Aston Martin DB11
Wiskundige beauty
- Roy Kleijwegt
- Eerste rijtest
Soms is schoonheid een kwestie van smaak, maar door de eeuwen heen blijkt er evengoed een constante factor te zijn die overal ter wereld opgaat. Deze gulden snede van – afgerond – 1:1,618 gaat over de manier waarop twee stukken van een lijn of vlak zich tot elkaar verhouden. Bij een lijn die je op deze manier verdeelt, verhoudt het grootste van de twee delen zich tot het kleinste, zoals het gehele lijnstuk zich verhoudt tot het grootste. Niet alleen wordt het menselijk gezicht wereldwijd als mooi ervaren als lijnen zoals ogen-neus-lippen en ogen-lippen-kin deze verhouding hebben, ook de natuur gebruikt de gulden snede voor bloemblaadjes en honingraten. En Aston Martin gebruikt hem voor zijn auto's. De DB9 en de Vantage kenden het al, maar ook in de DB11 is deze designtechniek toegepast. "We wilden de mooiste auto ter wereld maken. Love of beautiful is ons nieuwe motto", zegt Andy Palmer, de nieuwe CEO van Aston Martin, tijdens de lancering. "Wij denken dat het gelukt is."
Ook al is smaak persoonlijk, de nieuwe DB11 is ontegenzeggelijk een auto met een gigantische aanwezigheid. De details zijn allemaal net wat wilder dan bij de DB9, die iets cleaner was. Kijk naar de openingen achter de wielkasten en de sleuven op de motorkap: ze geven de DB11 net dat extra agressieve randje.
POWER EN SOUL
Hoe mooi ook, als bestuurder kijk je meer tegen de binnenkant aan. Het interieur heeft een enorme upgrade ondergaan ten opzichte van de DB9. De klokken voor je neus zijn nu volledig digitaal, het multimediasysteem komt van Mercedes-Benz, dat een samenwerking met Aston Martin is aangegaan. Zo komt de V8 van de toekomstige Vantage van de schappen van AMG. De nieuwe V12 met twee turbo's in de DB11 is evenwel een echte Aston-motor. Met een inhoud van 5,2 liter is hij kleiner dan de atmosferische V12 in de DB9 en DBS die hij vervangt, maar het vermogen steeg naar 608 pk en het koppel is een rubberverslindende 700 Nm. Op tussensprints is de auto verwoestend snel, terwijl de soundtrack diep en sereen is. De motor levert op elk moment in elke versnelling een overdonderende acceleratie, wat je tot koning van de weg maakt. Reken niet op de hitsige gasrespons van een Ferrari F12, die wat meer in de sportwagenhoek zit, maar de DB11 is zeer alert, met een miniem turbogat. De achttrapsautomaat van ZF schakelt snel genoeg, maar laat af en toe een steekje vallen, bovendien is de toerenval tussen twee en drie onnodig groot.
Het onderstel is érg goed. De prachtige balans zorgt voor laat onderstuur, de motor ligt verder naar achteren dan in de DB9. Bocht-uit heeft de auto soms wat moeite met tractie als je gaat stampen, ook doordat het maximumkoppel er vanaf 1.500 tpm in knalt. De verschillen tussen de diverse standen van de instelbare schokdempers zijn niet heel groot, maar genoeg voor een GT. In de normale stand cruise je heerlijk duizend kilometer weg, in 'sportplus' is de Aston strak genoeg voor een auto van dit kaliber. Als je zo gelukkig bent dat je een DB11 hebt besteld, ben je straks trots als je ernaar kijkt en blij als je erin rijdt. Dit is een Aston zoals hij moet zijn. Een prachtige GT met sportwagengenen en een hypermoderne V12. Zalig.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Had je deze auto's al gezien?
Lezersreacties (39) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.