Zo absurd duur is parkeren in Parijs met een zware auto voortaan
SUV's weren
Vanaf heden zijn de parkeertarieven in Parijs aanzienlijk verhoogd voor SUV’s en andere zeer zware auto’s. Eén uur kost €18 en wie zes uur wil parkeren, betaalt €225.
Inwoners van Parijs, ambachtslieden en gehandicapten zijn vrijgesteld van de regeling. De regeling geldt voor auto’s met een verbrandingsmotor en hybride auto’s vanaf 1.600 kilogram en voor elektrische voertuigen vanaf 2.000 kilogram. De 'straftarieven’ gelden niet voor privé-parkeergarages. Buiten het centrum zijn de tarieven iets lager.
Volgens een burgeronderzoek dat in februari is uitgevoerd, steunt 54,5 procent van de Parijzenaren de verhoging. Het stadsbestuur had gepleit voor verandering met het argument dat de zware voertuigen voor meer vervuiling zorgen, veel openbare ruimte in beslag nemen en de verkeersveiligheid in gevaar brengen. Dat getal van 54,5 procent is wel enigszins vertekend, want slechts 5,7 procent van de bijna 1,3 miljoen kiesgerechtigde inwoners van de stad nam de moeite om te gaan stemmen. Daarvan was dus iets meer dan de helft voor. Een logisch gevolg, aangezien de tegenstanders ongetwijfeld net iets gemotiveerder waren om ervoor naar de stembureaus te gaan.
Het monitoren van de nieuwe regelgeving is relatief eenvoudig. Betaald parkeren in Parijs wordt al geruime tijd in de gaten gehouden met videobusjes die de kentekens van geparkeerde auto’s registreren. Iedereen die parkeert, moet eerst zijn kenteken invoeren bij de parkeerautomaat. Wanneer de kentekens automatisch worden vergeleken, heeft de stad toegang tot de eigenaren en voertuiggegevens en weet die dus in welke gewichtsklasse de geparkeerde auto’s vallen.
Anti-auto-burgemeester
De hogere parkeertarieven komen uit de hoed van de burgemeester van Parijs, Anne Hidalgo. Zij liet al eerder de oevers van de Seine afsluiten voor auto’s en toegankelijk maken voor voetgangers. Ook breidde ze het fietspadennetwerk uit in Parijs en verlaagde ze de snelheidslimiet in bijna de gehele stad naar 30 km/u. Onder haar leiding is sinds 1 oktober ook de snelheidslimiet verlaagd naar 50 km/h op de drukke stadssnelweg, de ‘Périphérique’. Dit om de geluidsoverlast voor omwonenden te verminderen. Het linkse stadsbeleid heeft geen cijfers die aantonen dat er een positief effect zal zijn van een verlaging van 70 naar 50 kilometer per uur op de hoeveelheid uitlaatgassen en op het lawaai op en rond de ringweg.