Alfa Romeo Giulietta 1.4 Turbo MultiAir Business Executive (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Giulietta 1.4 Turbo MultiAir Business Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 101.000 km |
KM-stand laatst | 101.000 km |
Giulietta 1,4 Multiair
- 101.000 km
Ook maar is mijn ervaring delen. ;)
De Giulietta is een fijne sportieve auto.
Waar je bij andere merken een duurdere sportieve versie moet kopen (bijv. Golf GTI) is een Alfa Romeo standaard al sportief.
Ik heb de auto destijds gekocht omdat ik meer kilometers ging maken en dus een zuinigere en betrouwbaardere maar ook mooie auto wilde rijden op benzine.
Mijn vorige auto was 12 jaar lang een Alfa Romeo 155 2.0 16v TS, en heb in de tussentijd ook nog diverse andere modellen gereden zoals de 156 en GTV (916), kortom besmet met het Alfavirus.
Mijn oog viel dus ook al snel op een Giulietta.
Feitenlijk ook de enige die in aanmerking kwam.
De MiTo is te klein en een 159 te groot, te zwaar en de enige intessante versie, de 1750 Turbo viel buiten budget.
Heb meerdere Giulietta's bekeken, maar uiteindelijk viel de keuze op een 'Alfa rosso' exemplaar met 1.4 Multiair motor met 170pk van 1e eigenaar (ex lease).
Heb de Alfa gekocht zonder garantie en afleverbeurt, en de korting die me dat opleverde op de aanschaf weer besteed bij de lokale Alfa specialist voor groot onderhoud en distributiewissel
Sindsdien in ruim 1,5 jaar tijd 30.000 km afgelegd zonder gekke problemen.
Tussentijds een keer de olie ververst met oliefilter en multiair filter en dit gaat binnenkort weer gebeuren ivm Multiair unit die gevoelig zijn voor vervuiling.
De 1e accu moest ook nog vervangen worden recent na een vakantietrip naar Italie.
Verder heb ik de standaard Pirelli P7 banden vervangen voor de Pzero Nero variant, omdat de P7's mij niet konden bekoren (te weinig grip).
En verder kleine dingen zoals ruitenwissers vervangen.
Verder gebruikte ik de Giulietta ook als werkpaard, auto heeft een trekhaak dus prima om af en toe een aanhanger achter te hangen voor ritje naar de milieustraat. :)
Ondanks dat de Giulietta een fijn sturende auto is, vind ik het niet de beste auto in zijn klasse. Een Golf7 GTI heeft een betere ergonomie qua zitpositie.
Bij ritten langer dan 2,5 uur kreeg ik last van mijn rechter
been (knie), tussentijds spelen met de zitpositie (dichterbij, hoger/lager) hielp niet (mijn lengte is 1.86m).
Verder is de 1.4 Multiair motor naar mijn beleving geen echte Alfa motor voor sportief rijden
De vermogensopbouw tijdens het rijden is matig.
Kun je natuurlijk allerlei tuning toe gaan passen, maar het blijft uiteindelijk een 1.4 motortje icm een kleine turbo en een Multiair systeem die elkaar soms wel is in de weg lijken te zitten.
Wil je vlot wegrijden gebeurt er niks, wil je rustig wegrijden dan springt ie ineens vooruit. Daar kan het DNA systeem ook niks aan veranderen.
Het voelt duidelijk als een motorblok die Alfa in de maag gesplitst is bij gebrek aan een beter alternatief, en dat is jammer.
Verder rijd het echt wel prima, de wegligging in bochten is fenomenaal, vooral in de ardennen of de alpen komt de Giulietta echt tot leven, en vergeet je al snel de minpuntjes zoals hierboven beschreven.
In Duitsland op de autobahn lekker 180-200 rijden is ook allemaal geen probleem.
Kortom een gemixte ervaring na 30.000 km, maar wel een auto die uiteindelijk aan de verwachtingen heeft voldaan.
Sinds kort woon ik op 10 min fietsen van mijn werk, en gaat de Giulietta weer plaatsmaken voor iets anders met atmosferische motor met minimaal 6 cilinders.
Pluspunten:
- Het is een Alfa Romeo.
- De looks (en kleur).
- Betrouwbaar, geen rare problemen gehad behalve dan de accu.
- Wegligging (sportief en ook comfortabel).
- Bij rustige rijstijl erg zuinig, maar met mijn sportieve rijstijl haal ik zonder op verbruik te letten makkelijk 1 op 10.
Minpunten:
- Multiair motor is het toch net niet.
- Zitpositie tov pedalen.
- Vogels vinden de kleur niet mooi...
- Start stop systeem (is bij mijn auto gelukkig al gedeactiveerd door vorige eigenaar).
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod

Alfa Romeo Giulietta 1.4 T Dist - Leer - Keurig Onderhouden
- 2010
- 190.352 km

Alfa Romeo Giulietta 1.4 T 170 PK Distinctive Lusso Automaat | LED koplampen | Leder | Navigatie | 17'' LMV |
- 2014
- 101.114 km

Alfa Romeo Giulietta 1.4 T Distinctive 170PK Leder Xenon Navi Clima Cruise 18" LM-Velgen Park.Sens Bose Volledig Dealeronderhouden
- 2010
- 173.059 km
Lees ook

Alfa Romeo Giulietta 1.4 T – 2010 – 320.587 km - Klokje Rond

Occasion koopadvies: Alfa Romeo Giulietta - Lancia Delta - Seat Leon

Alfa Romeo Giulietta 1.7 TBI QV - Op de Rollenbank

Alfa Romeo Giulietta - Occasion Aankoopadvies

Alfa Romeo Giulietta 1.4 Multiair - Op de Rollenbank
