
Zo zuinig is de Honda Jazz 1.5 Hybrid in de praktijk
De Honda Jazz 1.5 Hybrid is zeer zuinig. Gemiddeld 1 op 23 is het echte verbruik volgens de...
en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
De Suzuki Swift met mild-hybride aandrijflijn is in theorie zeer zuinig. Het bezorgt hem in de top tien zuinigste benzine-auto’s zonder stekker de zesde plaats. Hoe weinig verbruikt de Swift 1.2 Smart Hybrid in de praktijk? De AutoWeek Verbruiksmonitor geeft antwoord.
Het zijn vooral hybrides die de lijst die de collega’s van Nu.nl onlangs maakten op basis van AutoWeeks Carbase opvullen. De eerste vier auto’s waarvan wij de praktijkcijfers gaven (de lijst van Nu was op basis van de fabrieksopgave) doen het met een volledig hybride aandrijflijn. De Suzuki Swift 1.2 Smart Hybrid heeft een zogeheten mild-hybride concept. Daarbij zorgt een starter/generator voor ondersteuning van de verbrandingsmotor, stukken geheel elektrisch afleggen lukt hem niet.
De fabrieksopgave van Suzuki is voor deze Swift 4,2 l/100km (1 op 23,8). Dat haalt geen enkele Swift-rijder die zijn of haar verbruik bijhoudt in de Verbruiksmonitor maar deze haalt bijvoorbeeld een zeer verdienstelijke 4,5 liter per 100 kilometer. Dat is een zeer nette score. Gemiddeld komen de Swifts met deze aandrijflijn uit op 4,78 liter per 100 kilometer, dus een keurige 1 op 20,9
De minst zuinige rijder noteert 1 op 17,9 voor zijn Suzuki Swift 1.2 Smart Hybrid. Daarmee komt hij iets hoger uit dan het testverbruik wat AutoWeek had in 2021, waarbij 1 op 18,8 werd gehaald.
De trouwe volger zal zien dat we nummer vijf van de lijst hebben overgeslagen. Dat komt doordat er maar één Fiat 500 Hybrid-rijder is die het verbruik bijhoudt in de Verbruiksmonitor. Overigens is de Fiat 500 Hybrid eveneens een mild-hybride, ondanks de type-aanduiding. In theorie verbruikt hij minder dan de Suzuki Swift 1.2 Smart Hybrid.
Merk | Suzuki |
---|---|
Model | Swift 1.2 Smart Hybrid Comfort |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Prijs | € 19.155 |
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn, mild-hybrid |
Cilinderinhoud | 1.197 cc |
Maximaal vermogen | 61 kW / 83 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 107 Nm bij 2.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 37 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.840 mm / 1.735 mm / 1.495 mm |
Wielbasis | 2.450 mm |
Massa leeg | 865 kg |
Laadvermogen | 500 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.000 kg / 400 kg |
Banden | 175/65R15Prijzen |
Topsnelheid | 180 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 13,1 s |
CO2-uitstoot (WLTP) | 106 g/km |
De Honda Jazz 1.5 Hybrid is zeer zuinig. Gemiddeld 1 op 23 is het echte verbruik volgens de...
In deze aflevering van ‘Zo zuinig is’ staan we stil bij de Renault Clio Hybrid 140. Hoe zuinig...
De Toyota Yaris Hybrid is de zuinigste benzineauto zonder stekker. Zo zuinig is de hybride...
Een zuinige auto heeft vaak een streepje vóór. In dit artikel bekijken we de twintig zuinigste...
Wat is het geheim van zuinig rijden? Juist optrekken en afremmen kost veel energie, dat weet...
Mild-hybrid is een aandrijftechniek die in de rangorde juist onder de full-hybrid staat. Het...
Zoek je de zuinigste compacte middenklasser dan kom je uit bij de Toyota Corolla 1.8 Hybrid....
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.