Seat Ibiza 1.9 TDi 130 pk Sport (2003)

Snel, maar sportief?

Seat Ibiza 1.9 TDi 130 pk Sport
De Ibiza 1.9 TDi 130 pk Sport lijkt niet zo'n sterke geldingsdrang te hebben. Je herkent 'm slechts aan de 16-inchwielen. Als hij stilstaat dan. In het verkeer heb je vrij snel in de gaten dat 'ie de vloer aanveegt met benzineauto's.

Wat zijn feitelijk de kenmerken van een sportieve auto? Of eigenlijk: mag er een dieselmotor onder de kap liggen? U weet wel, net als in vrachtwagens, bussen, shovels en tractoren. Het sportieve zit 'm bij auto's hoofdzakelijk in het model, de aankleding, de prestaties en het weggedrag. Toch draagt ook het motorgeluid z'n steentje bij. Dieselmotoren, hoe goed ook, kunnen deze akoestische genoegens niet schenken. Die moeten het hebben van hun koppel. De voorlopig snelste Seat Ibiza, een diesel inderdaad, levert maar liefst 310 Nm koppel!


Onthutsend gemak
Het starten van de Ibiza TDi is een aparte ervaring. Een koude TDi nagelt er namelijk lustig op los. Dat heeft zo zijn voordelen, want met zo'n braaf ronkend dieseltje verdenkt niemand je ervan een scheurneus te zijn. En zo voel je je ook niet in de Ibiza. De 130-pk dieselmotor maakt met onthutsend veel gemak in korte tijd heel veel tempo. De snelheidsmeter levert het bewijs, want als je afgaat op de toerenteller, lijkt het allemaal niet zo'n vaart te lopen. Schijn bedriegt!
De rappe Ibiza is voorzien van een zesbak, die zich prettig laat bedienen. Voor je het weet, tik je 'm in z'n zesde versnelling en raas je, met slechts 2.500 toeren per minuut op de teller, met een snelheid van maar liefst 150 km/h over de weg! Je moet goed oppassen dus, met deze vriend. In de tussenacceleraties toont de Ibiza TDi zijn ware kracht. De zesde versnelling begint eigenlijk pas boven de 100 km/h interessant te worden. Theoretisch loopt de snelste Ibiza dik 240 in zijn hoogste verzet. In de vijfde versnelling haal je het maximumtoerental niets eens, terwijl de snelheidsmeter dan al 210 aanwijst. Wat een kanon is deze Spaanse dieselaar!
Sturen doet hij fijn, de Ibiza voelt evenwichtig aan. Hij heeft de bestuurder geen uitdagende rijervaring te bieden en geeft minder kicks dan een pure GTI. De Seat Ibiza TDi 130 pk Sport is geen echte speelkameraad, hij is gewoon erg snel, zonder de bestuurder daarmee lastig te vallen.


Schreeuwerig
Het interieur van de Ibiza TDi Sport kenmerkt zich door sportstoelen en een setje extra meters. In tegenstelling tot de andere Ibiza's heeft deze versie een instrumentenpaneel met zes losse klokken. Compleet met volt- en motorolietemperatuurmeter. Bovendien zijn de klokken voorzien van ringen die dezelfde kleur dragen als de carrosserie. Geel in dit geval, en dus nogal schreeuwerig. Het stuur, de pookknop en de handremhendel zijn met leer bekleed. De rechterstoel is voorzien van het easy-entrysysteem van Seat, zodat instappen naar de achterbank aan die kant redelijk simpel verloopt. De stoelen bieden genoeg zijdelingse steun, maar ze staan in de laagste stand nog altijd te hoog. Als sportieve rijder wil je wat dichter bij het wegdek en lekker diep kunnen zitten. Maar dat is helaas niet mogelijk in de Seat.


Slim
Als extra is deze testauto voorzien van een navigatiesysteem en automatische airconditioning. Bij de Ibiza is dit één pakket, dat een extra investering van € 1.975 vergt. ESP (Elektronische stabiliteits-controle) is ook een optie. En wie circa 15.000 km per jaar rijdt, is met de Ibiza 1.9 TDi 130 pk goedkoper uit dan met menig kleiner autootje met GTI-aspiraties. Kijk, dan ben je toch slim bezig.

Signalement

Merk Seat
Model Ibiza 1.9 TDi 130pk Sport
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 21.995

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.896 cc
Maximaal vermogen 96 kW / 130 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 310 Nm bij 1.900 tpm
Inhoud brandstoftank 45 l
Lengte / breedte / hoogte 3.953 mm / 1.698 mm / 1.441 mm
Wielbasis 2.460 mm
Massa leeg 1.165 kg
Laadvermogen 526 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 600 kg
Banden205/45R16Prijzen
Topsnelheid 207 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,7 s (fabrieksopgave: 9,4 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 4,4 s / 6,1 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 7,4 s / 9,6 s
Brandstofverbruik 5,0 l/100km
CO2-uitstoot 136 g/km

PRIVATE LEASE Seat Ibiza

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum