Seat Mii 1.0 60pk Ecomotive by Mango (2015)

autoreview

Seat Mii
Seat MiiSeat MiiSeat MiiSeat MiiSeat MiiSeat MiiSeat MiiSeat MiiSeat MiiSeat MiiSeat MiiSeat MiiSeat MiiSeat MiiSeat MiiSeat MiiSeat MiiSeat MiiSeat MiiSeat MiiSeat MiiSeat Mii

Signalement

UitvoeringMii 1.0 60pk Ecomotive by Mango
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand laatst55.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Rijdt als een kart

Vorige auto was een Ibiza TDI diesel met 100PK. Vlot ding maar omdat ik minder km ging rijden kon diesel niet uit en er kwamen kosten aan ivm vervanging distributie, banden enz.

Bij Jan Kok in Zwolle (hele fijne garage overigens) gekeken naar wat anders en daar kwam ik de MII tegen. In eerste instantie wat sceptisch, MII is toch een tandje minder dan een Ibiza. Garage had geen probleem met het maken van een proefrit dus dat heb ik gedaan.
Wat opvalt is dat de auto stuurt als een kart, niet nerveus ofzo maar heel direct, in iedergeval directer dan de Ibiza. Ook is de MII behoorlijk stil, je hoort de motor natuurlijk maar niet irritant ofzo.

Verder valt op dat de motor begrenst is. Even het gaspedaal intrappen resulteert niet in een directe gasreactie, je merkt gewoon dat ie wel wil maar niet mag. Overigens is het geen traag bakkie, je kan prima meekomen met het verkeer maar je moet even weten om te gaan met de begrenzing. Rustig het gas wegtrappen gaat een stuk beter.

De MII is redelijk straf afgeveerd. Hobbels in de weg zijn voelbaar. Met name de achtervering wil wel eens "stuiteren" voor mijn gevoel.

Al met al viel de MII testrit niet tegen en heb ik hem in de private lease "aangeschaft". Ook heb ik voor de Mango uitvoering gekozen. Het is de beige uitvoering (geen room wit) geworden met zwarte aluminium velgen, sportieve alcantara leer stoelen en een schuifdak. Ook heeft deze standaard airco.

Private lease ben ik aangegaan voor 4 jaar en 10.000km per jaar. Inmiddels, na 2.5 jaar zit er 34.151 km op. In december 2018 ga ik de lease km stand laten aanpassen om te voorkomen dat ik een behoorlijk bedrag moet bijbetalen aan het einde van de lease termijn in 2019.

De stoelen zitten goed. Ik denk dat "goed" het beste past. Hij zit redelijk hoog, het is geen laagzitter en daarom stap je ook gemakkelijk in, zeker in de 4 deurs die ik heb.

Achterin kun je goed zitten, zeker als je niet al te lang bent. Ook in de kofferruimte kun je best 1 kratjes met boodschappen kwijt en dan is er nog ruimte over. Niks mis mee voor zo'n klein wagentje.

Ik heb er zowel langere stukken (150km aan 1 stuk) als kortere mee gereden.. Top snelheid is 165km/u (heeft mijn zoon uitgezocht). Wij rijden er behoorlijk vlot mee en doen absoluut niet mee aan het moderne rijden. Gemiddeld zit in aan 1 op 16. Kan veel zuiniger maar niet met onze rijstijl.

Hij rijdt nog steeds als in het begin, ik heb het idee dat ie wat vlotter is nu. Tot nu toe zijn alleen de remschijven voor vervangen, die waren al bij 20.000 km krom (trillen in het stuur bij remmen). Ik heb geen rekening gezien. Ook zat er een barst in mijn voorruit, ook die is vervangen. Kostte me wel € 60,--, volgens de garage staat dat in het lease contract. Zal wel weer in de kleine lettertjes hebben gestaan.

Ik kan slecht wennen aan dat stop/start systeem. In de stad met veel stoplichten vind ik dit irritant en zet ik het uit.

Wat ik ook irritant vind is dat het digitale klokje niet in beeld blijft, telkens komt de koelwater temperatuur in beeld. Ik kan dat niet vastzetten. Beetje muggezifterij maar je moet toch wat te zeuren hebben.

Mijn kids rijden er ook graag in. Ze vinden het een sportief wagentje. Natuurlijk klagen ze over dat begrenst zijn maar voor de rest prima bakkie. Smoelt ook lekker volgens zeggen.
Ook over de geluidskwaliteit van de standaard audio zijn ze erg tevreden. Ze gebruiken de aux poort in 9 van de 10 gevallen om mp3 vanaf de telefoon de koppelen aan de audio.

Tot nu toe voldoet ie aan de verwachtingen




Einde private Lease

  • 55.000 km

Vier jaar met veel plezier in de Seat MII gereden maar mijn private lease termijn van 4 jaar is ten einde dus ik moest hem inleveren.

Wat is er kapot gegaan? Eigenlijk niet veel, ik heb wat problemen met de remmen gehad. Die trilden nogal. Dat was rond de 30.000 km. Ik weet niet precies wat de garage heeft gedaan, misschien zijn er nieuwe schijven op gekomen, maar dat probleem was vlot opgelost en is niet teruggekomen.

Ik heb een ster in mijn voorruit gehad. In eerste instantie is getracht dat met hars ofzo op te lossen maar dat heeft niet lang geholpen. De ster werd een barst en de ruit is vervangen. Denk je dat met private lease alle reparaties zijn gedekt maar dat is toch niet zo. Moest 60 euro bij betalen. Stond natuurlijk weer ergens in de kleine lettertjes.

Wij hebben niet bepaald voorzichtig en economisch gereden met de MII. Ik wil niet zeggen dat ie gelijk met koude motor op zijn staart is getrapt maar aan dat economische rijden en snel overschakelen hebben wij niet meegedaan. Ik heb het niet exact bijgehouden maar gemiddeld heeft ie zo´n 1 op 16 gereden schat ik zo in. Natuurlijk zijn langere stukken wat zuiniger geweest en kortere hebben een wat dorstiger beeld opgeleverd maar dit is wel het gemiddelde geweest.

Door de jaren heen heeft de MII eigenlijk geen olie verbruikt.

Opvallend is dat de auto behoorlijk is stil is, ook boven de 120 km/u. Veel kleine auto´s maken daar nogal lawaai maar deze niet, op de snelweg kun je er prima mee rijden.

Persoonlijk vond ik stuurgedrag heerlijk, lekker scherp sturen met een korte draaicirkel. Stabiel op de snelweg en weinig last van zijwind.

Motorisch vond ik het erg jammer dat ie zo begrenst is. Als je het gas wegtrapt gebeurd er niet veel, hij houdt echt in. Als je het gas langzaam intrapt gaat het beter. Het is een beetje aanvoelen hoe die reageert. Ik wil niet zeggen dat ie traag is maar de manier waarop de motor is afgesteld doet afbreuk aan het autootje. Ik had hem wel eens willen rijden als ie niet begrenst zou zijn. Dezelfde motor maar dan met 90PK zit ook in de Ibiza heb ik gehoord.

Het schakelen was soms wat vaag, met name het in de achteruit zetten leverde wat problemen op. Ik heb er wel eens een opmerking over geplaatst maar dat is nooit opgelost.

Ik had er Vredestein banden onder, van die All Weather exemplaren. Toen ik de auto kreeg ze er gelijk onder laten zetten. Wat denk je, na 55.000 km zat er nog steeds 3mm profiel op de banden. Ongekend voor mij.

Hele fijne stoelen, zeker in deze uitvoering. Geluid uit de standaard radio ook niks mis mee.

De private lease periode ben ik aangegaan voor 10.000 km per jaar voor een periode van 4 jaar. Ik leverde hem in met 55.000 op de teller dus ik moest nog even een dikke 700 euro aftikken, dat weet je als je over de grens gaat.

Kortom, ik heb er heerlijk in gereden.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.