Audi A1 1.4 TFSI Ambition S-Tronic (2010)
Compact en luxueus
De A1 is voor Audi-begrippen een heel gewaagd ontwerp. De neus is nog conservatief genoeg, met de kenmerkende grille, maar verder is deze auto extravaganter dan welke andere Audi van dit moment (de R8 uitgezonderd, natuurlijk) dan ook. Het meest kenmerkend zijn de bogen aan weerszijden van het dak, of beter, de afwijkende kleur ervan. Mocht je daar niet van zijn gecharmeerd, dan is het goede nieuws dat je ze ook in de kleur van de carrosserie kunt bestellen, maar daarmee verliest de A1 wel wat van die zo karakteristieke verschijning.
Audi wilde met de A1 het A8-gevoel in een kleine auto stoppen en we stappen dan ook in met hoge verwachtingen. Nu zou je aan de hand van het extravagante uiterlijk vermoeden dat het vanbinnen een kermis is, maar daar heeft Audi duidelijk niet voor gekozen. Gezien de prijsstelling in combinatie met zijn DNA zou je de Audi A1 een Polo met kapsones kunnen noemen, maar vanbinnen krijg je echt waar voor je geld. Het is eerder strak en zakelijk, beslist niet speels.
De afwerking is subliem voor deze klasse en ook de materialen zijn met smaak gekozen. Het interieur werd door Nederlandse handen getekend. Het is misschien wat hoogdravend om dit te vergelijken met de binnenkant van een A8, maar mooi is het wel aan boord van de A1. De airco wordt bediend met ronde aluminium knoppen, de middenconsole is een beetje naar de bestuurder gedraaid en de ronde openingen voor de ventilatie geven het toch weer een speels, retro-vleugje mee. Zeker als je er ringen in een aparte kleur omheen bestelt.
Flink uitleven
Een knipoog naar zijn grote, dure broer geeft de A1 met het navigatiesysteem, dat zelfs gebouwen in 3D laat zien. Dit is uiteraard niet standaard, maar het kan in een kleine auto. Wie de A1 te saai en zakelijk vindt, kan zich met de folder in de hand flink uitleven, want de optielijst staat bol van de afwijkende kleuren, materialen en accenten.
De ruimte achterin is niet om over naar huis te schrijven. Dat geldt vooral voor de hoofdruimte. Een volwassene moet zijn hoofd naar middenvoor buigen om niet tegen het dak te komen. Maar goed, voor de ruimte achterin koop je dit soort auto's dan ook niet.
De A1 is onderhuids vrijwel identiek aan de Volkswagen Polo en dus ook de Seat Ibiza. En ja, dat betekent een fijn weggedrag, maar je wilt natuurlijk net iets meer. Biedt de A1 dat? Het antwoord is: ja. De ingenieurs van Audi hebben hun eigen stempel op de fijnafstelling gedrukt, waardoor de A1 toch net wat scherper aanvoelt dan zijn concerngenoten. De besturing is wat licht, maar niettemin precies en vrij communicatief. De demping voelt zelfs wat aan de harde kant. In bochten reageert de A1 alert, maar de koets helt wat te veel over om het echt sportief te noemen. Het is een fijn sturende auto, maar zoek er geen Mini-eigenschappen in. Bijzonder prettig
is de motor. Dit is voorlopig de sterkste benzineversie en hij komt er goed mee weg. De S-Tronic schakelt in de normale stand wat lui, terwijl hij in S juist erg hoog in toeren opklimt alvorens te schakelen. Voor het optimale schakelen is het vaak zaak zelf de touwtjes in handen te nemen, wat gelukkig kan met de flippers achter het stuur.
Signalement
Merk | Audi |
---|---|
Model | A1 1.4 TFSI Ambition |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 25.410 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.390 cc |
Maximaal vermogen | 90 kW / 122 pk bij 5.000 tpm |
Maximaal koppel | 200 Nm bij 1.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 45 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.954 mm / 1.740 mm / 1.417 mm |
Wielbasis | 2.469 mm |
Massa leeg | 1.100 kg |
Laadvermogen | 475 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 600 kg |
Banden | 215/45R16Prijzen |
Topsnelheid | 203 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,5 s (fabrieksopgave: 8,9 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 3,1 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 6,9s |
Brandstofverbruik | 5,3 l/100km |
CO2-uitstoot | 122 g/km |
Had je deze auto's al gezien?

Audi A1 1.4 TFSI Pro Line S / Panoramadak / Leder / Parkeerhulp V+A / Keyless / 18'' / Navigatie / Stoelverwarming / Cruise Control
- 2013
- 130.947 km

Audi A1 1.2 TFSI Connect | Navigatie | Cruise control | Lichtmetaal | 1e Eigenaar | 63.000km |
- 2012
- 62.934 km

Audi A1 1.2 TFSI Attraction Pro Line Business
- 2010
- 130.576 km
Lees ook
Een gebruikte Audi A1 kopen? Hier moet je op letten
Praktijkervaring Audi A1: dit vinden eigenaren van hun Mini-concurrent
Koopwijzer Audi A1: mag bij gebruikt premium merk de lat hoger?
Praktijkverbruik: is de Audi A1 (2010 – 2018) een zuinige keuze?
Occasion Test: Alfa Romeo Mito (2012) - Audi A1 (2011)
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (117) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.