Lexus RX 400h Executive (2005)

'Net-niet-helemaal...'

Lexus RX 400h Executive
Voor personenauto's is elektrische aandrijving niet nieuw. Toyota is echter de eerste die op grote schaal 'n hybridesysteem toepast. Nu in de Lexus RX 400h. Een zescilinder benzinemotor vormt de basis, die wordt ondersteund door twee elektromotoren.

De RX 400h is op enkele details na, optisch gelijk aan de RX 300. Bijzonder is de aandrijving: een 211 pk sterke 3,3-liter V6, die geassisteerd wordt door twee elektromotoren. Voorin een met 167 pk en op de plaats van het achterdifferentieel - die dus de achterwielen aandrijft - een met 68 pk. Het systeem levert maximaal 272 pk. Ook het interieur is vrijwel identiek aan dat van de 300. Het is van alle gemakken voorzien en naadloos afgewerkt. Maar de zitpositie is voor verbetering vatbaar. Je zit een beetje op de bok. Ook moet ons van het hart dat 't zilverkleurige, hardplastic van de middenconsole goedkoop oogt. Het 'net-niet-helemaalgevoel' wordt versterkt door de verschillende stijlen van de displays. Verder kun je de ventilatie niet uitsluitend op de voorruit zetten. Als je de airco gebruikt, blaast de luchtstroom op je voeten óf in je gezicht, want de middelste roosters zijn niet afsluitbaar. En wie heeft verzonnen dat het audiosysteem behalve een cd-speler ook een cassettespeler nodig heeft?


Accutest
De motorprestaties zijn indrukwekkend! Maar niet voor lang. Door de elektronisch geregelde, continu variabele transmissie en het bijbehorende monotone toerental, lijkt de acceleratie van de RX 400h niet sensationeel. Met nadruk op 'lijkt'. De sprint naar 100 km/h vergt slechts 8,1 seconden en de topsnelheid is 200 km/h. De CVT is ook tijdens de tussensprints goed bij de les. Maar wat gebeurt er als je langere tijd tegen het maximumpotentieel van de RX 400h aan zit? Als je met vier personen en volle bepakking over de Autobahn naar de wintersport knalt? We nemen de proef op de som. Binnen twintig kilometer is het accupakket zo goed als leeg. Het elektrische deel van het hybridesysteem laadt zichzelf voornamelijk op wanneer je snelheid mindert, door middel van 'n generator. Dus bij een zware rechtervoet is het vroeg of laat gedaan met de extra power. En die heb je niet zomaar terug door een keer van 't gas te gaan.
Ook over het verbruik hebben we dubbele gevoelens. Bind je een baksteen ónder het gaspedaal en een ei onder je rechtervoet, dan is RX 400h verrassend zuinig. Rijd je echter normaal mee met 't verkeer, dan haal je de 1 op 12,4 die Lexus opgeeft, niet. Wij kwamen niet verder dan 1 op 9,0. We vermoeden dat het te maken heeft met hoe je in stadsverkeer rijdt. Theoretisch kun je tot 50, 60 km/h volledig elektrisch rijden. In de praktijk haal je je dan de woede op de hals van de medeweggebruikers achter je, omdat je térgend langzaam moet accelereren om de V6 níet te activeren. Eenmaal op gang gaat het wel, maar welke stad in Nederland kun je doorkruisen met een constante 50 km/h.
Rijd je normaal rechtuit, dan is de Lexus een comfortabele reisgenoot. In bochten vermindert het plezier door het wollige, indirecte stuurgedrag en een flinke mate van rolneigingen van de koets. Bovendien speelt de beperkte vierwielaandrijving de Lexus parten. De achterwielen worden alleen aangedreven door de achterste elektromotor. De meeste paarden sleuren aan de voorwielen en dat is merkbaar aan de trekreacties in het stuur. De tractiecontrole moet vaak ingrijpen om de boel te beteugelen. Eigenlijk valt 'ie tegen, die hybride-Lexus.

Signalement

Merk Lexus
Model RX 400h Executive
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 66.500

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6, hybride
Cilinderinhoud 3.311 cc
Maximaal vermogen 200 kW / 272 pk bij 5.600 tpm
Maximaal koppel 288 Nm
Inhoud brandstoftank 65 l
Lengte / breedte / hoogte 4.755 mm / 1.845 mm / 1.670 mm
Wielbasis 2.715 mm
Massa leeg 1.975 kg
Laadvermogen 530 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.000 kg / 700 kg
Banden235/55R18Prijzen
Topsnelheid 200 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,1 s (fabrieksopgave: 7,6 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 3,8 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 5,9s
Brandstofverbruik 8,1 l/100km
CO2-uitstoot 192 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum