Audi A1 1.4 TFSI Ambition S-Tronic (2010)

Compact en luxueus

Audi A1
Het is een beetje mode: compacte auto's die de luxe bieden die je normaal alleen in het topsegment kunt krijgen. Zoals bijvoorbeeld de Audi A1, waarmee je volgens Audi het gevoel moet krijgen een grote A8 onder je derrière te hebben.

De A1 is voor Audi-begrippen een heel gewaagd ontwerp. De neus is nog conservatief genoeg, met de kenmerkende grille, maar verder is deze auto extravaganter dan welke andere Audi van dit moment (de R8 uitgezonderd, natuurlijk) dan ook. Het meest kenmerkend zijn de bogen aan weerszijden van het dak, of beter, de afwijkende kleur ervan. Mocht je daar niet van zijn gecharmeerd, dan is het goede nieuws dat je ze ook in de kleur van de carrosserie kunt bestellen, maar daarmee verliest de A1 wel wat van die zo karakteristieke verschijning.

Audi wilde met de A1 het A8-gevoel in een kleine auto stoppen en we stappen dan ook in met hoge verwachtingen. Nu zou je aan de hand van het extravagante uiterlijk vermoeden dat het vanbinnen een kermis is, maar daar heeft Audi duidelijk niet voor gekozen. Gezien de prijsstelling in combinatie met zijn DNA zou je de Audi A1 een Polo met kapsones kunnen noemen, maar vanbinnen krijg je echt waar voor je geld. Het is eerder strak en zakelijk, beslist niet speels.

De afwerking is subliem voor deze klasse en ook de materialen zijn met smaak gekozen. Het interieur werd door Nederlandse handen getekend. Het is misschien wat hoogdravend om dit te vergelijken met de binnenkant van een A8, maar mooi is het wel aan boord van de A1. De airco wordt bediend met ronde aluminium knoppen, de middenconsole is een beetje naar de bestuurder gedraaid en de ronde openingen voor de ventilatie geven het toch weer een speels, retro-vleugje mee. Zeker als je er ringen in een aparte kleur omheen bestelt.

Flink uitleven

Een knipoog naar zijn grote, dure broer geeft de A1 met het navigatiesysteem, dat zelfs gebouwen in 3D laat zien. Dit is uiteraard niet standaard, maar het kan in een kleine auto. Wie de A1 te saai en zakelijk vindt, kan zich met de folder in de hand flink uitleven, want de optielijst staat bol van de afwijkende kleuren, materialen en accenten.

De ruimte achterin is niet om over naar huis te schrijven. Dat geldt vooral voor de hoofdruimte. Een volwassene moet zijn hoofd naar middenvoor buigen om niet tegen het dak te komen. Maar goed, voor de ruimte achterin koop je dit soort auto's dan ook niet.

De A1 is onderhuids vrijwel identiek aan de Volkswagen Polo en dus ook de Seat Ibiza. En ja, dat betekent een fijn weggedrag, maar je wilt natuurlijk net iets meer. Biedt de A1 dat? Het antwoord is: ja. De ingenieurs van Audi hebben hun eigen stempel op de fijnafstelling gedrukt, waardoor de A1 toch net wat scherper aanvoelt dan zijn concerngenoten. De besturing is wat licht, maar niettemin precies en vrij communicatief. De demping voelt zelfs wat aan de harde kant. In bochten reageert de A1 alert, maar de koets helt wat te veel over om het echt sportief te noemen. Het is een fijn sturende auto, maar zoek er geen Mini-eigenschappen in. Bijzonder prettig

is de motor. Dit is voorlopig de sterkste benzineversie en hij komt er goed mee weg. De S-Tronic schakelt in de normale stand wat lui, terwijl hij in S juist erg hoog in toeren opklimt alvorens te schakelen. Voor het optimale schakelen is het vaak zaak zelf de touwtjes in handen te nemen, wat gelukkig kan met de flippers achter het stuur.


Signalement

Merk Audi
Model A1 1.4 TFSI Ambition
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 25.410

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.390 cc
Maximaal vermogen 90 kW / 122 pk bij 5.000 tpm
Maximaal koppel 200 Nm bij 1.500 tpm
Inhoud brandstoftank 45 l
Lengte / breedte / hoogte 3.954 mm / 1.740 mm / 1.417 mm
Wielbasis 2.469 mm
Massa leeg 1.100 kg
Laadvermogen 475 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 600 kg
Banden215/45R16Prijzen
Topsnelheid 203 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,5 s (fabrieksopgave: 8,9 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 3,1 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 6,9s
Brandstofverbruik 5,3 l/100km
CO2-uitstoot 122 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (117) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum