Zo wild waren de jaren nul bij Opel: Speedster en Zafira OPC

Pure roadster en hete MPV

Opel Speedster

We nemen je voor het derde weekend op rij terug naar de wilde jaren nul. Dit keer is het de beurt aan Opel. Met de Speedster en de Zafira OPC trapten de Duitsers dit millennium af op een voor het saaie burgermansmerk uiterst wilde wijze. Niet alleen Renault en Volkswagen konden er dus wat van!

In die dagen is Opel nog het grootste merk in Nederland. Al decennialang. Maar het volkse merk van General Motors heeft door de jaren heen altijd wel uitspattingen toegestaan. En omdat in de jaren nul alle volumemerken dat doen, komt Opel met de Speedster, een Lotus in Opel-trim. En dan de Zafira, veel duffer en burgerlijker dan dat kun je je een auto niet voorstellen. Totdat Opel die razend populaire MPV een OPC-behandeling geeft!

 

 

Is de Opel Speedster dus een Lotus Elise met Opel-looks? Nee, Speedster-fans zullen na het lezen van bovenstaand intro al briesend achter de laptop of op de telefoon zitten te typen dat je slechts tien procent van de Speedster-onderdelen kunt uitwisselen met de Lotus Elise. De Opel Speedster is goedkoper dan de Engelse puristische roadster, en ze durven het bij Opel evenmin aan om de rauwe sportieveling een net zo niervergruizend onderstel mee te geven. En zo rolt Opel de vederlichte Speedster de showrooms in, die je er als klant voor €28.995 weer uit mag rijden. Ga even meer dan twintig jaar terug in de tijd en stel je voor hoe de kleine, lage bolide oogt tussen de Astra's, Vectra's en Zafira's waarmee menig gezin en zakelijke rijder bediend wordt in die dagen.

Van die doodnormale Opels leent de Speedster de 2.2 viercilinder, die met 147 pk een Astra voor die tijd al lekker vlot maakt, laat staan een 870 kilo wegende roadster. Veel minder geluidsisolatie zorgt voor een rauw geluid. En als je de Speedster zo doorjaagt dat hij volgens de fabrieksopgave in 5,9 tellen vanuit stilstand naar 100 km/h raast, is het een en al beleving. Lichtvoetig knallen over bochtige wegen doet een Speedster natuurlijk het liefst. Eigenlijk heb je aan die 2.2 al genoeg, maar na een tijdje besluit Opel ook een 2.0 turbo achter het passagierscompartiment te hangen. Met 200 pk flitst de Speedster in 4,9 tellen naar 100 km/h. Maar door de inkomende turbo is deze versie echt heel listig. Er sneuvelen in die dagen maar liefst twee importeursdemo's doordat er mensen in rijden die niet kunnen omgaan met het woeste karakter.

2.0 turbo geeft ook de Zafira OPC vleugels

De 2.0 turbo die de Speedster vleugels geeft, vindt zelfs zijn weg naar de Opel Zafira. Het succesvolle antwoord van Opel op de Renault Mégane Scénic krijgt de aanvankelijk 192 pk en later 200 pk sterke motor in de korte neus, en bezorgt de zevenzitter GTI-waardige prestaties. Het uiterlijk wordt op fraaie wijze aangepast, de dikkere bumpers en fraaie OPC-wielen laten zelfs de in die dagen tot ultieme gezinsbak bestempelde MPV-op-Astra-basis er lekker uitzien. Een andere grille maakt het af. Je gelooft het misschien niet, maar de dure, snelle versie van de Zafira slaat nog aan ook. Enthousiaste ouders die ervan houden met hun ‘kinderwagen’ hete hatchbacks te pesten. De eerste Zafira OPC weet het hoge vermogen nog best goed op de weg te zetten, in tegenstelling tot de tweede generatie Zafira OPC, die met 240 pk op de voorwielen vooral goed blijkt in schaatsen.

Opels wilde uitspatting met de Zafira vindt nauwelijks navolging. Het beweegt Renault er in elk geval niet toe met een Scénic Renault Sport te komen. Ford ziet er wél wat in en presenteert in 2006 de S-Max met 2.5 turbo vijfcilinder. Die heeft de Volvo-motor waarmee ook de Ford Focus ST furore maakt. Al plakt Ford dan weer geen ST-label op de snelle S-Max. Opel vraagt €32.695 voor de eerste Zafira OPC, die vlak voor de wissel van de gulden naar de euro leverbaar wordt. Wie nog omrekent: dat was dus dik 72.000 florijnen. Omdat diesel in die dagen ook aan een opmars bezig is, besluit Opel om de dikste zelfontbrander die ze op dat moment hebben in de Zafira te hangen. De 2.2 DTI levert overigens maar 125 pk, en dat verdient het OPC-label weliswaar niet. Maar door hem als Design Edition aan te bieden die enkele zaken leent van de OPC, staat er toch een dikke dieselversie in de prijslijst. Hij leent de bumpers van de OPC (zie foto hieronder) en krijgt een verlaagde, stugger onderstel. Van een afstandje zou je 'm zo maar kunnen verwarren met de echte OPC.

 

Tot slot noemen we ook nog even de Meriva OPC, die doet het met een 1.6 Turbo van 180 pk. Dat je die niet kent vergeven we je, want die kleinere broer van de Zafira OPC is nooit officieel in Nederland geleverd.

Lezersreacties (22)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.