Zeven kleintjes zonder dak: dat was in de jaren 80 heel gewoon

Talbot Samba Cabriolet en Volkswagen Golf Cabriolet

In de jaren 80 werd de kleine cabriolet populair. Volumemerken onthoofdden hun kleinste hatchbacks, vaak ook hun compacte middenklassers. De Volkswagen Golf Cabriolet en de Talbot Samba waren er vroeg bij bijvoorbeeld. Deze zeven zonder dak ken je vast nog wel. 

Ford Escort Cabriolet (1983)

De Duitse carrosseriebouwer Karmann zet voor Ford de open Escort in elkaar. Aanvankelijk is de Escort Cabriolet alleen leverbaar als sportief uitgevoerde XR3i of luxe Ghia, later verschijnen er ook bescheidenere versies waaronder een simpele 1.3.

Fiat Ritmo Cabrio (1981)

De Ritmo Cabrio staat slechts één jaar als Fiat in de showroom. Bertone assembleert hem en na de facelift in 1982 gaat hij verder door het leven als Bertone Ritmo Cabrio. Dat klinkt toch iets exclusiever.

Fiats uit de jaren 80 (Ritmo, Regatta, Panda)

Volkswagen Golf Cabriolet  (1979)

Na 330.281 Kever Cabriolets gaat Karmann in 1979 verder met de Golf Cabriolet, liefkozend het ‘aardbeienmandje’ genoemd. Met succes; wanneer in 1993 de laatste Golf I Cabrio van de band loopt, staat de teller op 389.000.

Talbot Samba (1982)

De cabriolet van de op de Peugeot 104 gebaseerde Talbot Samba komt bij Pininfarina vandaan. Wanneer de Samba verdwijnt (en kort daarna het hele merk Talbot) neemt de Peugeot 205 Cabriolet diens plek in.

Talbot Samba

Renault Alliance Convertible (1985)

Deze zag je vermoedelijk nog nooit. Voor de VS en Canada bouwt AMC in Wisconsin de Renault 9 als de Renault Alliance. De Convertible is een ontwerp van de American Sunroof Company, het bedrijf dat ook voor Saab de eerste 900 Cabrio ontwikkelde.

Renault Alliance Convertible

Opel Kadett Cabriolet (1987)

Tussen juli 1977 en juni 1978 bouwt Opel de Kadett Aero, een cabriolimousine met targadak. Daarop komt pas in 1987 een vervolg wanneer Bertone voor Opel de Kadett E onthoofdt. Na de zomer van 1991 vervalt de modelnaam Kadett en gaat hij voortaan door het leven als Opel Cabrio.

Peugeot 205 Cabriolet (1987)

Peugeot keurt begin jaren 80 een Pininfarina-ontwerp voor de 205 af ten faveure van een ontwerp van de eigen designafdeling. Het Italiaanse designhuis is daarna wel verantwoordelijk voor de open variant, zowel voor het ontwerp als voor de assemblage.

Lezersreacties (51)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.