Renault Clio Estate TCe 90 Energy Expression (2013) #7
autoreview
Signalement
Uitvoering | Clio Estate TCe 90 Energy Expression |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 12 km |
KM-stand laatst | 247.000 km |
Goed gedaan Laurens van den Acker!
- 247.000 km
De aanleiding...
Na 10 jaar c.q. 230.000 km in onze steeds minder betrouwbare (en daardoor dure) Seat Ibiza was het tijd voor een frisse opvolger. Betaalbaar, fraai, praktisch en milieuvriendelijk moest hij zijn. Voor ons voldeed de Clio Estate daar aan.
De proefrit...
Op een zaterdagochtend in februari 2014 was het zover: we hadden een afspraak om een demo uit te proberen. Als je eromheen loopt vallen verschillende zaken positief op: de achterom doorlopende raampartij, de greeploze achterportieren, de uitgeklopte wielkasten en de details in hoogglans zwart en chrome. Dat heeft landgenoot Van den Acker mooi voor elkaar gekregen. De aandacht voor de vormgeving is ook in het interieur doorgezet. Het stuur kan over voldoende afstand axiaal en verticaal worden versteld, waarbij het zicht op de mooie klokken goed blijft. Eenmaal op pad blijkt de Clio slecht te overzien. Hij heeft forse dode hoeken, vooral bij de A- en C-stijlen. De buitenspiegels hebben ondanks hun flinke formaat een te klein blikveld om dat te compenseren. De binnenspiegel hangt in het midden van de voorruit, wat ook niet helpt. Maar die kleine ergernissen worden gecompenseerd door zijn rijgedrag. Dat is in eerste instantie comfortabel, maar blijkt verrassend sportief als je dat vraagt. Dat komt door de directe besturing en de progressieve vering. Daarnaast presteert hij voldoende en is hij redelijk stil. Hij is verder bijzonder praktisch. De achterbankdelen kunnen heel eenvoudig worden neergeklapt voor een vlakke laadvloer. Ook met de achterbank in positie is de bagageruimte royaal. De beenruimte op de achterbank, die best wat verder naar achteren geplaatst had kunnen worden, is helaas krap.
Spontane aanschaf...
In de showroom stond een nieuwe Clio Estate die, in tegenstelling tot de demo, geheel aan onze wensen voldeed. Hij heeft de kleur en opties die we wensen: rood metallic, zwart/alu 16" wielen, mistlampen, cruise control, radio/navigatie, parkeerhulp, etc. Die opties zitten in een paar gecombineerde pakketten. Zonder ziet de Expression (wat niet eens de basisversie is) er nogal treurig uit. Op papier kost deze Clio (incl. trekhaak) € 21.400, maar omdat de dealer hem in december 2013 op kenteken had gezet kon hij een mooie prijs maken. Na wat onderhandelen was hij voor € 17.000 de onze, incl. inruil (dagwaarde € 1000).
Het onderhoudsinterval bedraagt 30.000 km, meteen na aanschaf. Overigens stellen de garantie en mobiliteitsservice weinig voor. Verlengen na 2 jaar kan, maar is behoorlijk duur.
Toeters en bellen...
Er zit meer op dan we wensen maar ook weer minder.
Neem het R-link systeem. Daarmee kun je communiceren, navigeren, muziek luisteren, je rijstijl analyseren, apps downloaden etc. Een aantal van die gadgets had ik graag ingeruild voor actuelere kaarten, en dan graag van Europa i.p.v. slechts Benelux. Een kaartuitbreiding is te koop, maar vanwege de prijs heb ik de oude TomTom met kaarten van Europa er ingehangen. 6 jaar later (2020) heeft TomTom de geest gegeven en zijn kaarten van geheel Europa zeer betaalbaar geworden: hetzelfde kost nu € 100 minder.
Het geluid van het systeem, dat 4x35 W bass reflex speakers en afzonderlijke tweeters heeft, is volledig naar wens in te stellen. Je kunt je smartphone koppelen via blue tooth om te communiceren en je muziekcollectie te beluisteren. Het systeem heeft ook een USB- en Jack-ingang.
Fijn is dat een aantal van die functies aan het stuurwiel te bedienen is, net als de cruise control (met geheugenfunctie).
De automatische hellingrem is nieuw voor mij; dat werkt heel prettig. Wat verder goed werkt is de ruitontwaseming i.c.m. spiegelverwarming en achterwisser bij achteruitrijden in de regen. Veel is ook instelbaar via het multimediasysteem. Maar wat ik dan weer mis is tipstanden voor 1x ruit wissen, portierraam geheel openen en hoogteverstelling van de passagiersstoel.
Dat went allemaal wel, op 1 ding na: de verlichting. Wij vergeten nog regelmatig in het donker licht aan te doen, omdat de dashboardverlichting en (lelijke) dagrijverlichting de indruk geven dat het dimlicht aan is. Ik vind dat verkeerde zuinigheid, zeker voor een auto die voor van alles en nog wat veiligheidswaarschuwingen geeft. Overigens laat het systeem je tijdens het wegrijden een veiligheidswaarschuwing lezen. Door op o.k. te drukken krijg je beschikking over je scherm. Hoe veilig is dat!?
In de praktijk...
De proefrit wordt bevestigd! Hij heeft een heerlijk onderstel, dat tussen comfortabel en sportief in zit. Hij zakt bij belading, hard remmen of een snelle bocht niet snel in zijn veren. Het wegcontact en de koers zijn vrijwel onverstoorbaar. Wat daaraan bijdraagt is zijn directe besturing met een mooie snelheidsafhankelijke bekrachtiging. Remmen doet hij ook erg goed: prima doseerbaar en als het moet staat hij in weinig meters stil. Het koppelings- en gaspedaal werken ook erg fijn. Het schakelen gaat echter met een elastiekerig gevoel en met vrij lange slagen. Een automaat is alleen leverbaar op de minder zuinige 120 TCe en is niet de beste in zijn soort.
Het 90 pk driecilinder blokje klinkt lekker en presteert goed maar nooit flitsend. De turbo ondersteunt optimaal tussen 2500 en 4500 tpm, dus de schakelmomenten liggen redelijk vast (nadeel turbomotor). De eerste 2 versnellingen zijn kort genoeg om vlot weg te rijden, daarna maakt hij nogal grote stappen. De 3 is bruikbaar vanaf 30 km/u, de 4 vanaf 45 km/u, de 5 vanaf 65. Bij 120 km/u draait de krukas ca 3000 tpm.
Hij heeft een zuinige eco-stand die het vermogen merkbaar terugschroeft. Bij een soepele rijstijl op vlak terrein is dat geen beperking, maar met passagiers, bij haast of in de bergen komt hij dan tekort. Overigens kun je altijd beschikken over maximaal vermogen door de eco-knop in te drukken of het gaspedaal door de weerstand te trappen.
Tot slot 2 kritiekpuntjes: Ten eerste de lichtopbrengst, de halogeen dim- en mistlichten geven matig zicht. Ten tweede de bodemspeling, met name de voorzijde raakt regelmatig een parkeerstootblok dat voor de wielen is bedoeld.
De kwaliteit...
Het eerste tussentijdse mankement heeft zich voorgedaan bij 165.000 km en de beurten zijn ondertussen wat duurder doordat er af en toe iets moet worden vervangen. Dit mijn eerste auto die geen olie verbruikt (ik rijd altijd rustig warm).
Renault heeft een aantal luxe handigheidjes meegegeven, zoals gasveren voor de motorkap, kofferbakverlichting, veel opberg- en aflegmogelijkheden etc. Maar er zijn op afwerkingsniveau ook minpuntjes. Binnen enkele maanden na aanschaf had ik een losgelaten afdekkap van de accu (blijkt niet goed te passen), resonerende interieurdelen, diverse kras- en vlekgevoelige kunststoffen en rammels onder de auto (hitteschilden). Ondertussen is er van de schitterende rode metaallak weinig over. De lak is op de delen die veel licht vangen vaal en dof geworden, ondanks zorgvuldig wassen en nabehandelen. Daarnaast is de zitting van de bestuurdersstoel vrijwel versleten. Ook is de motor anders gaan klinken. Hij ratelt en giert ondertussen wat meer, maar de garage kan geen mankementen vinden en ik herken het ook bij andere niet meer nieuwe 90 Tce Renaults.
1 op 30!
Een aantal hulpmiddelen moet hem zuinig maken: efficiënt motorblok, eco-knop, start-stop systeem, terugwinnen van remenergie, een grille die automatisch sluit, banden met lage rolweerstand en de lange 5e versnelling. En dat werkt. De fabrieksopgave van 4,5 l/100 km is haalbaar met een rustige en anticiperende rijstijl. Doe je echt je best dan haal je bijna 30 km uit een liter E5 (foto 5)! Maar een haastige snelwegrit laat zien dat de motor dan hard moet werken. Dan gaat het verbruik richting 6,0, net als bij korte ritjes. Sinds de snelheidsbeperking van 100 km/u is ons gemiddelde verbruik gedaald van 5,0 naar 4,8.
110.000 km met een bandenset!
Na 191.000 km heb ik de winterset verkocht en de zomerset laten vervangen door een 4 seizoenen-set (Hankook 750 4S2 195/55x16). De zomerset heeft ruim 110.000 km gelopen! De Hankook voorbanden hebben het 56.000 km volgehouden, niet slecht voor een 4 seizoenenband.
Zou ik weer een Renault kopen?
Op basis van de ervaringen zeker, maar op basis van het huidige aanbod niet. Ik vind ze te duur en niet mooi.
De Renault-dealer (Arendauto) waar ik hem heb aangeschaft heeft jaarlijks onderhoud gedaan volgens het schema: aardige lui en een prima prijs-kwaliteit verhouding. Ze zijn 2x overgenomen (door Stern resp. Hedin). Sindsdien zijn ze alleen te bereiken via een website-planner of een externe telefooncentrale (die na een lange wachttijd geen vragen kan beantwoorden en ook niet wil doorverbinden). December 2023 ben ik daarom naar een andere Renault-dealer gegaan. Ook dat was niet voor herhaling vatbaar. Op de factuur stond vrijwel niets, het afwijkende motorgeluid heeft geen aandacht gehad en hij verloor olie. De ANWB heeft in een garage op de brug het oliefilter juist gemonteerd.
Een overzicht (incl. huurauto. excl. banden):
Mei 2015, 23.000 km: A+B beurt, € 249.
Mei 2016, 45.000 km: A+B beurt, € 249.
April 2017, 68.000 km: A+B beurt, bougies, remvloeist, € 419.
Februari 2018, 89.000 km: A+B beurt + APK, € 348.
Maart 2019, 111.000 km: A+B, bougies, koelsys repa, € 531.
Januari 2020, 130.000 km: B beurt + APK, multiriem, remschijven en blokken, navi-uitbreiding, € 890.
Januari 2021, 149.000 km: A+B beurt, APK (vergissing), dynamo (incl. multiriem), accu, koelvloeistof, 2 knipperlichten (wit geworden), ruitenwissers, € 1429.
Oktober 2021, 165.000 km: defecte bediening verlichting, € 249.
Januari 2022, 173.000 km: A+B beurt, bougies, luchtfilter, € 506.
December 2022, 197.000 km: A-beurt, APK, remvloeist, interieurfilter, dim- en stadslichten, kentekenplaat (parkeerschade), € 387.
December 2023, 218.000 km: servicebeurt + APK, € 216.
Januari 2025, 247.000 km: APK + bougies, olie en filter, voorbanden, voorremmen, remvloeistof, multiriemen, airco, ruitenwissers, etc, € 1863.
Na 247.000 km...
De Clio Estate TCe 90 Expression blijft fraai, praktisch, comfortabel, zuinig en rijdt nog steeds goed. De onderhoudskosten en betrouwbaarheid vallen mee, zelfs nu er meer dan 2 ton op de teller staat. Daarbij hoort uiteraard wat slijtage aan techniek, in- en exterieur. De echte minpunten zijn: matige lichtopbrengst, weinig beenruimte achterin, rammels onderstel en interieur.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.