Alfa Romeo Giulietta 1.4 Turbo MultiAir Business Executive (2012)

autoreview

Alfa Romeo Giulietta 1.4 Turbo MultiAir Business Executive (2012)
Alfa Romeo Giulietta 1.4 Turbo MultiAir Business Executive (2012)Alfa Romeo Giulietta 1.4 Turbo MultiAir Business Executive (2012)Alfa Romeo Giulietta 1.4 Turbo MultiAir Business Executive (2012)Alfa Romeo Giulietta 1.4 Turbo MultiAir Business Executive (2012)Alfa Romeo Giulietta 1.4 Turbo MultiAir Business Executive (2012)Alfa Romeo Giulietta 1.4 Turbo MultiAir Business Executive (2012)Alfa Romeo Giulietta 1.4 Turbo MultiAir Business Executive (2012)Alfa Romeo Giulietta 1.4 Turbo MultiAir Business Executive (2012)

Signalement

UitvoeringGiulietta 1.4 Turbo MultiAir Business Executive
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf101.000 km
KM-stand laatst101.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Giulietta 1,4 Multiair

  • 101.000 km

Ook maar is mijn ervaring delen. ;)

De Giulietta is een fijne sportieve auto.
Waar je bij andere merken een duurdere sportieve versie moet kopen (bijv. Golf GTI) is een Alfa Romeo standaard al sportief.

Ik heb de auto destijds gekocht omdat ik meer kilometers ging maken en dus een zuinigere en betrouwbaardere maar ook mooie auto wilde rijden op benzine.
Mijn vorige auto was 12 jaar lang een Alfa Romeo 155 2.0 16v TS, en heb in de tussentijd ook nog diverse andere modellen gereden zoals de 156 en GTV (916), kortom besmet met het Alfavirus.
Mijn oog viel dus ook al snel op een Giulietta.
Feitenlijk ook de enige die in aanmerking kwam.
De MiTo is te klein en een 159 te groot, te zwaar en de enige intessante versie, de 1750 Turbo viel buiten budget.

Heb meerdere Giulietta's bekeken, maar uiteindelijk viel de keuze op een 'Alfa rosso' exemplaar met 1.4 Multiair motor met 170pk van 1e eigenaar (ex lease).
Heb de Alfa gekocht zonder garantie en afleverbeurt, en de korting die me dat opleverde op de aanschaf weer besteed bij de lokale Alfa specialist voor groot onderhoud en distributiewissel

Sindsdien in ruim 1,5 jaar tijd 30.000 km afgelegd zonder gekke problemen.
Tussentijds een keer de olie ververst met oliefilter en multiair filter en dit gaat binnenkort weer gebeuren ivm Multiair unit die gevoelig zijn voor vervuiling.
De 1e accu moest ook nog vervangen worden recent na een vakantietrip naar Italie.
Verder heb ik de standaard Pirelli P7 banden vervangen voor de Pzero Nero variant, omdat de P7's mij niet konden bekoren (te weinig grip).
En verder kleine dingen zoals ruitenwissers vervangen.

Verder gebruikte ik de Giulietta ook als werkpaard, auto heeft een trekhaak dus prima om af en toe een aanhanger achter te hangen voor ritje naar de milieustraat. :)

Ondanks dat de Giulietta een fijn sturende auto is, vind ik het niet de beste auto in zijn klasse. Een Golf7 GTI heeft een betere ergonomie qua zitpositie.
Bij ritten langer dan 2,5 uur kreeg ik last van mijn rechter
been (knie), tussentijds spelen met de zitpositie (dichterbij, hoger/lager) hielp niet (mijn lengte is 1.86m).

Verder is de 1.4 Multiair motor naar mijn beleving geen echte Alfa motor voor sportief rijden
De vermogensopbouw tijdens het rijden is matig.
Kun je natuurlijk allerlei tuning toe gaan passen, maar het blijft uiteindelijk een 1.4 motortje icm een kleine turbo en een Multiair systeem die elkaar soms wel is in de weg lijken te zitten.
Wil je vlot wegrijden gebeurt er niks, wil je rustig wegrijden dan springt ie ineens vooruit. Daar kan het DNA systeem ook niks aan veranderen.
Het voelt duidelijk als een motorblok die Alfa in de maag gesplitst is bij gebrek aan een beter alternatief, en dat is jammer.

Verder rijd het echt wel prima, de wegligging in bochten is fenomenaal, vooral in de ardennen of de alpen komt de Giulietta echt tot leven, en vergeet je al snel de minpuntjes zoals hierboven beschreven.
In Duitsland op de autobahn lekker 180-200 rijden is ook allemaal geen probleem.

Kortom een gemixte ervaring na 30.000 km, maar wel een auto die uiteindelijk aan de verwachtingen heeft voldaan.
Sinds kort woon ik op 10 min fietsen van mijn werk, en gaat de Giulietta weer plaatsmaken voor iets anders met atmosferische motor met minimaal 6 cilinders.

Pluspunten:
- Het is een Alfa Romeo.
- De looks (en kleur).
- Betrouwbaar, geen rare problemen gehad behalve dan de accu.
- Wegligging (sportief en ook comfortabel).
- Bij rustige rijstijl erg zuinig, maar met mijn sportieve rijstijl haal ik zonder op verbruik te letten makkelijk 1 op 10.

Minpunten:
- Multiair motor is het toch net niet.
- Zitpositie tov pedalen.
- Vogels vinden de kleur niet mooi...
- Start stop systeem (is bij mijn auto gelukkig al gedeactiveerd door vorige eigenaar).

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens