Zonder vrachtwagenrijbewijs met 7.000 kg rijden kan al heel lang

Dankzij de BE-Combi

BE-combi

Deze week is er veel te doen om een geplande aanpassing van de rijbewijsregels, die het mogelijk maakt om met elektrische voertuigen tot 4.250 kg op pad te gaan met een B-rijbewijs. Maar wist je dat het al heel lang mogelijk is om zonder vrachtwagenrijbewijs met tot wel 7.000 kg de weg op te gaan, zelfs met een dieselmotor?

Jawel: je mag in Nederland legaal met een voertuig van zeven ton de weg op, zónder vrachtwagenrijbewijs. Nu niet meteen je Renault Kangoo tot het dak gaan volstapelen met stoeptegels, want er zijn voorwaarden. Zo hoef je weliswaar niet over een C1- of C-rijbewijs te beschikken, maar wel over een BE-rijbewijs. Hebben we het dan over aanhangers? Ja, maar toch ook nee. Bij de zogenaamde BE-combi gaat het formeel om een aanhanger, maar merk je daar informeel bar weinig van. Dit ‘loophole-voertuig’ lijkt sterk op een reguliere bakwagen en is dus een grote bestelbus (Crafter, Master, Sprinter enz.) met een hoge, kubus-achtige opbouw en een laadklep achterop. Die 'kubus' scharniert niet ten opzichte van het trekkende voertuig en is daar dus vast aan verbonden, maar heeft wel zijn eigen as en kan indien gewenst worden losgekoppeld.

BE-combi

De bak kan eraf, maar dat hoeft natuurlijk niet.

Dat maakt de grote opbouw feitelijk een oplegger en daar zit de grap van deze slimme oplossing, want zo’n oplegger wordt wel gezien als aanhanger en mag dus zelfs met een in of na 2013 behaald BE-rijbewijs 3.500 kg wegen. Het deel dat op het trekkende voertuig (het ‘busje’) rust, kan volgens BE-combi.nl worden gerekend als het laadvermogen van die auto. Het geheel mag dus 7.000 kg wegen (3.500 voor het trekkende voertuig en 3.500 voor de ‘aanhanger’). Het precieze laadvermogen hangt onder meer af van het gekozen trekvoertuig, maar ligt naar verluidt al snel tussen 2.500 en 3.000 kg. Toch een pak meer dan de 500 tot 750 kg die een reguliere bakwagen zonder zo’n constructie formeel nog mag verstouwen! Het laadvolume mag er ook zijn: deze ‘bakken’ zijn tot wel 5,20 meter lang, 2,25 meter breed en dik 2,30 meter hoog.

Optische eigenaardigheden

BE-combi

Dat extra setje achterlichten is je misschien weleens opgevallen

Dit slim benutte hoekje van de regels levert wel een voertuig met wat optische eigenaardigheden op. Een ‘vaste’ BE-combi (je hebt ook oplossingen met échte, losse opleggers) heeft twee achterassen, waarvan de achterste bij de ‘oplegger’ hoort en de voorste bij het trekkende voertuig. Aan het einde van het chassis van de 'trekbus' zit een set achterlichten en als het goed is een kentekenplaat, want daar eindigt immers het trekkende voertuig. Helemaal achteraan zit vervolgens nog een stel lampen, plus een oplegger-kenteken dat met een O begint. Volgens BE-Combi.nl kan de oplegger er wel degelijk af, al hebben wij het vermoeden dat dit in de praktijk zelden tot nooit gebeurt. De voordelen zijn duidelijk: iedereen met een BE-rijbewijs mag ermee rijden, er kunnen enorm veel spullen mee en van de nadelen van een echte vrachtwagen blijft alleen de snelheidsbeperking over.

Foto's: be-combi.nl

Lezersreacties (36)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.