Audi A2 1.2 TDI 3L (2001)
Ons ben zuunig
Allereerst wat minpunten van de 1.2: geen hoogteverstelling bestuurdersstoel, dus moeilijker om een goede zitpositie te vinden. Verder is er meer motorgeluid. Daarentegen schakelt hij zelf, maar dat gaat wel eens ten koste van de souplesse. Ook de prestaties blijven iets achter bij die van de 1.4 TDI. Zeker als de "grote" TDI met de pook in het juiste toerengebied - boven 1.700 tpm - wordt gehouden en de rechtervoet tegen de bodem verdwijnt, gaat ëie er als een speer vandoor. Toch houdt de 1.2 dat wel bij. Zelfs de top scheelt niet zoveel (168 km/h tegen 173 km/h) en dan blijkt dat de 61 pk leverende 1.2 TDI zijn 14 ontbrekende pk"s met zijn betere stroomlijn grotendeels kan compenseren.
Over een gehele testperiode - waarbij ook brandstofslurpende acties als wegliggingtests, acceleratiemetingen, filerijden en haastige tussensprints zitten - kwam de 1.4 TDI gemiddeld uit op 1 op 19,0. De 1.2 TDI scoorde 1 op 26,3; een formidabele score voor een vijfdeurs auto waar vier personen met bagage in vervoerd kunnen worden.
Geen stuurbekrachtiging
We merken bij wegrijden uit stilstand dat de besturing van de 1.2 TDI - ondanks de smalle bandjes - best zwaar gaat. Uit gewichtsbesparing is er geen stuurbekrachtiging. Toch valt er mee te leven. Het gaat wel indirecter en zwaarder dan met de elektro-hydraulisch bekrachtigde inrichting van de 1.4. De 1.2 TDI heeft sneller last van onderstuur. Verder stuiteren de harde, smalle bandjes van de 1.2 TDI op klinkers en richels. En het geluidsniveau is wat hoger.
Betekent niet dat de A2 1.2 TDI geen aangenaam vervoer is. Nee, hoor, het is beslist een plezierige auto. Wel komen zijn kwaliteiten met name tot zijn recht als de bestuurder meedoet met de sport "brandstofbesparen". Met rustig gas geven, schakelt hij soepel en met ver vooruit kijken laat je het gas vroegtijdig los, zodat de A2 lekker uitrolt op zijn stepwieltjes. Wie normaal rijdt, moet er in de eco-mode terdege rekening mee houden dat de auto niet afremt op de motor bij gas lossen. Pas bij het aanraken van het rempedaal remt de 1.2 TDI mee op de motor. Door de gestroomlijnde carrosserie, het lage gewicht en het smalle rubber, is de stabiliteit op hoge snelheid en bij remmen wel wat minder.Wat betreft uitrusting zijn de mogelijkheden bij de A2 1.2 TDI beperkter. De hoogteverstelling van de voorstoelen is wel te bestellen en de gedeeld neerklapbare achterbank wordt er zelfs kostenloos ingezet. Zaken als bredere lichtmetalen velgen zijn natuurlijk uit den boze. Geldt ook voor het open dak, akoestisch parkeersysteem, navigatiesysteem, leren bekleding, cruise control, elektrische ramen en CD-wisselaar. Storend: bij de 1.2 TDI kost de automatische airco liefst
f 4.556 (E 2.067). De 1.4 TDI is daarentegen als Exclusive te bestellen en dan krijg je niet alleen de airco, maar ook vier lichtmetalen velgen, spiegels en portiergrepen in kleur, leren stuur en pook, afstandsbediening van de centrale vergrendeling en verlichte make-up spiegels voor slechts f 2.500 (Û 1134).
Laten we eerst eens naar de prijsbalans kijken. De zuinige 1.2 TDI kost f 5.100 (Û 2.314) meer dan de 1.4 TDI. Of je daarvan op termijn bij inruil iets terugziet, wagen we te betwijfelen. Wel betaalt de 1.2 TDI-rijder ruim f 400 per jaar minder aan houderschapsbelasting door het lagere gewicht. Aan de andere kant betekent de hogere nieuwprijs weer een iets hogere verzekeringspremie. Kortom: die f 5.100 zullen toch echt met het lagere verbruik moeten worden terugverdiend. Bij een verbruiksverschil zoals tijdens de vergelijkende ronde en de huidige literprijs van f 1,85 betekent dat het pas vanaf dik 200.000 km gaat lonen om voor de 1.2 TDI te kiezen. Bekijken we het over een lange termijn, dan is het verschil niet groot.
Ideële keuze
De keuze zal een ideële zijn. In weze is de 1.2 TDI natuurlijk de verstandigste keuze. Toch zullen weinigen de milieu- en verbruiksredenering volgen. Voor hetzelfde geld heb je immers een vlottere en lekkerder rijdende 1.4 TDI die er bovendien met zijn dikke schermen en bredere banden veel beter uitziet. Als we dan bedenken dat het prijsverschil nog groter wordt als de A2 wordt voorzien van een zeer gangbaar item als airco, dan weten wij wel welke A2 (nog) de voorkeur heeft bij de Audi-kopers. Sorry, milieu...
Signalement
Merk | Audi |
---|---|
Model | A2 1.2 TDI 3L |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 5 versnellingen, automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 27.390 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 3-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.191 cc |
Maximaal vermogen | 45 kW / 61 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 140 Nm bij 1.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 34 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.826 mm / 1.673 mm / 1.553 mm |
Wielbasis | 2.405 mm |
Massa leeg | 830 kg |
Laadvermogen | 395 kg |
Banden | 145/80R14Prijzen |
Topsnelheid | 168 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 15,4 s (fabrieksopgave: 14,8 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 11,1s |
Brandstofverbruik | 3,2 l/100km |
CO2-uitstoot | 86 g/km |
Lezersreacties (2) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.