumentarium is duidelijk af te lezen. De bedieningsorganen voelen degelijk aan, de ietwat iele hendels achter het stuur uitgezonderd. Het dashboard is erg overzichtelijk en alle knoppen zijn zo geplaatst dat je intuïtief en zonder enige gewenning je weg kunt vinden in deze auto. Je zult niet gauw met je kruin langs de hemelbekleding schuren, en met de benen hebben we evenmin in de knel gezeten tijdens deze test. De stoelrails zijn lang genoeg om de zetel desgewenst lekker ver naar achteren te zetten. Ondersteuning voor de bovenbenen is er dan ook genoeg. Ook met de axiale verstelling van het stuur zit het wel goed. Goede zitpositie gegarandeerd, dus.
Stug onderstel
De Audi A3 is voorzien van een 1,6-litermotor met 115 pk. De directe inspuiter maakt een tamelijk levendige indruk. Jammer is alleen dat hij daarbij een vrij indringend rauw geluid maakt. Iets meer isolatiemateriaal tegen het schutbord zou geen straf zijn. Helaas gaat de licht schakelende zesbak wat hakerig van het ene in het andere verzet.
De stuurinstallatie is prima voor elkaar. Bij een voorwielaandrijver als deze voel je weliswaar de krachten uit de aandrijflijn doorwerken in de stuurinrichting, maar storend is dat niet. Je voelt alleen dat de voorwielen meer moeten doen dan alleen de richting bepalen. Maar de Audi valt niet te betrappen op enige vorm van nervositeit. Stabiliteit lijkt voorop te staan. Ook de grenzen tussen rijden en glijden liggen vrij ver weg. Wel is het onderstel vrij stug gedempt. De A3 komt net iets te stoterig over, voor dagelijks gebruik is dat minder prettig. Wie meer sportiviteit wil, kan een sportonderstel bestellen, maar misschien doe je jezelf een groter plezier met een pittigere motor. Het onderstel van de A3 heeft namelijk meer dan genoeg reserves.
De Audi A3 is zo'n drie- tot vierduizend euro duurder dan de populairste hatchbacks
in dit segment. Meer ruimte voor achterpassagiers of bagage krijg je niet voor dat extra geld, meer prestaties evenmin. Waar betaal je dan wel voor? Voor een luxere uitrusting? Nee, dat valt wel mee. In de basisversie is de A3 naar Europese maatstaven tamelijk karig uitgerust. Voor iets ongrijpbaars als uitstraling dan? Ja, dat zeker. Wanneer een dergelijke auto voor de deur staat, is dat toch net iets meer dan een gemiddelde hatchback. Moet je daarvoor dan enkele duizenden euro's meer betalen? Nee, maar wel voor het hoge veiligheidsniveau dat Audi nastreeft. En voor de kwaliteit van deze auto. Ook betaal je voor de verfijnde ondersteltechniek waarmee de A3 is gezegend en last but not least voor de exclusiviteit...
Signalement
Merk | Audi |
---|---|
Model | A3 1.6 Attraction |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 24.225 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.595 cc |
Maximaal vermogen | 75 kW / 102 pk bij 5.600 tpm |
Maximaal koppel | 148 Nm bij 3.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.214 mm / 1.765 mm / 1.421 mm |
Wielbasis | 2.578 mm |
Massa leeg | 1.205 kg |
Laadvermogen | 560 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 640 kg |
Banden | 205/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 185 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,6 s (fabrieksopgave: 11,9 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 5,1 s / 7,8 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 11,1 s / 14,4 s |
Brandstofverbruik | 7,1 l/100km |
CO2-uitstoot | 169 g/km |