Alfa Romeo Giulietta 1.4 T – 2010 – 320.587 km - Klokje Rond
Jammer van de doodsratel
104 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Het heeft even geduurd, maar deze week maakt de Alfa Romeo Giulietta voor het eerst zijn opwachting in Klokje Rond. We vonden een exemplaar van het allereerste bouwjaar met een forse hoeveelheid kilometers. Dat is een mooie kans om eens te zien hoe zo’n Alfa zich door de jaren heenslaat.
Tien jaar lang is de Alfa Romeo Giulietta in productie geweest. In al die jaren is er gek genoeg nooit een langsgekomen in Klokje Rond. Maar deze week hebben we beet. Jelle Nijdam meldt zich met zijn 120 pk 1.4 Turbo. “Twee jaar geleden was het de goedkoopste op Marktplaats. Toen had hij al een flinke kilometerstand, maar ik heb er nog ruim 50.000 aan toegevoegd. Voor mijn werk reed ik van Utrecht naar Den Bosch, dat tikt wel lekker aan. Inmiddels werk ik in Amersfoort, dus ik ben veel minder gaan rijden. Waarom een Giulietta? Ik wilde graag iets anders rijden dan bijvoorbeeld een Volkswagen Golf.”
Tijdens de vele kilometers is de Alfa een trouw vervoermiddel gebleken. “Hij heeft maar weinig last van Alfaritus. Van roest heb ik nooit iets gemerkt en ook de elektronica is betrouwbaar. Alleen de draadboom bij de achterklep levert nog weleens problemen op. Dan gaat bijvoorbeeld bij het remmen ook het achteruitrijlicht branden. Ik heb dat zelf al een paar keer gefikst en nu zit die draadboom vast met krimpkousjes. Maar dat is ook het enige noemenswaardige gebrek geweest. Vandaag ben ik vooral benieuwd hoe de onderkant eruitziet. Ooit heb ik hem op de brug gehad om de achterremmen te vernieuwen maar stom genoeg heb ik toen helemaal niet op de staat van de bodem gelet.”
OP ÉÉN KANTJE
Binnenkort gaat de Alfa waarschijnlijk op de schopstoel bij Jelle. “Aan het einde van het jaar krijgt mijn vriendin een leaseauto, vandaar. En ik ben benieuwd hoe lang mijn Alfa nog betrouwbaar blijft. Ik werk als arts, dus het is wel belangrijk dat ik erop kan vertrouwen. Ik ben echt heel benieuwd naar de uitkomst van de keuring.”
Terug van zijn proefrit heeft keurmeester Joep Schuurman goed en slecht nieuws. “Alle punten die ik heb opgeschreven passen op één kantje, dus het is te overzien. Maar ik moet wel zeggen dat deze auto voelt als een oude dame. Het piept en kraakt en voelt allemaal wel heel erg soepel. En volgens mij is de dame ook een beetje incontinent. In elk geval rijdt de auto niet meer als een echte Alfa Romeo.” Joeps meest serieuze klacht luidt bijna meteen het einde van de auto in. “De motor klinkt helemaal niet goed. Als het toerental toeneemt tot zo’n 4.000, dan hoor je een flinke ratel. Ik denk dat er een zuiger aan het kantelen is. Dat is een teken dat de motor versleten is. Ik geef ’m nog tienduizend kilometer, dan is het wel afgelopen.”
Tja, met de aankondiging van de doodsratel weet Jelle meteen meer over de toekomstige betrouwbaarheid van zijn auto. “Het was mij al opgevallen dat ik sinds kort wel erg vaak olie moet bijvullen. Inmiddels moet er elke tweeduizend kilometer een halve liter bij.” En laat dat nou precies het signaal zijn dat het einde nadert. “Ik had het idee dat het lag aan een lekkage van de oliekoeler. Ik dacht dat het nog wel kon worden opgelost.”
AFGESTEMPELD
Toen Jelle de auto kocht, werd hij de derde eigenaar. Er zat een volledig afgestempeld boekje van de dealer bij. Zelf heeft hij de auto bij de dealer ook het nodige onderhoud laten geven. Niettemin komt Joep problemen tegen die hij wel vaker ziet bij door dealers onderhouden auto’s. “In al die jaren is er bijvoorbeeld niemand op het idee gekomen om er eens nieuwe schokdempers onder te zetten. Het onderstel is volledig versleten. De auto deint na en geeft geen feedback meer in het stuur.”
Joep komt heus wel sporen van onderhoud tegen. “Ik zie hier wat resten van een spray waarmee het kraken van rubbers is opgelost”, roept hij als hij met zijn lamp de onderdelen van de ophanging beschijnt. En verder is er, zoals vrijwel altijd, kritiek op de banden. “Tijdens het rijden merk je een enorm lawaai vanaf de achterbanden. Die zijn geweldig aan het cuppen. Dat is vreemd, omdat het Michelins zijn. Die doen dat niet gauw. Maar gezien de versleten schokdempers begrijp ik het toch wel. Daardoor is er onregelmatig wegcontact en daar gaan de banden raar van afslijten.”
Als de auto op de brug staat, is de vraag hoe het gaat met de roestvorming aan de onderzijde. Maar na twaalf jaar is er nog geen spat te ontdekken. Zonde dat de motor om zeep is en dat het onderstel is verwaarloosd. Anders had de Giulietta zeker nog een rondje meegekund. Gelukkig heeft Jelle gespaard voor iets anders. “Misschien koop ik een Giulietta van een recenter bouwjaar, of een BMW 1-serie. Natuurlijk is dit slecht nieuws, maar als je in een twaalf jaar oude auto rijdt met zo’n hoge kilometerstand, weet je natuurlijk dat die niet meer het eeuwige leven heeft.”
DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER
“De motor staat op instorten. Met de rest van alle slijtages rijdt hij nog wel even door, maar hij is knap versleten.”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Alfa Romeo |
---|---|
Model | Giulietta 1.4 Turbo 120 Distinctive |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 26.850 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.368 cc |
Maximaal vermogen | 88 kW / 120 pk bij 5.000 tpm |
Maximaal koppel | 206 Nm bij 1.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.351 mm / 1.798 mm / 1.465 mm |
Wielbasis | 2.634 mm |
Massa leeg | 1.255 kg |
Laadvermogen | 530 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.300 kg / 500 kg |
Banden | 205/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 195 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,4 s |
Brandstofverbruik | 6,4 l/100km |
CO2-uitstoot | 149 g/km |
Had je deze auto's al gezien?

Alfa Romeo Giulietta 1.4 T Exclusive QV Line + ALCANTARA + LM VELGEN + NAVI + KLIMA
- 2014
- 169.957 km

Alfa Romeo Giulietta 1.4 T Distinctive Clima Navigatie LED Goed Onderhouden! Inruil Mogelijk!
- 2012
- 182.879 km

Alfa Romeo Giulietta 1.7 TBi Quadrifoglio Verde, navi, leder,Airco/ECC, PDC, 18 inch LM
- 2010
- 173.220 km
Lezersreacties (104) (gesloten)
Mocht iemand hier de gelukkige zijn, succes!
Bron: Finnik.
(Waarschijnlijk rijdt deze auto over een paar jaar er één ton bij in een exportland
In andere afleveringen met "terminale" auto's druppelt er van alles in beeld, zie je continue totaal vergane ophangrubbers, lang overleden airco condensor, noem het maar op. Niets van dat alles hier.
Zonde....
Als je naar het verhaal van de keurmeester luistert is het spoedig R.I.P.
Het zou me wel benieuwen of er nu een andere motor in ligt....
Bron: Finnik.
25-6: nieuwe eigenaar (erkend) bedrijf
1-7: nieuwe eigenaar (erkend) bedrijf
7-7: geen problemen geconstateerd bij deze APK keuring.
Dat is wel heel weinig tijd om grote problemen op te lossen. Het kan natuurlijk zijn dat er genoeg donor auto's zijn en er in korte tijd een hoop werk aan is gedaan, maar ik zou deze APK niet zomaar vertrouwen.
idd. Zelf ook al eens meegemaakt. Verse APK op een net gekochte mx6. Thuis gekomen zat de remklauw linksachter zo vast, dat ik die alleen in beweging kreeg met een vuistje (zware hamer).
.
APK gaat over veiligheid en emissies. Niet over betrouwbaarheid.
R.I.P. mooie auto.
Praten we dan al meteen over ruilmotoren? Nieuwe zuigerveren? Ik begrijp Joep's verhaal niet zo goed.
De Carosserie en interieur zijn nog in goede staat. Jammer dat de motor niet best meer is,
en volgens Joep met zijn laatste kilometers bezig is.
De 1.4 T van Fiat heeft een goede reputatie op het gebied van betrouwbaarheid en duurzaamheid, dat zie je niet terug bij dit exemplaar. De eigenaar is verstandig en heeft wat anders gekocht.
Onlangs bij de Sud nog grapjes over Roesten op de Folder.
Maar die tijd ligt lang achter Alfa..
Jammer van deze.
Ik ben heel nieuwsgierig hoe deze Klokje rond eruit gezien had als het verhaal over een Audi, Mercedes of een Volkswagen product was gegaan.
@Joep van Carrec:
Jammer Joep dat je in mijn ogen niet helemaal onbevooroordeeld bent. Had je even beter ingelezen over de kwaliteit van een Giullietta.
Hoeveel van de reageerders heeft 320K op zijn Odo ?
.
Hij heeft advies van Joep ten harte genomen en afscheid van genomen. Is waarschijnlijk ook het beste als je niet wilt investeren in een auto om versleten onderdelen te vervangen.
.
Als je een auto netjes onderhoud, wat hier dus niet gebeurt is, kan een auto prima een miljoen km's aan. Wil je deze ook zover laten komen, dan zal er veel achterstallig onderhoud ingehaald moeten worden.
.
Mensen die zeggen dat ze nooit 'problemen' met hun auto hebben gehad in afgelopen x jaar of x km's, dan weet ik dat deze mensen geen geld investeren cq degelijk onderhoud (laten) uitvoeren. Deze Alfa is daar weer een prachtig voorbeeld van ? .
Deze auto helaas moeten inruilen omdat we een ruimere auto nodig hadden. We rijden nu sinds ruim een jaar in een BMW (F30) 320d EDE. Ook een erg fijne auto waar we met veel plezier in rijden, maar het Alfa virus blijft kriebelen. Een Alfa Romeo Giulia was destijds echter helaas nog te ruim boven budget. Dat is echter debet aan het helaas wat minder consistente modellenbeleid van Alfa Romeo de laatste jaren.
Moet ook wel zeggen dat die 16 inch velgen onder deze Alfa echt verschrikkelijk zijn. Zelf 18 inch en geen last van cuppen. Staan ook een stuk beter een een Giulietta. Hoop nog jaren met haar vooruit te kunnen ????
Hij is wel wat rumoeriger dan mijn vorige auto, maar dat wist ik bij aankoop. Voor zijn uiterlijk en rij-eigenschappen is hem dat vergeven.
Ik hoop maar dat mijn garagist mij eerlijk op de hoogte brengt van preventief onderhoud wat nodig is want dat gaat die dan zeker krijgen. En dan op naar de 3 ton.
Ik vind het als Giulietta liefhebber wel jammer om te horen dat dit exemplaar niet top meer is. Mijn eigen ervaring is dat het fijne en betrouwbare auto’s zijn al heb ik dan wel alleen ervaring met Giulietta van nog geen 4 jaar oud en niet meer dan 180.000 op de klok.
De facelift is beter dan de prefacelift, niet alleen de stoelen maar ook de multi media vind ik. Over de stoelen, ik zit er goed in. Maar wanneer je wat groter en langer bent kan ik mij best voorstellen dat stoelen van een Volvo of een Duitse auto beter zitten. In vergelijking met andere merken zijn de stoelen wat kort en laag
Sterker nog, wanneer het een Volkswagen zou betreffen hadden we minimaal 200+ voorspelbare en kinderachtige reacties....
Ik gun de Alfa liefhebbers hun feestje ook al vraag ik mij af of deze auto wel zo'n feest is....
Al met al een zeer solide auto, maar zoals bij iedere auto moet je hem wel goed blijven onderhouden, en zaken die eraan komen moet je meteen aanpakken. Dat is bij de Giulietta in het filmpje dus niet gebeurt, en dat is jammer. Wel de centen om een auto te kopen, maar niet om hem te onderhouden.
Had eerst een Punto T-Jet met 170.000 km op de teller en die verbruikte geen drup, maar ook mijn Lancia Delta III T-Jet met 155 pk standaard (nu 170-175) verbruikt echt helemaal geen olie tussen de beurten.
Ze worden vaak getuned tot 230-240 pk op dezelfde internals en ook dan blijft het super lang heel.
Wel mooi om te horen dat roest niet optreedt en veel andere onderdelen ook nog gewoon prima zijn.
Merk aan mijn Lancia Delta dat Fiat (FCA) kwalitatief echt wel een sprong heeft gemaakt en ook de Grande Punto was echt mega betrouwbaar.
De motor gaat over 10k km stuk omdat de eigenaar aangeeft dat het olieverbruik sterk is gestegen….
Is dat werkelijk zo? Zit er olie in de koelvloeistof? Rookt de motor? Het moet toch ergens blijven als er geen forse uitwendige lekkages zijn.
Helaas horen we dat niet van Joep terwijl zoiets in no time vast te stellen is.
Een paar schokdempers vervangen, is dat naast de gecupte banden het enige wat mankeert aan het onderstel of zijn er nog versleten rubbers/manchetten?
We krijgen het helaas wederom niet te zien.
Ik heb het vermoeden dat Joep niks heeft met Alfa Romeo (zijn goed recht) en deze auto zonder gedegen onderzoek het liefst op het autokerkhof ziet verdwijnen.
Ik zou in ieder geval meer onderzoek doen aan de motor (en een keer goede kwaliteit olie geven). Als dat meevalt dat zijn een set achterbanden en schokdempers geen gekke investering in een verder nette en roestvrije auto.
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.