Aston Martin V8 Vantage Performance Upgrade - Op de Rollenbank
Enorm hard
45 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
De écht oplettende lezer kent Martin van Duuren nog wel. Enige jaren geleden leende hij zijn BMW M5 V10 aan ons uit voor een rollenbanktest. Onlangs hing hij in de mail: “Ik heb tegenwoordig een Aston Martin, vinden jullie het leuk om die eens te testen?” Een Aston Martin is in al die jaren niet gepasseerd in Op de Rollenbank, dus opnieuw ruim baan voor Martin.
We horen de V8 van de Aston Martin V8 Vantage al als de auto nog een paar straten verderop is. We kunnen ons niet herinneren dat die auto zo enorm hard klonk. “Dat doet hij gewoonlijk ook niet hoor”, zegt Martin van Duuren als hij is uitgestapt. “Ik heb de einddempers ervanaf gehaald; vandaar dat hij lekker veel geluid maakt.”
Hoe komt iemand in een Aston Martin terecht? “Ik reed hiervoor in een Jaguar XK, maar wilde graag een iets sportievere auto. Op Marktplaats kwam ik deze Aston tegen. Die was van een eigenaar die een comfortabeler auto zocht. Toen heb ik deze geruild voor de XK. Ik heb natuurlijk wel wat bijgelegd.”
Wij vinden dat nogal wat: om zomaar ‘even’ een Aston Martin te kopen op Marktplaats. “Maar hij bevalt heel goed. Er zijn over dit model weinig slechte verhalen bekend. De V8-motor stamt ongeveer uit de oertijd, dus die is wel degelijk. Verder zit er veel Ford- en Volvo-techniek in. Die is ook betrouwbaar en bovendien niet al te duur als er iets aan moet worden vervangen.”
UPGRADE
Voordat we de meting starten vertelt Martin dat zijn auto de Performance Upgrade heeft gehad vanuit de fabriek. “Dat was een behandeling van Aston Martin om nog eens 15 tot 20 pk extra uit de auto te halen. Het gaat daarbij om aanpassingen aan de ECU en het luchtfilter. Verder heb ik natuurlijk V-Power getankt en de bougies zijn onlangs vervangen.” Kortom: niets kan vandaag een positieve rollenbanktest in de weg staan – of het zou misschien de reputatie moeten zijn van Engelse auto’s bij dit dergelijke exercities. Want helemaal als de merken wat obscuurder worden, wil het resultaat nog weleens tegenvallen, zo hebben we bij metingen in het verleden gezien.
Maar Aston Martin kunnen we dus duidelijk niet aan die rij toevoegen. De V8 Vantage van Martin levert netjes on the spot zijn vermogen. Hooguit kunnen we zeggen dat de trekkracht 9 Nm boven fabrieksopgave gaat. Maar op een aantal van 429 ga je dat natuurlijk niet merken.
Kortom: Martin kan tevreden naar huis. Daar wordt de auto weer netjes gestald. “Tja, voor mijn woon-werkverkeer is hij toch net een tikje te onzuinig. Voor die ritten rijd ik mijn Daihatsu Copen. Maar binnenkort mag de Aston wel aan het werk. Voor de zomer staan er flink wat roadtrips gepland.”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Aston Martin |
---|---|
Model | V8 Vantage |
Carrosserie | 2-deurs, coupé |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 151.440 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V8 |
Cilinderinhoud | 4.280 cc |
Maximaal vermogen | 283 kW / 380 pk bij 7.300 tpm |
Maximaal koppel | 410 Nm bij 5.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 77 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.382 mm / 1.866 mm / 1.255 mm |
Wielbasis | 2.600 mm |
Massa leeg | 1.570 kg |
Laadvermogen | 260 kg |
Banden voor | 235/45R18Prijzen |
Banden achter | 275/40R18Prijzen |
Topsnelheid | 280 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 5,0 s |
Brandstofverbruik | 15,0 l/100km |
CO2-uitstoot | 358 g/km |
Lezersreacties (45) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.