Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Audi
  • A2

Audi A2 1.2 TDI 3L (2001)

Ons ben zuunig

2
Audi A2 1.2 TDI 3L (2001)
  • Autotest
26 juni 2002 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Na de VW Lupo is er nu ook zo'n superzuinige Audi A2 1.2 TDI. Vijf mille (E 2.270) duurder dan de 1.4 TDI. Borrelt bij ons de vraag op: welke A2 is de economische keus en hoe staat het met het rijplezier?

Allereerst wat minpunten van de 1.2: geen hoogteverstelling bestuurdersstoel, dus moeilijker om een goede zitpositie te vinden. Verder is er meer motorgeluid. Daarentegen schakelt hij zelf, maar dat gaat wel eens ten koste van de souplesse. Ook de prestaties blijven iets achter bij die van de 1.4 TDI. Zeker als de "grote" TDI met de pook in het juiste toerengebied - boven 1.700 tpm - wordt gehouden en de rechtervoet tegen de bodem verdwijnt, gaat ëie er als een speer vandoor. Toch houdt de 1.2 dat wel bij. Zelfs de top scheelt niet zoveel (168 km/h tegen 173 km/h) en dan blijkt dat de 61 pk leverende 1.2 TDI zijn 14 ontbrekende pk"s met zijn betere stroomlijn grotendeels kan compenseren.
Over een gehele testperiode - waarbij ook brandstofslurpende acties als wegliggingtests, acceleratiemetingen, filerijden en haastige tussensprints zitten - kwam de 1.4 TDI gemiddeld uit op 1 op 19,0. De 1.2 TDI scoorde 1 op 26,3; een formidabele score voor een vijfdeurs auto waar vier personen met bagage in vervoerd kunnen worden.

Geen stuurbekrachtiging

We merken bij wegrijden uit stilstand dat de besturing van de 1.2 TDI - ondanks de smalle bandjes - best zwaar gaat. Uit gewichtsbesparing is er geen stuurbekrachtiging. Toch valt er mee te leven. Het gaat wel indirecter en zwaarder dan met de elektro-hydraulisch bekrachtigde inrichting van de 1.4. De 1.2 TDI heeft sneller last van onderstuur. Verder stuiteren de harde, smalle bandjes van de 1.2 TDI op klinkers en richels. En het geluidsniveau is wat hoger.
Betekent niet dat de A2 1.2 TDI geen aangenaam vervoer is. Nee, hoor, het is beslist een plezierige auto. Wel komen zijn kwaliteiten met name tot zijn recht als de bestuurder meedoet met de sport "brandstofbesparen". Met rustig gas geven, schakelt hij soepel en met ver vooruit kijken laat je het gas vroegtijdig los, zodat de A2 lekker uitrolt op zijn stepwieltjes. Wie normaal rijdt, moet er in de eco-mode terdege rekening mee houden dat de auto niet afremt op de motor bij gas lossen. Pas bij het aanraken van het rempedaal remt de 1.2 TDI mee op de motor. Door de gestroomlijnde carrosserie, het lage gewicht en het smalle rubber, is de stabiliteit op hoge snelheid en bij remmen wel wat minder.Wat betreft uitrusting zijn de mogelijkheden bij de A2 1.2 TDI beperkter. De hoogteverstelling van de voorstoelen is wel te bestellen en de gedeeld neerklapbare achterbank wordt er zelfs kostenloos ingezet. Zaken als bredere lichtmetalen velgen zijn natuurlijk uit den boze. Geldt ook voor het open dak, akoestisch parkeersysteem, navigatiesysteem, leren bekleding, cruise control, elektrische ramen en CD-wisselaar. Storend: bij de 1.2 TDI kost de automatische airco liefst
f 4.556 (E 2.067). De 1.4 TDI is daarentegen als Exclusive te bestellen en dan krijg je niet alleen de airco, maar ook vier lichtmetalen velgen, spiegels en portiergrepen in kleur, leren stuur en pook, afstandsbediening van de centrale vergrendeling en verlichte make-up spiegels voor slechts f 2.500 (Û 1134).
Laten we eerst eens naar de prijsbalans kijken. De zuinige 1.2 TDI kost f 5.100 (Û 2.314) meer dan de 1.4 TDI. Of je daarvan op termijn bij inruil iets terugziet, wagen we te betwijfelen. Wel betaalt de 1.2 TDI-rijder ruim f 400 per jaar minder aan houderschapsbelasting door het lagere gewicht. Aan de andere kant betekent de hogere nieuwprijs weer een iets hogere verzekeringspremie. Kortom: die f 5.100 zullen toch echt met het lagere verbruik moeten worden terugverdiend. Bij een verbruiksverschil zoals tijdens de vergelijkende ronde en de huidige literprijs van f 1,85 betekent dat het pas vanaf dik 200.000 km gaat lonen om voor de 1.2 TDI te kiezen. Bekijken we het over een lange termijn, dan is het verschil niet groot.

Ideële keuze

De keuze zal een ideële zijn. In weze is de 1.2 TDI natuurlijk de verstandigste keuze. Toch zullen weinigen de milieu- en verbruiksredenering volgen. Voor hetzelfde geld heb je immers een vlottere en lekkerder rijdende 1.4 TDI die er bovendien met zijn dikke schermen en bredere banden veel beter uitziet. Als we dan bedenken dat het prijsverschil nog groter wordt als de A2 wordt voorzien van een zeer gangbaar item als airco, dan weten wij wel welke A2 (nog) de voorkeur heeft bij de Audi-kopers. Sorry, milieu...

Signalement

Merk Audi
Model A2 1.2 TDI 3L
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 5 versnellingen, automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 27.390

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 3-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.191 cc
Maximaal vermogen 45 kW / 61 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 140 Nm bij 1.800 tpm
Inhoud brandstoftank 34 l
Lengte / breedte / hoogte 3.826 mm / 1.673 mm / 1.553 mm
Wielbasis 2.405 mm
Massa leeg 830 kg
Laadvermogen 395 kg
Banden145/80R14Prijzen
Topsnelheid 168 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 15,4 s (fabrieksopgave: 14,8 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D 11,1s
Brandstofverbruik 3,2 l/100km
CO2-uitstoot 86 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Audi A2
Audi Audi A2

Uitgelicht aanbod

    Audi A2 1.4

    Audi A2 1.4

    • 2000
    • 115.443 km

    € 4.250

    Audi A2 1.4 Airco, NAP

    Audi A2 1.4 Airco, NAP

    • 2000
    • 188.878 km

    € 2.744

    Audi A2 1.4 Pro Line

    Audi A2 1.4 Pro Line

    • 2003
    • 202.468 km

    € 3.595

Meer Audi A2 occasions

Lezersreacties (2) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Audi A2 specificaties
  • Audi A2 occasions
  • Audi A2 video's
Advies en informatie
  • Audi A2 tests
  • Audi A2 gebruikersreviews
  • Audi A2 index
PREMIUM
20 jaar Audi A2 - Achtergrond

20 jaar Audi A2 - Achtergrond

Twintig jaar na zijn introductie lokt hij nog altijd tegenstrijdige reacties uit. Maar dat...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Audi A2 1.6 FSI (2004)

    Audi A2 1.6 FSI (2004)

    2
    • 23 december 2021
  • Gebruikersreview
    Audi A2 1.2 TDI 3L (2001)

    Audi A2 1.2 TDI 3L (2001)

    • 17 maart 2021
  • Gebruikersreview
    Audi A2 1.4 (2005)

    Audi A2 1.4 (2005)

    4
    • 28 februari 2021
  • Gebruikersreview
    Audi A2 1.6 FSI (2004)

    Audi A2 1.6 FSI (2004)

    5
    • 8 april 2020
  • Gebruikersreview
    Audi A2 1.2 TDI 3L (2001)

    Audi A2 1.2 TDI 3L (2001)

    5
    • 3 september 2019
  • Gebruikersreview
    Audi A2 1.4 Pro Line (2004)

    Audi A2 1.4 Pro Line (2004)

    10
    • 3 juni 2019
  • Gebruikersreview
    Audi A2 1.4 Exclusive (2002)

    Audi A2 1.4 Exclusive (2002)

    17
    • 17 december 2018
meer reviews
Occasion dubbeltest Audi A2 vs. Honda Jazz

Occasion dubbeltest Audi A2 vs. Honda Jazz

143

Toen de Audi A2 op de markt kwam was hij zijn tijd behoorlijk ver vooruit en betaalde...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • PREMIUM
    20 jaar Audi A2 - Achtergrond

    20 jaar Audi A2 - Achtergrond

    • 29 september 2020
  • Nieuws
    Audi Q2 als #limited

    Audi Q2 als #limited

    98
    • 2 juni 2017
  • Nieuws
    AutoWeek Top 50: Audi A2 - met peilstok

    AutoWeek Top 50: Audi A2 - met peilstok

    64
    • 6 december 2015
  • Nieuws
    AutoWeek Top 50: Audi A2

    AutoWeek Top 50: Audi A2

    102
    • 18 oktober 2015
  • Occasion dubbeltest Audi A2 vs. Honda Jazz

    Occasion dubbeltest Audi A2 vs. Honda Jazz

    143
    • 31 juli 2015
  • PREMIUM
    Audi A2 1.4 (2004) - Honda Jazz 1.4i (2008)

    Audi A2 1.4 (2004) - Honda Jazz 1.4i (2008)

    • 21 juli 2015
  • Vakantiekar - Audi A2

    Vakantiekar - Audi A2

    39
    • 6 juni 2013
Merk
Merk
  • PREMIUM
    Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

    Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997...

    • 19 mei 2022
  • Nieuws
    Audi's RS4 en RS5 nog wat sportiever als Competition Plus

    Audi's RS4 en RS5 nog wat sportiever als...

    48
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Audi A1 Citycarver heet nu Allstreet

    Audi A1 Citycarver heet nu Allstreet

    30
    • 12 mei 2022
  • Nieuws
    Audi: ‘onze laatste verbrandingsmotor zal onze beste zijn’

    Audi: ‘onze laatste verbrandingsmotor zal...

    142
    • 7 mei 2022
  • Nieuws
    Deze 5 elektrische stationwagons komen eraan

    Deze 5 elektrische stationwagons komen...

    76
    • 6 mei 2022
  • Autosport
    'F1-deal Audi en McLaren onwaarschijnlijk'

    'F1-deal Audi en McLaren onwaarschijnlijk'

    9
    • 6 mei 2022
  • Autosport
    CEO Volkswagen: 'Audi en Porsche gaan de Formule 1 in'

    CEO Volkswagen: 'Audi en Porsche gaan de...

    34
    • 2 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden