AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Alfa Romeo Giulietta 1.4 T – 2010 – 320.587 km - Klokje Rond

Jammer van de doodsratel

104 reacties

Video
0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 
AutoWeek 27 2022
AutoWeek 27 2022

Je leest het in AutoWeek 27 2022

Het heeft even geduurd, maar deze week maakt de Alfa Romeo Giulietta voor het eerst zijn opwachting in Klokje Rond. We vonden een exemplaar van het allereerste bouwjaar met een forse hoeveelheid kilometers. Dat is een mooie kans om eens te zien hoe zo’n Alfa zich door de jaren heenslaat.

Tien jaar lang is de Alfa ­ Romeo Giulietta in produc­tie geweest. In al die jaren is er gek genoeg nooit een langsgekomen in Klokje Rond. Maar deze week hebben we beet. Jelle Nijdam meldt zich met zijn 120 pk 1.4 Turbo. “Twee jaar geleden was het de goed­koopste op Marktplaats. Toen had hij al een flinke kilometer­stand, maar ik heb er nog ruim 50.000 aan toegevoegd. Voor mijn werk reed ik van Utrecht naar Den Bosch, dat tikt wel ­ lekker aan. Inmiddels werk ik in Amersfoort, dus ik ben veel ­ minder gaan rijden. Waarom een Giulietta? Ik wilde graag iets ­ anders rijden dan bijvoorbeeld een Volkswagen Golf.”

Tijdens de vele kilometers is de Alfa een trouw vervoermiddel­ gebleken. “Hij heeft maar weinig last van Alfaritus. Van roest heb ik nooit iets gemerkt en ook de elektronica is betrouwbaar.­ Alleen de draadboom bij de ­ achterklep levert nog weleens problemen op. Dan gaat bijvoor­beeld bij het remmen ook het achteruitrijlicht branden. Ik heb dat zelf al een paar keer gefikst en nu zit die draadboom vast met krimpkousjes. Maar dat is ook het enige noemenswaardige ­ gebrek geweest. Vandaag ben ik vooral benieuwd hoe de onder­kant eruitziet. Ooit heb ik hem op de brug gehad om de achterrem­men te vernieuwen maar stom genoeg heb ik toen helemaal niet op de staat van de bodem gelet.”

OP ÉÉN KANTJE

Binnenkort gaat de Alfa waar­schijnlijk op de schopstoel bij Jelle. “Aan het einde van het jaar krijgt mijn vriendin een leaseauto, vandaar. En ik ben benieuwd hoe lang mijn Alfa nog betrouwbaar blijft. Ik werk als arts, dus het is wel belangrijk dat ik erop kan ­ vertrouwen. Ik ben echt heel benieuwd naar de uitkomst van de keuring.”

Terug van zijn proefrit heeft ­ keurmeester Joep Schuurman goed en slecht nieuws. “Alle ­ punten die ik heb opgeschreven passen op één kantje, dus het is te overzien. Maar ik moet wel zeggen dat deze auto voelt als een oude dame. Het piept en kraakt en voelt allemaal wel heel erg soepel. En volgens mij is de dame ook een beetje inconti­nent. In elk geval rijdt de auto niet meer als een echte Alfa ­ Romeo.” Joeps meest serieuze klacht luidt bijna meteen het ­ einde van de auto in. “De motor klinkt helemaal niet goed. Als het toerental toeneemt tot zo’n 4.000, dan hoor je een flinke ­ ratel. Ik denk dat er een zuiger aan het kantelen is. Dat is een ­ teken dat de motor versleten is. Ik geef ’m nog tienduizend kilo­meter, dan is het wel afgelopen.”

Tja, met de aankondiging van de doodsratel weet Jelle meteen meer over de toekomstige ­ betrouwbaarheid van zijn auto. “Het was mij al opgevallen dat ik sinds kort wel erg vaak olie moet bijvullen. Inmiddels moet er elke tweeduizend kilometer een halve liter bij.” En laat dat nou precies het signaal zijn dat het einde nadert. “Ik had het idee dat het lag aan een lekkage van de ­ oliekoeler. Ik dacht dat het nog wel kon worden opgelost.”

AFGESTEMPELD

Toen Jelle de auto kocht, werd hij de derde eigenaar. Er zat een volledig afgestempeld boekje van de dealer bij. Zelf heeft hij de auto bij de dealer ook het nodige onderhoud laten geven. Niette­min komt Joep problemen tegen die hij wel vaker ziet bij door ­ dealers onderhouden auto’s. “In al die ­ jaren is er bijvoorbeeld ­ niemand op het idee gekomen om er eens nieuwe schokdem­pers onder te zetten. Het onder­stel is volledig versleten. De auto deint na en geeft geen feedback meer in het stuur.”

Joep komt heus wel sporen van onderhoud tegen. “Ik zie hier wat resten van een spray waarmee het kraken van rubbers is op­gelost”, roept hij als hij met zijn lamp de onderdelen van de op­hanging beschijnt. En verder is er, zoals vrijwel altijd, kritiek op de banden. “Tijdens het rijden merk je een enorm lawaai vanaf de achterbanden. Die zijn gewel­dig aan het cuppen. Dat is vreemd, omdat het Michelins zijn. Die doen dat niet gauw. Maar gezien de versleten schok­dempers begrijp ik het toch wel. Daardoor is er onregelmatig wegcontact en daar gaan de banden raar van afslijten.”

Als de auto op de brug staat, is de vraag hoe het gaat met de roestvorming aan de onderzijde. Maar na twaalf jaar is er nog geen spat te ontdekken. Zonde dat de motor om zeep is en dat het onderstel is verwaarloosd. Anders had de Giulietta zeker nog een rondje meegekund. Gelukkig heeft Jelle gespaard voor iets anders. “Misschien koop ik een Giulietta van een­ recenter bouwjaar, of een BMW 1-serie. Natuurlijk is dit slecht nieuws, maar als je in een twaalf jaar oude auto rijdt met zo’n hoge kilometerstand, weet je natuurlijk dat die niet meer het eeuwige ­leven heeft.”

DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER

“De motor staat op instorten. Met de rest van alle slijtages rijdt hij nog wel even door, maar hij is knap versleten.”

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Signalement

Merk Alfa Romeo
Model Giulietta 1.4 Turbo 120 Distinctive
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 26.850

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.368 cc
Maximaal vermogen 88 kW / 120 pk bij 5.000 tpm
Maximaal koppel 206 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.351 mm / 1.798 mm / 1.465 mm
Wielbasis 2.634 mm
Massa leeg 1.255 kg
Laadvermogen 530 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.300 kg / 500 kg
Banden205/55R16Prijzen
Topsnelheid 195 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,4 s
Brandstofverbruik 6,4 l/100km
CO2-uitstoot 149 g/km

Lezersreacties (104) (gesloten)

Sub-reacties inklappen
Alias Bjorn
Alias Bjorn
  • 10
Laatste tenaamstelling is 01-07-2022 geweest. Deze auto heeft dus inmiddels een gelukkige nieuwe eigenaar gevonden!
Mocht iemand hier de gelukkige zijn, succes!
GvdM
GvdM
  • 7
Het is te hopen dat de nieuwe eigenaar op de hoogte is gebracht van de 'aandachtspuntjes' voor de verkoop.
Gait
Gait
  • 3
Hierna is ie naar twee eigenaren gegaan. Beide (auto) bedrijven.
Bron: Finnik.
Het is te hopen dat de nieuwe eigenaar op de hoogte is gebracht van de 'aandachtspuntjes' voor de verkoop.

Gait
Gait
  • 0
07-07-2022: gekeurd, geen problemen geconstateerd.
(Waarschijnlijk rijdt deze auto over een paar jaar er één ton bij in een exportland
Laatste tenaamstelling is 01-07-2022 geweest. Deze auto heeft dus inmiddels een gelukkige nieuwe eigenaar gevonden!
Mocht iemand hier de gelukkige zijn, succes!

Chasing alles
Chasing alles
  • 5
Gewoon een compleet versleten hok dus, geen goed onderhoud gehad. Wat mij dan opvalt dat de Alfa dealer onderhouden is. Ik zou bij die dealer geen auto kopen in ieder geval.
Bestleukhoor
Bestleukhoor
  • 16
Het kan ook zijn dat de klant geen toestemming heeft gegeven bepaalde zaken te vervangen. Daar kan de dealer niets aan doen.
mjet
mjet
  • 1
Ja dat was mijn idee ook. Kan nog best een tijd mee als het achterstallig als nog word uitgevoerd kun je er nog jaren plezier van hebben. Want eigenlijk is er niks mis mee als veel na ruim 3 ton nog origineel is is het eigenlijk een prima wagen ken wel andere auto’s waar wel meer aan versleuteld is. Er staat hier een Civic hybride in de straat diens koets is er slecht aan toe dikke roest plekken in plaatwerk en niet van gereden schade en de helft van de km’s
The Deer Hunter
The Deer Hunter
  • 0
Je hebt het filmpje denk ik niet goed bekeken, want er is heel veel mis met de motor. Tenzij jij het vervangen van de motor een 'kleinigheidje' vindt...
mjet
mjet
  • 0
Wat er mis is met de motor is niet bekend. Dat verteld het verhaal niet. Wellicht is het tij nog te keren door een lichte revisie. Bijvoorbeeld 1 zuiger met versleten veren. Dat moet met nieuwe veren en polijsten misschien nog te doen zijn.
Alfa33
Alfa33
  • 22
Alfa maakt dus kwalitatief prima producten getuige de staat van de koets en de afwezigheid van problemen. Wel zonde dat er niet van tijd tot tijd wat versleten onderdelen zijn vervangen. Elk mechanisch product heeft onderhoud nodig.
Fhui
Fhui
  • 6
Rare aflevering inderdaad. In de papieren AW wordt die "doodsratel" veel genoemd, maar we krijgen hem hier niet te horen. Mis ook de analyse of die met nieuwe distributieriem verholpen kan worden. Deze Alfa's zijn behoorlijk degelijk en deze aflevering toont dat ook aan. Nieuwe schokdempers eronder. Geen blauwe walm te zien dus zoveel inwendige slijtage kan dit blok niet hebben. Gezien de tweedehandsprijzen van dit moment zou ik hier nog wel in durven investeren.
In andere afleveringen met "terminale" auto's druppelt er van alles in beeld, zie je continue totaal vergane ophangrubbers, lang overleden airco condensor, noem het maar op. Niets van dat alles hier.
Karmann Ghia
Karmann Ghia
  • 5
Stond in de papieren Autoweek niet dat het vermoedelijk om een kantelende zuiger gaat? Dat verklaart ook het toenemende olieverbruik. Uiteindelijk breekt zo’n zuiger dan aan de onderkant en is het einde oefening. Ik heb het vermoeden dat er is doorgereden met een te laag oliepijl. Deze blokken zijn vrij degelijk en deze heeft met 120pk uit een 1.4 ook niet overdreven veel vermogen.
Anoniem
Anoniem
  • 3
Het potentieel van deze Giulietta lamgelegd. Best zonde. In goede staat heerlijk rijdend.
Peter Sctsm
Peter Sctsm
  • 34
Opvallend dat Joep het continu over een versleten dan wel kapotte wielophanging heeft en dit als grootste gebrek van de auto beschouwt, maar dat ze de wielophanging vervolgens niet in beeld brengen, terwijl ze in andere afleveringen juist wel vaak de wielophanging laten zien.
joeke
joeke
  • 2
dat is ook jammer dat er verder aan de ophanging niet is gefilmd
Senor la Gaita
Senor la Gaita
  • 17
Met een beetje aandacht was dit een prima wagentje geweest.
Zonde....
rw54
rw54
  • 0
Vreemd dat deze auto zo rap weer een nieuwe eigenaar heeft.
Als je naar het verhaal van de keurmeester luistert is het spoedig R.I.P.
Het zou me wel benieuwen of er nu een andere motor in ligt....
Gait
Gait
  • 0
Hierna is ie naar twee eigenaren gegaan. Beide (auto) bedrijven.
Bron: Finnik.
Vreemd dat deze auto zo rap weer een nieuwe eigenaar heeft.
Als je naar het verhaal van de keurmeester luistert is het spoedig R.I.P.
Het zou me wel benieuwen of er nu een andere motor in ligt....

Ruttie85
Ruttie85
  • 5
Als die schokdempers en die motorsteun eerder aandacht hadden gekregen was het een heel ander verhaal geweest. Nu is het een dure kostenpost, jammer. Daar kan deze eigenaar weinig aan doen als een auto al 250k gereden heeft bij aanschaf. (Motorsteun is ws alleen origineel te krijgen, schokdempers vaak wel van Monroe of een ander universeel merk. Maar hier is teveel werk blijven liggen, jammer!
KrisPetrolHead
KrisPetrolHead
  • 3
Ik heb toen ze nieuw waren de Giulieta en Mito gereden en beide vielen mij zwaar tegen. Slechte stoelen, slechte geluidsisolatie, keihard plastic en vreemde krachtsopbouw van de motoren. Ze zien er mooi uit, maar nooit begrepen dat je er na een proefrit er niet vanaf ziet.
GT1986
GT1986
  • 3
Zowel de geluidsisolatie als de stoelen zijn bij de facelift in 2014 flink verbeterd. Ik (uitgebreide) ervaring met zowel de pre-facelifte als de facelift-versie en die laatste is de veel fijnere auto!
Stradale
Stradale
  • 0
Het turbogat is nagenoeg verdwenen na een softwarekuur van één van de gespecialiseerde chiptuners (en dan bedoel ik gespecialiseerd in Alfa). Dan heb je een hele fijne, en krachtige motor met een mooi koppelverloop (eigen ervaring).
Hoekre
Hoekre
  • 6
Vreemd ik heb mito en giulietta en ik herken dat niet
Gait
Gait
  • 4
16-6 Carrec, Klokje Rond
25-6: nieuwe eigenaar (erkend) bedrijf
1-7: nieuwe eigenaar (erkend) bedrijf
7-7: geen problemen geconstateerd bij deze APK keuring.
KrisPetrolHead
KrisPetrolHead
  • 3
Snel ingeruild op iets nieuwers? En de garage heeft hem doorverkocht naar een andere garage die zich specialiseert in het lagere segment?
Rising Sun
Rising Sun
  • 2
16-6 Carrec, Klokje Rond
25-6: nieuwe eigenaar (erkend) bedrijf
1-7: nieuwe eigenaar (erkend) bedrijf
7-7: geen problemen geconstateerd bij deze APK keuring.

Dat is wel heel weinig tijd om grote problemen op te lossen. Het kan natuurlijk zijn dat er genoeg donor auto's zijn en er in korte tijd een hoop werk aan is gedaan, maar ik zou deze APK niet zomaar vertrouwen.
Marcel21674
Marcel21674
  • 1
16-6 Carrec, Klokje Rond
25-6: nieuwe eigenaar (erkend) bedrijf
1-7: nieuwe eigenaar (erkend) bedrijf
7-7: geen problemen geconstateerd bij deze APK keuring.
Dat is wel heel weinig tijd om grote problemen op te lossen. Het kan natuurlijk zijn dat er genoeg donor auto's zijn en er in korte tijd een hoop werk aan is gedaan, maar ik zou deze APK niet zomaar vertrouwen.

idd. Zelf ook al eens meegemaakt. Verse APK op een net gekochte mx6. Thuis gekomen zat de remklauw linksachter zo vast, dat ik die alleen in beweging kreeg met een vuistje (zware hamer).
RobG
RobG
  • 3
Maar welke APK punten hebben we nou gezien in dit filmpje? De doodsratel van de motor is geen APK punt. Lawaai is geen APK punt. Etc. Ik kan me enkel voorstellen dat veel olie verbranden tot problemen leidt tijdens de controle van de emissies, maar zo lang de katalysator nog in orde is loopt dat mogelijk (?) ook wel los.
.
APK gaat over veiligheid en emissies. Niet over betrouwbaarheid.
Gait
Gait
  • 0
Ik gok dat deze bij een sloop/onderdelenbedrijf staat. Kan e'm niet vinden via marktplaats en/of gaspedaal.nl.
R.I.P. mooie auto.
RobG
RobG
  • 2
Lijkt me een ideale auto voor een beunhaas. Andere motor erin, onderstel opknappen, en je hebt er weer een prima wagen aan. Leuk projectje.
TurboDirectInjection
TurboDirectInjection
  • 6
Okay... Maar wat voor soort "extra aandacht" had deze auto in een veel betere staat gehouden?
Praten we dan al meteen over ruilmotoren? Nieuwe zuigerveren? Ik begrijp Joep's verhaal niet zo goed.
Bert Volders001
Bert Volders001
  • 1
Bij motoren met een hoog specifiek vermogen (veel PKs / liter motor inhoud) is het erg belangrijk om goede kwaliteit olie en filters te gebruiken. Daarnaast is ook het braaf warm rijden en een beetje afkoelen aan het einde van de rit positief voor de levensduur. Aangezien het hier een zwart exemplaar betreft is er een redelijke kans dat dit ooit een lease-topper is geweest en dan is het maar de vraag wat voor bestuurder er de eerste 160.000 km achter het stuur heeft gezeten EN of deze voor onderhoud naar de dealer mocht of naar de Kwikfit moest.
DS21
DS21
  • 4
Mooie en eigenlijk dus helemaal niet zo’n slechte auto. Wel slecht onderhoud en inderdaad bevooroordeelde rapportage met Joep. Versleten schokbrekers is gewoon onderhoud en daar blijft hij maar op terugkomen.
Alias Bjorn
Alias Bjorn
  • 0
Inderdaad. Er komt een moment dat een auto op is en deze is gewoon op, zeker voor de Nederlandse markt.
Gilton
Gilton
  • 7
Vind dit echt zo zonde. Wat een verwaarlozing. Dit heeft toch niks met Alfa Romeo te maken. Waarschijnlijk toen ze de auto kochten met 265k hadden ze deze meteen moeten aanpakken. Toen viel er waarschijnlijk nog veel te voorkomen
Bert Volders001
Bert Volders001
  • 1
De eigenaar geeft aan dat hij de wagen voor weinig had gekocht met de instelling "We zien wel hoever we komen...". Dat staat bijna altijd synoniem voor: Alleen dat doen wat nodig is om niet met pech langs de weg te komen.
Italia driver
Italia driver
  • 0
Opzich best een fijne auto mits goed onderhouden, de latere facelift is absoluut de betere auto vooral in afwerking en materieel gebruik.
Bestleukhoor
Bestleukhoor
  • 4
Klep stoters, zuigerveren, koppakking. Kan van alles zijn. Combi kan ook. Nu ga ik een vooroordeel noemen, maar Alfa's worden in het algemeen sportief bereden, waarbij dus ook wel eens gevraagd is van de auto. Het onderstel krijgt dan iets meer te verduren. Eigenlijk komt veel voort uit uit slechte demping. Toch vind ik het een knappe prestatie en ben ik blij voor Alfa dat het (achterhaalde) imago ook eens wat tegengas krijgt. Ruim 300k is best keurig en er zijn auto's van gerenommeerde merken die dat slechter doen.
ak2
ak2
  • 2
Een Alfa Giulietta blijf ik een erg fraaie auto vinden.
De Carosserie en interieur zijn nog in goede staat. Jammer dat de motor niet best meer is,
en volgens Joep met zijn laatste kilometers bezig is.
De 1.4 T van Fiat heeft een goede reputatie op het gebied van betrouwbaarheid en duurzaamheid, dat zie je niet terug bij dit exemplaar. De eigenaar is verstandig en heeft wat anders gekocht.
dVB YrGr
dVB YrGr
  • 5
Stel je voor je doet wel goed onderhoud dan kan de Alfa dus met gemak 5ton of meer halen..
Onlangs bij de Sud nog grapjes over Roesten op de Folder.
Maar die tijd ligt lang achter Alfa..
MTU MarinePower
MTU MarinePower
  • 1
APK zegt helemaal niks. Voor voldoende euro's zorgt een dubieuze, achter afgelegen 'garage', waarbij alle buren ook garage bedrijf zjin, en geen enkele een hefbrug heeft, maar alleen een krik en een stapel wielen bij de ingang, dat een wrak een apk goedkeuring krijgt.
GT1986
GT1986
  • 4
Zou het? Ook die kunnen namelijk een steekproef krijgen. En dan zouden deze adresjes dus een serieus probleem hebben.
MTU MarinePower
MTU MarinePower
  • 0
Zeker. Ik zeg daarbij niet dat ik de adressen ken, maar heb al vaker auto's gezien, en dan vooral de staat ervan, met een zeer recente APK erop, incl. met wat achtergrond erbij. Dat impliceert dat het kennelijk mogelijk was/is
Sjors999
Sjors999
  • 4
Nog steeds een mooi model en ze rijden ook heerlijk, tenminste bij goed onderhoud.
Jammer van deze.
Lionbelfort
Lionbelfort
  • 3
Hij stuurt iig nog strak rechtuit, want de tester neemt wel zeer vaak beide handen tegelijk vh stuur ?
Senor la Gaita
Senor la Gaita
  • 5
Als deze Alfa net zoals de Prius van vorig week was bereden had ie waarschijnlijk ook moeiteloos het half miljoen gehaald
Xu Bario
Xu Bario
  • 7
Ik kan afleiden uit Joep's 5 minuten durende verhaal dat de schokdempers versleten zijn en dat dat heel, heel, heel erg is. En dat een Alfa die na 320000 km geen roest heeft, doodnormaal is.
Coupe Hans
Coupe Hans
  • 22
Joep is geen fan. Dat hoeft ook niet maar ik heb hem zelden in zo’n zeurstemming gezien als nu. De eerste 5 minuten maar doorzagen over de versleten schokdempers. Dat is niet gek na 320.000 km. Wel gek dat de dealer het blijkbaar niet nodig heeft gevonden daar wat aan te doen maar maak daar dan een opmerking over. De boodschap was na 30 seconden al duidelijk. Ook de meeste overige punten worden erg aangezet, zelfs de koplampen. Ik zie dagelijks Mercedessen, VW’s en Toyota’s met doffere lampen. Daarbij is nauwelijks aandacht voor de onderkant die geheel roestvrij is, in tegenstelling tot een ongeveer even ervaren VW die recent langskwam en flinke roestvorming had aan bodemdelen. Ook het interieur is keurig en de stoelen lijken prima en niet doorgezakt. Ik begrijp dat het oordeel negatief is door het vele achterstallige onderhoud en het olieverbruik (erg zeldzaam bij deze motor) maar ik hoop dat Joep de volgende keer gewoon weer met het goede been uit bed stapt.
Alfa Jos
Alfa Jos
  • 8
Ik kan me helemaal vinden in je verhaal 'Coupe Hans'. Lang doorzagen over het onderstel en schokdempers. Dit gaat bij elk merk uiteindelijk een keer kapot.
Ik ben heel nieuwsgierig hoe deze Klokje rond eruit gezien had als het verhaal over een Audi, Mercedes of een Volkswagen product was gegaan.
@Joep van Carrec:
Jammer Joep dat je in mijn ogen niet helemaal onbevooroordeeld bent. Had je even beter ingelezen over de kwaliteit van een Giullietta.
DueVolvi
DueVolvi
  • 0
En dan was Joep nog vrolijk door het mooie weer.....!
ste
ste
  • 0
Joep is een VW man, weet ik uit een (direct) betrouwbare bron.
rarebear
rarebear
  • 0
Het raken van de bumpstops heeft niets met de schokdempers te maken … de veren zijn na 320K gewoon op/slap ! schokdempers remmen de uitgaande slag van de veren.
Hoeveel van de reageerders heeft 320K op zijn Odo ?
Lionbelfort
Lionbelfort
  • 0
Onzin. Schokdemper horen zowel de ingaande als de uitgaande slag te dempen.
RobG
RobG
  • 0
Mijn dagelijkse auto heeft 400+k erop staan. En recent nieuwe schokdempers gehad, en dat was niet de eerste keer. Veert/dempt absoluut prima.
RJ R
RJ R
  • 4
En wederom in 'klokje rond' een auto die weliswaar op leeftijd is, maar eigenlijk vooral de das om wordt gedaan door (te) karig onderhoud. Zijn we in Nederland een beetje te zuinig op de verkeerde punten?
s velthuis
s velthuis
  • 3
Kantelende zuiger is jammer, al kan een auto daar wel (echt) oud mee worden. Even gezocht, vervangend blok is ongeveer 1000 tot 1500 euro. Vers onderstelletje eronder en je hebt weer iets dat tegenwoordig niet meer gemaakt wordt. Zuinig op zijn.
eisbaer
eisbaer
  • 1
Een alfa met 3 ton verdient een ereplaats. Waarschijnlijk de enige in Nederland.
s velthuis
s velthuis
  • 3
Want? Waar maakt een Alfa technisch nog zo bijzonder dat dat niet zou kunnen?
eisbaer
eisbaer
  • 0
Alfa blijft inferieure Italiaanse troep. Waarom denk je dat er zo weinig oudere alfa’s rond rijden? Staan allemaal bij de sloop. Als er een baggermerk is waar je je vingers niet aan moet branden dan is het alfa wel. Top gear: “Je moet 1 keer in je leven een alfa gereden hebben. Zou je het aan je vrienden aanraden? Nee”.
GT1986
GT1986
  • 4
Je hebt overduidelijk geen idee waar je het over hebt...
RB 68
RB 68
  • 0
Het is niet best met de Alfa wat je daar aan kwijt gaat zijn heb je ook een leuke andere auto voor, en dat heeft de eigenaar ook gedaan zag ik in een eerdere reactie dat de Alfa een nieuw baasje heeft.
s velthuis
s velthuis
  • 0
Als je dat particulier moet uitbesteden aan een garage is het niet te betalen. Als je dit zelf doet of een garage gebruikt dit als sleutelaar om verloren uurtjes van een monteur in te stoppen (die tegenwoordig zeldzaam zijn) is het een ander verhaal.
RB 68
RB 68
  • 0
De meeste kopers zijn aangewezen om naar een garage te gaan dan loop je leeg op deze auto plus dat de motor niet best is, dan hoop ik voor de volgende eigenaar dat hij iets kent van auto's dan weet hij ook waar hij aan begonnen is, als je dit als leek koopt en je niet veel te besteden hebt dan ben je eraan voor de moeite.
s velthuis
s velthuis
  • 1
Eens, dat moet je inderdaad niet doen. Neemt niet weg dat deze auto nog lang niet op is. Geen roest. De rest is niet interessant, genoeg manieren waarop deze auto nog heel lang mee kan.
RobG
RobG
  • 2
Juist. Ruilmotortje erin en een beetje onderhoud plegen aan het onderstel. Wanneer je dat zelf kan, dan is dat allemaal helemaal niet duur. Wanneer je een monteur ervoor moet betalen, dan moet je er absoluut niet aan beginnen.
RB 68
RB 68
  • 0
Idd en de meeste mensen zijn niet zo handig dus die moeten het laten doen, als je dat dan gaat tellen heb je ook een leuke andere auto voor.
BillytheKid
BillytheKid
  • 2
Deze man heeft ook geen problemen gehad met de auto afgelopen 2 jaar, oftewel ook geen degelijk onderhoud laten uitvoeren in 2 jaar. Dat geld wat hij gespaard heeft om een andere auto te kunnen kopen, had hij ook kunnen investeren in deze. Dan had hij 2 duimpjes omhoog gekregen van Joep en ga zo door.
.
Hij heeft advies van Joep ten harte genomen en afscheid van genomen. Is waarschijnlijk ook het beste als je niet wilt investeren in een auto om versleten onderdelen te vervangen.
The Deer Hunter
The Deer Hunter
  • 0
Ik zou als ik deze auto met 250.000 had gekocht ook geen duizenden euro's meer investeren en de auto ook lekker weg doen. Na 3 ton en 12 jaar is deze auto economisch gezien gewoon niet meer interessant om geld aan uit te geven.
BillytheKid
BillytheKid
  • 1
Als een auto 250.000km heeft gereden, loont het niet meer? Vreemde redenering.
.
Als je een auto netjes onderhoud, wat hier dus niet gebeurt is, kan een auto prima een miljoen km's aan. Wil je deze ook zover laten komen, dan zal er veel achterstallig onderhoud ingehaald moeten worden.
.
Mensen die zeggen dat ze nooit 'problemen' met hun auto hebben gehad in afgelopen x jaar of x km's, dan weet ik dat deze mensen geen geld investeren cq degelijk onderhoud (laten) uitvoeren. Deze Alfa is daar weer een prachtig voorbeeld van ? .
GP73
GP73
  • 4
Ruim 5 jaar en 160k zelf met volle teugen van een Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDm uit 2011 mogen genieten. Deze in 2016 gekocht met 145k op de teller en hem naar de 300k gereden.. Wat een fijne auto was dit, en wat een positieve reacties kreeg ik door de jaren. HIj zag er dan ook bijzonder mooi uit in parelmoer wit met 18 inch Turbina velgen. Qua onderhoud had deze auto voldoende aan regulier onderhoud, alleen bij slijtage dingen laten vervangen. Nooit voor onaangename verassingen komen te staan. Ook een heerlijke auto om in op reis te gaan naar bv Italië.
Deze auto helaas moeten inruilen omdat we een ruimere auto nodig hadden. We rijden nu sinds ruim een jaar in een BMW (F30) 320d EDE. Ook een erg fijne auto waar we met veel plezier in rijden, maar het Alfa virus blijft kriebelen. Een Alfa Romeo Giulia was destijds echter helaas nog te ruim boven budget. Dat is echter debet aan het helaas wat minder consistente modellenbeleid van Alfa Romeo de laatste jaren.
XJ II
XJ II
  • 1
Same here. Ook Giuletta JTDm. Heerlijke pretmachine en altijd glimlach van oor tot oor. Best buy ever,
Anoniem
Anoniem
  • 4
Deze is inderdaad gewoon slecht onderhouden. Zelf een multiair met 256.000 Km op de teller en nu 7 jaar in bezit. Rijdt nog heerlijk en olieverbruik kent ze niet. Laatst wel de achter dempers laten vervangen. Die waren na 2,5 ton wel een beetje aan vervanging toe. Het kon nog wel, maar het Alfa gevoel was wel weg.
Moet ook wel zeggen dat die 16 inch velgen onder deze Alfa echt verschrikkelijk zijn. Zelf 18 inch en geen last van cuppen. Staan ook een stuk beter een een Giulietta. Hoop nog jaren met haar vooruit te kunnen ????
Job 7794558
Job 7794558
  • 1
Goed om te weten. Dan weet ik in ieder geval dat ik rond de 2 ton moet gaan opletten en mogelijk preventief de schokdempers ga vervangen.
s velthuis
s velthuis
  • 0
Bij 2 ton schokdempers vervangen kun je bijna niet meer preventief noemen. Het zijn gewoon slijtageonderdelen. Doorgaans laten mensen ze zitten tot de olie eruit komt, maar bij een distributieriem wacht je ook niet tot deze klapt. Natuurlijk, zo lang de dempers nog dempen mag je ze laten zitten. En iedere grote beurt die dingen vervangen is kapitaalvernietiging. Maar als je 2 ton hebt gereden en ook nog wel even met de auto wil doen, kan het geen kwaad. De nieuwe overleven de auto vermodelijk, dus waarom dan langer wachten?
Job 7794558
Job 7794558
  • 3
Zonde van deze auto. Ik rij de mijne nu anderhalf jaar met veel plezier. Wel de 170pk met 85k op de teller. Ik lees ook veel reviews dat mensen niet lekker zitten, maar ik zit juist heerlijk. Enkeltje Kroatië in 1 dag geen probleem, lekker fris uitgestapt.
Hij is wel wat rumoeriger dan mijn vorige auto, maar dat wist ik bij aankoop. Voor zijn uiterlijk en rij-eigenschappen is hem dat vergeven.
Ik hoop maar dat mijn garagist mij eerlijk op de hoogte brengt van preventief onderhoud wat nodig is want dat gaat die dan zeker krijgen. En dan op naar de 3 ton.
Ragnar Lodbrok
Ragnar Lodbrok
  • 2
Matige prestatie van deze Alfa. Aan de andere kant, meer dan 300 k is netjes. Met wat meer aandacht en onderhoud had de alfa er beter voor kunnen staan.
Carpe
Carpe
  • 2
Dat hoge olieverbruik, dat komt toch niet door slecht onderhoud? Ik denk dat de eigenaar juist slim gehandeld heeft door niet te veel te investeren in schokdempers een dergelijke.
GT1986
GT1986
  • 0
Kan zeker wel hoor, denk aan het niet-tijdig wisselen van de motorolie. Teveel condens in de (te oude) olie leidt tot verminderde smering en dus slijtage.
Carpe
Carpe
  • 0
Kan zeker wel hoor, denk aan het niet-tijdig wisselen van de motorolie. Teveel condens in de (te oude) olie leidt tot verminderde smering en dus slijtage.
De auto heeft altijd zijn beurtjes gehad, toch?
The Deer Hunter
The Deer Hunter
  • 0
Dat zegt toch helemaal niets? Als een motor een te laag oliepeil heeft gehad dan kan dergelijke schade ontstaan.
Carpe
Carpe
  • 1
Dat zegt toch helemaal niets? Als een motor een te laag oliepeil heeft gehad dan kan dergelijke schade ontstaan.
wie zegt dat deze meneer met te laag olierijk heeft gereden?
BillytheKid
BillytheKid
  • 0
Wie zegt dat deze m'ner ooit olie heeft gecontroleerd Hij wordt toch 'dealer' onderhouden?
Carpe
Carpe
  • 0
Wie zegt dat deze m'ner ooit olie heeft gecontroleerd Hij wordt toch 'dealer' onderhouden?
Precies! Door slechte schokdempers gaat je motor niet kapot. En of je ze nu vervangt of een jaar eerder, qua kosten maakt het naar weinig uit. Het zorgt in dit geval niet voor gevolgschade. Wel voor uitstel.
JM GP
JM GP
  • 4
Grappig om te lezen dat veel mensen het op nemen voor de kwaliteit van de Giulietta, bij andere klokje rond lees ik wel eens wat anders.
Ik vind het als Giulietta liefhebber wel jammer om te horen dat dit exemplaar niet top meer is. Mijn eigen ervaring is dat het fijne en betrouwbare auto’s zijn al heb ik dan wel alleen ervaring met Giulietta van nog geen 4 jaar oud en niet meer dan 180.000 op de klok.
De facelift is beter dan de prefacelift, niet alleen de stoelen maar ook de multi media vind ik. Over de stoelen, ik zit er goed in. Maar wanneer je wat groter en langer bent kan ik mij best voorstellen dat stoelen van een Volvo of een Duitse auto beter zitten. In vergelijking met andere merken zijn de stoelen wat kort en laag
MaxO
MaxO
  • 2
"Grappig om te lezen dat veel mensen het op nemen voor de kwaliteit van de Giulietta, bij andere klokje rond lees ik wel eens wat anders."
Sterker nog, wanneer het een Volkswagen zou betreffen hadden we minimaal 200+ voorspelbare en kinderachtige reacties....
Ik gun de Alfa liefhebbers hun feestje ook al vraag ik mij af of deze auto wel zo'n feest is....
Sharknose BMW
Sharknose BMW
  • 1
Dit is gewoon verwaarlozing en financiële gemakzucht.
Kminne
Kminne
  • 1
Ik vind dit een van de lelijkste Alfa's allertijden. Dat mensen daar zo lang mee kunnen rijden is mij een raadsel. Ik zou al 3x overleden zijn van schaamte.
Stradale
Stradale
  • 5
Volgens mij had de monteur een slechte nacht achter de rug. Zijn zwaar bevooroordeelde opmerkingen slaan nl. helemaal nergens op en maar door blijven zaniken over de schokbrekers. Ik heb 10 jaar geleden een nieuwe Giulietta gekocht, en nu rijdt mijn zoon erin. Een heel betrouwbare Alfa, erg fijne motor (na chiptuning) en stuurt nog steeds bovengemiddeld scherp. Deze heeft ieder jaar zijn onderhoudsbeurt gehad bij de dealer en de kosten waren goed te overzien. Slechts 1x een écht probleem gehad, en dat was een kapotte mulitair module.
Al met al een zeer solide auto, maar zoals bij iedere auto moet je hem wel goed blijven onderhouden, en zaken die eraan komen moet je meteen aanpakken. Dat is bij de Giulietta in het filmpje dus niet gebeurt, en dat is jammer. Wel de centen om een auto te kopen, maar niet om hem te onderhouden.
GVF EXE
GVF EXE
  • 2
Waarom rijden mensen zolang door met rotte schokdempers? Nooit begrepen.
Ruttie85
Ruttie85
  • 1
Omdat onze regering de automobilist gebruikt als melkkoe om de begroting dicht te krijgen waarbij de vaste lasten al torenhoog zijn. Als je daarnaast een reparatie van 600-800 euro moet ophoesten is dat geen kattenpis. (Ik moet daar een week of anderhalf voor werken..)
Carpe
Carpe
  • 1
Omdat ze het niet merken.
s velthuis
s velthuis
  • 0
Dat is precies het probleem. Schokdempers slijten geleidelijk, de bestuurder went mee. Mensen hebben het gewoon niet in de gaten. En vergeet niet: 99% van de mensheid rijdt zoals deze mensen. Een auto is gewoon een stuk blik dat je van a naar b brengt. Dat percentage groeit nog steeds trouwens.
Bimmert
Bimmert
  • 0
Klopt, je went mee. Nieuwe schokdempers geven je dan een nieuwe auto.
opabenz
opabenz
  • 0
Eens. Preventief onderhoud zoals periodiek vervangen remvloeistof , verstuivers testen/reinigen, koelsysteem doorspoelen, airco service, automatische versnellingsbak spoelen, schokdempers testen, EGR reinigen, motor flush, ect. Behoud van je auto maar bij een onderhoudsbeurt vaak overgeslagen, is mijn ervaring.
onnaj
onnaj
  • 0
Vraag me af wat ze met deze T-Jet hebben gedaan. Die blokken zijn echt onverwoestbaar en al helemaal met gewoon de standaard 120 pk. Af-fabriek wordt de sterkste versie van de T-Jet (weliswaar met een andere turbo e.d.) met dezelfde zuigers, drijfstangen, krukas etc geleverd met 190 pk en ook dan blijven ze echt heel lang heel.
Had eerst een Punto T-Jet met 170.000 km op de teller en die verbruikte geen drup, maar ook mijn Lancia Delta III T-Jet met 155 pk standaard (nu 170-175) verbruikt echt helemaal geen olie tussen de beurten.
Ze worden vaak getuned tot 230-240 pk op dezelfde internals en ook dan blijft het super lang heel.
Wel mooi om te horen dat roest niet optreedt en veel andere onderdelen ook nog gewoon prima zijn.
Merk aan mijn Lancia Delta dat Fiat (FCA) kwalitatief echt wel een sprong heeft gemaakt en ook de Grande Punto was echt mega betrouwbaar.
Hboef
Hboef
  • 1
Een hautaine en nogal vooringenomen houding van Joep wat mij betreft.
De motor gaat over 10k km stuk omdat de eigenaar aangeeft dat het olieverbruik sterk is gestegen….
Is dat werkelijk zo? Zit er olie in de koelvloeistof? Rookt de motor? Het moet toch ergens blijven als er geen forse uitwendige lekkages zijn.
Helaas horen we dat niet van Joep terwijl zoiets in no time vast te stellen is.
Een paar schokdempers vervangen, is dat naast de gecupte banden het enige wat mankeert aan het onderstel of zijn er nog versleten rubbers/manchetten?
We krijgen het helaas wederom niet te zien.
Ik heb het vermoeden dat Joep niks heeft met Alfa Romeo (zijn goed recht) en deze auto zonder gedegen onderzoek het liefst op het autokerkhof ziet verdwijnen.
Ik zou in ieder geval meer onderzoek doen aan de motor (en een keer goede kwaliteit olie geven). Als dat meevalt dat zijn een set achterbanden en schokdempers geen gekke investering in een verder nette en roestvrije auto.
marathon
marathon
  • 0
Staat te koop op MP: rijdt en schakelt perfect.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.