Zelfhelend asfalt: zijn scheuren en gaten in de weg straks verleden tijd?

Met een beetje kunstmatige intelligentie

Slecht asfalt gaten scheuren weg (ANP)

Een nieuw type zelfherstellend asfalt, aangestuurd door kunstmatige intelligentie en deels gemaakt van plantaardig afval, kan een revolutie betekenen voor wegonderhoud en overheden miljoenen besparen. Ook het milieu profiteert ervan.

Dat beweren althans onderzoekers van Swansea University en King’s College London. Zij ontwikkelden in samenwerking met Chileense wetenschappers een innovatief materiaal om het hardnekkige probleem van scheuren en gaten in de weg aan te pakken. Dat uitgerekend in Engeland veel onderzoek wordt gedaan naar kuilen in de weg is geen toeval. Jaarlijks kost schade die wordt veroorzaakt door ‘potholes’ zo’n 170 miljoen euro.

Tijdens het onderzoek werd onder meer gebruik gemaakt van kunstmatige intelligentie om organische moleculen in complexe vloeistoffen zoals bitumen te bestuderen. Om het asfalt ‘zelfherstellend’ te maken gebruikte het team minuscule poreuze materialen die ‘sporen’ worden genoemd. Deze zijn kleiner dan een haar en gemaakt van planten. De sporen zijn gevuld met gerecyclede oliën, die vrijkomen wanneer het asfalt begint af te brokkelen. Daardoor draait het scheurproces om.

Duurzamere aanpak wegenbouw

Kuilen in de weg, vaak veroorzaakt door water dat in scheuren in het asfalt sijpelt en bevriest, veroorzaken aanzienlijke schade aan voertuigen en vereisen kostbare reparaties, ook in Nederland. Laboratoriumtests tonen aan dat het nieuwe asfalt kleine scheuren in minder dan een uur volledig kan repareren, waardoor schade die is veroorzaakt door de afbraak van bitumen wordt teruggedraaid. Dit belooft niet alleen snellere reparaties, maar ook een duurzamere aanpak van wegenbouw. ​​

Het onderhoud van wegen zou dankzij het nieuwe materiaal kunnen verschuiven van het simpelweg repareren van kuilen naar het proactief voorkomen ervan. "Het gebruik van duurzame materialen als biomassa-afval zal onze afhankelijkheid van aardolie en natuurlijke hulpbronnen verminderen”, zegt dr. Francisco Martin-Martinez van King’s College London. "Dat is vooral belangrijk met de uitdagingen van klimaatverandering in het achterhoofd.”

‘Levensduur van wegen met 30 procent verlengd’

Hoewel verder onderzoek en investeringen noodzakelijk zijn, denken de onderzoekers dat de levensduur van wegen door de nieuwe materialen met maximaal 30 procent verlengd kan worden.

Lezersreacties (27)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.