Alfa Romeo 147 GTA (2003)
Gassen, gieren, brullen
De 147 GTA heeft een dikke 3.2 V6 met 250 pk onder de kap! Dat doet de liefhebber watertanden, maar monteurs krijgen het benauwd. Je zult maar aan deze auto moeten sleutelen. Alle beschikbare ruimte onder de motorkap is opgevuld. Het V6-blok van de 147 is een juweeltje om te zien. In de verchroomde spruitstukken kun je je haren kammen. Zo hoort het! Dat er met de GTA iets bijzonders aan de hand is, ziet iedereen. De sexy heupen, de forse achterbumper met grote zwarte 'gaten' en de priemende dubbele uitlaat schreeuwen het uit dat deze 147 hard kan. Dat doet ook de voorkant: een gigantische voorbumper met het nodige gaaswerk. Lekker smoeltje en ook nog een fraaie bilpartij. Wat wil je nog meer als liefhebber? Nou, de GTA mag nog wel op 18-inchwielen gezet worden.
Met beleid
Het is erg leuk om met een 147 op de Autobahn Duitsers met dikke BMW's en Mercedessen te grazen te nemen. En met de top van 246 km/h zit het wel snor! Medeweggebruikers weten de GTA te waarderen. Zelfs nuchtere Nederlandse automobilisten ontlokt de Alfa positieve reacties. Een V6 van Alfa klinkt altijd fantastisch, maar dit GTA-blok is nog een tikkeltje opwindender. Vooral boven de 4.000 tpm produceert het een supergeluid, als een pure sportauto. De GTA is op zijn best in de hogere toerenregionen.
De V6 is gretig, maar ga je vol op het gas, dan levert dat erg veel wielspin op. In de tweede versnelling, ja zelfs in drie slaan de voorwielen graag door. Spectaculair, maar niet efficiënt. De Alfa heeft gewoon moeite om de 250 paarden op de weg te brengen. Zo'n beul van een V6 is dus niet zaligmakend. Door het zware blok is de 147 GTA behoorlijk onderstuurd. Wat wil die 3,2-liter graag naar de buitenkant van de bocht. Jammer dat de directe besturing niet meer gevoel biedt, je merkt niet goed wat de voorwielen doen.
Ook de zesbak van de Alfa moet je met beleid behandelen, om de pook bijvoorbeeld niet van vijf in vier te zetten in plaats van in zes. Wel voel je bij de Alfabak wat er allemaal in het mechaniek gebeurt. In de GTA passeer je de grens van 100 km/h al in de tweede versnelling. Maar de Italiaan betaalt op de tussensprints wel de tol voor die lange overbrengingsverhoudingen.
Entertainer
Het dashboard in de GTA oogt klassiek. Helaas is het stuur niet genoeg verstelbaar. Je kunt het onvoldoende naar je toehalen voor een lekkere zitpositie. In de Alfa hoef je niet bij te betalen voor leer. Bijzonder fraai zijn de ribbels, ook dat geeft het interieur een klassiek sportwagengevoel. De zetels zijn echter zo breed dat je met het portier dicht nauwelijks bij de draaiknop voor het verstellen van de leuning kunt. En bij snel bochtenwerk kun je best een steviger greep rond je dijen gebruiken.
Deze brulboei is de topper van alle hete hatchbacks. Heter kan bijna niet! Gassen, gieren, brullen, de kop boven deze test zegt het al. De sound, de uitstraling, het interieur, alles klopt. Ook in stilstand is het al een entertainer. Jammer dat de auto zoveel moeite heeft met tractie. Hoe spectaculair wielspin in de derde versnelling ook mag zijn, het maakt de auto wel langzamer. Alfa Romeo vraagt € 39.495 euro voor de 147 GTA. Maar dan heb je wel iets bijzonders...
Signalement
Merk | Alfa Romeo |
---|---|
Model | 147 3.2 V6 24V GTA |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 39.990 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 3.179 cc |
Maximaal vermogen | 184 kW / 250 pk bij 6.200 tpm |
Maximaal koppel | 300 Nm bij 4.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 63 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.213 mm / 1.764 mm / 1.412 mm |
Wielbasis | 2.546 mm |
Massa leeg | 1.335 kg |
Laadvermogen | 570 kg |
Banden | 225/45ZR17Prijzen |
Topsnelheid | 246 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,5 s (fabrieksopgave: 6,3 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 3,6 s / 4,7 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 6,4 s / 7,7 s |
Brandstofverbruik | 12,1 l/100km |
CO2-uitstoot | 287 g/km |
Lees ook
Golf R32, 147 GTA, Impreza WRX, deze heftige straatracers koop je voor €15.000
Alfa Romeo 147 GTA - Op de rollenbank
Volkswagen Golf R32 (2003) vs. Alfa Romeo 147 GTA (2003) - Dubbeltest dikke youngtimers met V6
Klokje Rond: Alfa Romeo 147 1.6 TS (2002) - 464.842 km
Test: Alfa Romeo 147 GTA - 147 1.9 JTD 16v
Lezersreacties (2) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.