Audi A2 1.4 Exclusive (2000)

Audi A2 1.4 Exclusive (2000)

UitvoeringA2 1.4 Exclusive
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2016

MPV-dwerg met kart-aspiraties

Een winterauto had ik al. Maar toen ik bij de garage om de hoek een zeer scherp geprijsde Audi A2 zag staan, kon ik het toch niet laten. Nu heb ik dus twee winterauto's en gebruik ik ze om de beurt. Een beetje raar natuurlijk. Maar wel leuk.

Tijd voor de eerste indrukken van deze bijzondere Audi.

HET MODEL
Mooi is niet direct het woord voor de A2. De A2 is dan ook duidelijk niet ontworpen ter decoratie. Er zit een missie achter. Audi wilde laten zien dat ze een auto konden ontwikkelen voor yuppen met ecologische aspiraties. Een beetje als de A-Klasse van Mercedes en de Prius van Toyota. Dan is een apart uiterlijk een pré.

Deze kleine Audi is wel erg mooi in elkaar gezet, met zeer kleine naden, strak plaatwerk en mooie overgangen.

Kleine, smalle, hoge autootjes ogen van achter vaak nogal Canta. Dankzij de Borbetvelgen met 205/45/16 banden valt dat bij de mijne gelukkig mee. Het is nu zelfs zo, dat ik de A2 mooi begin te vinden.

VAN BINNEN
Als je bent ingestapt valt meteen op dat er heel volwassen stoelen in de A2 zitten. Alles maakt eigenlijk een heel serieuze indruk. Bloedserieus. Dat had wel wat minder saai gemogen. Daarbij is het ook nog grijs. De plastics zijn hard, in 2000 kon dat nog, nu niet meer in deze prijsklasse. Daar staat tegenover dat het hele interieur wel erg stevig en netjes in elkaar zit. Ergonomisch is het ook top.

Als je naar voren kijkt, krijg je het idee minstens in een Renault Espace te zitten, zo groot en ver weg is de voorruit. Je zit hoger dan in een gewone auto. Officieel is de A2 dan ook een mini-MPV.
Onderweg is dat reuze prettig. Je hebt een uitstekend overzicht, daar hoog op de bok. Wel kunnen er achter de dikke A-stijlen complete trucks schuil gaan. Iets om rekening mee te houden.

Achterin is het voor twee, ook langere, personen goed zitten, meer passen er niet, er zitten maar twee gordels.

De achterste zitplaatsen kun je omklappen en zelfs verwijderen. Dat laatste heb ik nog niet gedaan.

De kofferbak is vooral hoog. Als je stapelt, kan er veel in.

BROEM!!
Voor de aandrijving zorgt een 1.4 16-kleppertje van Volkswagen. Een heel soepel machientje, ideaal voor het Nieuwe Rijden, maar er komt wel wat veel, en bovendien wat rauw rumoer uit, vooral tussen de 2500 en 3500 toeren. Dat is jammer want verder is de Audi behoorlijk stil. De banden hoor je bijvoorbeeld nauwelijks. Bij constante snelheden is het dan ook vooral de motor die je hoort. Ga je echt hard, zeg 140+ , dan komt het motortje in z'n element en loopt ie wat stiller.
Het gevolg is dat je geneigd bent er flink de sokken in te zetten.

Slechts 75 pk, maar aangezien de aluminium A2 nog geen 900 kg weegt, kom je er goed mee vooruit. Ook versnellen op de snelweg gaat vlot. Toch had het wagentje vanwege de uitstekende wegligging best nog (heel wat) meer vermogen kunnen gebruiken. De vijfbak schakelt duidelijk klikklak maar soms wat hakerig.

OP DE WEG
Daar heeft deze kleine MPV een verrassing in petto. Het lijkt namelijk wel een kart. De besturing is heel licht en superdirect, het onderstel bovendien strak en stevig afgesteld. Dankzij het lage gewicht en de brede banden flits je op rotondes alles en iedereen voorbij. Onderstuur krijg je niet voor elkaar. Het is mij zelfs niet eens gelukt het ESP in te laten grijpen.

Jammer genoeg geeft de besturing weinig tot geen feedback, anders was de A2 een goede match geweest voor een Mini Cooper.

Op de snelweg blijft de A2 goed op koers, 160 is geen enkel probleem. Door de strakke vering en het lichte koetsje zit je wel een beetje te wiebelen daar hoog op je stoel. Daar moet je aan wennen. Windkracht 10 heb ik nog niet meegemaakt. Even afwachten wat er dan gebeurt.

Door de directe besturing, het goede overzicht en het kleine formaat is deze Audi enorm handelbaar.

GERIEFLIJKE KART?
De stevige, korte vering stoort minder dan verwacht. Kleine hobbeltjes worden goed verwerkt. Dwarsrichels en vooral verkeersdrempels zijn een ander verhaal. Heel rustig door moderne woonwijken sluipen dus, anders gaan de nieren aan de wandel. De rustige besturing en de goede stoelen zorgen voor compensatie. Ook valt de herrie reuze mee, al is het motortje bij 120 km/u nogal brommerig.

Verder hebben we nog een goed werkende clima aan boord en een niet onverdienstelijke stereo. Das ook fijn.

DE PORTEMONNEE
Tot nu toe ligt het verbruik rond de 1 op 16. Daarbij rij ik stevig door, daar vraagt deze Audi om. Weinig MRB en een goedkope verzekering zijn andere pluspunten. Op het onderhoud zul je niet leeglopen. De afschrijving is verwaarloosbaar; de A2 is inmiddels cult en mede daardoor erg gewild. Daar komt nog bij dat het aluminium koetsje eindeloos mee kan. Bij goed onderhoud kun je van deze Audi heel lang plezier hebben.

PECH ONDERWEG
De eerste week al had ik mijn vrienden van de ANWB nodig. Dynamo overleden. Moet kunnen na 16 jaar. Onder garantie is er een nieuwe ingezet.

We zijn nu wat maanden verder. Er komt wat gekraak uit het vooronder en ook een zachte klonk. Bij een garagebezoek werd een gebroken voorveer geconstateerd. Die is vervangen, maar de kraak en klonk zijn er nog. Toch iets met de voorwielophanging. Of een motorsteun. Punt van aandacht bij het volgende garagebezoek. Aan of in de carrosserie rammelt of kraakt er dan weer helemaal niks. Die is echt super degelijk.

TOT NU TOE
..bevalt de A2 beter dan ik had verwacht. Het is weliswaar een kleine auto, maar je kunt er prima lange afstanden mee afleggen. Daarbij is een stevig tempo geen probleem. Ook is het een ideale winterauto. ASP, ASR en een sperdifferentieel zijn al aan boord. Plus all-seasonbanden. Roesten doet de aluminium A2 ook niet snel, hooguit wat oppervlakte oxidatie. Prima voor de pekel. De kachel lijkt snel op temperatuur te komen. Ook fijn.

MISLUKT?
Dat de A2 een commerciële flop is geworden, begrijp ik wel een beetje als je bekijkt wat je toentertijd voor de prijs van een A2 nog meer kon kopen. Door het aluminium spaceframe was het wagentje erg duur om te produceren. Te duur eigenlijk. Zou VAG het project daarom om zeep hebben geholpen? Er was namelijk best wel meer uit te halen geweest: een S2 bijvoorbeeld, voor het imago. Het onderstel was er goed genoeg voor. En waarom geen automaat? Of een interieur met een hoger verwengehalte.

Rijdend in de A2 heb ik het idee dat deze Audi met wat aanpassingen (turbo-downsizemotortje, snelle, zuinige automaat, kek interieurtje en wat nieuwerwetse veiligheidssnufjes) zo weer op de markt zou kunnen worden gebracht. Dat is een compliment.

Was de A2 zijn tijd te ver vooruit?

DE PLUSSEN & MINNEN

+ Erg licht en dus voordelig in de MRB.
+ Enorm wendbaar
+ Veel tractie
+ Zeer goede wegligging
+ Veel ruimte voor het formaat
+ Praktisch
+ Zeer roestbestendig, lange levensduur
+ Degelijke constructie carrosserie

- Techniek niet zo degelijk als het koetswerk
- Motor wat rumoerig
- A-stijlen ontnemen een flink stuk van het blikveld
- Korte vering, verkeersdrempels stapvoets nemen
- Benzineversie niet verkrijgbaar met automaat

Een wagentje met zeer uitgesproken eigenschappen.