Test: Alfa Romeo 147 & GT JTD Q2 (2007)

Grip op de zaak

Alfa Romeo 147 Q2
Alfa Romeo 147 Q2Alfa Romeo 147 Q2Alfa Romeo GT Q2Alfa Romeo GT Q2Alfa Romeo 147 Q2
AutoWeek 47 2006
AutoWeek 47 2006

Je leest het in AutoWeek 47 2006

Natuurlijk is het leuk om een krachtige diesel in je voorwielaangedreven auto te hebben, maar schaatsende voorwielen, heftige ESP-ingrepen en een trekkend stuur bij enthousiast gas geven zijn minder prettig. Alfa claimt de remedie te hebben gevonden met Q2, een zelfsperrend differentieel.

Automotoren, en dan met namende de diesel drinkende varianten, worden steeds krachtiger. Waar je jezelf vroeger met 70 pk in een compacte auto met dieselmotor al gelukkig mocht prijzen, is tegenwoordig 150 pk heel normaal voor een zelfontbrander in de klasse van de compacte middenklassers. Dat is op zich natuurlijk een ontwikkeling die we vooral toejuichen, maar de voortschrijdende techniek brengt ook nadelen met zich mee. Want hoe breng je al dat geweld over op de voorwielen? Da's immers, even afgezien van de achterwielaangedreven BMW 1-serie, nog altijd de norm in het segment van de compacte middenklassers. En die voorwielaandrijvers krijgen het Spaans benauwd van al die pk's en vooral newtonmeters. Tuurlijk, je hebt in de meeste gevallen ESP aan boord dat het teveel aan vermogen keurig bijregelt, maar wat heb je aan een sterke motor als een groot deel van de power wordt afgeremd op het moment dat je die wil benutten? Dan heb je toch een beetje de wet van de remmende voorsprong. Alfa Romeo denkt het antwoord op dit dilemma te hebben gevonden, en introduceert het Q2-systeem op de 147 en de GT met 150 pk sterke JTD-motor.

Snaarstrak

Alfa Romeo claimt met Q2, waarbij de 'Q' staat voor tractie en de 2 voor het aantal aangedreven wielen, de voordelen van voorwielaandrijving en vierwielaandrijving te combineren. Het vergroot de tractie, maar zonder het extra gewicht en de hoge meerprijs die een 4x4-systeem met zich meebrengt. Basis van de Q2-techniek is een mechanisch sperdifferentieel van het Torsen B-type. Dit differentieel verdeelt het koppel continu tussen de voorwielen, en houdt daarmee rekening met de rijstijl en het type wegdek. Als het ene wiel grip dreigt te verliezen, wordt een deel van het vermogen doorgegeven aan het andere voorwiel, waardoor de auto keurig op koers blijft. Op Alfa's testbaan in het Noord-Italiaanse Balocco kunnen we de 147 en GT met dit systeem testen, en het maakt al snel indruk. Ook in de krappe bochten van het circuit blijven de Alfa's snaarstrak de ingeslagen koers volgen, in plaats van rechtdoor te schuiven zoals voorwielaandrijvers in het grensbereik willen doen. Je moet het wel heel bont maken om het lampje van de stabiliteitsregeling te laten oplichten. Het Q2-systeem geeft een gevoel van veiligheid en draagt beslist ook bij aan het rijplezier, want je kunt veel harder een bocht door dan met een auto die constant door z'n ESP op de vingers wordt getikt. We kunnen halverwege een krappe bocht rustig vol op het gas gaan staan, Q2 zorgt inderdaad voor een prima tractie. Wat bovendien erg prettig is, is het gebrek aan aandrijfinvloeden in het stuur. Waar een dergelijk sterk gemotoriseerde voorwielaandrijver normaliter de neiging heeft te gaan 'schaatsen' en met z'n stuur begint te trekken, komen de Q2-Alfa's zonder problemen van hun plek, en blijft de besturing harmonieus aanvoelen. En da's toch knap in een auto waarbij de voorwielen op de piek van de koppelkromme maar liefst 305 Nm te verwerken krijgen.

Veilig gevoel

Het Q2-systeem tilt de sowieso al goede wegligging van zowel de 147 en GT naar een hoger plan. Je kunt met deze Alfa's zonder drama door bochten jagen, ondanks de zware dieselmotor in de neus. Zodra bij het iets te enthousiast insturen van een bocht het binnenste wiel tractie dreigt te verliezen, wordt het koppel deels razend snel aan het buitenste wiel doorgegeven, waardoor onderstuur slechts in extreme gevallen optreedt. De stabiliteitsregeling, Alfa noemt het VDC, kan hierdoor op de achtergrond blijven, waardoor er geen storende remingrepen zijn. Ook bij een kletsnat stuk op Alfa's testcircuit kunnen we met hoge snelheid door de bochten denderen, en op dat vlak lijkt de Q2 qua stabiliteit en tractie nauwelijks onder te doen voor vierwielaandrijving. Het geeft een veilig gevoel. En natte wegen treffen we met name in ons land immers regelmatig aan. Onder dat soort omstandigheden biedt het sperdifferentieel echt een stukje extra veiligheid, want je houdt langer de controle over de auto. Overigens is het niet zo dat je alleen profijt van het systeem hebt bij het accelereren, ook bij plotseling gas loslaten in een bocht helpt het om de auto op koers te houden. Tijdens onze testrit op Balocco raken we danig onder de indruk van de capaciteiten van dit toch relatief eenvoudige stukje mechaniek. Eigenlijk zou elke sterke voorwielaandrijver dit gewoon aan boord moeten hebben, zodat je het motorvermogen tenminste ook werkelijk kunt benutten.

Alleen met JTD-motor

Zowel de 147 als GT wordt vanaf januari volgend jaar verkrijgbaar met het Q2-systeem. Voorlopig is het sperdifferentieel alleen leverbaar in combinatie met de 150 pk sterke 1,9-liter JTD-motor, maar we verwachten dat andere varianten zullen volgen. In de loop van volgend jaar introduceert Alfa Romeo ook een sterkere variant van de JTD-motor, die zo'n 175 pk gaat leveren, en die zal uiteraard ook worden aangeboden met het Q2-systeem. Tegen die tijd krijgt bovendien de GT een facelift, met nieuwe, sterkere benzinemotoren. En dan komt dit systeem natuurlijk ook mooi tot zijn recht. Eigenlijk is het vreemd dat Alfa de 240 pk sterke GT V6 en de 147 GTA met z'n 250 pk sterke zespitter niet per direct standaard van het sperdifferentieel voorziet, want als er auto's zijn die hierom schreeuwen, dan zijn het toch wel deze twee krachtpatsers.

Blingbling

Het is nog niet bekend wat het Q2-systeem gaat kosten op de 147 en GT, maar de importeur noemt voor beide modellen een richtprijs van zo'n E 1.500. Daarvoor krijg je echter niet alleen maar het sperdifferentieel. Aan de buitenkant onderscheiden de modellen zich bijvoorbeeld door een satijnkleurige afwerking van de luchtinlaat, grille en spiegelkappen. Staat best goed, hoewel de spiegels voor sommigen wellicht iets te blingbling zijn voor dergelijke auto's. Kwestie van smaak. Verder heeft de Q2 speciale lichtmetalen wielen (17 inch bij de 147 en 18 inch groot bij de GT) en een verlaagd onderstel. Subtiele details, waarmee de kenner de modellen echter wel weet te onderscheiden. Met name de nieuwe wielen doen de Alfa's goed, ze liggen met hun als spinnenpoten ogende spaken bijzonder prettig op het netvlies. Binnenin krijgen beide Q2's fraaie wijzerplaten met rode schaalverdeling, een stuur en pookknop die met zwart leer en rode stiksels zijn afgewerkt, Q2-instaplijsten en aluminium pedalen. Optioneel is zwartleren bekleding met dezelfde rode stiksels te bestellen. De genoemde extra's maken een hoop goed van de meerprijs. Alle Alfa's 147 van modeljaar 2007 krijgen overigens een nieuwe grille mee, à la 159 en Brera, en een extra chromen strip in de voorbumper. Voor de 147 is zo'n facelift geen overbodige luxe, want de belangstelling voor het model loopt duidelijk achteruit. En hoewel de compacte Alfa al sinds 2000 op de markt is, moet-ie nog wel even mee, want een opvolger staat pas halverwege 2009 op de planning. Eerst is het begin 2008 de beurt aan de kleine Junior, op basis van de Grande Punto. Op leeftijd of niet, de 147 oogt nog steeds goed en gezien de extra veiligheid en rijplezier die het Q2-systeem biedt, kunnen we dan ook maar één raad geven voor als u een 147 of GT met JTD-motor koopt: meebestellen, dat Q2-pakket.