Zoek je echt veel ruimte? Deze ‘ludospaces’ bieden het voor €7.500
Bestelauto's in personenversie
- Henrie Hemmink
- Op Zoek Naar
Vanaf midden jaren 90 plots razend populair was de zogeheten ludospace: een compacte, maar erg ruime personenauto, vaak met een bestelwagenachtergrond. In het kielzog van de Fransen (Berlingo, Partner, Kangoo) kwamen de Italianen (Doblò) en de Duitsers (Tourneo, Combo, Caddy). Niet zo verfijnd en prijzig als een volwaardige MPV en daardoor ideaal om modderige mountainbikes achterin te plaatsen of te gaan shoppen bij een meubelboulevard.
Buitensportactiviteiten zijn niet zelden kostbare aangelegenheden, dus gaan we ditmaal op zoek naar een ludospace met €7.500 in onze knip. Uiteraard vind je ze voor veel minder munten, maar we willen geen afgeleefd en uitgewoond exemplaar. Welke ludospace is geschikt om ons nog jarenlang te vergezellen naar bos, hei, duin en strand?
Welkom in de Renault Kangoo!
Renault Kangoo Family 1.6-16V Expression – 2012 – 146.670 kilometer – €7.950
Hij staat weliswaar bij een bedrijfswagendealer, maar deze Renault Kangoo is toch echt de vijfpersoonsuitvoering (zie de toevoeging Family). De 92-XNJ-9 (vier voormalige eigenaren) heeft een vraagprijs die iets boven ons streefbedrag ligt, maar is van dit trio de jongste en heeft de laagste kilometerstand. Deze tweede generatie Kangoo staat op het toenmalige Scénic-onderstel en dat merk je tijdens het rijden: rechtuit is het een rustige, stabiele en comfortabele vierwieler, maar in (scherpe) bochten wreekt de hoge koets zich wel; de Fransman wil best overhellen.
Die hoge koets in combinatie met schuifdeuren achter maken de 4,21 meter korte Kangoo tot een heuse pakezel. Standaard gaat al 660 liter schuil achter de fikse achterklep en dat volume is te vergroten tot maar liefst 2.866 liter. En geloof het of niet: de andere twee zijn nog wat volumineuzer! De Kangoo slaat weer enigszins terug doordat hij geremd het meeste mag trekken (1.350 kilo tegenover 1.300 kilo voor de Berlingo en 1.200 kilo voor de Caddy). Daarbij is deze occasion voorzien van een trekhaak, maar of je daarmee een caravan moet willen trekken, is nog maar de vraag. De atmosferische 1.6-16V is namelijk niet bepaald de vlotste, zeker niet als ook de auto zelf nokvol zit (laadvermogen 667 kilo). Het interieur ziet er aardig uit, de mooi communicatieve pook zit direct onder handbereik op een schiereiland. Jammer is dat het stuur enkel in hoogte verstelbaar is. Van dit trio hebben voorpassagiers in de Kangoo de meeste ruimte, achterin de minste. De getoonde uitvoering is de Expression. Het essentiële, dus wat je een goede tien tot vijftien jaar geleden op een redelijk basic voertuig mag verwachten, is aanwezig: een handbediende airco, centrale deurvergrendeling en toch ook cruisecontrol (die de Caddy ontbeert). De foto’s laten een keurige staat van het voertuig zien, maar over garantie wordt helaas niet gerept.
Signalement
Merk Renault
Type Kangoo Family 1.6-16V Expression
Bouwjaar augustus 2012
Kilometerstand 146.670
Vraagprijs €7.950
Waar te koop? Bedrijfswagencentrum Roosendaal, Roosendaal
Technische gegevens
Motor 4-cil. in lijn, 1.598 cc
Max. vermogen 78 kW/106 pk bij 5.750 tpm
Max. koppel 148 Nm bij 3.750 tpm
Bagageruimte 660 l/2.866 l
Max. aanhanger geremd 1.350 kilo
Gem. verbruik 1 op 12,2
0-100 km/h 13,6 s
Topsnelheid 155 km/h
Citroën Berlingo 1.6VTi 120 XTR – 2010 – 149.158 kilometer – €7.450
Eveneens uit het land van Marianne komt deze vrolijke Frans. Of moeten we zeggen ‘stoere’ Frans, want deze Citroën Berlingo is de XTR-versie. Dat betekent onder meer extra carrosserie-opsmuk, maar ondanks zijn heldhaftige snoet komt hij niet veel verder op onverhard dan de Kangoo of de Caddy, de langere veerwegen ten spijt. De 79-LDG-8 (van de eerste eigenaar) is ruim twee jaar ouder dan de Kangoo en heeft iets meer gelopen. Aan het – vrij geringe – prijsverschil is dat amper te zien. Het kan te maken hebben met het feit dat deze occasion net een onderhoudsbeurt heeft gehad, maar ook met de uitstekende staat van interieur en exterieur.
Sowieso is de Berlingo een stukje groter dan de Kangoo en evenals zijn landgenoot staat hij op een MPV-onderstel. In dit geval is dat de C4 Picasso, dus onafhankelijke wielophanging rondom, vóór schroefveren en achter torsiestaven. Omdat de Berlingo vóór en achter een stabilisator heeft (de Kangoo alleen vóór) ligt hij in bochten net wat stabieler op de weg. In dit trio kom je aan binnenruimte niets te kort, maar als we gaan meten, weet de Berlingo de andere twee niet te verslaan. Het interieur is leuk opgebouwd, met ook hier een pook direct onder handbereik en een stuur dat wél zowel in hoogte als in diepte verstelbaar is. De kofferruimte (laadvermogen 595 kilo) slikt 675 liter tot maar liefst drie kuub, dus ideaal voor jonge gezinnen die babybed, -bad en kinderwagen willen meenemen op vakantie. Qua luxevoorzieningen verslaat de Citroën zijn kompanen: zaken als parkeersensoren achter, dakrails, automatisch inklappende buitenspiegels en licht- en regensensoren zijn present. De auto heeft een ongeblazen 1.6i-16V-motor van de VTi-generatie, waarover de aanbieder meldt dat die een ‘onderhoudsvrije distributie’ heeft. Dat lijkt ons te optimistisch, eufemistisch gezegd. Wel is hij het snelst en het zuinigst van dit trio.
Signalement
Merk Citroën
Type Berlingo 1.6VTi 120 XTR
Bouwjaar maart 2010
Kilometerstand 149.158
Vraagprijs €7.450
Waar te koop? Auto’s Henk Klaassen, Veenendaal
Technische gegevens
Motor 4-cil. in lijn, 1.598 cc
Max. vermogen 88 kW/120 pk bij 6.000 tpm
Max. koppel 160 Nm bij 4.250 tpm
Bagageruimte 675 l/3.000 l
Max. aanhanger geremd 1.300 kilo
Gem. verbruik 1 op 13,7
0-100 km/h 12,6 s
Topsnelheid 177 km/h
Volkswagen Caddy Combi 2.0 EcoFuel Trendline – 2011 – 189.284 kilometer – €6.888
Beetje verwarrend: bij de Caddy is de Combi de personenuitvoering, waarmee meteen is aangeduid dat deze occasion wél direct afstamt van een bestelwagen en niet op een MPV-platform staat, zoals het Franse duo. In het geval van de 00-NZS-6 (één zakelijke eigenaar, de vraagprijs is inclusief 21 procent btw) is dat niet alleen te zien aan het uiterlijk (witte lak, zwarte bumpers), maar ook onderhuids te merken. Achter is namelijk nog een ouderwetse starre as met bladveren gemonteerd. Vol beladen (laadvermogen 643 kilo) geeft dat een stabiel weggedrag, maar leeg juist niet. Met name op oneffenheden kan de Volkswagen Caddy wat springerig aanvoelen. Onder de motorkap treffen we evenmin de modernste machine aan: een achtkleps tweeliter, goed voor 109 pk. Diens grote attractie zit hem in het feit dat hij aardgas lust. Maak vooraf een goede berekening of dat loont, want met een leeggewicht van maar liefst 1.532 kilo (de Kangoo legt nog geen 1.300 kilo in de weegschaal) betaal je flink wat motorrijtuigenbelasting. Kijk daarnaast of je in de buurt aardgas kunt tanken. Voor de eerste eigenaar was dat kennelijk geen probleem, want hij reed er bijna 190.000 kilometer mee.
Het interieur is typisch Volkswagen: goede materialen, stevig gebouwd en eerder functioneel dan creatief. Gelukkig vormen de lichte accenten op de – stevige – zetels voor wat luchtigheid. Luchtig is het ook achter de achterklep: standaard 560 liter, maar uit te breiden tot 3.020 liter. Daarmee haal je in één keer de halve Ikea leeg. Met ESP, traction control en een sperdifferentieel biedt de Caddy een behoorlijke dosis veiligheidsvoorzieningen méér dan beide Fransen, hulde! Op het gebied van luxe draagt de Duitser juist de rode lantaarn. Enkel een automatisch dimmende binnenspiegel en een 12V-aansluiting zijn zaken waarmee deze occasion zich onderscheidt. Al met al lijkt de op aardgas rijdende Caddy minder een allemansvriend te zijn dan de benzine drinkende Berlingo en Kangoo, maar er zal vast ergens een tweede baasje zijn dat zich over deze vierwieler ontfermt.
Signalement
Merk Volkswagen
Type Caddy Combi 2.0 EcoFuel Trendline
Bouwjaar januari 2011
Kilometerstand 189.284
Vraagprijs €6.888
Waar te koop? Favoriet Occasions, Castricum
Technische gegevens
Motor 4-cil. in lijn, 1.985 cc
Max. vermogen 80 kW/109 pk bij 5.400 tpm
Max. koppel 160 Nm bij 3.500 tpm
Bagageruimte 560 l/3.020 l
Max. aanhanger geremd 1.200 kilo
Gem. verbruik 1 op 11,5
0-100 km/h 13,8 s
Topsnelheid 169 km/h
Aan welke ludospace zou jij 7,5 mille willen besteden?
Veel ruimte nodig en spelen uiterlijk en imago (alhoewel ze best cult zijn) een kleinere rol dan het budget? Dan is een ludospace wat voor jou. Zoals hierboven aangegeven, is er keuze genoeg tussen met name vertegenwoordigers uit Duitsland, Frankrijk en Italië. En vergeet ook de Dacia Dokker niet. Wij portretteerden drie occasions die circa 7,5 mille moeten kosten. Welke heeft jouw voorkeur?