Alfa Romeo Giulietta 1.7 TBI QV - Op de Rollenbank
”Niet gekker maken”
46 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
In deze rubriek schitterde al eerder een Alfa Romeo Giulietta, die met goed gevolg de test doorstond. Nu is het de beurt aan een QV, die de 1750-motor aan boord heeft. Gaat de snelste Giulietta met net zo veel succes door zijn rollenbanktest?
De Quadrifoglio Verde is de snelste uitvoering van de Alfa Romeo Giulietta. Patrick Oosterman kwam er per ongeluk in terecht. “Ik zocht voor mijn vrouw een Giulietta. Dat hoefde niet per se een QV te zijn, maar hij was zo gunstig geprijsd en hij zit zo lekker in de opties, dat ik hem niet kon laten staan. Bovendien heeft-ie een complete onderhoudshistorie. Dat de QV misschien wat duurder is om te rijden, maakt niet zo veel uit. Ik denk dat hij jaarlijks maar zo’n 5.000 kilometer gaat maken.” Bij de Oostermans heeft de auto een plek naast de Alfa Romeo van Patrick zelf: een Giulia met de 200 pk benzinemotor. “Maar die is inmiddels getuned en moet nu zo’n 280 pk leveren.”
Sinds drie weken is de familie in het bezit van de Giulietta, die standaard 235 pk moet leveren. “Ik heb geen reden aan het vermogen te twijfelen, maar toch is het leuk om eens na te gaan of deze auto werkelijk doet wat hij belooft.” Daar zijn wij het natuurlijk van harte mee eens. Als Ghisbert de Alfa insnoert op zijn rollenbank, maken wij een rondje om de auto. Die ziet er werkelijk nog vlekkeloos uit. Dat verrast des te meer als je weet dat hij al bijna anderhalve ton op de klok heeft.
Net als we Patrick toch nog even willen plagen met de barstjes in de lak van de bumper, vertelt hij ons dat die op de nominatie staat om opnieuw te worden gespoten. Het is wel duidelijk. Deze Alfa Romeo Giulietta had zich geen betere baas kunnen wensen.
RUIM TOERENGEBIED
Als de meting eenmaal start, blijkt dat de Giulietta ruim de verwachtingen overtreft. Hij komt niet alleen gemakkelijk aan zijn fabrieksopgave, maar steekt daar ook nog eens 25 pk bovenuit. Als de rollenbank weer zwijgt, komt er allereerst een compliment van Ghisbert, over de motor. “Die doet het echt prachtig, hoor.
Je merkt dat hij is gebouwd om over een ruim toerengebied te presteren.” De uitslag doet zijn wenkbrauwen iets fronsen. “Het kan eigenlijk niet anders dan dat deze auto al een beetje geholpen is. Je moet het ook niet gekker maken dan dit; anders zou het niet goed voor de motor zijn.”
Patrick is uiteraard aangenaam verrast door de uitslag. “Het plan was om eerst maar eens aan dit vermogen te wennen en hem daarna misschien weleens te tunen. De vorige auto van mijn vrouw was een Seat Ibiza met 105 pk, dus dit is al een flinke sprong vooruit. Maar die tuning kunnen we nu dus achterwege laten. Vreemd eigenlijk. Ik dacht toch een auto te kopen met een sluitende onderhoudshistorie, maar van die tuning is niets terug te vinden …”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Alfa Romeo |
---|---|
Model | Giulietta 1.750 TBi Quadrifoglio Verde |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 36.650 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.742 cc |
Maximaal vermogen | 173 kW / 235 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 340 Nm bij 1.900 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.351 mm / 1.798 mm / 1.465 mm |
Wielbasis | 2.634 mm |
Massa leeg | 1.295 kg |
Laadvermogen | 530 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.300 kg / 500 kg |
Banden | 225/45R17Prijzen |
Topsnelheid | 242 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,8 s |
Brandstofverbruik | 7,6 l/100km |
CO2-uitstoot | 177 g/km |
Lezersreacties (46) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.